Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det vanligt att inkassobolag skickar ut påminnelser och nya krav när man har inledd sanering?
Fick 3st idag i brevlådan. Borde dom inte sett att det är inlett sanering eller försöker dom ändå kanske. Om dom inte har sett det hur lång tid har dom på sig innan dom går miste om sina pengar på saneringen, hur hårda är kronofogden med den biter om någon missar att inkomma med skuld och ränta mm?

Du får ju inte gynna någon under inledande, så betalar du en av dem så kan dem förstöra hela saneringen för dig...

Du får ju inte gynna någon under inledande, så betalar du en av dem så kan dem förstöra hela saneringen för dig...
Jag har inte tänkt att betala dom undrar bara om det är vanligt att dom skickar ut massa under tiden man har inledande. Dom borde ju sett det tycker man.
Eller så har dom missat det helt enkelt men vad händer med dom då när tiden gått ut? Kommer dom helt enkelt gå miste om pengar och sen skrivs dom av ändå?
Borde inte bolagen och inkasso mm ta massa upplysningar på mig nu när det har blivit inlett? Har inte hört någonting alls har nu gått 2 veckor sen inledande.

Vart fyller jag i min frus ersättning från f-kassan (mammaledig)?

Se bifogat.

Samt fyller man i att man har tillgångar om man har 10k på ett sparkonto?

Bilagor

• 40E42DB2-2BB5-4F95-A557-C6A51BD666D4.webp
    40E42DB2-2BB5-4F95-A557-C6A51BD666D4.webp
    57.3 KB · Visningar: 6
Vart fyller jag i min frus ersättning från f-kassan (mammaledig)?

Se bifogat.
Nu ser jag inte hela pappret men det står längst upp inkomster, sen stor det i rutan längre bort Dina egna?
Vad står det mer i rutan efter? Sambo/frus inkomst?

Nu ser jag inte hela pappret men det står längst upp inkomster, sen stor det i rutan längre bort Dina egna?
Jaha du menar på vilken rad haha! Gomorron :-) Det är väl övriga inkomster isf?

Din sammanboendes, kr per månad

Skriver man på Övriga inkomster/bidrag kanske?

Så då undrar jag bara vad som räknas till egna tillgångar. Behöver man verkligen skriva in om frugan har 8000 kr på ett sparkonto?

URK! En vecka tog det från att det slutliga skattebeskedet kom, till att ett inkassobolag gjorde upplysning på mig! Vaknade av ett pling i Kivra om att de tagit en Bisnode. Vilka jävla gamar! Jag får så ont i magen! Till saken hör ju dessutom att min deklarerade inkomst är högre än vad som står i skuldsaneringsbeslutet så nu är jag orolig att de ska begära en omprövning. Med blotta ögat ser det ju misstänksamt ut men detta är ju FÖRE skuldsaneringsbeslutet och efter det har jag ju - nästan - haft den inkomst som jag uppgav till KFM men det syns ju inte förrän slutskattebesked 2020. SUCK

URK! En vecka tog det från att det slutliga skattebeskedet kom, till att ett inkassobolag gjorde upplysning på mig! Vaknade av ett pling i Kivra om att de tagit en Bisnode. Vilka jävla gamar! Jag får så ont i magen! Till saken hör ju dessutom att min deklarerade inkomst är högre än vad som står i skuldsaneringsbeslutet så nu är jag orolig att de ska begära en omprövning. Med blotta ögat ser det ju misstänksamt ut men detta är ju FÖRE skuldsaneringsbeslutet och efter det har jag ju - nästan - haft den inkomst som jag uppgav till KFM men det syns ju inte förrän slutskattebesked 2020. SUCK
Men då är det ju inga problem? Omprövningsansökan avslås ju då. Kanske kommer du bli kontaktad för att styrka din inkomst genom att skicka in några lönespecar.

Hej! Har en fråga som jag hoppas ni vet svaret är.
I min betalplan för skuldsanering är min och mannens lån upptagna, han fick brev från kf där det står: en gång om året kommer du få utbetalning från (min) skuldsanering. Betalar dom då pengarna till min man eller till borgenären? Förstår inte den texten.

Hej! Har en fråga som jag hoppas ni vet svaret är.
I min betalplan för skuldsanering är min och mannens lån upptagna, han fick brev från kf där det står: en gång om året kommer du få utbetalning från (min) skuldsanering. Betalar dom då pengarna till min man eller till borgenären? Förstår inte den texten.
Vi har ett gemensamt lån där jag betalar fullt. Jag har aldrig fått något utbetalt. Däremot blir ju skulden fortare betald.

Vi har ett gemensamt lån där jag betalar fullt. Jag har aldrig fått något utbetalt. Däremot blir ju skulden fortare betald.
Det låter som han skickat till kfm att han står på lån åt dig som han vill ha betalt för?

Låter som någon behöver korrigera uppgifter i sin ansökan:)

Men då är det ju inga problem? Omprövningsansökan avslås ju då. Kanske kommer du bli kontaktad för att styrka din inkomst genom att skicka in några lönespecar.

Ja men kfm lär ju ändå påbörja en omprövning eftersom de också bara ser den siffran och inte vad som ligger bakom. Sen kan jag såklart förklara saken men ORKA!

Ja men kfm lär ju ändå påbörja en omprövning eftersom de också bara ser den siffran och inte vad som ligger bakom. Sen kan jag såklart förklara saken men ORKA!

Om igen, det finns riktlinjer för hur mycket man ska ha ökat sin inkomst med innan en omprövning skall anses vara motiverad, dvs en ökning av betalutrymme per månad. Detta är satt till 4000-5000kr/mån.
Hur mycket har Du ökat din årsinkomst med per år?!

Om igen, det finns riktlinjer för hur mycket man ska ha ökat sin inkomst med innan en omprövning skall anses vara motiverad, dvs en ökning av betalutrymme per månad. Detta är satt till 4000-5000kr/mån.
Hur mycket har Du ökat din årsinkomst med per år?!

Angav vid ansökan och utredningen att jag tjänar ca 420 papp om året vilket jag GÖR på en normal heltid. Men det blev ca 100 mer år 2018 eftersom jag det första halvåret jobbade röven av mig med massa övertid eftersom jag då inte hade skusan så jag betalade ju massa skulder. Men efter skusanbeslutet har jag gått ner i vanlig tid och tjänar som jag uppgav (förutom en semesterlön som jag då glömde men det var ju inte väsentligt mycket mer). Men det syns ju alltså inte.

Å andra sidan.

”Om gäldenärens ekonomiska förhållanden förbättrats väsentligt efter beslutet om skuldsanering kan borgenären ansöka om omprövning.” står det i KFM:s ställningstagande.
EFTER beslutet om skuldsanering, står det.
Min högre inkomst var FÖRE beslutet men oavsett vilket måste de väl fråga mig om det för att få veta det?

Å andra sidan.

”Om gäldenärens ekonomiska förhållanden förbättrats väsentligt efter beslutet om skuldsanering kan borgenären ansöka om omprövning.” står det i KFM:s ställningstagande.
EFTER beslutet om skuldsanering, står det.
Min högre inkomst var FÖRE beslutet men oavsett vilket måste de väl fråga mig om det för att få veta det?

Jo, dessa 100tkr mer i årsinkomst kan nog dessvärre sticka i ögonen hos Dina borgenärer & jag skulle inte bli förvånad om någon kräver omprövning. :(
Du verkar dock kunna argumentera för Din sak enl beskrivningen här ovan & det får Du vidhålla. Förhoppningsvis förstår KF att saken är sådan och avslår då eventuell ansökan.

Sådär då var ansökan inskickat för skuldsanering. Hör av mig om ett halvår hur det gick ;)

Nyfiken fråga. Jag skrev ett personligt brev. Hur mycket skrev ni? Jag fick ihop 2 sidor exakt men kanske var i minsta laget?

Sådär då var ansökan inskickat för skuldsanering. Hör av mig om ett halvår hur det gick ;)

Nyfiken fråga. Jag skrev ett personligt brev. Hur mycket skrev ni? Jag fick ihop 2 sidor exakt men kanske var i minsta laget?

14 sidor. Men jag är knäpp så lyssna inte på mig

Det är innehållet som är viktigt, inte hur långt det är ;-)
En lång väntan men det går fort, lycka till!

När summan betalas ut till borgenärena en gång per år, får man någon sammanställning på detta.?

När summan betalas ut till borgenärena en gång per år, får man någon sammanställning på detta.?

Tror inte det, men i beslutet framgår det tydligt vad varje enskild borgenär kommer få utbetalt vid varje tillfälle. Se sammanställningen.

Ponera följande scenario: jag blir sambo under min skuldsanerings period och han jag ämnar ingå sambo relation med tjänar ungefär som mig själv. Betyder det likväl att han får bära en högre kostnad för boendet eller kommer den delas lika med tanke på lika lön ? @Lasseman vad är Din tro?

Senast ändrad:
Ponera följande scenario: jag blir sambo under min skuldsanerings period och han jag ämnar ingå sambo relation med tjänar ungefär som mig själv. Betyder det likväl att han får bära en högre kostnad för boendet eller kommer den delas lika med tanke på lika lön ? @Lasseman vad är Din tro?

Boendekostnad propotioneras. Tjänar man lika står man för lika stor andel av boendekostnsden.

Boendekostnad propotioneras. Tjänar man lika står man för lika stor andel av boendekostnsden.

Tack för infon, men vad med övriga kostnader såsom mat, etc, dvs. det så kallade förbehållsbeloppet? Kan man anse att sambon (med inga skulder) skall bekosta större delen av det? Alltså att han helt plötsligt skall anses försörja mig?

Tack för infon, men vad med övriga kostnader såsom mat, etc, dvs. det så kallade förbehållsbeloppet? Kan man anse att sambon (med inga skulder) skall bekosta större delen av det? Alltså att han helt plötsligt skall anses försörja mig?

Normalbeloppet menar du nog, det är lite lägre per person för sambos än ensamstående. Det propotioneras som det andra.

Normalbeloppet menar du nog, det är lite lägre per person för sambos än ensamstående. Det propotioneras som det andra.

Hmm... jag trodde de kallades för just förbehållsbeloppet?
Såklart att de bör vara lägre för i detta behåll ingår ju även övriga gemensamma kostnader såsom el, hemförsäkring, etc. Tänkte inte på det... :(

Hmm... jag trodde de kallades för just förbehållsbeloppet?
Såklart att de bör vara lägre för i detta behåll ingår ju även övriga gemensamma kostnader såsom el, hemförsäkring, etc. Tänkte inte på det... :(
Ska du bli sambo Kimsan❤️

Fick idag hem brev från Tingsrätten där Klarna har stämt mig. Hur funkar det nu då jag är inledd sanering den 31/7 och denna stämning inkom idag den 14e och är daterad 12e. Någon som vet hur man ska agera nu? Har mailat min handläggare men inte fått något svar än.

Tvidtiga
Fick idag hem brev från Tingsrätten där Klarna har stämt mig. Hur funkar det nu då jag är inledd sanering den 31/7 och denna stämning inkom idag den 14e och är daterad 12e. Någon som vet hur man ska agera nu? Har mailat min handläggare men inte fått något svar än.
Tvistiga skulder ingår inte i skuldsaneringen.
Varför har de stämt dig ?

Tvidtiga

Tvistiga skulder ingår inte i skuldsaneringen.
Varför har de stämt dig ?
tvistiga vadå?
Är ett av dom som va med när jag skickade in till skuldsanering. Har inte hunnit läsa igenom det helt än ska göra det hemma sen igen.
Men stod att Sileo har stämt mig att genast betala hela kapitalbeloppet, ränta, krono kostnader mm mm.
Men den är en av dom som jag skrev att jag hade när jag sände in till saneringen. Är det att någon motsatt sig det hela och stämt mig tro?

Tvistig fordran

Den som vill ha betalt (borgenären) och den som ska betala (gäldenären) är oeniga om någonting som har med skulden att göra. Oenigheten kan handla t.ex. om skuldens storlek.

Tvistig fordran

Den som vill ha betalt (borgenären) och den som ska betala (gäldenären) är oeniga om någonting som har med skulden att göra. Oenigheten kan handla t.ex. om skuldens storlek.
De vill ha sina pengar helt enkelt,.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp