Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mailade idag igen då det tagit vääldigt lång tid för mig efter inledande som va 31 Juli, fick svar att ett förslag skickades den 15e så borde komma vilken dag som helst. Nu är det bara godkänna och vänta ännu mer då. Hur lång tid efter man godkänt förslaget brukar det ta innan man får svar om man får eller inte? Såklart kan någon motsätta sig och göra det hela ännu mer utdraget men vad brukar dom ha på sig för tid att kunna svara?
Jag fick inledande i slutet på maj. Godkänd skusan slutet på september. Åh på pricken tre veckor efter beslutet så blev det ett överklagat:( Det var ett bolag som inte fått med sin skuld som jag glömt ta med:( Så nu ska det tillbaks till KF o förhoppningsvis så görs en ny betalplan. Så jag väntar o väntar o väntar!!! Hoppas det går bättre för dig!!

Jag fick inledande i slutet på maj. Godkänd skusan slutet på september. Åh på pricken tre veckor efter beslutet så blev det ett överklagat:( Det var ett bolag som inte fått med sin skuld som jag glömt ta med:( Så nu ska det tillbaks till KF o förhoppningsvis så görs en ny betalplan. Så jag väntar o väntar o väntar!!! Hoppas det går bättre för dig!!
Amen, känns som att det var lite "planerat" att vänta in i det sista.
Så tråkigt. - :(

Amen, känns som att det var lite "planerat" att vänta in i det sista.
Så tråkigt. - :(
Ja det är segt! Samtidigt förbannar jag mig själv som hade glömt dem, tyckte jag hade bra koll, men tydligen inte! Men har man många skulder o hamnar i ”träsket” så är det så lätt att glömma. Så nu ska väl ny plan upprättas, skickas ut till fordringsägarna igen o invänta att ingen, förhoppningsvis ska överklaga igen.:(

Mailade idag igen då det tagit vääldigt lång tid för mig efter inledande som va 31 Juli, fick svar att ett förslag skickades den 15e så borde komma vilken dag som helst. Nu är det bara godkänna och vänta ännu mer då. Hur lång tid efter man godkänt förslaget brukar det ta innan man får svar om man får eller inte? Såklart kan någon motsätta sig och göra det hela ännu mer utdraget men vad brukar dom ha på sig för tid att kunna svara?
Seriöst! Kan inte fatta att det tagit dem nästan fyra månader från inledande att upprätta ett förslag på skusan! Vad gick fel? Och du har verkligen haft tålamod må jag säga. Puh! Dock goda besked att du gick vidare i processen:)! Från att du godkänner förslaget har borgenärerna tre veckor på sig att inkomma med synpunkter.

Idag stod äntligen mitt namn med i POIT gällande inledning av skuldsanering. Jag ska lämna in redogörelse för inkomster etc. senast imorgon gällande utmätning. Kan jag strunta i detta nu när det finns ett beslut om inledande? Jag antar att jag kommer få behålla novemberlönen eftersom den lönekörningen redan är klar på mitt jobb. Kommer jag även få en fri månad i december? Så skönt att man äntligen har gått förbi det första steget i processen

Idag stod äntligen mitt namn med i POIT gällande inledning av skuldsanering. Jag ska lämna in redogörelse för inkomster etc. senast imorgon gällande utmätning. Kan jag strunta i detta nu när det finns ett beslut om inledande? Jag antar att jag kommer få behålla novemberlönen eftersom den lönekörningen redan är klar på mitt jobb. Kommer jag även få en fri månad i december? Så skönt att man äntligen har gått förbi det första steget i processen
December är solklart fri. November bör du också få behålla så du startar i januari liksom jag gjorde.
Ring Kfm och berätta att du fått inledande, de samarbetar inte så för att slippa få påminnelse osv så gör det.
Grattis!

Tack
December är solklart fri. November bör du också få behålla så du startar i januari liksom jag gjorde.
Ring Kfm och berätta att du fått inledande, de samarbetar inte så för att slippa få påminnelse osv så gör det.
Grattis!
Tack! Ringer dem idag!

Seriöst! Kan inte fatta att det tagit dem nästan fyra månader från inledande att upprätta ett förslag på skusan! Vad gick fel? Och du har verkligen haft tålamod må jag säga. Puh! Dock goda besked att du gick vidare i processen:)! Från att du godkänner förslaget har borgenärerna tre veckor på sig att inkomma med synpunkter.
Ja tagit väldigt lång tid. Verkade som dom hade extra lång tid på sig att komma in med upogifter.
Bara hoppas nästa process går snabbare och utan att någon motsätter sig

Alltså undrar över en sak. Har dom senaste 2 månaderna fått 3 olika inkassobrev ang gamla skulder som är sålda till andra aktörer. Behöver självklart inte betala på dessa då dom ingår i min sanering. Försökte få svar ang detta hur ett företag kan köpa en skuld som ligger hos någon som har sanering, men hon på bolaget kunde inte svara på detta. Samma bolag har köpt alla 3 skulderna. Kan ju inte vara gångbart ? Åh enligt betalplanen kommer jag har betalt 8% av mina 900000 kr i skuld när det är klart, så finns ju inte så mkt att hämta hos mig direkt. Snart är det bara 26 betalningar kvar på betalplanen :)

Alltså undrar över en sak. Har dom senaste 2 månaderna fått 3 olika inkassobrev ang gamla skulder som är sålda till andra aktörer. Behöver självklart inte betala på dessa då dom ingår i min sanering. Försökte få svar ang detta hur ett företag kan köpa en skuld som ligger hos någon som har sanering, men hon på bolaget kunde inte svara på detta. Samma bolag har köpt alla 3 skulderna. Kan ju inte vara gångbart ? Åh enligt betalplanen kommer jag har betalt 8% av mina 900000 kr i skuld när det är klart, så finns ju inte så mkt att hämta hos mig direkt. Snart är det bara 26 betalningar kvar på betalplanen :)
Har också fått två sådana de senaste veckorna. De köper skulder ”i parti” och får alltså också några som ligger i skuldsanering på köpet.

Har inte fått brevet ännu där det står att skuldsanering är inledd. Kommer det stå hur mycket jag ska betala per månad inledningsvis och när första inbetalningen ska göras?

Har inte fått brevet ännu där det står att skuldsanering är inledd. Kommer det stå hur mycket jag ska betala per månad inledningsvis och när första inbetalningen ska göras?
Precis, allt kommer att stå i brevet.

Har en fråga om borgenärer kan begära omprövning efter avslutad skuldsanering tex om de upptäcker att man sista året deklarerar mycket högre inkomst. Dvs deklarationen blir klar efter att skuldsaneringen är avslutad.

Har en fråga om borgenärer kan begära omprövning efter avslutad skuldsanering tex om de upptäcker att man sista året deklarerar mycket högre inkomst. Dvs deklarationen blir klar efter att skuldsaneringen är avslutad.
Det har jag my svårt att tro. En avslutad skusan är klar. De kan numera se din deklarerade inkomst varje månad via skatteverket.

På just den grunden måste omprövningen komma in senast sista dagen för skuldsanering.

Det har jag my svårt att tro. En avslutad skusan är klar. De kan numera se din deklarerade inkomst varje månad via skatteverket.

Vänta nu lite här... de e väll inte för vem som helst att bara kunna komma in på Skatteverket och kolla exakt vad man tjänade från en månad till en annan... Förvisso är de mesta om oss ALLA Svenska medborgare offentliga uppgifter, men tror nog att inkassobolag och banker samt andra företag får vänta tills den deklarerade årsinkomsten blir fastställd.

Vänta nu lite här... de e väll inte för vem som helst att bara kunna komma in på Skatteverket och kolla exakt vad man tjänade från en månad till en annan... Förvisso är de mesta om oss ALLA Svenska medborgare offentliga uppgifter, men tror nog att inkassobolag och banker samt andra företag får vänta tills den deklarerade årsinkomsten blir fastställd.

Inkassobolag och banker mfl får ju sina uppgifter från henmska uc, uppgifterna syns hos skv och några få andra ställen, kfm tex.

Inkassobolag och banker mfl får ju sina uppgifter från henmska uc, uppgifterna syns hos skv och några få andra ställen, kfm tex.

Exakt. Jag visste att myndigheter som t.ex KF har tillgång till dessa uppgifter hos Skatteverket, men banker, inkassobolag och övriga bör som Du säger, få hämtat sina uppgifter om mig via just UC, Bisnode, etc & där ändras ju inte min inkomst månadsvis...

Jag tänkte mig kanske ett scenario där mina skyhöga avdrag inte går igenom sista året och jag därför får en mycket högre taxerad inkomst än planerat. Då måste ju hela deklarationen vara klar.

Finns inget bra svar på detta men jag frågar ändå :) Hur lång ska en överklagan om nekad skuldsanering vara? Jag har fått ihop en halv a4. Det jag har skriver är jag supernöjd med. Har skrivit åtgärder och klargjort eventuella negativa frågetecken efter deras första bedömning.

Känns så lite men behöver väl inte dra hela historien igen liksom?

Finns inget bra svar på detta men jag frågar ändå :) Hur lång ska en överklagan om nekad skuldsanering vara? Jag har fått ihop en halv a4. Det jag har skriver är jag supernöjd med. Har skrivit åtgärder och klargjort eventuella negativa frågetecken efter deras första bedömning.

Känns så lite men behöver väl inte dra hela historien igen liksom?
Det räcker att bemöta det man tycker är felaktigt. Sedan kan det vara bra att vara tydlig med vad man yrkar på också.

Det räcker att bemöta det man tycker är felaktigt. Sedan kan det vara bra att vara tydlig med vad man yrkar på också.
Ja, var saklig och konkret. Det var jag när jag överklagade i augusti 2018. Tyvärr blev det avslag, men ge inte upp för det. Handläggningstiderna är nu nere på en vettig nivå. På mitt tredje försök fick jag äntligen inledande och denna gång var handläggningstiden endast 10 veckor.

Fick inledande dagen efter samtalet med handläggare för 3 dagar sen, har ju löneutmätning men den upphör direkt?

Antar att denna månadens lön är körd ?
Detr kronofogden som meddelar min arbetsgivare att dom inte ska dra nåt i framtiden och inte jag?

Fick inledande dagen efter samtalet med handläggare för 3 dagar sen, har ju löneutmätning men den upphör direkt?

Detr kronofogden som meddelar min arbetsgivare att dom inte ska dra nåt i framtiden och inte jag?
Tror att din lön återbetalas.

Månadens lön är INTE körd. Möjligtvis så har redan lönen körts på företaget och löneutmätningen kommer då med på lönen, men den kommer återbetalas till Dig så fort pengarna kommer in till KF.

Så var det för mig. Jag fick inledande den 22:a och lönen var redan "körd", så utmätningen drogs, men redan typ den 27:e hade KF returnerat min utmätning till mitt konto.

Löneutmätningsbeslutet upphör omgåendw och pengarna som ev dragits av betalas tillbaka

Uppdatering från mig.
Idag är det exakt tre veckor sedan förslag om skuldsanering gick ut till borgenärerna. Mailade min handläggare för att höra hur det har gått. Alla har inte svarat än (vet ej hur många) men av de som har svarat har ingen inkommit med invändningar. Frågade om KFM skickar en påminnelse och om det finns ngn deadline men har inte fått svar på det ännu.

Lite irriterande att tidsfristen på tre veckor inte respekteras.

Uppdatering från mig.
Idag är det exakt tre veckor sedan förslag om skuldsanering gick ut till borgenärerna. Mailade min handläggare för att höra hur det har gått. Alla har inte svarat än (vet ej hur många) men av de som har svarat har ingen inkommit med invändningar. Frågade om KFM skickar en påminnelse och om det finns ngn deadline men har inte fått svar på det ännu.

Ja, det är respektlöst att borgenärerna inte har samma skyldighet att inkomma enligt deadline. Det kan dra ut på tiden tyvärr. Så blev det för mig.

Ja, det är respektlöst att borgenärerna inte har samma skyldighet att inkomma enligt deadline. Det kan dra ut på tiden tyvärr. Så blev det för mig.

Exakt. I denna fas ”fastnade” även jag just pga de @Dilbah redovisar... Dom inkommer inte med svar. :(

Tänker att KFM kanske hellre avvaktar med en påminnelse istället för att riskera ett ev överklagan senare med en längre fördröjning. Så jag får helt enkelt sitta lugnt i båten...

När jag ringde handläggaren för att godkänna förslaget så sa hen att det här med 3 veckors tidsfrist är en sanning med modifikation och att det brukar ta längre tid.

Min handläggare är sparsam med orden. När jag ville veta status så fick jag till svars att ”inget särskilt har hänt i ärendet” trots min specifika fråga kring detta. Bad hen utveckla och då fick jag ett tydligare svar:)

Det positiva med min handläggare är att han verkar vara erfaren och kunnig inom området.

Pratade med min handläggare i veckan, hon sa det tar 1-2 månader efter att jag godkände förslaget innan jag får ett fastställt beslut om sanering..
betyder det att det är den tiden borgenärerna har på sig att inkomma med svar?!

Pratade med min handläggare i veckan, hon sa det tar 1-2 månader efter att jag godkände förslaget innan jag får ett fastställt beslut om sanering..
betyder det att det är den tiden borgenärerna har på sig att inkomma med svar?!

Som jag har förstått det är den första tidsfristen på tre veckor. Säkert en vecka till innan man hinner ha genomgång av ärendet för att få en uppfattning om vilka som ej svarat. Nästa en påminnelse och där ryker säkert 2-3 veckor till och sista en sammanställning när handläggaren får tid för detta. Så troligtvis har din handläggare rätt. Lägg också på ev sjukdomar, vab, semester med m.m

Uppdatering från mig.

Det skulle vara så att om borgenären inte inkommer med svar i tid så är allt ok och att dom inte kan invända senare ..

Tycker dom borde ha försatt sin chans då. Trodde det var så faktiskt men det kanske är för skulder som kommer in efter inledande.

Samtidigt tycker nog dem att vi är respektlösa mot dem som inte följt våran betalplan och att de blir av med pengar så jag förstår dem på ett sätt att dem håller på så

Var själv med om det där påminnelse gick ut till ex antal

Samtidigt tycker nog dem att vi är respektlösa mot dem som inte följt våran betalplan och att de blir av med pengar så jag förstår dem på ett sätt att dem håller på så

Var själv med om det där påminnelse gick ut till ex antal

Så har i princip ingen här förmågan att tänka sig:)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp