Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@Ny2018 Tjohoooooo hittade upplysningen precis. Den togs 2 nov 2017 så skulden är t o m 2 år gammal! Tack snälla för tipset!❤️:) Ska ändå bli intressant och se deras svar imorgon! Nu kan jag slappna av och meddela min handläggare på KFM när jag vet mer!

Herremija! De verkar städa skrivbordet! Jag släppte också skulden i juni 2018 och helt otroligt med denna fördröjning. Inte ens inkassobolaget har bemödat sig med att besöka om betalningsföreläggande. De jobbar verkligen i snigelfart....

Sånt där verkar förekomma överallt, gamla ärenden som ett tu tre flyter upp från ingenstans efter flera åe...

@Ny2018 Tjohoooooo hittade upplysningen precis. Den togs 2 nov 2017 så skulden är t o m 2 år gammal! Tack snälla för tipset!❤️:) Ska ändå bli intressant och se deras svar imorgon! Nu kan jag slappna av och meddela min handläggare på KFM när jag vet mer!
❤️

I fredags skickade jag in skuldsaneringsansökan tillsammans med kommunens skuldrådgivare. Känns skönt att äntligen tagit det steget.

Men en undran, jag har ju lönutmätning idag, slutar den under tiden som min ansökan utreds? eller tuggar de på som vanligt?

I fredags skickade jag in skuldsaneringsansökan tillsammans med kommunens skuldrådgivare. Känns skönt att äntligen tagit det steget.

Men en undran, jag har ju lönutmätning idag, slutar den under tiden som min ansökan utreds? eller tuggar de på som vanligt?
Hej
Den slutar den dagen du får inledande, om du nu får det.

Bridget

Jag har fått Mail me ,svarade dom att jag hade sanering dom tackade o skulle kolla upp med skuldsanerings teamet o jag kunde glömma mailet .
Frågan är varför de har börjat återkalla sina ärenden från inkasso och inte ansökt om betalningsföreläggande. Släppte skulden för 1,5 år sen och de har inte ”jagat” mig under denna period förutom de första veckorna. Har skulden bara dammat hos inkassobolaget kan man ju undra. Hursom så mailade jag både min handläggare på KFM om detta samt mailade creditstar precis om att de ska anmäla skulden till KFM då jag har inledande. Har dock inte fått svar från min handläggare sedan imorse. Fullt upp hos KFM säkert.

Det är just det jag är rädd för, att de ska lämna felaktiga uppgifter. Ett sig suspekt att de gör detta nu då de måste fått nys om att jag har inledande via inkassobolaget. Dock har jag tyvärr inte kvar fakturorna och minns inte exakt när jag tog lån hos dem och försöker se på mitt kontoutdrag men kan inte se ngt få jag vill minnas att det inte stod creditstar på insättningen. Ska maila dem först och fråga dem när min skuld uppstod innan jag säger ngt annat. Ska även ringa inkassobolaget och kolla upp när skulden uppstod. Detta för att försäkra mig om uppgifterna innan jag mailar min handläggare på KFM. Vilka fula fiskar!!! Dock är jag säker på att jag tog lånet hos dem minst 1,5 år sedan. I slutet av nästa vecka har tiden för att meddela skulden passerat så det blir hett om deras öron.
Du kanske kan se ditt avtal och när lånet togs om du loggar in? där finns även meddelande sparade i inkorgen

Du kanske kan se ditt avtal och när lånet togs om du loggar in? där finns även meddelande sparade i inkorgen
Har tyvärr inte sparat mailen och kunde igår logga in men kunde inte komma åt tidigare avtal, vilket jag fann märkligt.

Har tyvärr inte sparat mailen och kunde igår logga in men kunde inte komma åt tidigare avtal, vilket jag fann märkligt.
Ok men jag menade inkorgen när du är inloggad. De har en sådan inkorg på sin sida där mejl som de skickat till dig finns sparade.

Fått mail nu sena eftermiddag fr Tingsrätten.
Nu jobbas det med min överklagan betr skusan (fick ju inledande i maj men sen direkt avslag när jag blev arbetslös)...TR informerar vilka som motsätter sig eller överlåter till TR att ta beslut.

Fått mail nu sena eftermiddag fr Tingsrätten.
Nu jobbas det med min överklagan betr skusan (fick ju inledande i maj men sen direkt avslag när jag blev arbetslös)...TR informerar vilka som motsätter sig eller överlåter till TR att ta beslut.
Lycka till. ❤️

Fått lite ny energi efter jag pratade med min budget- skuldrådgivare som hjälpte mig med skuldsaneringsansökan. Han har INTE heller fått något papper om beslutet att avslå min ansökan! Vilket han skulle ha fått då vi har fyllt i det i papprena. Han ska nu kolla hur det kan ha blivit så här och se vad vi kan göra osv. Han pratade om eventuellt uppskov för att kunna överklaga. Jag ska samla ihop papper på varför jag inte klarar av att jobba heltid i dagsläget då det var pga att jag inte jobbade heltid som min ansökan avslogs. Lite ny energi och nytt hopp!

Hej
Ledsen att höra att det blev avslag, Har du en tjänst på 100% och är sjukskriven deltid, eller är din tjänst deltid?

Bridget

Har en tjänst på 70% men hade ett extra jobb för att få ihop med tid. Vilket inte fungerade för mig pga stress och mycket annat.

Drygt 2 månader sen inledande och inte ett ljud sen dess. Undrar om det är positivt eller negativt... :-/

Drygt 2 månader sen inledande och inte ett ljud sen dess. Undrar om det är positivt eller negativt... :-/
Det tar 4 veckor tills alla borgenärer anmäler skulderna. Efter ca 1-2 veckor skickas det ut en betalplan som ska godkännas av dig. Borgenärerna har tre veckor på sig att inkomma med synpunkter. Nu är vi uppe i 9 veckor. Så du borde få svar närsom om beslut eller om ngn har invändningar. Nu utgår jag ifrån att du har fått betalplan.

Det tar 4 veckor tills alla borgenärer anmäler skulderna. Efter ca 1-2 veckor skickas det ut en betalplan som ska godkännas av dig. Borgenärerna har tre veckor på sig att inkomma med synpunkter. Nu är vi uppe i 9 veckor. Så du borde få svar närsom om beslut eller om ngn har invändningar. Nu utgår jag ifrån att du har fått betalplan.
Betalplan eller jag började betala till skusan direkt typ. Fick brev direkt efter inledande om vad ja skulle betala. Är det de som är betalplan så har jag fått det direkt efter inledande som sagt.

Ne
Betalplan eller jag började betala till skusan direkt typ. Fick brev direkt efter inledande om vad ja skulle betala. Är det de som är betalplan så har jag fått det direkt efter inledande som sagt.
Nej. Det är ett beslut på vad du ska betala under tiden de utreder/ prövar. Nästa betalplan är en ”presentation” av dina skulder och en beskrivning av din situation, mycket av din egen beskrivning i ditt personliga brev. Hur skulderna uppstod, vad du har gjort osv. Allt detta presenteras som förslag till skuldsanering. Detta då borgenärerna får möjlighet att uttala sig då KFM anser att du bör få skuldsanering. Råder dig att läsa om alla dessa steg på KFMs hemsida där de ger en tydlig beskrivning. Maila din handläggare och kolla status på ditt ärende.

Har själv inledande och nästa vecka är sista veckan då mina borgenärer ska ha inkommit med mina skulder.

Jag väntar ff på ett beslut om jag får skuldsanering, det har gått 2 veckor från det att jag och handläggaren pratade, skall det ta så lång tid?

Min ansökan skickade jag in aug, kan jsg räkna med få något typ svar tidigast dec då?

Jag väntar på besked om jag skall få skuldsanering övh.
Kan inte tyda ditt svar. Överhuvudtaget kan ju betyda både inledande, att du ”passerat” första ”spärren” eller fastställd beslut där allt behöver sammanställas för slutlig besked.

Vad jag menade är om du ens fått besked om KFM tänker åta sig ditt ärende, d v s om du uppfyller kraven, att det finns förutsättningar för dig att få skuldsanering eller är du mitt i processen där ditt ärenden prövas/ vidare utreds. Vilket? Om du väntar beslut om inledande så kan jag tycka att två veckor är lite lång om ditt ärende är solklart för ett inledande. Det kan också betyda att de behöver mer tid för att ta beslut om det finns ”lösa trådar” för att grunda ett beslut på. Hur ser omständigheterna ut för dig? Hur stor skuld? Orsak? Betalningsförmåga?

Min ansökan skickade jag in aug, kan jsg räkna med få något typ svar tidigast dec då?
Handläggningstiderna just nu är på 16 veckor, så de borde höra av sig i dec. Jag ansökte 19 maj och de ringde mig den 10 sept och beslut om inledande togs samma dag, även om jag inte fick besked över tel. Så för mig tog det 15 veckor och inte 16 som handläggningstiderna låg på då i maj. Ingen fördröjning heller pga sommarledigheter.

Handläggningstiderna just nu är på 16 veckor, så de borde höra av sig i dec. Jag ansökte 19 maj och de ringde mig den 10 sept och beslut om inledande togs samma dag, även om jag inte fick besked över tel. Så för mig tog det 15 veckor och inte 16 som handläggningstiderna låg på då i maj. Ingen fördröjning heller pga sommarledigheter.

Ok, tack.

Hade hoppats på nästa månad redan tycker det gått lång tid redan :)

Ok, tack.

Hade hoppats på nästa månad redan tycker det gått lång tid redan :)
Jag var så lättad över att ha fått ihop min ansökan med personliga brevet. När jag skickade iväg den släppte jag tanken på ”väntan”. Hade fullt upp på jobbet och sen kom semestern och vips så vart det september. En del väntan nu också men på något sätt swishar tiden förbi, då jag är glad över att ha fått inledande även om det är långt ifrån över än. Händer ändå inte mycket första månaden då det är tidsfristen för borgenärerna att anmäla skulden.

Kan inte tyda ditt svar. Överhuvudtaget kan ju betyda både inledande, att du ”passerat” första ”spärren” eller fastställd beslut där allt behöver sammanställas för slutlig besked.

Vad jag menade är om du ens fått besked om KFM tänker åta sig ditt ärende, d v s om du uppfyller kraven, att det finns förutsättningar för dig att få skuldsanering eller är du mitt i processen där ditt ärenden prövas/ vidare utreds. Vilket? Om du väntar beslut om inledande så kan jag tycka att två veckor är lite lång om ditt ärende är solklart för ett inledande. Det kan också betyda att de behöver mer tid för att ta beslut om det finns ”lösa trådar” för att grunda ett beslut på. Hur ser omständigheterna ut för dig? Hur stor skuld? Orsak? Betalningsförmåga?
Jag har pratat med skuldsaneringen och en handläggare där, som skall bestämma om jag får inledande, detta var för 2 veckor sedan och jag har inte hört något än.

Har sanering sen i vintras då jag fick i ledande. Beslut kom i maj.
Nu har Sergel tagit en kreditupplysning. Är det något jag måste vänja mig vid under dessa år och vad är det dom tror sig hitta?

Jag har pratat med skuldsaneringen och en handläggare där, som skall bestämma om jag får inledande, detta var för 2 veckor sedan och jag har inte hört något än.
Ring eller maila din handläggare för att få reda på status. Hen kan ju även ha varit sjuk eller dylikt. Det viktiga är att ta reda på orsaken till denna fördröjning.

Jag kommunicerar med min handläggare via mail och det funkar smidigt. Får snabba och tydliga svar.

Ring eller maila din handläggare för att få reda på status. Hen kan ju även ha varit sjuk eller dylikt. Det viktiga är att ta reda på orsaken till denna fördröjning.

Jag kommunicerar med min handläggare via mail och det funkar smidigt. Får snabba och tydliga svar.
Jag har mailat henne i fredags, hoppas hon svarar i morgon!

För mig tog det ca. 4 mån, för de flesta tar det oftast 3 mån. Så ”sitt lugnt i båten”.:)

Ett litet tips till er som sökt skuldsanering och till er med löneutmätning.
Kolla över era försäkringar, liv osv om ni har någon förmånstagare skriven på dom. Jag hade allmän förmånstagare när min Kfmkarusell började och skulle jag gått bort hade försäkringspengarna gått till skulderna först och sen till barnen el vem ni nu väljer som förmånstagare.
Jag ändrade det och mina barn är nu förmånstagare och en ev livförsäkring tillfaller dem.
Inte för att jag vill lura borgenärena på pengar men mina barns framtid står mig närmre.

Menar du vanlig livförsäkring eller tjänstepension?

För mig tog det ca. 4 mån, för de flesta tar det oftast 3 mån. Så ”sitt lugnt i båten”.:)

Nu läste jag om Mattes inlägg och han skriver att han inte fått betalplan och de har gått 2 mån. Då var ju min beräkning inte fel. Om allt är som det ska borde han väl få det närsom. I mitt beslutet om inledande står det att jag kommer få en betalplan 6-7 veckor f r o m inledande datumet och för Mattes del har det gått längre än så.

Jag väntar ff på ett beslut om jag får skuldsanering, det har gått 2 veckor från det att jag och handläggaren pratade, skall det ta så lång tid?

Ring och kolla! Jag gjorde misstaget att inte göra det och när jag ringde efter 4 veckor fick jag bara ett syrligt svar att beslut va skickat och att tiden för att överklaga hade gått ut så beslutet var fastställt! Har än idag inte fått nåt brev från kfm om beslutet att avslå min skuldsaneringsansökan! Så vart det tagit vägen vet jag inte då inte ens min skuldrådgivare fått beslutet! Hoppas du har en bättre handläggare än vad jag fick.

Ring och kolla! Jag gjorde misstaget att inte göra det och när jag ringde efter 4 veckor fick jag bara ett syrligt svar att beslut va skickat och att tiden för att överklaga hade gått ut så beslutet var fastställt! Har än idag inte fått nåt brev från kfm om beslutet att avslå min skuldsaneringsansökan! Så vart det tagit vägen vet jag inte då inte ens min skuldrådgivare fått beslutet! Hoppas du har en bättre handläggare än vad jag fick.
Jag mailade faktiskt min handläggare i fredags men inte fått svar än, jag ringer nog om någon dag och frågar om hon inte svarar på mitt mail.

• Gilla
Reaktioner: p79
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp