Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Läste för snabbt, skulden kommer ingå i ev. Skicka in delgivningen och hänvisa till din inledande skuldsanering.

Är viktigt att du hänvisar till den annars är det nog möjligt dom driver en utmätning på sidan om din inledande.

Skulle dock ringa KF så dy vet att det blir rätt direkt
Är du säker på detta?

Har försökt nå dom för att få mer info.

Är du säker på detta?

Har försökt nå dom för att få mer info.

Yes, annars skulle det ju inte gå att få skuldsanering eller ens ansöka om det innan du fått allt in på KF vilket det gör.

Enda sättet den inte skullle ingå är om den är i tvist eller att skulden uppkommit i ett senare skede.

Syftet med skuldsanering är en ny chans i livet, inte.en halv chans :)

@Lasseman kanske kan flika in.

Läste för snabbt, skulden kommer ingå i ev. Skicka in delgivningen och hänvisa till din inledande skuldsanering.

Är viktigt att du hänvisar till den annars är det nog möjligt dom driver en utmätning på sidan om din inledande.

Skulle dock ringa KF så dy vet att det blir rätt direkt

Det innebär ju inte att skulden är felaktig, rimligen borde domstolen fastställa den i en dom.

Yes, annars skulle det ju inte gå att få skuldsanering eller ens ansöka om det innan du fått allt in på KF vilket det gör.

Enda sättet den inte skullle ingå är om den är i tvist eller att skulden uppkommit i ett senare skede.

Syftet med skuldsanering är en ny chans i livet, inte.en halv chans :)

@Lasseman kanske kan flika in.

Jo det stämmer, tvist och sånt som uppstår edter inledande ingår inte i skuldsanering.

Men i detta fall är ju skulden inte uppkommen efter men brevet från tingsrätten kom efter inledd sanering.

Har fordringsägaren anmält fordran till skuldaneringen?

Har fordringsägaren anmält fordran till skuldaneringen?
Hur ska jag kunna veta det? Skulden är från 2010 och jag har tagit med den i saneringen som en skuld. Saneringen inleddes 31/7 och detta brev fick jag 14/8.
Det är ju en delgivning om att jag har en skuld till dom vad jag kan förstå lika som om man får en delgivning från kronofogden?
Har mailat med min handläggare på saneringen men får svar att den inte svarar på mail under semestern till 2/9, men att någon kollega har koll på dennes mail och svarar på viktiga meddelanden. Vilket dom INTE gjort trots att jag mailat 2 ggr. :-/

Hur ska jag kunna veta det? Skulden är från 2010 och jag har tagit med den i saneringen som en skuld. Saneringen inleddes 31/7 och detta brev fick jag 14/8.
Det är ju en delgivning om att jag har en skuld till dom vad jag kan förstå lika som om man får en delgivning från kronofogden?
Har mailat med min handläggare på saneringen men får svar att den inte svarar på mail under semestern till 2/9, men att någon kollega har koll på dennes mail och svarar på viktiga meddelanden. Vilket dom INTE gjort trots att jag mailat 2 ggr. :-/

Maila kontakt@ i stället då

Hej!
Är det någon som fått avslag på sin ansökan om skuldsanering och isåfall hur snabbt efter det kom löneutmätning igång igen?

Först måste det gå 3 veckor efter avslag innan det händer något och om jag inte minns fel så kommer du få hem sickat nya papper om inkomst papper. Så skulle tippa ca 6 till 9 veckor efter avslag

Först måste det gå 3 veckor efter avslag innan det händer något och om jag inte minns fel så kommer du få hem sickat nya papper om inkomst papper. Så skulle tippa ca 6 till 9 veckor efter avslag
Tack för svar. Gäller det även om man haft utmätning tidigare? Hade precis när jag fick inledande

Så bar det iallafall för mig då jag först fick inledande och sen avslag

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra nu. Jag har möjlighet att jobba ganska mycket extra på mitt arbete och därmed tjäna mycket mer än vad jag "får" göra vissa månader.

Jag har min grundlön, och det är den jag utgått från i min skuldsanering. Men tjo så har jag jobbat några pass extra en månad så sticker bruttolönen iväg med mer än 4-5000kr, ibland kanske tom. närmare 10.000kr.

Kronofogden säger ju att om betalningsutrymmet ökar med 4-5000kr kan det vara idé att söka omprövning. Tänker de netto- eller bruttolönen då? När bör man egentligen söka omprövning?

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra nu. Jag har möjlighet att jobba ganska mycket extra på mitt arbete och därmed tjäna mycket mer än vad jag "får" göra vissa månader.

Jag har min grundlön, och det är den jag utgått från i min skuldsanering. Men tjo så har jag jobbat några pass extra en månad så sticker bruttolönen iväg med mer än 4-5000kr, ibland kanske tom. närmare 10.000kr.

Kronofogden säger ju att om betalningsutrymmet ökar med 4-5000kr kan det vara idé att söka omprövning. Tänker de netto- eller bruttolönen då? När bör man egentligen söka omprövning?
Bestående löneökning ska omprövas.
Netto är det.
Har lämnat in en omprövning för 4000 brutto, bättre att ligga steget före.

I natt svävade min 8:e betalning iväg, 116200 kr är hittills inbetalda.
Jag vet att jag borde vara tacksam men det är tungt just nu.....

Betalningsutrymmet (netto) ska öka med 5000 i månaden och ökningen ska vara stadigvarande.

Imorgon ska jag ringa ett inkasso bolag och påminna dem, dök upp en krav brev om att betalas inte denna summa in innan 30/8 så blir det en sluträkningen....

Kollat i min pärm skulden ingår i saneringen.

Imorgon ska jag ringa ett inkasso bolag och påminna dem, dök upp en krav brev om att betalas inte denna summa in innan 30/8 så blir det en sluträkningen....

Kollat i min pärm skulden ingår i saneringen.
Försöka duger ju. De ger inte upp tydligen.

Halloj! Ni som fått beviljad skuldsanering, fick ni besked via brev eller telefonsamtal? Samma fråga ställer jag vid ej beviljad sanering, blev det avslag via brev eller telefon? Jag går ju som o väntar..
Ha en bra dag alla kämpar här på forumet!

Halloj! Ni som fått beviljad skuldsanering, fick ni besked via brev eller telefonsamtal? Samma fråga ställer jag vid ej beviljad sanering, blev det avslag via brev eller telefon? Jag går ju som o väntar..
Ha en bra dag alla kämpar här på forumet!

Min handläggare ringde mig och meddelade att han den dagen hade fattat beslutet om skuldsanering. Två dagar därefter fann jag mitt namn i PoIt och ungefär då kom även brevet om beslutet med posten.
Jag har dock noterat att inte alla får detta samtal, utan vissa ser bara helt plötsligt sitt namn i just PoIt eller missar det och får beskedet när det kommer med posten.
All lycka till :)

Hej alla!

Ny här, och skuldsatt upp till 650k exkl CSN 350k. Har misstänkt adhd, 38 år, aldrig lärt mig om pengar. Var hos skuldrådg via kommunen som föreslog skuldsanering. Har försökt leta här efter hur mycket/mån man betalar..? Förstår att det skiljer mellan varje person, men har man ngt över i slutet av varje mån?
Jag har 3 stora blancolån, men går just nu på sjukpenning 75%, nästa mån 50%, och from dec, förhoppnv tillbaka på 100%, då har jag ”vanl” ekonomi igen.
Är sugen på skuldsanering, men det är ett stort steg att ta. Vad är bäst eg, att betala ngr mån till, ev ansöka om ett nytt samlingslån, så jag får 2 lån istället för 3, sen om 6 mån ännu ett, å få ner till 1 lån. Sen jobba och betala in extra/mån. Eller ansöka om skuldfrihet på 5 år? På skuldrådgivaren lät det som att man lever på existensminimum under 5 år, och har råd med ngr pizzor/år...

Hittade detta forum och blev glad att jag inte är ensam, och ni alla är så duktiga som kämpar!! Blev väldigt berörd av era historier. Är så less på vårt ekonomiska samhälle, ibl unnar jag dom som bor i en hydda i djungeln lr ute i öknen. Funderar ibl på att emigrera helt ärligt.

Tack på förhand för tips och råd
Kram Sanna från Uppsala

Du lever på existensminimum i princip. Du får behålla hyra och uppvärmning samt ett förbehållsbelopp på runt 5 000. Men du får två betalfria månader varje år, så i praktiken kan du höja din levnadsstandard ganska rejält om du spenderar de lönerna klokt.

Jag och min fru har fått sammanlagt tre avslag, samtliga brevledes och utan något samtal före. Tror att handläggaren till och med sa något i stil med att "om du blir beviljad så får du veta det via brev och samtal, men vid avslag får du endast brev".

Jag och min fru har fått sammanlagt tre avslag, samtliga brevledes och utan något samtal före. Tror att handläggaren till och med sa något i stil med att "om du blir beviljad så får du veta det via brev och samtal, men vid avslag får du endast brev".

Har Din fru sökt oxå? Vad berodde isåfall hennes avslag på? Har Ni företaget gemensamt eller?

Förbehåll + buffert vill säga. Jag får behålla ca 6100kr/per månad & var 6:e månad får ja behålla hela min lön om ca 31tkr netto.

Har Din fru sökt oxå? Vad berodde isåfall hennes avslag på? Har Ni företaget gemensamt eller?

När handläggaren ringde var hon precis mellan två jobb, så hon kunde inte styrka nån direkt stadig inkomst. Nu går hon timme på ett par ställen inom vården, så hon ska söka igen, men nu är frågan om KFM godkänner så pass "svajiga" inkomster. Hon kan lätt tjäna 25 000 en sommarmånad när alla har semester, men i februari när alla vill jobba har hon tur om hon får ut 10. 🙄

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp