- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Har du fått besked ?Hos mig gapar det tomt inget på UC inga invändningar i brevlådan. 1 månad sen jag godkände planen snart.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Har du fått besked ?Hos mig gapar det tomt inget på UC inga invändningar i brevlådan. 1 månad sen jag godkände planen snart.
HejBridget, har Du hört något gällande Din överklagan?!
HejOk tack alla för svar, jag skickade in per brev för snart 3 veckor sedan men inte fått något ännu... bör jag va orolig el bara vänta? Kan man ringa o fråga?
Hej
Jag gjorde ingen överklagan, skickade in en ny. Nu vet jag vad jag skall ändra på, men då hittar väl de andra motsättningar.

Min son har flyttat så nu har jag hela hyran, och nu vet jag lite mer om frågorna ang vad man gjort för att betala lånen.Vad ändrade Du på om man får fråga?!
All lycka till med denna ansökan... Det bör få bli ”tredje gången gillt”.![]()
Får man något besked när ett beslut om skuldsanering vinner laga kraft eller händer det bara?
Min son har flyttat så nu har jag hela hyran, och nu vet jag lite mer om frågorna ang vad man gjort för att betala lånen.
Nej helt tyst fortfarande, bör få ett besked senast i mitten av Juni.Har du fått besked ?
Så jobbigt.Nej helt tyst fortfarande, bör få ett besked senast i mitten av Juni.
Så jobbigt.
Väntan är en psykisk terror.

...men förväntar mig inget livstecken från min handläggare på minst en vecka eller två...Din resa har varit väldigt enkel och snabb. Därav kanske din icke jobbiga känsla.Då måste jag vara fullständigt avtrubbad känslomässigt, för jag tycker inte att denna skuldsanerings resa har varit psykisk terror överhuvudtaget. Ända gången jag reagerade med ett hjärtsnörp var den 29:e april då jag fick hem ett nytt brev från KF utan att ha pratat med handläggaren innan. Jag reagerade på att brevet var så tunt, så jag tänkte direkt att nu kommer avslaget med tillhörande handlingar om hur man överklagar, men det var det inte...utan istället kom "betalplanen" med tillhörande brev som skulle ut till borgenärerna.
Förutom ovanstående, så känner jag mig oerhört lugn och tillfreds. Är mest nyfiken på om det likväl inkommer några invändningar och vad det kan tänkas vara och hur jag iså fall skall bemöta dom...
Idag har det gått tre veckor sedan betalplanen kom mina borgenärer tillhanda......men förväntar mig inget livstecken från min handläggare på minst en vecka eller två...
Från inledande är det bara två som begärt upplysning .. Intrum och Catalunia. Brukar det begäras upplysningar efter en betalplan skickas ut??Hela resan är jobbig tycker jag - vissa dagar värre än andra. Är i vänteperiod 2 då handläggaren ska utreda. Fick inledande 11/4. De som skulle skicka in hade till 12/5 på sig. De flesta hade skickat in.
En betalplan i förslag är nästa önskvärda checkpoint och förväntan på denna resa.
Skulden tickar vidare med dryg 1000:- per dag. Lavinartad snöbollseffekt.
Är så svårt att se processen nu och vad som sker.
Tur att vi har varandra.❤️Hela resan är jobbig tycker jag - vissa dagar värre än andra. Är i vänteperiod 2 då handläggaren ska utreda. Fick inledande 11/4. De som skulle skicka in hade till 12/5 på sig. De flesta hade skickat in.
En betalplan i förslag är nästa önskvärda checkpoint och förväntan på denna resa.
Skulden tickar vidare med dryg 1000:- per dag. Lavinartad snöbollseffekt.
Är så svårt att se processen nu och vad som sker. Att vara utan kontroll och lämna detta i händerna känns trots allt bra för jag upplever henne som proffesionell och förklarar respektfullt på allt jag inte begriper & tro mig det är mycket.
Har en önskan om tandvård och handläggaren som känns som en klippa sa att jag skulle ordna kostnadsförslag men i om 2 v.
Finns varken tandläkare eller tider så det får bli som det blir. Ska maila och nämna det så hon inte väntar på det. Fördröjning ökar väntan o väntan är oro.
Hinner fylla 60 om allt går igenom.
Har inga nya skulder, har gjort allt jag ska men ibland känns processen svår och rörig men å andra sidan arbetar jag inom ett helt annat fält i samhället.
Längtar efter den dagen det kommer ett brev om beslutande om Skuldsanering ..
Livet pågår hela tiden & under tiden försöker jag göra det bästa jag kan för mig o de jag möter. Arbetet gör mycket gott för mig.. tankarna snurrar mindre då.
En tog på mig efter förslaget skickades ut, Intrum.Från inledande är det bara två som begärt upplysning .. Intrum och Catalunia. Brukar det begäras upplysningar efter en betalplan skickas ut??
Ja.. idag är det mörkare än grått .. det behövs säkert dagar som dessa för att uppleva de andra dagarna bättre ❤️Tur att vi har varandra.❤️
För min del känner jag bara att med en ökning på 1000:- varje dag o med en totalskuld på nästan 1,5 mille.. livet känns helt omöjligt på så vis. Tanken på att arbeta heltid med evig löneutmätning är som en livstidsdom.En tog på mig efter förslaget skickades ut, Intrum.
Igår fick jag brev från kfm att dom mottagit min ansökan om skuldsanering. Hur lång tid har det tagit för er andra från det brevet tills ni hört nåt mer?
Skickade in 5/12 dec-18 fick samtalet om inledande 11/4-19Igår fick jag brev från kfm att dom mottagit min ansökan om skuldsanering. Hur lång tid har det tagit för er andra från det brevet tills ni hört nåt mer?
Din resa har varit väldigt enkel och snabb. Därav kanske din icke jobbiga känsla.

På tal om något annat, Västra hamnen som är ett av de ” fina” områdena har idag haft dubbelmord.Absolut...säkerligen till viss del. En annan bidragande anledning är även att jag känner mig tillfreds och mår bra. Jag har heller aldrig tagit en skuldsanering för givet...
När jag slutligen släppte mina skulder och levde i en bottenlös sorg och bara målade upp katastrof scenarior gällande allt möjligt, men som sedan likväl aldrig infriades, så har saker och ting bara blivit lättare, skönare och faktiskt tryggare på något konstigt vis... Vänner, kollegor, min familj, en lover och min vovve är det bästa tänkbara lyckopillret.
Tråkigt att Du mår dåligt @Mirakel Hoppas att det snart vänder för Dig...![]()
Ni som har skuldsanering eller inledande och är gifta eller sambo, hur ser er respektive ekonomi ut? Sitter dem också i skiten? På grund av era ekonomiska bekymmer, tvärtom eller alldeles på egen maskin?
Vi är också båda i skiten. Jag hade tyvärr inte hamnat här om det inte var för hand problem med ekonomin i kombination med min egen dumhet förstås. Problemet här är att när min skuldsanering är klar om två år kommer han fortfarande sitta i skiten. Jag försöker få han att söka skuldsanering men det går trögt. Och vi har ju ingen större förhoppning att han ska få det heller.Jadu, för oss är det till viss del för egen maskin och till viss del pga att min man även varit dumsnäll och försökt hjälpa mig tidigare. Visade sig dessvärre senare att han inte heller hanterat pengar så bra, och att de lånen förfallit. Lite rörigt förklarat men så är det hos oss i alla fall. Han vägrar även söka skuldsanering i dagsläget.
[QUOTE="Tuff resa, post: 140167, member: Fick behålla mkt mer i vid utmätning när det gäller arbetsresor (bensin) än nu vid inledande. Diffade 2400 kr/mån netto.
Bra besked idag.
Skatteåterbäring under 10 000 kr får man behålla OM man inte har skulder till staten. Alltså åker 7000 kr i madrassen för min del. Plus lön i maj o juni. Betalar först i juli på inledande av skuldsanering.
Puh!
Bil, tandläkare o andra oväntade utgifter har en egen liten madrass.
Läser ovan inlägg och vill berätta att jag känner mig fri sen jag släppte allt i januari. Fick utmätning på lön i april som upphävdes direkt när beslut om inledande skusan togs.
Slippa oroa sig, jaga pengar då feta lönen inte räcker ens till lån...
Jag mår bättre än på många år- 6 närmare bestämt.
Blir det avslag så blir det. Jag kommer att skicka in en ny ansökan omgående och får ha utmätning vilket inte gör ngt. Fick behålla mkt mer i vid utmätning när det gäller arbetsresor (bensin) än nu vid inledande. Diffade 2400 kr/mån netto.
Jag känner igen mej i alla era stadier och håller med om att mitt välmående gradvis kom tillbaka efter jag bestämt mej för att kliva av det pusslande som det innebär att vara inne i lånekarusellen. Tror man mår bra att faktiskt ha fattat ett beslut och att det därefter blir lättare att leva för man har något bestämt att förhålla sej till och kan betala alla räkningar så fort lönen kommer in på kontot. Man slipper dessutom all ångest när man slipper att få post i drivor, även telefonen "tystnar" efter ett tag. Trots att jag har betalt alla skulder och även har en rejäl slant på banken, så kan jag känna en sorg emellanåt och vågar knappt räkna på hur mycket det har kostat mej i pengar, ångest och antal år, men tack och lov så kommer de tillfällena alltmer sällan och jag känner mej tacksam mot livet och att jag trots allt har det bättre än de flesta på jordklotet. Styrkekramar till er alla!Skönt att läsa att det är fler än jag som kände/känner likadant efter att man väl hade kravlat sig upp från den bottenlösa sorg som iallafall ja levde med i samband med att ja släppte mina skulder.
Härlig inställning - den applåderar jag !
Håller med. Fantastisk känsla när ALLA räkningar svävar iväg på lönedatumet.Jag känner igen mej i alla era stadier och håller med om att mitt välmående gradvis kom tillbaka efter jag bestämt mej för att kliva av det pusslande som det innebär att vara inne i lånekarusellen. Tror man mår bra att faktiskt ha fattat ett beslut och att det därefter blir lättare att leva för man har något bestämt att förhålla sej till och kan betala alla räkningar så fort lönen kommer in på kontot. Man slipper dessutom all ångest när man slipper att få post i drivor, även telefonen "tystnar" efter ett tag. Trots att jag har betalt alla skulder och även har en rejäl slant på banken, så kan jag känna en sorg emellanåt och vågar knappt räkna på hur mycket det har kostat mej i pengar, ångest och antal år, men tack och lov så kommer de tillfällena alltmer sällan och jag känner mej tacksam mot livet och att jag trots allt har det bättre än de flesta på jordklotet. Styrkekramar till er alla!
Idag fick brevledes besked från KFM att min ansökan om skusan har tagits emot. Det tog 10 dagar för er som undrade i tidigare inlägg.
Jag fick också brev på att dom mottagit min ansökan i tisdags . Nu är det bara att vänta. Har börjat släppa mina lån nu, men ska slutbetala dom allra minst lånen.Idag fick brevledes besked från KFM att min ansökan om skusan har tagits emot. Det tog 10 dagar för er som undrade i tidigare inlägg.
Jag fick också brev på att dom mottagit min ansökan i tisdags . Nu är det bara att vänta. Har börjat släppa mina lån nu, men ska slutbetala dom allra minst lånen.

Jag fick också brev på att dom mottagit min ansökan i tisdags . Nu är det bara att vänta. Har börjat släppa mina lån nu, men ska slutbetala dom allra minst lånen.
Jag träffade en skuldrådgivare i nov och hon sa då att jag borde släppa det. Men envis så ville jag kämpa på och lösa det med skattepengarna. Och jag löste en del lån samt kom ikapp med allt men detta hjälpte inte tyvärr . Vi går back typ 7009kr varje mån o då är inte mat inräknat. Men som många av er skriver här så är jag också livrädd för KF och har aldrig ens haft tanken på att hamna där men tyvärr så började jag spela aug 2017 och då ökade lånen och satte oss i en ohållbar situationPs. Har för mig att Du vid något tillfälle skrev att Du skulle ta hjälp av Skuldrådgivare? Har Du gjort det? Va de här i Malmö?!
. Jag är spelfri idag sedan 4 mån och går på behandling samt får även hjälp med min panikångest. Skuldrådgivareen sa att mina lån kanske va förnya för att söka skuldsanering men jag chansade ändå på att skicka in då man har läst att det är lite olika. Har bra koll på våra lån. Men kan ha missat något litet i min ansökan. Det stämmer att jag va i Malmö . Menar du att det i te kanske är lönt att betala av små lån ?