- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
De tar tre veckor innan beslutet får laga kraft och kan under den tiden överklagas men risken för det är inte så stor.Jippi!
Idag stod jag med i poit. Beslut om skuldsanering. Är det sant är allt klart nu?!?! Glad!!
Grattis!
- Meddelanden
- 144
- Mottagna reaktioner
- 87
- Poäng
- 237
Jag har skuldsanering och jag har ca 5000 i vårdbidrag från Försäkringskassan pga funktionshindrade barn. Detta ska omprövas precis i dagarna och jag räknade inte med ett glapp men nu får jag såklart höra att pga Corona så har FK enoooooooormt långa handläggningstider och kommer prioritera sjukpenning. Detta innebär ett glapp för mig med flera månader då jag kommer gå 5000 back... Ska jag söka omprövning eller ej, jag räknar ju med att få tillbaka detta retroaktivt när FK väl prövat mitt vårdbidrag någon gång i höst, så då är det ju inte en förändring i ekonomin ändå? Den är ju bara tillfällig? MEN ÄNDÅ hur fan klarar man sig med 5000 back varje månad? Jag har då noll kronor kvar när skuldsaneringen och hyran är betald.
- Meddelanden
- 144
- Mottagna reaktioner
- 87
- Poäng
- 237
Och om någon undrar om jag inte har buffert, jo jag har 1100 kronor i buffert varje månad men dels har den gått till skattesmäll på 11000 och sen var det inte mycket kvar av den för att klara en minusinkomst på 5000 per månad....
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Om det är tre månader el längre ska man ompröva. Kortare än så anses man klara på de betalningsfria månaderna och buffertpengen.Jag har skuldsanering och jag har ca 5000 i vårdbidrag från Försäkringskassan pga funktionshindrade barn. Detta ska omprövas precis i dagarna och jag räknade inte med ett glapp men nu får jag såklart höra att pga Corona så har FK enoooooooormt långa handläggningstider och kommer prioritera sjukpenning. Detta innebär ett glapp för mig med flera månader då jag kommer gå 5000 back... Ska jag söka omprövning eller ej, jag räknar ju med att få tillbaka detta retroaktivt när FK väl prövat mitt vårdbidrag någon gång i höst, så då är det ju inte en förändring i ekonomin ändå? Den är ju bara tillfällig? MEN ÄNDÅ hur fan klarar man sig med 5000 back varje månad? Jag har då noll kronor kvar när skuldsaneringen och hyran är betald.
Vad beror skattesmällen på.?
- Meddelanden
- 157
- Mottagna reaktioner
- 245
- Poäng
- 397
Ni som har skuldsanering.
Tillbaka på skatten, betala på skatten?
Är det bara jag som "tror" att detta borde vara ganska så nära 0.- när man har skuldsanering eller jag kanske bara tänker med en vurpa
Är det bara jag som "tror" att detta borde vara ganska så nära 0.- när man har skuldsanering eller jag kanske bara tänker med en vurpa

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag fick 2800 kr tillbaka.Ni som har skuldsanering.
Är det bara jag som "tror" att detta borde vara ganska så nära 0.- när man har skuldsanering eller jag kanske bara tänker med en vurpa![]()
- Meddelanden
- 157
- Mottagna reaktioner
- 245
- Poäng
- 397
Jag fick 2800 kr tillbaka.
Det är ju ändå kanske lite rimligt... jag fick tillbaka ett 5-siffrigt belopp och är lite tveksam till hur det gått till, men de har la gjort rätt tänker jag men, borde det inte vara runt 0-an ?
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Det dras ju av mot kapitalet men du har kanske haft så pass mycket räntor ändå att där blev över så du får tillbaka en slant, var rädd om domDet är ju ändå kanske lite rimligt... jag fick tillbaka ett 5-siffrigt belopp och är lite tveksam till hur det gått till, men de har la gjort rätt tänker jag men, borde det inte vara runt 0-an ?

- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Ok så kan det säkert va men i många fall är där nog mer ränta än kapitalÄr inte alla som drar mot kapitalet, silen rapporterade in ränta på mig

- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Vad du får tillbaka på skatten har ju inget med skuldsaneringen att göra, utan handlar ju om hur mycket du har tjänat och hur mycket skatt som betalats in. Om du har hamnat på gränsen i ett intervall i skattetabellen har du fått betala lite för mycket och nu jämnas det ut. Har du gjort några avdrag kan du ju få tillbaka mer och om du har betalat räntor blir det ju ännu mer tillbaka.Ni som har skuldsanering.
Är det bara jag som "tror" att detta borde vara ganska så nära 0.- när man har skuldsanering eller jag kanske bara tänker med en vurpa![]()
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Jag har ett stort avdrag så om jag inte hade haft jämkning skulle jag ha fått tillbaka ca hundratusen.Det är ju ändå kanske lite rimligt... jag fick tillbaka ett 5-siffrigt belopp och är lite tveksam till hur det gått till, men de har la gjort rätt tänker jag men, borde det inte vara runt 0-an ?
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Ok så kan det säkert va men i många fall är där nog mer ränta än kapital![]()
egentligen så borde jag inte betala någon ränta alls under hela saneringen, men sileo hade rapporterat in ca 8000 i ränta. Dem är kanske schyssta och drar räntan före kapitalet.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Det är ju det jag säger, är där mest ränta på en skuld om det mesta kapitalet är betalt så är det ju självklart att du får tillbaks det.egentligen så borde jag inte betala någon ränta alls under hela saneringen, men sileo hade rapporterat in ca 8000 i ränta. Dem är kanske schyssta och drar räntan före kapitalet.
På min löneutmätning på slutet på vissa skulder var där enbart ränta kvar att betala.
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
I min sanering kommer jag att betala typ hela kapitalskulden och ingen ränta, så jag får ju inget tillbaka den vägen.Det är ju det jag säger, är där mest ränta på en skuld om det mesta kapitalet är betalt så är det ju självklart att du får tillbaks det.
På min löneutmätning på slutet på vissa skulder var där enbart ränta kvar att betala.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Det är säkert olika beroende på hur mycket man betalt på kapitalet innan.I min sanering kommer jag att betala typ hela kapitalskulden och ingen ränta, så jag får ju inget tillbaka den vägen.
- Meddelanden
- 223
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 157
Jag har sanering fick tillbaka 5 siffrigt me ,har bolån o en del har rapporterat ränta så överraskad![]()
Hej!
Om jag har förstått det rätt så har du bolån och skuldsanering.
Anledningen till att jag frågar är att jag har 1,5 milj blanco skulder och äger en bostadsrätt bolån 1,1 milj och bostadsrätten är värt cirka 1,5 milj.
Jag har velat ansöka om skuldsanering i 4 månader nu men blivit hindrat av kommunens skuldrådgivarna p.g.a bostadsrätten.
Jag kommer ingenstans angående nytt boende och vill därför ansöka om skuldsanering.
Min fråga är:
Hur fick du skuldsanering trots att du äger en bostadsrätt / villa ?
Hur stor skuld hade du när du ansökte ?
tacksam om du kunde besvara frågorna
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 681
- Poäng
- 11 977
Hej!
Om jag har förstått det rätt så har du bolån och skuldsanering.
Anledningen till att jag frågar är att jag har 1,5 milj blanco skulder och äger en bostadsrätt bolån 1,1 milj och bostadsrätten är värt cirka 1,5 milj.
Jag har velat ansöka om skuldsanering i 4 månader nu men blivit hindrat av kommunens skuldrådgivarna p.g.a bostadsrätten.
Jag kommer ingenstans angående nytt boende och vill därför ansöka om skuldsanering.
Min fråga är:
Hur fick du skuldsanering trots att du äger en bostadsrätt / villa ?
Hur stor skuld hade du när du ansökte ?
tacksam om du kunde besvara frågorna
Vad är din bostadsrätt köpt för, vad är den värd, hur mycket är den belånad till?
- Meddelanden
- 223
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 157
Hej!Vad är din bostadsrätt köpt för, vad är den värd, hur mycket är den belånad till?
köptes för 10 år sedan för 660tkr, pantsatt den 3 ggr och har lån nu på 1,1 miljoner.
Bostadsmarknaden är orolig nu, allt mellan 1,4-1,8 miljoner är den värt nu.
Drastisk sjunkit på priserna de senaste 2 veckorna, grannar som har sålt till ett underpris i förhållandet till utgångspris.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 681
- Poäng
- 11 977
Hej!
köptes för 10 år sedan för 660tkr, pantsatt den 3 ggr och har lån nu på 1,1 miljoner.
Bostadsmarknaden är orolig nu, allt mellan 1,4-1,8 miljoner är den värt nu.
Drastisk sjunkit på priserna de senaste 2 veckorna, grannar som har sålt till ett underpris i förhållandet till utgångspris.
Det är lite i överkant för att godtas vid en skuldsanering, du förväntas sälja den och betala av skulder med överskotter
- Meddelanden
- 223
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 157
Det är lite i överkant för att godtas vid en skuldsanering, du förväntas sälja den och betala av skulder med överskotter
Vart går gränsen ?
Jag ville belåna på den för att betala skulder, men min nuvarande bank gick med på det p.g.a stora blanco skulder.
Jag ställde även frågan till KF fick det här svaret:
Att belåna sin bostadsrätt för att betala av på andra skulder blir ju naturligtvis en krånglig bedömning.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 681
- Poäng
- 11 977
Vart går gränsen ?
Jag ville belåna på den för att betala skulder, men min nuvarande bank gick med på det p.g.a stora blanco skulder.
Jag ställde även frågan till KF fick det här svaret:
Att belåna sin bostadsrätt för att betala av på andra skulder blir ju naturligtvis en krånglig bedömning.
Ja det blir krångligt .
Dom brukar anse att ett överskott på 200k efter vinstskatt betalats är ok. Man kan ha åsikter om det är rimligt belopp eller ej
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Fyfan alltså väntat sedan 31 Juli 2019 då jag fick inledande om sanering, den 17 feb 2020 beslutades det att jag blev beviljad. Nu idag kom ett brev från kronofogden med ett överklagande från någon C information AB. Aldrig hört talas om dom eller hittar ingen information om vem det är alls, någon som vet?!
Enligt brevet inkom dessa C information AB med överklagande den 4 mars men jag fick brev om det nu idag.
Vad händer nu någon som har varit med om detta? :-/
Enligt brevet inkom dessa C information AB med överklagande den 4 mars men jag fick brev om det nu idag.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Så jädra tråkigt och så fult att inte komma med detta innan tex när betalplanen skickades ut.Fyfan alltså väntat sedan 31 Juli 2019 då jag fick inledande om sanering, den 17 feb 2020 beslutades det att jag blev beviljad. Nu idag kom ett brev från kronofogden med ett överklagande från någon C information AB. Aldrig hört talas om dom eller hittar ingen information om vem det är alls, någon som vet?!
C-finance kanske.?
- Meddelanden
- 99
- Mottagna reaktioner
- 125
- Poäng
- 307
Fyfan alltså väntat sedan 31 Juli 2019 då jag fick inledande om sanering, den 17 feb 2020 beslutades det att jag blev beviljad. Nu idag kom ett brev från kronofogden med ett överklagande från någon C information AB. Aldrig hört talas om dom eller hittar ingen information om vem det är alls, någon som vet?!
Fyfan. Det är ** som ligger bakom C information AB, samma lirare som stod bakom ARS Enterprise
En bedragare av värsta sort.
se bland annat
https://www.faktum.se/mannen-bakom-de-falska-skulderna/
https://www.lånforum.se/threads/tråden-om-ars-enterprise-ab.4032/
Har han (Adam) något att hämta här @Lasseman ?
** hör hemma bakom galler.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Va fan, inte klokt. Detta borde vara lätt att avskriva om det kan bevisas att inget lån är taget där.Fyfan. Det är ** som ligger bakom C information AB, samma lirare som stod bakom ARS Enterprise
se bland annat
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Det är ju det jag säger, är där mest ränta på en skuld om det mesta kapitalet är betalt så är det ju självklart att du får tillbaks det.
japp och jag sa att i princip ingenting är ränta på någon av mina skulder, så uppenbarligen drog sileo räntan innan kapitalet
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Ja hopplöst och man blir ju helt nedslagen när sånt här dimper ner i lådan :-/Så jädra tråkigt och så fult att inte komma med detta innan tex när betalplanen skickades ut.
C-finance kanske.?
Det verkar vara smssnabbkredit eller smskredit som denna legat bakom för länge sedan bland annat och sedan har 2 bolag till på sig som nu försöker överklaga mitt beslut. Jag har haft något mes sms kredit förut men det va 2014 enligt mina mail !!
Så detta är nog något denna person försöker utan belägg.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 681
- Poäng
- 11 977
Fyfan. Det är ** som ligger bakom C information AB, samma lirare som stod bakom ARS Enterprise
se bland annat
Ingen aning, tingsrätten får avgöra det.
Fy beklagar Matte!Fyfan alltså väntat sedan 31 Juli 2019 då jag fick inledande om sanering, den 17 feb 2020 beslutades det att jag blev beviljad. Nu idag kom ett brev från kronofogden med ett överklagande från någon C information AB. Aldrig hört talas om dom eller hittar ingen information om vem det är alls, någon som vet?!
Vad överklagar de? Eller handlar det om att de inte anmält skulden och vill att deras skuld ska ingå i din skuldsanering? Var det överhuvudtaget någon som invände tidigare?
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Pratade med den på kronofogden som skickat brevet till mig och han sa att det inte är något motsättande av saneringen i sig utan dom tycker sig ha en fodran mot mig som dom tycker ska ingå i betalplanen. Vilket är konstigt då jag aldrig haft med C information AB att göra överhuvudtaget. Haft nån skuld till något sms kredit eller liknande 2014 men den är betald. Så vet inte riktigt vad som ska hända nu.Fy beklagar Matte!
Vad överklagar de? Eller handlar det om att de inte anmält skulden och vill att deras skuld ska ingå i din skuldsanering? Var det överhuvudtaget någon som invände tidigare?
Pratade med den på kronofogden som skickat brevet till mig och han sa att det inte är något motsättande av saneringen i sig utan dom tycker sig ha en fodran mot mig som dom tycker ska ingå i betalplanen. Vilket är konstigt då jag aldrig haft med C information AB att göra överhuvudtaget. Haft nån skuld till något sms kredit eller liknande 2014 men den är betald. Så vet inte riktigt vad som ska hända nu.
Oavsett så är det positivt att de inte motsätter sig saneringen i sig om du förstår vad jag menar
Sen ska de såklart inte använda sig av bedrägeri.- Blev medlem
- 19 juni 2018
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Känns som något planerat att inkomma med detta precis innan saneringen fått laga kraft.Pratade med den på kronofogden som skickat brevet till mig och han sa att det inte är något motsättande av saneringen i sig utan dom tycker sig ha en fodran mot mig som dom tycker ska ingå i betalplanen. Vilket är konstigt då jag aldrig haft med C information AB att göra överhuvudtaget. Haft nån skuld till något sms kredit eller liknande 2014 men den är betald. Så vet inte riktigt vad som ska hända nu.
Så bedrövligt att behöva uppleva detta typ en vecka innan beslutet fått laga kraft.
Känns oetiskt.
- Meddelanden
- 223
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 157
Ja det blir krångligt .
Dom brukar anse att ett överskott på 200k efter vinstskatt betalats är ok. Man kan ha åsikter om det är rimligt belopp eller ej
Hej!
Är du säker på att det är 200 tkr efter vinstskatt ?
Jag har ställt frågan och läste överallt på nätet.
Vissa säger 200 tkr efter skatt (jurister och ett beslut från KF ) och andra säger 200 tkr ( b.la frågat KF) innan skatt.
Vem fan skall man lita på ?
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 681
- Poäng
- 11 977
Hej!
Är du säker på att det är 200 tkr efter vinstskatt ?
Jag har ställt frågan och läste överallt på nätet.
Vissa säger 200 tkr efter skatt (jurister och ett beslut från KF ) och andra säger 200 tkr ( b.la frågat KF) innan skatt.
Vem fan skall man lita på ?
Nej inte säker, fått info från skuldsaneringen
- Meddelanden
- 152
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 72
Hej!
Vad tror ni om detta nu när Corona förstör så mycket ekonomiskt för hela landet,världen! Kommer det beviljas mindre skuldsaneringar nu eller vad tror ni???
Vad tror ni om detta nu när Corona förstör så mycket ekonomiskt för hela landet,världen! Kommer det beviljas mindre skuldsaneringar nu eller vad tror ni???
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.