Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet att det tidigare i tråden pratats om hyresvärdar som eventuellt accepterar hyresgäster med betalningsanmärkningar eller skuldsanering.

Vill bara uppdatera att MKB här i Malmö gör individuell bedömning och godkänner skuldsanering enbart om man har en betalplan där man betalar något per månad och den skötts minst ett år. Förutsatt att övriga krav är uppfyllda. Verkar även gälla Lifra.

Jag vet att bostadssitsen suger här i Malmö, men om någon mot för modan vet någon mer hyresvärd i Malmö eller inom Skåne som accepterar skuldsanering så hojta gärna till.
Inte Skåne, men har själv fått lägenhet under pågående skuldsanering både i Heby och Tierp (alltså Uppsala län) hos Hebygårdar och Tierpsbyggen. De tittade bara på kreditupplysningen och konstaterade att jag tjänar bra. Inget snack om att visa anställningsbevis och betalplaner. I ena fallet hade jag haft skuldsanering i två år och hade dessutom ytterligare en anmärkning kvar och i andra fallet hade jag haft skuldsanering i 3,5 år och ingen annan anmärkning. Har däremot blivit nekad hos Uppsalahem (via Uppsala bostadsförmedling) och Slättö förvaltning. Kunde ha blivit godkänd hos de två sista om jag hade kunnat hosta upp en borgensman med typ 40000 kr i lön.

Måste är ju ganska starkt uttryck när det är juridik som ska tillämpas.
Jag skulle säga att det kanske är möjligt under vissa förutsättningar att man kan göra så.
Visa någon situation när det går att juridiskt straffa någon som väljer att avsluta ett extrajobb (som man har utöver sitt ordinarie heltidsjobb) oavsett orsak?

Visa någon situation när det går att juridiskt straffa någon som väljer att avsluta ett extrajobb (som man har utöver sitt ordinarie heltidsjobb) oavsett orsak?
Och då menar jag inte ev avtalsbrott mot arbetsgivaren.

Ja det var det vi gjorde. Han köpte min del och jag betalade skulder. Inget av mina skulder hade gått till kfm då så det är väl det som är felet.
Menar du nu att han köpte din del genom att ta över ditt lån, betala ut halva övervärderad kontant till dig och du löste några av dina skulder? Och det är skälet till avslag? Skedde detta under inledande så att det blev gynnande av borgenär?

Ordinarie jobb 75% pga erbjuder endast 75%
Extrajobb sedan evigheter på 25%
Avslutar 25% jobbet pga "får ändå inte behålla ett öre extra för slitet"
Reaultst: ingen skuldsanering pga inte gjort det man kan för att minska skulderna.
Ett straff är det inte, brottsbalken reglerae inte sysselsättningsgrader, men en tydlig konsekvens av agerandet blir det.

Äntligen har jag fått beslut om beviljad skuldsanering! Världens bästa och mest efterlängtade julklapp någonsin.
Fick en invändning och har väntat några veckor på att jurist hos KFM skulle gå igenom ärendet, hade stora förhoppningar på ett positivt resultat då invändningen ( från privatperson) bara innehöll lite tyckanden och antaganden och inget konkret på något sätt.
Nu tar det tre veckor innan beslutet vinner laga kraft så visst kan ju vederbörande bråka mer om den vill men hoppas att det är lugnt nu.
En oerhörd lättnad... går inte att beskriva känslan.
Önskar alla er andra som väntar på besked att det kommer ett positivt sådant snarast, väntan och ovissheten är det värsta...

Reaultst: ingen skuldsanering pga inte gjort det man kan för att minska skulderna.
Ett straff är det inte, brottsbalken reglerae inte sysselsättningsgrader, men en tydlig konsekvens av agerandet blir det.

Ja, men att en skuldsanering inte ska gå att få igenom om man medvetet går ner i arbetstid är vi väll rörande överens om då man bör falla på att man inte gjort sitt yttersta för att bidra till återbetala sina skulder, men vi diskuterade väll situationen gällande löneutmätning?! Vilka befogenheter KF hade för att tvinga någon som medvetet går ner i arbetstid att arbeta mer... ?!

Vet att det tidigare i tråden pratats om hyresvärdar som eventuellt accepterar hyresgäster med betalningsanmärkningar eller skuldsanering.

Vill bara uppdatera att MKB här i Malmö gör individuell bedömning och godkänner skuldsanering enbart om man har en betalplan där man betalar något per månad och den skötts minst ett år. Förutsatt att övriga krav är uppfyllda. Verkar även gälla Lifra.

Jag vet att bostadssitsen suger här i Malmö, men om någon mot för modan vet någon mer hyresvärd i Malmö eller inom Skåne som accepterar skuldsanering så hojta gärna till.

Hmm...intressant med den individuella bedömning som Du gör gällande att MKB gör då man först likväl måste gå igenom en automatisk prövning via BoplatsSyd & redan där ”åka väck”.
Att Lifra skulle acceptera anser jag vara liten. Dom representerar många privata, små fastighetsägare & dom brukar oftast ha dom högsta ställda kraven på sökande...
Personligen vet ja inga andra som accepterar vare sig betalningsanmärkningar el skuldsanering :(

Ja, men att en skuldsanering inte ska gå att få igenom om man medvetet går ner i arbetstid är vi väll rörande överens om då man bör falla på att man inte gjort sitt yttersta för att bidra till återbetala sina skulder, men vi diskuterade väll situationen gällande löneutmätning?! Vilka befogenheter KF hade för att tvinga någon som medvetet går ner i arbetstid att arbeta mer... ?!

Nej frågan var om det fanns någon situation.

Men ska det smalas ner till sitation rörande löneutmätning så nej, löneutmätningen är inget att göra något åt.
Det kan påverka utmätning av ens bostad tex, men det är ju inte löneutmätning.

Nej frågan var om det fanns någon situation.

Men ska det smalas ner till sitation rörande löneutmätning så nej, löneutmätningen är inget att göra något åt.
Det kan påverka utmätning av ens bostad tex, men det är ju inte löneutmätning.
Det handlade om när det kunde vara olagligt att sluta sitt extrajobb. Jag menade inte att inte få igenom en skuldsanering. Och i exemplet du gav jobbade inte personen 100% plus ett extrajobb.

Hmm...intressant med den individuella bedömning som Du gör gällande att MKB gör då man först likväl måste gå igenom en automatisk prövning via BoplatsSyd & redan där ”åka väck”.
Att Lifra skulle acceptera anser jag vara liten. Dom representerar många privata, små fastighetsägare & dom brukar oftast ha dom högsta ställda kraven på sökande...
Personligen vet ja inga andra som accepterar vare sig betalningsanmärkningar el skuldsanering :(
Jag undersökte situationen i Uppsala för några år sedan och fick till svar från några bolag att de kunde godkänna vissa anmärkningar efter individuell prövning. Bra tänkte jag och anmälde intresse, men blev som du beskriver bortsorterad hos Uppsala bostadsförmedling med hotet om att om jag anmälde intresse om jag inte uppfyllde kraven skulle jag bli avstängd. Och de blev jättesura när jag hänvisade till information jag fått direkt från bolagen. De tyckte jag hade gått bakom deras rygg genom att kontakta bolagen direkt. Det var tydligen inte tillåtet att som vanlig privatperson ställa lite allmänna frågor till bolagens kundservice.

Det handlade om när det kunde vara olagligt att sluta sitt extrajobb. Jag menade inte att inte få igenom en skuldsanering. Och i exemplet du gav jobbade inte personen 100% plus ett extrajobb.

Svar nr 2 funkar lika bra med 100%.
Man får i det läget gå ner i lön, man får ut lika mycket till mycket mindre slit, men blir i stället av med bostaden eller något annat.
Var inte länge sedan jag hämtade in en del för personen viktig egendom som hen skrivit över på sambon, och uttryckligen inte skulle jobba en krona över förbehållet. Får ju behålla hela sin lön och slipper i princip jobba men blev av med grejor som säkert var inköpt för 2-300k.

Hur bevisar man att personen slutat "får inte behålla pengar" och inte på grund av trötthet, slitage, lång resväg eller nån annan orsak?

Hur bevisar man att personen slutat "får inte behålla pengar" och inte på grund av trötthet, slitage, lång resväg eller nån annan orsak?
När vi hade kfm här på hembesök ifrågasatte dom varför jag inte jobbade heltid, hade ca 92% då. Så i normala Sverige ska det nog va heltid känns det som 😱
Sen jobbade jag ju röven av mig på ett extraarbete och visst gjorde det skillnad, jag kunde ju själv fördela dom pengarna på mina lån. Jag slet och nu när jag ser tillbaka var det värt precis allt! :)

Ett skrikande samtal med avslutningen "ni ska inte ha ett jävla öre för dom ormarna på<inkassobolag> är <svordomar> jag kommer inte jobba en sekund mer än att jag får ut mitt förbehållsbelopp. Dra åt <ställe med hög årsmedeltempratur> *klick* "
Som exempel det räcker gott för mig

När vi hade kfm här på hembesök ifrågasatte dom varför jag inte jobbade heltid, hade ca 92% då. Så i normala Sverige ska det nog va heltid känns det som 😱
Sen jobbade jag ju röven av mig på ett extraarbete och visst gjorde det skillnad, jag kunde ju själv fördela dom pengarna på mina lån. Jag slet och nu när jag ser tillbaka var det värt precis allt! :)

Dom kan väll självklart ifrågasätta eller undra för all del, men om dom kan göra något; är en helt annan fråga och det tror jag inte att dom kan alls...

Lifra har uppdaterat sina krav nyligen både enligt Boplats syd och Lifras kundtjänst.
De godkänner skuldsanering förutsatt att den sköts och inga anmärkningar eller utmätningsförsök gjorts efter att skuldsaneringen beviljades enligt deras kundtjänst. Vet dock inte om det behövs ett manuellt godkännade att man får vara med och söka.

MKB:s kundtjänst svarade i alla fall att de kan godkänna om man har en betalplan där man betalar något varje månad på skuldsaneringen. Men man måste då få intyg från dem att ge till Boplats Syd för att ens kunna lämna intresseanmälan.

Vet däremot inte hur pass det här fungerar i praktiken då jag inte kan söka hos MKB pga min betalplan och har för låg kötid för att få något hos Lifra.

Dom kan väll självklart ifrågasätta eller undra för all del, men om dom kan göra något; är en helt annan fråga och det tror jag inte att dom kan alls...

Nej, lönerna i en löneutmätning går inte att göra något åt. Är man ensamstående är det bara att tjäna mindre. Är man sambon kan det drabba sambon då det i princip oavsett inkomst kommer gå att utmäta, minskar inkomsten minskar förbehållet.

Hej !
Jag sökte skuldsanering 16 oktober 3 veckor efter. jag hem brev att kronofogden fått ansökande skuldsanering hittills har inte hört nåt från dom ?!
Hur lång tid tar det tills man får veta om skuldsanering bli godkänt ?ska man ringa dom och fråga hur det går med skuldsanering ?

9 veckor innan dom börjar arbeta med den, sen får du veta om du får inledande eller inte. Efter det minst 3 månader innan du eventuellt får skuldsanering.

3 månader innan man får besked. normalt sett så hör ju handläggaren inte av sig förrän samma vecka som man får beskedet.... så du borde höra från dem i mitten av januari.

3 månader innan man får besked. normalt sett så hör ju handläggaren inte av sig förrän samma vecka som man får beskedet.... så du borde höra från dem i mitten av januari.
Fast inledande först och jag tolkar det som att det inte är så.

Måste man alltid prata med en handläggare när man ansöker/får en skuldsanering? Förklara varför skulder uppståt och dylikt?
Eller räcker det att man gör det i skrift?

Måste man alltid prata med en handläggare när man ansöker/får en skuldsanering? Förklara varför skulder uppståt och dylikt?
Du skickar in den digitalt utan kontakt. Innan inledande oftast ett samtal.

Vad pratar man då om? Hur skulderna uppstod, vad man har för livssituation, hur gamla skulderna är och dylikt?

Vad pratar man då om? Hur skulderna uppstod, vad man har för livssituation, hur gamla skulderna är och dylikt?
Beror nog mycket från handläggare till handläggare hur ingående första samtalet är. För min del var första samtalet främst att stämma av om uppgifterna som lämnats fortfarande stämde, om det blivit några förändringar vad gällde sjukskrivning, om man hade rätt till A-kassa o s v.

Andra ansökan hade jag inget samtal vid inledande

Tog typ en veckor in vid kontakt för att kolla att alla uppgifter stämde

För mig var det om allt stämde fortfarande med tanke på 6 månader mellan ansökan och inledande.
Sen frågade handläggaren om bakgrunden osv samt dubbelkollade en del saker som jag tagit upp i ansökan.

mitt första och enda samtal var samma dag som beslutet om inledande togs.
Jag menade att personen TS inte hade inledande ännu och att man inte bara får en godkänd skuldsanering utan det är flera steg innan dess.

Jag menade att personen TS inte hade inledande ännu och att man inte bara får en godkänd skuldsanering utan det är flera steg innan dess.

läste inlägget för snabbt, menade att hen lär hörs av dem först efter 3 månader. Beslut är 7 månader enligt dem själv. Tog ca 9 månader för mig

Hej allihopa och grattis för er som har fått inleda eller blivit beviljad skuldsanering. Hade en liten fråga jag ville kolla om någon har lite erfarenhet utav? Har en skuld på ca 2,1 miljoner kr och har fått precis börja inleda. Men tänkte bara på hur mycket man får utmätt av lönen om man har en lön på ca 25.000 kr? Får man endast behålla existens minimum och diverse utgifter som sjuk vård osv och resten kommer att utmättas ? Är det någon annan här inne som har fått skuldsanering och haft skulder på över två miljoner kr? Och isåfall hur mycket har KF utmätt varje månad? Tack för alla svar. Mvh!

Hej allihopa och grattis för er som har fått inleda eller blivit beviljad skuldsanering. Hade en liten fråga jag ville kolla om någon har lite erfarenhet utav? Har en skuld på ca 2,1 miljoner kr och har fått precis börja inleda. Men tänkte bara på hur mycket man får utmätt av lönen om man har en lön på ca 25.000 kr? Får man endast behålla existens minimum och diverse utgifter som sjuk vård osv och resten kommer att utmättas ? Är det någon annan här inne som har fått skuldsanering och haft skulder på över två miljoner kr? Och isåfall hur mycket har KF utmätt varje månad? Tack för alla svar. Mvh!
Det beräknas efter din inkomst precis som löneutmätning. Du får behålla en buffert peng utöver det, min är 900 kr.
Har du fått inledande kommer ett brev snart med allt.

Det beräknas efter din inkomst precis som löneutmätning. Du får behålla en buffert peng utöver det, min är 900 kr.
Har du fått inledande kommer ett brev snart med allt.
Men har du skuldsanering ? Hur stor skuld hade du isf och vad får du behålla totalt av din lön i månaden?

Går inte att säga när man inte vet vad din buffert peng blir samt vilken kostnad din hyra är plus barn i bilden, resor till o från jobb, sjukvårdskostnader med mera... sedan om hushållet har mer ikomster ? .

25,000 efter skatt eller innan?

Senast ändrad:
Hej allihopa, ny användare här.
Jag har en fråga till er som har fått skuldsanering/inledande/avslag.
Jag är nyfiken på hur lång tid det tog, från att ni först hade kontakt med er handläggare på telefon, tills ni fick inledande/avslag?

Min handläggare ringde på torsdag 05/12, jag skickade några kompletteringar via mail på fredag och lördag. Idag är det en vecka sedan första kontakten. Har varken fått brev om avslag eller inledande.

Kan det ta så lång tid? Verka som de flesta har fått svar samma eller nästa dag. Det äter upp mig att inte veta.

Hej allihopa, ny användare här.
Jag har en fråga till er som har fått skuldsanering/inledande/avslag.
Jag är nyfiken på hur lång tid det tog, från att ni först hade kontakt med er handläggare på telefon, tills ni fick inledande/avslag?

Min handläggare ringde på torsdag 05/12, jag skickade några kompletteringar via mail på fredag och lördag. Idag är det en vecka sedan första kontakten. Har varken fått brev om avslag eller inledande.

Kan det ta så lång tid? Verka som de flesta har fått svar samma eller nästa dag. Det äter upp mig att inte veta.
Min första ansökan så hade vi kontakt januari/februari med kompletteringar och sedan lite kontakt då och då, avslaget kom runt april tror jag.

Men alla fall är ju olika. Vid den tidpunkten tog ett ärende cirka 6 månader om jag minns handläggningstiden rätt

Äntligen har jag fått beslut om beviljad skuldsanering! Världens bästa och mest efterlängtade julklapp någonsin.
Fick en invändning och har väntat några veckor på att jurist hos KFM skulle gå igenom ärendet, hade stora förhoppningar på ett positivt resultat då invändningen ( från privatperson) bara innehöll lite tyckanden och antaganden och inget konkret på något sätt.
Nu tar det tre veckor innan beslutet vinner laga kraft så visst kan ju vederbörande bråka mer om den vill men hoppas att det är lugnt nu.
En oerhörd lättnad... går inte att beskriva känslan.
Önskar alla er andra som väntar på besked att det kommer ett positivt sådant snarast, väntan och ovissheten är det värsta...

Stort GRATTIS!
Och jag går i väntans tider på ett slutgiltigt besked. Det har nu gått exakt 6 veckor sen mitt förslag skickades ut till samtliga borgenärer. Mailade min handläggare för tre veckor sedan och fick till svars att alla ännu inte inkommit med svar. Men de som hade svarat hade inga invändningar. Mailade handläggaren idag igen för att få status och inväntar svar samt stirrar mig blint på POIT;). Hoppas på en ”julklapp” snart.

Stort GRATTIS!
Och jag går i väntans tider på ett slutgiltigt besked. Det har nu gått exakt 6 veckor sen mitt förslag skickades ut till samtliga borgenärer. Mailade min handläggare för tre veckor sedan och fick till svars att alla ännu inte inkommit med svar. Men de som hade svarat hade inga invändningar. Mailade handläggaren idag igen för att få status och inväntar svar samt stirrar mig blint på POIT;). Hoppas på en ”julklapp” snart.
Din julklapp kommer. - :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp