Nu är det nära och börjar försiktigt tro att detta kan gå hela vägen till ett positivt beslut. Fick mail idag från min handläggare att inga invändningar har inkommit hittils och nu väntar vi bara på delgivningstiden utgång nästa vecka innan beslut tas och hoppas inget dyker upp till dess. Fick inledande 24/1 och godkände betalplan 21/3.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
För den som vill veta fick jag svar från Mkb ang söka lägenhet och hur de ser på betalningsanmärkningar och skuldsanering. Skuldsaneringen ska ha pågått minst ett år och ha skötts. Inga hyresskulder eller negativa referenser. Max 2 betanm under de senaste 12 månaderna när man söker lägenhet och de räknar anmärkningen för skuldsaneringen som en betanmärkning.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Tack, mycket bra information. Om jag söker lägenhet i Malmö om ett och ett halvt år så tittar de inte på mina anmärkningar från 2018 och 2019 då ?För den som vill veta fick jag svar från Mkb ang söka lägenhet och hur de ser på betalningsanmärkningar och skuldsanering. Skuldsaneringen ska ha pågått minst ett år och ha skötts. Inga hyresskulder eller negativa referenser. Max 2 betanm under de senaste 12 månaderna när man söker lägenhet och de räknar anmärkningen för skuldsaneringen som en betanmärkning.
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Tack, mycket bra information. Om jag söker lägenhet i Malmö om ett och ett halvt år så tittar de inte på mina anmärkningar från 2018 och 2019 då ?
Precis, så jag uppfattar det med men att de går 12 månader bakåt från det man söker. Dvs har du sanering och anmärknin som uppstod i juni så är det juni 2018 så är det från juni i år de räknar. Har själv runt 28 betalningsanmärkningar om man räknar med den för saneringen och frågade utifrån det

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Samma här, runt 30 och saneringen syns inte ännuPrecis, så jag uppfattar det med men att de går 12 månader bakåt från det man söker. Dvs har du sanering och anmärknin som uppstod i juni så är det juni 2018 så är det från juni i år de räknar. Har själv runt 28 betalningsanmärkningar om man räknar med den för saneringen och frågade utifrån det![]()
- Meddelanden
- 102
- Mottagna reaktioner
- 95
- Poäng
- 257
Vill bara skriva av mig lite.....
Har varit en helsikes resa som jag verkligen önskar var ogjord....totalt meningslös.
Som så många andra ett spelmissbruk sen nästan 30 år tillbaka. Om man skulle försöka räkna ut hur mycket pengar jag omsatt skulle jag nog varit mångmiljonär om jag inte satsat dom.
Det har kostat mig så mycket...krashat äktenskap och många tårar och ångest.
Men....nu börjar min nya resa med beviljad skuldsanering och jag är så fruktansvärt tacksam att denna möjligheten finns och att jag tog den. Paniken var nära eftersom pensionen närmar sig...10 år kvar att jobba. Och att gå in i pensionsåldern med 800 000 i skulder hade verkligen inte varit optimal.
Nu har jag hopp.....finns möjlighet för mig att kunna skaffa ett gemensamt boende när jag slutar jobba med min särbo sen 4 år......längtar❤
Kram
Har varit en helsikes resa som jag verkligen önskar var ogjord....totalt meningslös.
Som så många andra ett spelmissbruk sen nästan 30 år tillbaka. Om man skulle försöka räkna ut hur mycket pengar jag omsatt skulle jag nog varit mångmiljonär om jag inte satsat dom.
Men....nu börjar min nya resa med beviljad skuldsanering och jag är så fruktansvärt tacksam att denna möjligheten finns och att jag tog den. Paniken var nära eftersom pensionen närmar sig...10 år kvar att jobba. Och att gå in i pensionsåldern med 800 000 i skulder hade verkligen inte varit optimal.
Nu har jag hopp.....finns möjlighet för mig att kunna skaffa ett gemensamt boende när jag slutar jobba med min särbo sen 4 år......längtar❤
Kram
- Meddelanden
- 215
- Mottagna reaktioner
- 334
- Poäng
- 467
För den som vill veta fick jag svar från Mkb ang söka lägenhet och hur de ser på betalningsanmärkningar och skuldsanering. Skuldsaneringen ska ha pågått minst ett år och ha skötts. Inga hyresskulder eller negativa referenser. Max 2 betanm under de senaste 12 månaderna när man söker lägenhet och de räknar anmärkningen för skuldsaneringen som en betanmärkning.
Det är just detta jag har velat uppfylla i denna tråd.
Att man är värdig hyresgäst trots skuldsanering.
Väldigt skönt för många att läsa.
Tack för att du delade!

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Stort grattis.❤️Vill bara skriva av mig lite.....
Kram
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Det är just detta jag har velat uppfylla i denna tråd.
Att man är värdig hyresgäst trots skuldsanering.
Väldigt skönt för många att läsa.
Tack för att du delade!![]()
Ja MKB, som är Malmös Kommunala Bostadsföretag är tvingade genom Kommunen att ta ett stort samhälls ansvar! FÖÖÖR stort om Du frågar mig.
Det som dock skrämmer mig mest är deras extremt låga inkomstkrav, 1,5 gånger månadshyran! Dvs. är hyran på 7000kr, så krävs enkom 10.500kr netto i månadslön...
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Tack, mycket bra information. Om jag söker lägenhet i Malmö om ett och ett halvt år så tittar de inte på mina anmärkningar från 2018 och 2019 då ?
Då hoppas jag att du ställde dig i kö hos Boplats Syd för typ 2-3 år sedan för dom har ett par 100 sökande per lägenhet.
Dock kortare kö om du söker nyproduktion. Högre hyra = färre sökande.

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Ja, står i kö. -Då hoppas jag att du ställde dig i kö hos Boplats Syd för typ 2-3 år sedan för dom har ett par 100 sökande per lägenhet.
Dock kortare kö om du söker nyproduktion. Högre hyra = färre sökande.![]()

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
2016-10-31. Har varit reggad tidigare men glömde uppdatera det så nu är det bara tre år.Då hoppas jag att du ställde dig i kö hos Boplats Syd för typ 2-3 år sedan för dom har ett par 100 sökande per lägenhet.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
2016-10-31. Har varit reggad tidigare men glömde uppdatera det så nu är det bara tre år.
Bra gjort
men tänk dock 2 ggr innan Du fattar beslutet att flytta till ett MKB hus och inte minst, till vilket område... 
- Meddelanden
- 215
- Mottagna reaktioner
- 334
- Poäng
- 467
Ja MKB, som är Malmös Kommunala Bostadsföretag är tvingade genom Kommunen att ta ett stort samhälls ansvar! FÖÖÖR stort om Du frågar mig.
Det som dock skrämmer mig mest är deras extremt låga inkomstkrav, 1,5 gånger månadshyran! Dvs. är hyran på 7000kr, så krävs enkom 10.500kr netto i månadslön...
Förstår hur du menar, men det finns många som sköter sig också. Det är synd att dra alla över ”en kam”.

- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Förstår hur du menar, men det finns många som sköter sig också. Det är synd att dra alla över ”en kam”.
![]()
Bästa Magdaa, det gör jag sannerligen inte, men från en moder till en annan, så värnar jag tryggheten över allt annat! Mitt boende, mina grannar, vilket område jag bor i, är just en stor del av denna trygghetskänsla.
Denna trygghet tummar jag aldrig på !
Just därför har jag alltid omsorgsfullt valt hos vilken fastighetsägare jag vill bo hos och var fastigheten är belägen!
Jag säger inte att jag vet allt, men ge mig lite ”credit” efter att ha arbetat i denna bransch i snart 20 år... ❤️
- Meddelanden
- 215
- Mottagna reaktioner
- 334
- Poäng
- 467
Bästa Magdaa, det gör jag sannerligen inte, men från en moder till en annan, så värnar jag tryggheten över allt annat! Mitt boende, mina grannar, vilket område jag bor i, är just en stor del av denna trygghetskänsla.
Denna trygghet tummar jag aldrig på !
Just därför har jag alltid omsorgsfullt valt hos vilken fastighetsägare jag vill bo hos och var fastigheten är belägen!
Jag säger inte att jag vet allt, men ge mig lite ”credit” efter att ha arbetat i denna bransch i snart 20 år... ❤️
Jaa!! @Kimsan72 !♥️
Men nu skriver du vad du själv skulle välja.
Jag menar för alla de som behöver byta bostad trots skuldsanering! Det finns hopp för dem.
Jag själv bor asnice, privat o fint. Min hyresvärd vet att han får hyran varje månad, trots min skuldsanering. Och vi har en dialog.
Vi vill bara det bästa, du och jag, för alla! ♥️
Kramis!!
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Har inga planer på flytt till Malmö men det är ju bra att det går att lösa om behov finns.Bra gjortmen tänk dock 2 ggr innan Du fattar beslutet att flytta till ett MKB hus och inte minst, till vilket område...
![]()
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Jag förstår tänket och kan även hålla med om att det kan vara lite för låga krav. Jag skulle aldrig våga söka lägenhet med en hyra som innebär att när hyran är betald, bara ha kvar 3500:-. Det går liksom inte ihop sig, inte för mig i alla fall om jag skulle vara själv med två ungar.
Men för min del som inte skulle ha en chans hos andra hyresvärdar om jag skulle gå isär, känns det lite lugnande att veta. Det skulle troligtvis annars ha landat i att jag tvingas antingen härda ut tills saneringen är klar eller flytta själv från kommunen, vilket jag inte vill då ungarna har bra förskola och mannen skulle bo kvar pga jobbet.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Jag förstår tänket och kan även hålla med om att det kan vara lite för låga krav. Jag skulle aldrig våga söka lägenhet med en hyra som innebär att när hyran är betald, bara ha kvar 3500:-. Det går liksom inte ihop sig, inte för mig i alla fall om jag skulle vara själv med två ungar.
Men för min del som inte skulle ha en chans hos andra hyresvärdar om jag skulle gå isär, känns det lite lugnande att veta. Det skulle troligtvis annars ha landat i att jag tvingas antingen härda ut tills saneringen är klar eller flytta själv från kommunen, vilket jag inte vill då ungarna har bra förskola och mannen skulle bo kvar pga jobbet.
Jag förstår Dig till fullo...
...för ja vet oxå att Du aldrig skulle äventyra tryggheten för Dina barn !Hoppas Du är med i Boplats Syds kö?!
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Jag förstår Dig till fullo......för ja vet oxå att Du aldrig skulle äventyra tryggheten för Dina barn !
Hoppas Du är med i Boplats Syds kö?!
Japp, sedan några år tillbaka. Även om det inte behövs nu är det alltid bra att samla kötid

- Meddelanden
- 185
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 297
Förstår mig inte riktigt på detta med kötiderna, Systemet funkar ju inte?Då hoppas jag att du ställde dig i kö hos Boplats Syd för typ 2-3 år sedan för dom har ett par 100 sökande per lägenhet.
Har en vän som fick en lägenhet i Västra Hamnen efter att ha stått i kö i 2 år, De ju sinnes sjukt..
Samtidigt så hör man höger och vänster att man måste ha varit inskriven i minst 3 år för att ens ha en chans.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Förstår mig inte riktigt på detta med kötiderna, Systemet funkar ju inte?
Har en vän som fick en lägenhet i Västra Hamnen efter att ha stått i kö i 2 år, De ju sinnes sjukt..
Samtidigt så hör man höger och vänster att man måste ha varit inskriven i minst 3 år för att ens ha en chans.
Det är helt beroende på hyran. Ju högre hyra desto färre sökande och då behövs sällan någon längre kötid.
Längst kötid är det på 1-3:er med normala hyror. Inte ovanligt med att se 3-400 köande per lägenhet...
Brukar även vara mindre köer på nyproduktioner...
- Meddelanden
- 185
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 297
Aja, Antar att han hade tur.Det är helt beroende på hyran. Ju högre hyra desto färre sökande och då behövs sällan någon längre kötid.
Längst kötid är det på 1-3:er med normala hyror. Inte ovanligt med att se 3-400 köande per lägenhet...
Brukar även vara mindre köer på nyproduktioner...
En 2a ute i Västra Hamnen är ju guld..
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Intressant läsning gällande en inspektion av Skuldsaneringsenheten 
https://www.jo.se/Global/Inspektionsprotokoll/Inspektionsprotokoll 228-2018.pdf

https://www.jo.se/Global/Inspektionsprotokoll/Inspektionsprotokoll 228-2018.pdf
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Speciellt detta som ja saxade från inspektionen är intressant (sista meningen):
”För närvarande finns det ca 7 500 obearbetade ”vanliga” grundärenden och det är en initial ”väntetid” på ca fem månader innan handläggningen påbörjas. För närvarande är dock utflödet högre än inflödet och balanserna sjunker, men ledtiderna ökar. Det är ungefär samma ledtid för alla team men något längre för förstärkningsteamet. Den genomsnittliga arbetstiden är 11–12 timmar per ärende och resten av tiden är ”väntetid”. Anledningen till att handläggningen stannar av är framförallt svårigheter vid delgivningar men i viss mån även med anledning av kompletteringar från sökandena.
Ärenden där kraven för skuldsanering inte är uppfyllda och ansökan därför ska avslås ges viss förtur. Dessa ärenden handläggs av ett team konsulter, bestående av jurister från ett bemanningsföretag.”
”För närvarande finns det ca 7 500 obearbetade ”vanliga” grundärenden och det är en initial ”väntetid” på ca fem månader innan handläggningen påbörjas. För närvarande är dock utflödet högre än inflödet och balanserna sjunker, men ledtiderna ökar. Det är ungefär samma ledtid för alla team men något längre för förstärkningsteamet. Den genomsnittliga arbetstiden är 11–12 timmar per ärende och resten av tiden är ”väntetid”. Anledningen till att handläggningen stannar av är framförallt svårigheter vid delgivningar men i viss mån även med anledning av kompletteringar från sökandena.
Ärenden där kraven för skuldsanering inte är uppfyllda och ansökan därför ska avslås ges viss förtur. Dessa ärenden handläggs av ett team konsulter, bestående av jurister från ett bemanningsföretag.”
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Senast jag sökte var jag med om sensationellt kort väntetid. Jag sökte före jul och min sambo i februari. I början av mars ringde handläggaren till oss båda samma dag. Kan bara tolka det som att samboende eller par prioriteras på något sätt.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Intressant.Speciellt detta som ja saxade från inspektionen är intressant (sista meningen):
Känns som att det är kortare väntan sista tiden.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Speciellt detta som ja saxade från inspektionen är intressant (sista meningen):
Det där med speciellt team för avslag vet jag om, tror dock vanliga handläggare cirkulerar in där med. Låtit bli att nämna det teamet pga jag förutsatte att det skulle bli storm av det..
- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 131
- Poäng
- 927
Det där med speciellt team för avslag vet jag om, tror dock vanliga handläggare cirkulerar in där med. Låtit bli att nämna det teamet pga jag förutsatte att det skulle bli storm av det..
Ser inget konstigt med ett sånt team.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Intressant utredning angående kreditbolagens inställning till skuldsanering.
Intrum och Lindorff/Lowell bl.a.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:113737/FULLTEXT01.pdf
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Intressant utredning angående kreditbolagens inställning till skuldsanering.
Ytterst intressant läsning. Den ska ja sätta ”tänderna i” när ja kommer hem från jobb senare idag.
Den har förvisso ganska många år på sin nacke, men säkerligen är en stor del av infon fortsatt relevant !
Bra jobbat @Ny2018 som hittade denna rapport ! Me like

- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Den var mest intressant ur den aspekten hur borgenärerna ser på oss gäldenärer.
Har både Intrum och Lindorff/Lowell och mina största lån hos dom.
Relativt gammal info från 2008. Skuldsaneringslagen ändrades ju även 2007 och sedan 2011(??) och senast 2016 om jag inte minns fel.
Säkerligen har inkasso bolagen både ändrat sina rutiner och sitt förhållningssätt, men som sagt, likväl intressant läsning.
- Meddelanden
- 143
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 157
Hallå på er. Jag har bytt arbetsgivare och meddelade detta till kfm i måndags. Kommer min löneutmätning fortsätta som vanligt eller kommer jag få nytt brev hem om att redovisa lön och utgifter? Har ett litet hopp om att få behålla iallafall en hel lön som är välbehövligt just nu!
- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 131
- Poäng
- 927
Kanske ska säga också att det här jobbet kommer jag endast ha till 15/5 och sen står jag utan inkomst till 1/7 då jag går tillbaka till mitt gamla jobb..
Hur lever du utan inkomst? Ödet i fkassans händer ich att dom inte fuckar upp?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Hur lever du utan inkomst? Ödet i fkassans händer ich att dom inte fuckar upp?
Hon är sammanboende, så då funkar de väll ett tag iallafall...

- Meddelanden
- 143
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 157
Har varit i kontakt med a kassan..och sen har jag sambo..Hur lever du utan inkomst? Ödet i fkassans händer ich att dom inte fuckar upp?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Vänner ! Idag & igår har jag varit oerhört lipig & matt. Trodde inte det skulle bli svårt att se dottern flytta, men det var oerhört psykiskt betungande... 
Kommer då hem från jobb idag & vad finner jag då i brevlådan? Jo, ett FÖRSLAG PÅ SKULDSANERING !!! Förvisso ”bara” ett förslag, men nu har tårarna runnit ännu mer... Dock en annan typ av tårar än vad jag tidigare idag har känt bränna i ögonen...
Myyyyy GOD !! Kanske detta likväl går vägen - evigt tacksam isåfall !!! Riktigt evigt tacksam.... ❤️❤️❤️
Jag får kanske likväl möjligheten att få göra om - få göra rätt !!!
Nu ser ja inte längre vad ja skriver - tårarna bara rinner... over & out! ❤️

Kommer då hem från jobb idag & vad finner jag då i brevlådan? Jo, ett FÖRSLAG PÅ SKULDSANERING !!! Förvisso ”bara” ett förslag, men nu har tårarna runnit ännu mer... Dock en annan typ av tårar än vad jag tidigare idag har känt bränna i ögonen...
Myyyyy GOD !! Kanske detta likväl går vägen - evigt tacksam isåfall !!! Riktigt evigt tacksam.... ❤️❤️❤️
Jag får kanske likväl möjligheten att få göra om - få göra rätt !!!
Nu ser ja inte längre vad ja skriver - tårarna bara rinner... over & out! ❤️
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
GRATTIS DIN JÄVLA DROTTNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Två frågor : Det här förslaget, hur är det utformat? Hur mycket måste du betala i månaden och hur länge?
Hur fasiken fick dotter en lägenhet i självaste Malmö
? Köpes?
Två frågor : Det här förslaget, hur är det utformat? Hur mycket måste du betala i månaden och hur länge?
Hur fasiken fick dotter en lägenhet i självaste Malmö
? Köpes?- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.