Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@Lasseman

En fråga bara av ren nyfikenhet. Om någon sitter med miljonskulder och låt säga en utmätning på 10.000 i månaden men skulderna ändå bara ökar och ökar. Säg att utmätningen pågått i typ 10 år men skulderna bara växer dag för dag.

Går kronofogden då in och påtalar/informerar att man kanske borde söka skuldsanering eller låter man skulderna fortsätta att växa?

Tänker om det finns något system kring detta. Jag menar annars kan ju en person teoretiskt haft utmätning i 40 år och skulderna är högre än när utmätningen började

Informeras görs det

Det visste han rimligtvis inte, eftersom han frågade... Jag vet inte hur man skall svara annat än att det inte finns några betalningsfria månader när man har pågående löneutmätning, för det finns det ju inte. I varje fall inte så länge man jobbar kvar på samma jobb och inkomsten är högre än förbehållsbeloppet. Säger man upp sig så kan man ju slippa att betala helt och hållet, i alla fall tills Kronofogden får reda på ens nya inkomst, det kanske hade varit ett snällare svar?

Och det är numera ganska fort det syns

Se svaren ovan lite trevligare :) men vi är ju olika. En del svarar kort.
Det man måste förstå är att människor är i en utsatt position. Och personen villösalån som frågade hade vad jag förstått nyss fått avslag på skuldsanering och är sårbar. Okej man ska inte dalta men lite ödmjukhet skadar inte;)
Jag arbetar med människor och tänker på bemötandet mot andra även om jag också kan vara lite otrevlig här men det är om nån är det mot mig.
Tyckte bara svaret lät lite kort i tonen.
Men en del här tycker det ska vara en hårdare ton och korta svar eftersom @ Lasseman gillade ditt svar eller om det var kronofogden blandar ihop er då ni är ungefär lika i era svar o ton:D.
Ärligt talat fattar jag inte men men vi är olika.

Nej du kanske inte gör det, och ja det är vi.
Styrkekram, love yaaaa och sånt.:)

Nej du kanske inte gör det, och ja det är vi.
Styrkekram, love yaaaa och sånt.:)
Ett sakligt korrekt svar utan några krusiduller och hjärtan osv är ju inte hårt i tonen? Då är det mottagaren som värderar in något som avsändaren inte har avsett.

Ett sakligt korrekt svar utan några krusiduller och hjärtan osv är ju inte hårt i tonen? Då är det mottagaren som värderar in något som avsändaren inte har avsett.

Vissa här är experter på att fultolka alla kommentarer de inte gillar och att läsa in dolda avsikter och till och med kränkningar i raka svar på frågor.

Är det någon som vet om KF skickar skuldsanerings förslaget via vanlig post el på annat vis? Fick inledande 12 sep. Sedan har det varit tyst.

Har du hört något ännu? Mina 30 dagar har också gått nu😕:).
Nopp inte hört något. I mitt beslutet om inledande stod det att förslaget skulle komma efter 5-7 veckor. Samtidigt går det att läsa härinne att dem flesta har fått det efter 30 dagar. Så nu är det en nervös väntan må jag säga. Skulle vara så himla skönt och ”passera” fas 2. Då vet man att KFMs utredning är klar och att de tror på detta. Att vi får olika snabbt besked om det gått vidare till förslag om skuldsanering kan ju bero på flera olika saker. T e x att nämnda borgenärer inte inkommit med skulder, handläggaren inte hunnit knåpa ihop en presentation, handläggaren sjuk osv.
ELLER att man har fått avslag!!

Är nervös varje dag denna vecka när jag ska öppna brevlådan. Målat fan på väggen och tänker att om brevet från KFM inte är tjock så är det avslag. Inte lätt det här. Vill heller inte ringa eller maila min handläggare för att kolla status, då jag är rädd för svaret och drar istället långsamt ut på lidandet. Dessutom kände jag inte att jag ”connectade” med min handläggare på så vis att jag känner mig trygg för att ringa vid minsta lilla oro. Detta trots att hen gör sitt jobb och har tidigare svarat korrekt och tydligt på mina mail kring andra frågor jag har haft. Men just denna fråga om avslag eller ej vågar jag mig inte på. Usch!

När fick du inledande?

Nopp inte hört något. I mitt beslutet om inledande stod det att förslaget skulle komma efter 5-7 veckor. Samtidigt går det att läsa härinne att dem flesta har fått det efter 30 dagar. Så nu är det en nervös väntan må jag säga. Skulle vara så himla skönt och ”passera” fas 2. Då vet man att KFMs utredning är klar och att de tror på detta. Att vi får olika snabbt besked om det gått vidare till förslag om skuldsanering kan ju bero på flera olika saker. T e x att nämnda borgenärer inte inkommit med skulder, handläggaren inte hunnit knåpa ihop en presentation, handläggaren sjuk osv.

Är nervös varje dag denna vecka när jag ska öppna brevlådan. Målat fan på väggen och tänker att om brevet från KFM inte är tjock så är det avslag. Inte lätt det här. Vill heller inte ringa eller maila min handläggare för att kolla status, då jag är rädd för svaret och drar istället långsamt ut på lidandet. Dessutom kände jag inte att jag ”connectade” med min handläggare på så vis att jag känner mig trygg för att ringa vid minsta lilla oro. Detta trots att hen gör sitt jobb och har tidigare svarat korrekt och tydligt på mina mail kring andra frågor jag har haft. Men just denna fråga om avslag eller ej vågar jag mig inte på. Usch!

När fick du inledande?
Jag förstår din oro helt och hållet, känner precis likadant. Kände inte heller att jag klickade helt med min handläggare så känner likadant inför att mejla/ringa vid frågor trots att jag vet att dom är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma.
Finns ju också oron för avslag såklart!
Fick inledande den 12/9 och var i poit måndagen efter.

Jag håller tummarna stenhårt för oss båda att vi snart får höra något positivt.

Jag förstår din oro helt och hållet, känner precis likadant. Kände inte heller att jag klickade helt med min handläggare så känner likadant inför att mejla/ringa vid frågor trots att jag vet att dom är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma.
Finns ju också oron för avslag såklart!
Fick inledande den 12/9 och var i poit måndagen efter.

Jag håller tummarna stenhårt för oss båda att vi snart får höra något positivt.
Håller både tummar och tår:)!

När fick du inledande?
Hej
Har ochså inledande och väntar på betalplan, menar du att när man fått den som fas två är klar?
Hör KF av sig per telefon efter inledande eller är det bara post som gäller(om de inte har fler frågor)?
Fick inledande i början av sep.

Bridget

När fick du inledande?
Jag fick inledande 27/11 och förslaget i mitten av februari. Så det är väldigt olika hur fort det går. 30 dagar är nog väldigt fort och nog sällsynt.

Hej
Har ochså inledande och väntar på betalplan, menar du att när man fått den som fas två är klar?
Hör KF av sig per telefon efter inledande eller är det bara post som gäller(om de inte har fler frågor)?
Fick inledande i början av sep.

Bridget
Det är bara min egen benämning under processen. Har delat in de olika etapperna:)
Fas 1= inledande
Fas 2 = förslag till sanering
Fas 3 = borgenärernas synpunkter
Fas 4= ev invändningar från borgenärer
Fas 5 = beslut vunnit laga kraft ( avslag vs beviljande)

Det underlättar lite mer i min tankevärld i denna jobbiga väntan.

Har förstått att olika handläggare väljer hur de kommunicerar under processens gång. Brev, mail eller påringning. Tror min handläggare föredrar det förstnämnda.

J
Jag fick inledande 27/11 och förslaget i mitten av februari. Så det är väldigt olika hur fort det går. 30 dagar är nog väldigt fort och nog sällsynt.
Ja så är det ju och din drog ut lite för mycket pga alla kompletteringar uppfattade jag som.

Mitt förslag kom på dagen 30 dgr efter inledandet. Jag var i shock & när jag kände på kuvertet @Dilbah så va inte det såååå tjockt som jag trodde de skulle vara, så jag var helt inställd på att de va avslaget som kom med tillhörande handlingar gällande om man ville överklaga, men NOPE, de va likväl ”förslaget om skuldsanering”... :)

Brevlådan ekade tomt idag också. Nu har det gått en vecka sen tidsfristen. Puh!

Mitt förslag kom på dagen 30 dgr efter inledandet. Jag var i shock & när jag kände på kuvertet @Dilbah så va inte det såååå tjockt som jag trodde de skulle vara, så jag var helt inställd på att de va avslaget som kom med tillhörande handlingar gällande om man ville överklaga, men NOPE, de va likväl ”förslaget om skuldsanering”... :)
Skönt och höra @Kimsan72 då jag förväntar mig en gigantisk tjock kuvert och tänkte precis som dig. Om det där jädrans kuvertet inte är tjock nog så är det avslag:)! Då vet jag att jag inte ska måla fan på väggen om kuvertet är för ”tunt” när jag nosar på den:)!

Vad händer med inbetalningar om det blir avslag och man vill överklaga? D v s när man befinner sig i ingemansland mellan inledande/ avslag och löneutmätning. Ngn som vet?

@Kimsan72
Om det går vägen och jag blir beviljad blir nästa steg att köp tågbiljetter till Malmö för att fira med en aperol tillsammans med dig! :)

Vad händer med inbetalningar om det blir avslag och man vill överklaga? D v s när man befinner sig i ingemansland mellan inledande/ avslag och löneutmätning. Ngn som vet?
Vad jag förstått så ska man fortsätta enligt betalplanen tills överklagan är klar. Blir det avslag därefter så tillfaller de pengarna som betalts in kfm för att betala av på ditt skuldsaldo.

Nyckeln till att lära sig mer är att läsa på och lyssna på de som kan. :)
Ja och även omvänt ;)
Bra att jag får lära mig av dom som kan;)
Själv är jag helt blåst o fattar nada😱
Är nog född igår haha

Senast ändrad:

Är nervös varje dag denna vecka när jag ska öppna brevlådan. Målat fan på väggen och tänker att om brevet från KFM inte är tjock så är det avslag. Inte lätt det här. Vill heller inte ringa eller maila min handläggare för att kolla status, då jag är rädd för svaret och drar istället långsamt ut på lidandet. Dessutom kände jag inte att jag ”connectade” med min handläggare på så vis att jag känner mig trygg för att ringa vid minsta lilla oro. Detta trots att hen gör sitt jobb och har tidigare svarat korrekt och tydligt på mina mail kring andra frågor jag har haft. Men just denna fråga om avslag eller ej vågar jag mig inte på. Usch
Nopp inte hört något. I mitt beslutet om inledande stod det att förslaget skulle komma efter 5-7 veckor. Samtidigt går det att läsa härinne att dem flesta har fått det efter 30 dagar. Så nu är det en nervös väntan må jag säga. Skulle vara så himla skönt och ”passera” fas 2. Då vet man att KFMs utredning är klar och att de tror på detta. Att vi får olika snabbt besked om det gått vidare till förslag om skuldsanering kan ju bero på flera olika saker. T e x att nämnda borgenärer inte inkommit med skulder
Hej, du o jag fick inledande bara med 2 dagars mellan rum och idag fick jag mitt förslag till skuldsanering :) Så nu hoppas jag att det kan gå hela vägen . Jag förstår hur du känner då jag också kände så plus att min handläggare var rak och kortfattad. Men i skuldsanerings förslaget har hen varit ödmjuk och förstående. Jag håller tummarna på att du också får ditt skuldsanerings förslag snart då jag vet att det är jobbigt och oroligt att vänta.

Hej, du o jag fick inledande bara med 2 dagars mellan rum och idag fick jag mitt förslag till skuldsanering :) Så nu hoppas jag att det kan gå hela vägen . Jag förstår hur du känner då jag också kände så plus att min handläggare var rak och kortfattad. Men i skuldsanerings förslaget har hen varit ödmjuk och förstående. Jag håller tummarna på att du också får ditt skuldsanerings förslag snart då jag vet att det är jobbigt och oroligt att vänta.
Grattis till förslaget:)!
Ja du det ekade tomt i brevlådan idag med:(. Antingen dröjer det lite för att handläggaren knåpar ihop ett förslag eller så skriver hen en motivering till avslag. Mina orostankar går kors och tvärs. Ska jag tolka denna väntan som positiv om jag tänker att KFM borde vara snabba om det är ett avslag eller att KFM prioriterar alla förslag och låter avslagen ligga kvar. Vill bara få ett besked oavsett vad det blir.

Inledande 31/7 och mailade nu och frågade. Inget förslag upprättat och borgenärerna uppmanas anmäla sin fordran?!! Är detta normalt?
Hade med nån privat skuld också och dom har fått brev om att anmäla skulden för lääänge sedan.

Inledande 31/7 och mailade nu och frågade. Inget förslag upprättat och borgenärerna uppmanas anmäla sin fordran?!! Är detta normalt?
Hade med nån privat skuld också och dom har fått brev om att anmäla skulden för lääänge sedan.
Det var samma för mig, några borgenär som inte svarade i tid och fick påminnelse x flera. Märkligt befarande då vi gäldenär alltid måste inkomma med svar enligt sista datum.

Det var samma för mig, några borgenär som inte svarade i tid och fick påminnelse x flera. Märkligt befarande då vi gäldenär alltid måste inkomma med svar enligt sista datum.

Alternativet till att tjata in skulderna är att borgenärer som missat i stället genom överklagande och ett varv hos tingsrätt skulle få med skulden, gissar något halvårs extra tid

Alternativet till att tjata in skulderna är att borgenärer som missat i stället genom överklagande och ett varv hos tingsrätt skulle få med skulden, gissar något halvårs extra tid
Ja men en sista datum borde gälla för såväl borgenär som gäldenärer.

Vad jag förstått så ska man fortsätta enligt betalplanen tills överklagan är klar. Blir det avslag därefter så tillfaller de pengarna som betalts in kfm för att betala av på ditt skuldsaldo.
Hej båda. ( @Dilbah )
Nej, betalning gällande skusan avstannar vid insänd överklagan. Under tiden ingen utmätning.
Jag är i den fasen och ringde och kontrollerade mkt noga.
Överklagan insänd och reggad 3 juli. Tingsrätten arbetar med fallet vad jag har förstått då de sänt ut förfrågningar till fordringsägare. Jag har blivit delgiven via mail vad svaren blev.

Antar att jag får slutbesked i november.

Hej båda. ( @Dilbah )
Nej, betalning gällande skusan avstannar vid insänd överklagan. Under tiden ingen utmätning.
Jag är i den fasen och ringde och kontrollerade mkt noga.
Överklagan insänd och reggad 3 juli. Tingsrätten arbetar med fallet vad jag har förstått då de sänt ut förfrågningar till fordringsägare. Jag har blivit delgiven via mail vad svaren blev.

Antar att jag får slutbesked i november.[/QUOTE

Jo, men det måste ha varit du som skrev om det tidigare och det var det jag mindes när jag skrev mitt tidigare inlägg för att få det bekräftat att jag uppfattade saken rätt. Det har dragit ut på tiden må jag säga och trodde inte att TS ansträngde sig så mycket utan gick oftast på KFMs linje med hänvisning till att de litar på KFMs utredning. Tror du din överklagan kan gå igenom? Och du får behålla din lön när allt ”står stilla”?

Fick du avslag före eller efter inledande och vad var orsaken?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp