Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det som bekymrar mig är kläder hår mm.
Låter dumt i min situation jag vet men att gå i samma gamla slitna jacka och ett oklippt risigt hår gör väl att man ser skuldsatt ut:( ingen fara än men med många år med utmätning så hamnar man väl där:(

Förstår känslan <3 Men vill tipsa om att det går att få elevbehandlingar på exempelvis frisörskolan mm för billig peng. Tar visserligen längre tid än vanlig behandling då eleven även har handledning av sin handledare under tiden :)

Det som bekymrar mig är kläder hår mm.
Låter dumt i min situation jag vet men att gå i samma gamla slitna jacka och ett oklippt risigt hår gör väl att man ser skuldsatt ut:( ingen fara än men med många år med utmätning så hamnar man väl där:(
Det kan ju också signalera att man inte har dragits med i köp och slänghysterin.

Idag lyckades jag få ett 1:a-hands kontrakt trots min skuldsanering. Så jävla lycklig. 5 min från mitt nya jobb.

Grattis självklart, men vi noterar att det går ju inte att få uthyrt i Din stad... :(

Grattis hur lyckades du med det? men jättekul för dig :)❤️
Jag har sökt ett antal lght sista tiden men fått kalla handen när mina anmärkningar synts.
I detta fall så fick jag förklara vad som hänt samt att jag inte har hyresskulder el på fasta avgifter och otroligt nog så fick jag den.

Eh jaaa... vi har ett stort bestånd där & våra uthyrare har STORA problem med att få lägenheterna uthyrda...
Kolla in Boplatssyd, så ser Du själv - ytterst få sökande :(
Märkligt värre...

Eh jaaa... vi har ett stort bestånd där & våra uthyrare har STORA problem med att få lägenheterna uthyrda...
Märkligt värre...
Vilket bolag.?

hmm nu gått 3,5 månad efter inledande och fortfarande inte fått något förslag :-/ Senast så sas det att dom fortfarande väntade in alla.
Seeeegt!

hmm nu gått 3,5 månad efter inledande och fortfarande inte fått något förslag :-/ Senast så sas det att dom fortfarande väntade in alla.
Seeeegt!
Det var segt!
Ring din handläggare för att höra hur det går.

Det var segt!
Ring din handläggare för att höra hur det går.
Gjorde det för ett tag sen och Svaret va att borgenärerna uppmanas att anmäla fordran. Otroligt segt man vill ju ha svar :-/ Men är väl bara härda ut skulle det gå igenom så räknas väl tiden av från inledande vad jag förstått.

Märkligt värre...

trodde Helsingborg var attraktivt? Ni har kanske lghtr i fel områden?

Gjorde det för ett tag sen och Svaret va att borgenärerna uppmanas att anmäla fordran. Otroligt segt man vill ju ha svar :-/ Men är väl bara härda ut skulle det gå igenom så räknas väl tiden av från inledande vad jag förstått.
Det stämmer men ring igen så att brevet inte kommit på villovägar.

Idag äntligen fick jag en kopia på mitt beslut, fick ju avslag på min skuldsanering. I morgon är det nya tag som gäller då jag ska till min budgetrådgivare och vi ska skicka in en ny ansökan om skuldsanering.
Efter att ha läst bedömningen i beslutet så känner jag bara att den handläggaren ska nog byta jobb! Allt jag sa i telefon till henne och allt som jag skrivit i mitt personliga brev har hon vrängt till att passa hennes beslut om avslag! Efter att ha fått hjälp från både min budgetrådgivare och en diakon att ringa denna handläggare har min känsla av hennes bemötande stärkts. Hon är ingen trevlig person och borde lära sig hur man bemöter människor som befinner sig i sånt läge. Jag anser att det INTE ska vara ett lotteri vem som får skuldsanering eller inte beroende på vilken handläggare du får! Mitt avslag beror på att jag inte jobbar heltid! Vet fler som fått igenom en skuldsaneringsansökan som jobbat mindre procent än mig och som även haft betydligt lägre skulder!
Det som retar mig mest är att brevet med beslutet varken kom mig eller budgetrådgivare tillhanda så vi kunde överklaga, men nu är det nya tag som gäller och en massa intyg på mitt mående som gör att jag inte fixar ett heltidsjobb eller extra jobb utöver mitt ordinarie jobb.

Idag äntligen fick jag en kopia på mitt beslut, fick ju avslag på min skuldsanering. I morgon är det nya tag som gäller då jag ska till min budgetrådgivare och vi ska skicka in en ny ansökan om skuldsanering.
Efter att ha läst bedömningen i beslutet så känner jag bara att den handläggaren ska nog byta jobb! Allt jag sa i telefon till henne och allt som jag skrivit i mitt personliga brev har hon vrängt till att passa hennes beslut om avslag! Efter att ha fått hjälp från både min budgetrådgivare och en diakon att ringa denna handläggare har min känsla av hennes bemötande stärkts. Hon är ingen trevlig person och borde lära sig hur man bemöter människor som befinner sig i sånt läge. Jag anser att det INTE ska vara ett lotteri vem som får skuldsanering eller inte beroende på vilken handläggare du får! Mitt avslag beror på att jag inte jobbar heltid! Vet fler som fått igenom en skuldsaneringsansökan som jobbat mindre procent än mig och som även haft betydligt lägre skulder!
Det som retar mig mest är att brevet med beslutet varken kom mig eller budgetrådgivare tillhanda så vi kunde överklaga, men nu är det nya tag som gäller och en massa intyg på mitt mående som gör att jag inte fixar ett heltidsjobb eller extra jobb utöver mitt ordinarie jobb.
Tråkigt men en liten fråga. Finns det någon anledning till att du inte jobbar heltid.?
Sjukdom, arbetsbrist el något annat.

Tråkigt men en liten fråga. Finns det någon anledning till att du inte jobbar heltid.?
Sjukdom, arbetsbrist el något annat.

För många många år sedan innan jag överhuvudtaget hade skulder så jobbade jag 50% och stämplade upp till heltid, sen tog ju dom dagarna slut och då valde min man och jag att jag skulle jobba mindre. Fick då ökat till 70% hos min arbetsgivare. Jag jobbar nu på orten där jag bor och behöver då inte barnomsorg tex. Skulle jag ta ett heltids jobb så måste jag söka mig till en större stad som ger mig betydligt längre resväg och jag kommer behöva barnomsorg. Så det jag kommer jobba mer kommer ätas upp av större utgifter men så såg inte hon det. Sen har jag försökt få ihop mitt ordinarie jobb med extra jobb, vilket fick mig att bli otroligt stressad så jag blev sjukskriven en tid.

För många många år sedan innan jag överhuvudtaget hade skulder så jobbade jag 50% och stämplade upp till heltid, sen tog ju dom dagarna slut och då valde min man och jag att jag skulle jobba mindre. Fick då ökat till 70% hos min arbetsgivare. Jag jobbar nu på orten där jag bor och behöver då inte barnomsorg tex. Skulle jag ta ett heltids jobb så måste jag söka mig till en större stad som ger mig betydligt längre resväg och jag kommer behöva barnomsorg. Så det jag kommer jobba mer kommer ätas upp av större utgifter men så såg inte hon det. Sen har jag försökt få ihop mitt ordinarie jobb med extra jobb, vilket fick mig att bli otroligt stressad så jag blev sjukskriven en tid.
Har du förklarat detta för handläggaren och i din ansökan.?
Jag tänker mest att det inte är lönt att söka igen om inget förändrats alt förklarats.

Hej alla,
Var aktiv i forumet tidigare men tagit en lång paus, är nu inne och kikar igen.
Fick skuldsanering i aug 18. Det funkar ganska väl just nu, ekonomin är bättre konstigt nog (min sambo har haft spelmissbruk) och vi är petnoga med alla betalningar.
Hoppas väntetiden har minskat och att det går framåt för er alla!

Senast ändrad:
Har du förklarat detta för handläggaren och i din ansökan.?
Jag tänker mest att det inte är lönt att söka igen om inget förändrats alt förklarats.

Hade skrivit med det i ansökan plus att jag berättade om det när handläggaren ringde mig när vi gick igenom ansökan. Sa även att jag kunde komplettera då med handlingar som kunde styrka mitt mående osv om det behövdes.

Nu är i alla fall en ny ansökan skickad med alla möjliga extra intyg hur jag mår och varför jag inte fixar heltid nu så får vi se. Enligt handläggaren skulle det räcka om jag kunde bevisa att jag mår dåligt osv...Jag och min budgetrådgivare kollade igenom beslutet om avslag och han reagerade starkt på att det var ett "väldigt tunt" underlag.

Har du inte passerat ett år nu eller här i dagarna med skuldsanering @Ny2018

10 dec firar jag ett år

Och @Kimsan72 du hade väl januari eller var det feb?
Du har helt rätt, 27 november passerar jag ett år och kan den 28 november säga att jag har 3 år 11 månader och 30 dagar kvar. :-)

1. Vad händer om man glömmer en skuld? Kan beslutet/jag få några negativa konsekvenser för det? Vågar inte skicka in för är rädd att jag glömt..
2. Hur skriver man med skulder till privatpersoner i ansökan, räcker personnummer och kontaktuppgifter?
3. Någonting man absolut inte får glömma i personliga brev?

1. Vad händer om man glömmer en skuld? Kan beslutet/jag få några negativa konsekvenser för det? Vågar inte skicka in för är rädd att jag glömt..
2. Hur skriver man med skulder till privatpersoner i ansökan, räcker personnummer och kontaktuppgifter?
3. Någonting man absolut inte får glömma i personliga brev?

1. Det kan påverka på långa olika sätt, kan påverka om du är insolvent tex.
2. Det bör räcka.
3. Huvudsaken du skriver det du vill ha med

2. Det bör räcka.
2. Det bör räcka.
Om jag har glömt någonting så är det en skuld på max 5000:-. Har suttit här med min ifyllda ansökan i tre veckor och väntat in eventuell påminnelse som jag har missat men inte fått något och kan inte för min värld komma på något....

Kan det påverka på fler sätt? Att det verkar som att jag tar det oseriöst eller liknande och därför blir nekad? Eller att jag har skulder kvar efter saneringen?

Om jag har glömt någonting så är det en skuld på max 5000:-. Har suttit här med min ifyllda ansökan i tre veckor och väntat in eventuell påminnelse som jag har missat men inte fått något och kan inte för min värld komma på något....

Kan det påverka på fler sätt? Att det verkar som att jag tar det oseriöst eller liknande och därför blir nekad? Eller att jag har skulder kvar efter saneringen?
Nej, om du skulle ha missat någon skuld får borgenären chansen att anmäla den vid inledande. De som inte anmäler skulder som missats går miste om att få del av dina betalningar och de har ingen rätt att kräva in pengarna efter avslutad skuldsanering.

Om man ansökt om skuldsanering och har fått de första samtalet och dom ska göra en utredning.
Har dom rätt att kolla mitt bankkonto?
Gör dom det någon gång under en skuldsanering?

Om man ansökt om skuldsanering och har fått de första samtalet och dom ska göra en utredning.
Har dom rätt att kolla mitt bankkonto?
Gör dom det någon gång under en skuldsanering?

De kan begära in kontoutdrag för att bekräfta att pengarna gått till det du säger att de gått till.
Blir du beviljad så skiter de i dina konton under saneringen.

Ok hur långt tillbaka i tiden vill dom ha det?
Jag menar om man fått skulder pga spel och sen sagt att man slutade spela för över ett år sedan men har fått ett litet återfall en gång kan man få avslag då?

Jag menar om man fått skulder pga spel och sen sagt att man slutade spela för över ett år sedan men har fått ett litet återfall en gång kan man få avslag då?
Nu var det mer än ett år sen vi fick skuldsanering, så rutinerna kan ju ha ändrats,men under den processen kollade de aldrig våra kontoutdrag. Min sambo hade varit spelfri i ungefär ett år, men längre bak än så fanns många konstiga transaktioner som vi var rädda att de skulle se.

Någon som har koll eller erfarenhet om tex 1 borgenär invänder på skuldsanering pga för nytaget lån. Är det handläggaren som beslutar huruvida skuldsaneringen ska gå igenom el ej ?

Mitt kollade dem, jag fick lämna för ett par år tillbaka i tiden

Handläggarna gör en samlad bedömning men har man sagt en sak och så visar de sig vara tvärt emot och att den röda tråden i historien börja tappa färgen kan man väl ana lite oro men som sagt dem gör en samlad bedömning men att hålla sig till sanningen kommer man nog längst på.

Handläggarna gör en samlad bedömning men har man sagt en sak och så visar de sig vara tvärt emot och att den röda tråden i historien börja tappa färgen kan man väl ana lite oro men som sagt dem gör en samlad bedömning men att hålla sig till sanningen kommer man nog längst på.

Ok fick du lämna in själv eller fixa dom det själva?
Jo men ibland skäms man så mycket att man undviker att säga vissa saker omedvetet eller ihop om att de inte kommer fram. Men får väl hoppas att det inte förstörför mig och kollar dom så får jag vara ärlig då och hoppas på de bästa.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp