Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
2800 kvar när allt är betalt, en dålig månad? Ta kläder en bra månad. Annars second hand, sellpy. Hygien och mat 2800 lär man ju kunna få det rätt schysst på. Finns en tråd här på forumet tror jag. Googla på portioner under 10an annars.

Hej alla
Vill försöka bli lite klokare med er hjälp
Jag har fått inledande skuldsanering nu februari och ska börja betala i mars

Min månadslön är på 21650kr
Nettolön 16696kr

Handläggaren har kommit fram till att jag ska betala 3247 kr i månaden till dom.

Har fått hjälp från kommunens ekonomirådgivning då jag och mitt ex gick isär i okt förra året.
Han hade eget företag som gick i konkurs i maj förra året och vi har en del gemensamma lån och jag egna.
Ungefär 450 tusen med dom gemensamma.

Börjar tycka att 3247 kr är lite för mycket för min inkomst om jag har vård av barn eller är själv sjuk som jag var nu i veckan.
Har två barn som är varannan vecka hos mej

Netto lön. 16969kr efter att skatt och buss kort har dragits.
- 2486 kr i sjuka dra blir
14 483kr
+1500 bostadsbidrag
Samma lagt inkomst för mars 15983 kr
15983-9605=6378 kr kvar
Betala till skuldsanering 3247kr
Då blir det totalt 3131 kr kvar som jag ska leva på hela mars!
Kan detta stämma?

Räkningar:
Hyra. 7505 kr
EL. 350kr
Parkering 350kr
Försäkring. 500kr
Mobil. 400kr
Bredband. 500 kr

=9605 kr i räkningar varje månad

men vadå hur ska 3000kr räcka till både hyran å mat? Eller förstår inte, du menar 3000kr kvar efter att hyran är betald eller??

Är tacksam att jag fått inledande, hur det nu blir beslutat helt får jag ju se... Men just nu är det många tankar som snurrar, 3000 låter mycket men med 2 barn varannan vecka som ska ha lagad mat hemma och frukt till skolan... Vanlig handling av det billigaste har det varit i många år förutom kläder till sonen do han växt över 30 cm mellan juni-okt
Det fick köpas nya byxer ofta under den tiden tex... Barnen vill ha sitt, dom är ändå 12 och 14,det ska vara månadspeng osv.....

Ja resor från och till jobb borde hon få, dock svårt om man har flera olika arbetsplatser och få rätt avstånd.
Bilen har jag fått behålla då den inte är värd mer än 10 tusen... En gammal golf från 99
Jobba måste jag ju kan inte vägra åka till platser jag blir tillagt att jobba pp

Är tacksam att jag fått inledande, hur det nu blir beslutat helt får jag ju se... Men just nu är det många tankar som snurrar, 3000 låter mycket men med 2 barn varannan vecka som ska ha lagad mat hemma och frukt till skolan... Vanlig handling av det billigaste har det varit i många år förutom kläder till sonen do han växt över 30 cm mellan juni-okt
Det fick köpas nya byxer ofta under den tiden tex... Barnen vill ha sitt, dom är ändå 12 och 14,det ska vara månadspeng osv.....

Jag förstår att det är många tankar, men allt går. Jag är ensam med fyra barn och en bra månad har vi drygt 5000 kr som ska täcka mat, hygien, kläder, skolgrejer osv. 3000 kr en dålig månad med två barn varannan vecka låter sannerligen inte omöjligt.

Indira456, jag förstår att det är kämpigt. Just vabbandet är jag också orolig för (har två barn under 10 år), eftersom det får tydliga konsekvenser på lönen (det är ju inte 80% av lönen jag får tillbaka från FK).
Har du andra anhöriga som kan hjälpa dig? Kanske inte med vabb men bjussa på någon middag ibland, handla kläder till barnen? Hur är relationen med din exmake, vet han om din situation och kanske kan stötta barnen lite extra när du inte kan?
När det gäller att leva snålt finns många tips på detta forum. Du kommer vara proffs på det och det är en lärdom som kan vara bra att ha med sig även när du är ute ur skuldsaneringen!

Behöver du vabba så ofta med barn som är så gamla?

Bilen har jag fått behålla då den inte är värd mer än 10 tusen... En gammal golf från 99
Jobba måste jag ju kan inte vägra åka till platser jag blir tillagt att jobba pp
Har du tagit upp dina reskostnader för att ta dig till jobbet i din ansökan?

Försäkringskassan har väl en gräns vid 12 år OM det inte föreligger speciella skäl för vabbande efter den åldern... Så var det när min dotter var liten iallafall...

P
Försäkringskassan har väl en gräns vid 12 år OM det inte föreligger speciella skäl för vabbande efter den åldern... Så var det när min dotter var liten iallafall...
precis skrev precis såg inte ditt inlägg ;)

VAB är upp till 12 år med ersättning sen kan man givetvis vabba men utan pengar då.

Går att vabba till 16 har jag för mig, men krävs typ läkarintyg. Kanske längre än så för barn inom lss

Halvrätt..

Om du har ett sjukt barn som fyllt 12 år men inte 16 år
Du kan få ersättning för vab för barn som har fyllt 12 men ännu inte 16 år om barnet behöver mer hjälp än vanligt i den åldern.

Det kan till exempel gälla om du behöver följa med barnet på läkarbesök eller om ett annars friskt barn blir sjukt och inte klarar sig själv.

För att få ersättning för vab för ett barn som fyllt 12 år men inte 16 år behöver du ett läkarutlåtande från första dagen du är hemma.

Om du ansöker om vab för att ha följt med på ett läkarbesök räcker det att läkaren skriver på ditt läkarkvitto, eller i ett intyg om sjukvård att det var nödvändigt att du följde med ditt barn.

Om ditt barn har en långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning och grundsjukdomen förvärras eller om hen blir akut sjukt i en annan sjukdom kan du få ersättning för vab om ditt barn har fyllt 12 år men inte 16 år.

Om ditt barn behöver särskild tillsyn eller vård på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan Försäkringskassan besluta om att du kan vabba på samma sätt som för ett barn som ännu inte fyllt 12 år. Det kallas för ett förhandsbeslut. Om du har ett förhandsbeslut behöver du ett intyg från den åttonde sjukdomsdagen.

För att ansöka om ett förhandsbeslut behöver du be ditt barns läkare om ett utlåtande för förhandsbeslut.

Tänk på att om du får vårdbidrag eller omvårdnadsbidrag kan du inte få ersättning för vab om vårdbidraget eller omvårdnadsbidraget täcker samma behov av tillsyn och vård.

Minimera

Om du har ett allvarligt sjukt barn upp till 18 år
Föräldrar till ett allvarligt sjukt barn som inte fyllt 18 år kan få ersättning för ett obegränsat antal dagar.

Du kan få ersättning om:

• det finns en påtaglig fara för barnets liv eller
  • om barnet efter och i direkt anslutning till ett livshotande tillstånd, får behandling mot sin sjukdom och det finns fara för barnets liv utan denna behandling.
När barnet är allvarligt sjukt har båda föräldrarna rätt till ersättning för samma barn och tid under ett obegränsat antal dagar.

Om ditt barn är allvarligt sjukt ska läkaren skriva ett utlåtande. Det ska innehålla en diagnos och beskrivning av barnets sjukdom och behandling.

Jag borde börja på fkassan som så snabbt tuggade igenol regelverket.

Går att vabba till 16 har jag för mig, men krävs typ läkarintyg. Kanske längre än så för barn inom lss
Precis så från åtta månader till och med dagen innan du fyller 12. Upp till 16, allvarliga sjukdomar och upp till 18 eller däröver om man har ett barn som tillhör Lss (arbetat på kassan) inget jag är stolt över

Precis så från åtta månader till och med dagen innan du fyller 12. Upp till 16, allvarliga sjukdomar och upp till 18 eller däröver om man har ett barn som tillhör Lss (arbetat på kassan) inget jag är stolt över
Och då skall man ha ett förhandsbesked från läkare för att kunna ansöka om VaB, typ ett intyg och det är tidsbestämt till tex att barnet fyller 21

Hej! Mitt första inlägg här men har följt forumet en längre tid! Efter att ha läst i princip hela denna tråden så hade jag nu för 2-3 veckor sedan äntligen mod och all kunskap jag behövde för att skicka en en skuldsaneringsansökan med den nya e-e-tjänsten. Och för 4 dagar sedan ringde det en handläggare till mig och sa att hen hade tittat på min ansökan och jag jag får inledande. Så vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, gå in å sök!

Grattis!!!

Hej! Mitt första inlägg här men har följt forumet en längre tid! Efter att ha läst i princip hela denna tråden så hade jag nu för 2-3 veckor sedan äntligen mod och all kunskap jag behövde för att skicka en en skuldsaneringsansökan med den nya e-e-tjänsten. Och för 4 dagar sedan ringde det en handläggare till mig och sa att hen hade tittat på min ansökan och jag jag får inledande. Så vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, gå in å sök!
Ojdå där gick det undan!!

2-3 veckor sen du skickade in och redan inledande ?! Handläggningstiden ligger väl på 11 veckor just nu så då har du haft flyt
Stort grattis :-) hoppas det går hela vägen

Tack tack!
Ja jag blev själv förvånad för de står 11 veckor väntetid. Men jag misstänker att dom "släpper förbi" några i kön som har ansökt med den nya digitala tjänsten för när alla kontroll frågor var besvarade så frågade hen om hen kunde ställa EN MASSA frågor om hur jag tyckte den nya tjänsten var att ansöka med. :)

Grattis och lycka till. Verkligen snabb handläggning.

Oj vad kul :) Hoppas det går igenom för dig då! Jag fick vänta ganska många månader och har precis fått inledande också nu.

Ofta och ofta kanske det inte är ändå men vissa månader kan det bli 4-5 dagar.
Som i december, 3 vändor på akuten under 2 veckor då hon hade nästan 42 graders feber, tvingade dom röntga henne och då hade hon lunginflammation...... Men vi delade på vabben men ändå så känns det ju av,
Hon är helt enkelt känslig än när det gäller
Sjukdomar, kan inte göra så mycket åt det

Dottern blir 12 i september så jag kan vabba än

Förvisso, men behövs det verkligen? Själv tror ja att ja slutade vabba när min dotter var i 10-års åldern beroende på vad hon hade drabbats av naturligtvis... Tror dock bara ja va hemma vid de tillfällen hon hade maginfluensa...

Förvisso, men behövs det verkligen? Själv tror ja att ja slutade vabba när min dotter var i 10-års åldern beroende på vad hon hade drabbats av naturligtvis... Tror dock bara ja va hemma vid de tillfällen hon hade maginfluensa...
Var inte heller hemma mycket när dottern blev äldre än tio.

Ofta och ofta kanske det inte är ändå men vissa månader kan det bli 4-5 dagar.
Som i december, 3 vändor på akuten under 2 veckor då hon hade nästan 42 graders feber, tvingade dom röntga henne och då hade hon lunginflammation...... Men vi delade på vabben men ändå så känns det ju av,
Hon är helt enkelt känslig än när det gäller
Sjukdomar, kan inte göra så mycket åt det
En del barn är känsligare absolut.
Och nu är det ju vabrari många barn sjuka då.
Och det kan man tyvärr inte göra mycket åt.

En del barn är känsligare absolut.
Och nu är det ju vabrari många barn sjuka då.
Och det kan man tyvärr inte göra mycket åt.

Ja, jag såg detta inlägg efter jag redan hade skrivit mitt inlägg om vabbande efter 10-års åldern...

Vissa barn är mer känsliga än andra...
Skulle aldrig klara av att lämna henne själv när hon har feber tex.. Då det finns feberkramper bak i tiden

Har bokat möte på torsdag med handläggaren jag har på kommunen som hjälpte mej.
Hon tyckte också att summan var för hög så hon ska hjälpa mig vidare med detta.
Hoppas att vi hittar en lösning på det.
Har mailat handläggaren på KF ang mina inkomster, han har inte svarat än
Annars blir nästa månad tuff.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp