- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Min undran är hur ni ska kunna betala 4000kr på en bil i månaden vid löneutmätning...?Men vid löneutmätning verkar det funka står inget om det i avtalet
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ja det kan man undra blir inte lätt isåfall hellerMin undran är hur ni ska kunna betala 4000kr på en bil i månaden vid löneutmätning...?
- Meddelanden
- 482
- Mottagna reaktioner
- 183
- Poäng
- 367
Den står på min man jag har sanering han utmätningVem av Er står bilen skriven på? Vem av Er ämnar söka skuldsanering ?!
- Meddelanden
- 482
- Mottagna reaktioner
- 183
- Poäng
- 367
NejSå ni blev inte av med bilen vid skuldsanering ?
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ja det går säkert om man snålar 2000kr var i månaden för vi måste verkligen ha bilenDen står på min man han har löneutmätning vi betala på beloppet vi ska klara oss på varje månad de blixmindre matpengar
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Vad har ni för bil för Peugeot som vi har verkar hårda och avtalet upphävs direkt verkar det som
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Men vid löneutmätning verkar det funka står inget om det i avtalet
Det har sin förklaring.. en löneutmätning har ingen verkan på egendom eller avtal som inte är hos kfm. ett beslut (dock inte ansökan) inledande skuldsanering har en väldig verkan på alla möjliga avtal med någon form av kreditförhållande.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Vad har ni för bil för Peugeot som vi har verkar hårda och avtalet upphävs direkt verkar det som
Det beror alltså på att leasingtagaren inte har skuldsanering i det fallet.
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ja och för oss spelar det ingen roll vemDet beror alltså på att leasingtagaren inte har skuldsanering i det fallet.
av oss som har skuldsanering eller inte då båda står på Leasing avtalet jag är medlåntagsre
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Fatta inte varför de skulle upphöra, då sitter man utan bil o inte kunna ta sig till jobbet svårt att köpa bil kontant me så länge man är i denna sits men regler är regler
Det är nog en juridisk klurighet.. jag kan gissa att det skulle kunna vara så att dom efter ett inledande inte har rätt att kräva på betalning för att avtalet ingicks innan.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Vilken värld skuldvärlden är!
För 10 månader sedan hade jag ingen aning om vad det innebär att hamna hos KFM och om skuldsanering. Den utsatthet och sårbarhet det innebär att vara hos KFM kunde jag inte ana. Jag kunde inte heller förstå den förnedring alla brev med kronofogdens logga innebar.
Jag vet att endast jag är ansvarig för situationen jag befinner mig i och att jag får skylla mig själv.
Jag inser dock att det är så mycket bättre än kämpandet med ekonomin, att jobba 100 % plus extra, jakten på lån månad efter månad, ångesten och alla hundratusentals kronor som lagts på räntor genom åren.
Jag har sparat mejl sedan 2010 i runda slängar ca 50 000 mejl och har gått igenom mejlen sista veckan för att kunna redovisa om skusan vill det inför det slutgiltiga beslutet. Vilken parodi, idioti och kräkfärdig sanning. Vissa lån är omlånade mellan 50-70 ggr!!!!
Jag vågar inte tänka på eller förtränger vad detta kostat mig. -
Jag vet dock med säkerhet att jag aldrig mer kommer att ha ett lånemejl i min inkorg och det må låta konstigt men min krasch där jag hamnade på livets botten är ändå det bästa som hänt mig.
Jag kan inte förändra mer utan bara se möjligheterna och man klarar sig med lite mer än man tror.
Att bli av med bilen kan såklart bli svårt om man inte har andra kommunikations medel men för mig har det blivit ett lyft utan bil som jag sålde i augusti. Jag rör på mig mer, planerar bättre, mindre ångest över oförutsedda utgifter och mer över varje månad.
Kämpa på alla ni som står på kanten just nu, det blir bättre men processen dit är nog nödvändig för att kunna förändra.
Kram på er.❤️
För 10 månader sedan hade jag ingen aning om vad det innebär att hamna hos KFM och om skuldsanering. Den utsatthet och sårbarhet det innebär att vara hos KFM kunde jag inte ana. Jag kunde inte heller förstå den förnedring alla brev med kronofogdens logga innebar.
Jag vet att endast jag är ansvarig för situationen jag befinner mig i och att jag får skylla mig själv.
Jag inser dock att det är så mycket bättre än kämpandet med ekonomin, att jobba 100 % plus extra, jakten på lån månad efter månad, ångesten och alla hundratusentals kronor som lagts på räntor genom åren.
Jag har sparat mejl sedan 2010 i runda slängar ca 50 000 mejl och har gått igenom mejlen sista veckan för att kunna redovisa om skusan vill det inför det slutgiltiga beslutet. Vilken parodi, idioti och kräkfärdig sanning. Vissa lån är omlånade mellan 50-70 ggr!!!!
Jag vågar inte tänka på eller förtränger vad detta kostat mig. -

Jag vet dock med säkerhet att jag aldrig mer kommer att ha ett lånemejl i min inkorg och det må låta konstigt men min krasch där jag hamnade på livets botten är ändå det bästa som hänt mig.
Jag kan inte förändra mer utan bara se möjligheterna och man klarar sig med lite mer än man tror.
Att bli av med bilen kan såklart bli svårt om man inte har andra kommunikations medel men för mig har det blivit ett lyft utan bil som jag sålde i augusti. Jag rör på mig mer, planerar bättre, mindre ångest över oförutsedda utgifter och mer över varje månad.
Kämpa på alla ni som står på kanten just nu, det blir bättre men processen dit är nog nödvändig för att kunna förändra.
Kram på er.❤️
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ja man blir verkligen straffad och utan bil fungerar inte jobbet för min man!Fatta inte varför de skulle upphöra, då sitter man utan bil o inte kunna ta sig till jobbet svårt att köpa bil kontant me så länge man är i denna sits men regler är regler
Nu behöver man naturligtvis inte ha sån dyr leasing som vi har men hur vi än gör så kommer det kosta oss ännu mer då avtalet bryts och jobbet blir problem är det bara självmord kvar snart mår så himla dåligt! Ska ringa skuldrådgiving på måndag kanske dom kan komma med förslag hur vi ska göra för det här orkar jag inte längre !
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Ja man blir verkligen straffad och utan bil fungerar inte jobbet för min man!
Nu behöver man naturligtvis inte ha sån dyr leasing som vi har men hur vi än gör så kommer det kosta oss ännu mer då avtalet bryts och jobbet blir problem är det bara självmord kvar snart mår så himla dåligt! Ska ringa skuldrådgiving på måndag kanske dom kan komma med förslag hur vi ska göra för det här orkar jag inte längre !
Det går inte att låna någons bil så länge och att ni låter leasingavtalet upphöra nu?
Tänker så skulden ingår i saneringen isåfall och att ni försöker få ihop till en skruttbil under 25000 innan ni kommer till inledande? för oavsett låter det inte hållbart.
Får ni igenom saneringen får man väl inte behålla för att betla på leasingen utan då blir det väl ta av det lilla man får hushålla med varje månad efter att skuldsaneringen betalats?
Men vet som sagt inte hur det ser ut för er så mest några tankar kring alternativ. Hoppas att det löser sig!
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 364
- Mottagna reaktioner
- 464
- Poäng
- 517
Ja finns de regristerade ärenden hos KFM lär de bli svårt att förlänga vid en kreditupplysningVi måste förlänga nu i maj de lär inte gå för dom gör väl en ny kredit upplysning så någon gång tar de slut ändå, vet i sjutton vad man ska göra då :;(
Men kan någon annan stå på bilen? En släkting?
Nummer två... har ni pengar över? Köpa en bruks bil högst värde 20-25.000?
Men då behöver ju ekonomi gå ihop för att köpa de samt skatt, bränsle och om något behöves lagas
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Nej usch så hemskt! Och ni är säkert också stort behov av bil!Vi måste förlänga nu i maj de lär inte gå för dom gör väl en ny kredit upplysning så någon gång tar de slut ändå, vet i sjutton vad man ska göra då :;(
Vilken jäkla sits vi hamnat i och just nu känns skuldsanering det bästa orkar inte hålla på med dessa lån längre o pussla!
Samt att det är olika datum på lånen känns som man betalar räkningar hela tiden! Undrar hur många påminelser man får ”din faktura är förfallen” snart förfaller din faktura” din kredit kommer snart att sägas upp” man orkar verkligen inte längre blir galen på detta!!
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Vi måste förlänga nu i maj de lär inte gå för dom gör väl en ny kredit upplysning så någon gång tar de slut ändå, vet i sjutton vad man ska göra då :;(
Ja finns de regristerade ärenden hos KFM lär de bli svårt att förlänga vid en kreditupplysning
Men kan någon annan stå på bilen? En släkting?
Nummer två... har ni pengar över? Köpa en bruks bil högst värde 20-25.000?
Men då behöver ju ekonomi gå ihop för att köpa de samt skatt, bränsle och om något behöves lagas
Tycker att Mats108 kom med bra förslag här. En tanke som dök upp hos mig, men som ni säkert redan kollat är att höra er för om arbetsgivaren kanske kan ordna någon form av hjälp med transport/stå för bil? Eller om det finns någon form av bilpool för att resa tillsammans till och ifrån jobbet?
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Det förstår jag, och det är inte värt att måendet brakar ihop pga att försöka hålla saker flytande, men förstår så klart att man försöker. Ni har inte möjlighet att åka med någon till och ifrån jobb? Tänkte mest som nödlösning tills det löst sig med bil på annat sätt än leasa?Stor psykisk påfrestning
- Meddelanden
- 364
- Mottagna reaktioner
- 464
- Poäng
- 517
Att jag inte tänkte på det Vissa arbetsgivare erbjuder ju även leasing till sina med arbetare vet inte alls hur kredit koll göra o så vidare men ju mer jag tänker på de så gör det väl självklart de också.Tycker att Mats108 kom med bra förslag här. En tanke som dök upp hos mig, men som ni säkert redan kollat är att höra er för om arbetsgivaren kanske kan ordna någon form av hjälp med transport/stå för bil? Eller om det finns någon form av bilpool för att resa tillsammans till och ifrån jobbet?
'
- Meddelanden
- 364
- Mottagna reaktioner
- 464
- Poäng
- 517
Men hade du precis fått inledande skuldsanering eller sökt ?Stor psykisk påfrestning
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Att jag inte tänkte på det Vissa arbetsgivare erbjuder ju även leasing till sina med arbetare vet inte alls hur kredit koll göra o så vidare men ju mer jag tänker på de så gör det väl självklart de också.
'
Lika illa det ur ett skuldsanerings syfte. Tjänstebil är ofta dyrt och dras på lönen, men jag tänker och vilket du oxå skrev tidigare...
Att överlåta funkar, men enkom boende på samma adress (dvs familjemedlemmar) får bara köra bilen enligt gängse avtalsregler...
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Du kan kompletttera via mejl, det står i brevet du får/fick som bekräftelse på ansökan.Gaaaaah.....kom på ett lån jag glömde ta med i ansökan för skuldsanering, vad ska man då göra?
Jag har glömt några lån men det gör inget då de ändå kan rapporteras in om du får inledande. Vid inledande lägga det ut i en post och inrikes tidning som alla kreditinstitut bevakar och sen anmäler tlll KFM att du har ett lån hos dom.
- Meddelanden
- 1 384
- Mottagna reaktioner
- 817
- Poäng
- 717
Att jag inte tänkte på det Vissa arbetsgivare erbjuder ju även leasing till sina med arbetare vet inte alls hur kredit koll göra o så vidare men ju mer jag tänker på de så gör det väl självklart de också.
.
'
Jag har förmånsbil. Inga problem där med mitt UC eftersom företaget äger bilen. Däremot när jag hade utmätning skulle ju diseln betalas av mig sen jag få ersättning för tjänstemilen på lön. Det gjorde att det blev sämre för mig. Men det är nog vanligare idag så som vi har nu med "delat" bränsle ingen milersättning utan man drar från disel räkningen i % den delen jag kört i jobbet så betalar jag bara den privata delen
- Meddelanden
- 366
- Mottagna reaktioner
- 648
- Poäng
- 597
Tänker skriva lite om Löneutmätning - Skuldsanering
Då jag varit involverad i båda dessa..
När jag hade löneutmätning så var det existensminimum som gällde. Dock kunde jag vara sjukskriven och fick behålla lika mycket trots att jag varit sjuk och då fick KFM mindre pengar. Eventuell skatteåterbäring gick direkt till KFM.
Nu när jag har skuldsanering så lever jag fortfarande på existensminimum och är jag sjuk, ja då blir det mindre pengar. Så jag stannar inte hemma förrän jag är i princip dödssjuk..Jag får behålla hela juni och december lönen. Jobbar jag över så får jag behålla även det. Skatteåterbäring får jag behålla. Löneförhöjning får jag också behålla. Tillhör även den lilla skaran som har tandvård på högkostnadsskyddet då jag har svår reumatism. Bara vetenskapen att om mina tänder kraschar så har jag råd att gå till tandläkaren...
Eftersom jag inte dragit min min man i mina skulder vilket jag är oerhört tacksam för så kan jag beställa i hans namn om det är något jag behöver. För jag som har skuldsanering så är jag inte önskvärd om jag inte kan betala med kort när jag beställer.
Jag har 3,5 år kvar på min skuldsanering och det ser ljust ut då jag varit Spelfri i sex månader.
Spärrat mig i ett år på spelpaus.se. Min plan är att ta tillbaka mitt visakort och ha min månadspeng. I nuläget har jag enbart kontanter men jag vill även ha ansvar men går en försiktig väg. Vill även att min man ska känna sig trygg så vi får se..mitt mobila BankID är dock för tidigt ännu för så säker känner jag mig inte. Lite som en ettåring som precis börjat nya sina första vacklande steg i livet...
Då jag varit involverad i båda dessa..
När jag hade löneutmätning så var det existensminimum som gällde. Dock kunde jag vara sjukskriven och fick behålla lika mycket trots att jag varit sjuk och då fick KFM mindre pengar. Eventuell skatteåterbäring gick direkt till KFM.
Nu när jag har skuldsanering så lever jag fortfarande på existensminimum och är jag sjuk, ja då blir det mindre pengar. Så jag stannar inte hemma förrän jag är i princip dödssjuk..Jag får behålla hela juni och december lönen. Jobbar jag över så får jag behålla även det. Skatteåterbäring får jag behålla. Löneförhöjning får jag också behålla. Tillhör även den lilla skaran som har tandvård på högkostnadsskyddet då jag har svår reumatism. Bara vetenskapen att om mina tänder kraschar så har jag råd att gå till tandläkaren...
Eftersom jag inte dragit min min man i mina skulder vilket jag är oerhört tacksam för så kan jag beställa i hans namn om det är något jag behöver. För jag som har skuldsanering så är jag inte önskvärd om jag inte kan betala med kort när jag beställer.
Jag har 3,5 år kvar på min skuldsanering och det ser ljust ut då jag varit Spelfri i sex månader.
Spärrat mig i ett år på spelpaus.se. Min plan är att ta tillbaka mitt visakort och ha min månadspeng. I nuläget har jag enbart kontanter men jag vill även ha ansvar men går en försiktig väg. Vill även att min man ska känna sig trygg så vi får se..mitt mobila BankID är dock för tidigt ännu för så säker känner jag mig inte. Lite som en ettåring som precis börjat nya sina första vacklande steg i livet...
- Meddelanden
- 366
- Mottagna reaktioner
- 648
- Poäng
- 597
Någon som vet hur det fungerar med ränteavdrag vid skuldsanering? Om jag förstått det rätt så räknas det som jag betalar av som amortering och jag kan inte göra avdrag för ränta?
Har jag uppfattat det rätt?
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Inga räntor kan dras av för de skulder som ingår i saneringen.Någon som vet hur det fungerar med ränteavdrag vid skuldsanering? Om jag förstått det rätt så räknas det som jag betalar av som amortering och jag kan inte göra avdrag för ränta?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Någon som vet hur det fungerar med ränteavdrag vid skuldsanering? Om jag förstått det rätt så räknas det som jag betalar av som amortering och jag kan inte göra avdrag för ränta?
De flesta borgenärer räknar först av det mot kapitalbeloppet därav inga ränteavdrag.
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Har ej sökt än men funderar på detta!Men hade du precis fått inledande skuldsanering eller sökt ?
Det enda som hindrar nu är bilen som
Vi blir av med det är ett dilemma
- Meddelanden
- 364
- Mottagna reaktioner
- 464
- Poäng
- 517
Hur lång tid har ni kvar påHar ej sökt än men funderar på detta!
Bilen?
Tar cirka 6 månader innan det börjar jobba med ansökan
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Har ej sökt än men funderar på detta!
Dessvärre måste jag nog rätta Dig här & mena på att det eventuellt inte ens blir ett inledande skuldsanering utan ett direkt avslag just pga leasingbilen.
Isåfall blir Ni inte av med bilen...
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ska kontakta dom i morgon och reda ut detta!
Borde få info då vad som gäller och hur det isåfall skulle bli med bilen!
Leasingen är tagen innan problem började och vid avbrutet avtal så kommer det kosta oss och det är inte billigt!
Borde få info då vad som gäller och hur det isåfall skulle bli med bilen!
Leasingen är tagen innan problem började och vid avbrutet avtal så kommer det kosta oss och det är inte billigt!
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.