Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror men vet inte att det är bäst att söka på nytt. Sälj bilen och betala av lån med summan du får. Det gynnar en framtida ansökan.
Hur mycket är bilen värd ?

Ja känns nästan som att det går snabbast.
Ja jag ska göra det nu så den biten försvinner. Den är värd ca 70 000kr.

Ja känns nästan som att det går snabbast.
Ja jag ska göra det nu så den biten försvinner. Den är värd ca 70 000kr.
Den var värd ganska mycket så jag förstår avslaget men tycker såklart att det är tråkigt för dig.
Det lär nog inte bli något problem när bilen blir såld till förmån för skulderna.

Den var värd ganska mycket så jag förstår avslaget men tycker såklart att det är tråkigt för dig.
Det lär nog inte bli något problem när bilen blir såld till förmån för skulderna.
Ja den är ju det och var helt säker på att jag skrivit med i ansökan att den skulle säljas men nej :/
Hoppas det ska gå bättre nu!

Ja den är ju det och var helt säker på att jag skrivit med i ansökan att den skulle säljas men nej :/
Hoppas det ska gå bättre nu!
Jag tror att de väntar sig att man gjort det innan ansökan för att ha gjort allt.
Om det bara var det så löser det sig garanterat. - :)

Uppsagd pga arbetsbrist. Har skuldsanering betalar 0. Har tänkt plugga om jag kommer in på utbildningen. Kommer skriva in mig på arbetsförmedlingen söka omprövning osv. Men vad tror ni blir saneringen lidande om man pluggar istället?

Uppsagd pga arbetsbrist. Har skuldsanering betalar 0. Har tänkt plugga om jag kommer in på utbildningen. Kommer skriva in mig på arbetsförmedlingen söka omprövning osv. Men vad tror ni blir saneringen lidande om man pluggar istället?
Jag har sett folk som fått avslag pga studier och för att de inte kan beräkna en inkomst men i detta läget när man blir arbetslös vet jag inte om det är förmildrande.

Ja gud, denna fruktansvärda tid och känsla. Jag har ju inte fått slutgiltigt besked än. Men bara att slippa alla brev, ja koll o vakta brevlådan för att inte barnen ska se.. Denna jävla stress var månad, fixa trixa försöka få ihop och aldrig få det. Oerhört tacksam att jag till slut vågade att bara släppa allt. Känner ett lugn och en ände där framme. Och gänget här! Guld värt med allt stöd, kloka ord, kunna känna sig sin vilken som utan att bli dömd ❤️ jag går in i 4:e veckan nu sen borgenärerna fick betalplan, så snart, snart, ❤️
Härligt<3
Klart snart då.:tummen:
Min handläggare postade till fordringsägarna i onsdags...så om 4 veckor borde jag veta lite mer.

Jag har sett folk som fått avslag pga studier och för att de inte kan beräkna en inkomst men i detta läget när man blir arbetslös vet jag inte om det är förmildrande.
Om man redan har skuldsanering kan de ju inte ta bort den för att man blir arbetslös. Borde ju inte gå att göra det om man börjar studera heller och särskilt inte om du redan har 0-plan.

Varför ska du söka omprövning om du redan har 0-plan? Du kan ju inte få lägre belopp.

Råkade citera fel tidigare, men varför söka omprövning om du redan har 0-plan?

Det jag försöker få ordning på. Om jag tex, stämplar i 2-3 månader och sen kommer in på utbildningen och pluggar 100% istället för att aktivt söka jobb. För mitt välmående och framtid, familj så skulle det vara absolut bäst. Men vill samtidigt inte riskera saneringen.

Beggers cant be choosers....

Det här finns säkert svar på någonstans här, men orkar inte leta och startar därför en ny tråd.

Funderar lite på om jag ska försöka ansöka om skuldsanering.
Men min fundering är om man får behålla pengar för att betala CSN lån om man har skuldsanering?
Som det är nu med löneutmätning har jag inte råd att betala 1000.- till CSN i månaden.
Än så länge har det dock inte kommit krav eller skickats till KF.

Om man får behålla pengar för att betala CSN så försöker jag betala det ändå ett tag tills jag vet om jag får skuldsanering. Men om man inte får behålla pengar för det så är det ju bättre att vänta och låta CSN också gå till KF.
Bara jobbig för då måste jag ju vänta ännu längre på att ansöka om skuldsanering.

Det här finns säkert svar på någonstans här, men orkar inte leta och startar därför en ny tråd.

Men min fundering är om man får behålla pengar för att betala CSN lån om man har skuldsanering?
Som det är nu med löneutmätning har jag inte råd att betala 1000.- till CSN i månaden.

Om man får behålla pengar för att betala CSN så försöker jag betala det ändå ett tag tills jag vet om jag får skuldsanering. Men om man inte får behålla pengar för det så är det ju bättre att vänta och låta CSN också gå till KF.
Bara jobbig för då måste jag ju vänta ännu längre på att ansöka om skuldsanering.
Man får inte behålla pengar till CSN. Även om du släpper CSN går inte hela skulden dit utan lite pöh om pöh och det är sjukt dyrt. Har läst att i många fall pausas CSN under skuldsanering.

Vanligast är att man inte får behålla pengar till CSN utan den pausas under skuldsaneringstiden för att återupptas när man är klar. Det som förfallit till betalning innan skuldsaneringen som man inte kunnat betala saneras bort.

Förstår inte vad du ska vänta på?

Det jag försöker få ordning på. Om jag tex, stämplar i 2-3 månader och sen kommer in på utbildningen och pluggar 100% istället för att aktivt söka jobb. För mitt välmående och framtid, familj så skulle det vara absolut bäst. Men vill samtidigt inte riskera saneringen.
Jag förstår inte. Har du skuldsaneringsbeslut, som vunnit laga kraft och med en betalplan på noll så är det väl ingen som bryr sig om du stämplar ett tag eller pluggar? Det är först om du förbättrar din ekonomi genom att öka din betalningsförmåga de bryr sig.

Förstår inte vad du ska vänta på?
Inte kollat hur allt fungerar med skuldsanering så noga ännu och tänkte då att jag behövde vänta på att CSN skulle skicka in skulden, för jag trodde att man inte fick få in nya skulder när man ansökt.

Vissa får behålla mer för att betala CSN andra får den pausad.
Jag har min pausad.

Tänkte att det blir lite som att man medvetet sänker sin inkomst om man pluggar istället för att söka jobb.

Men kanske inte är skäl till omprövning.

Jag har fått pausat just nu vid inledande skuldsanering i alla fall. Sedan måste jag såklart betala skulderna som ligger hos KF från CSN fortfarande. Skattepengarna drogs för det denna gång.

Inte kollat hur allt fungerar med skuldsanering så noga ännu och tänkte då att jag behövde vänta på att CSN skulle skicka in skulden, för jag trodde att man inte fick få in nya skulder när man ansökt.
Om de har förfallit till betalning och du inte har betalt så finns ju skulden redan. Den behöver ju inte ha gått till KF innan du ansöker.

Första inlägget och hoppar in med en fråga.
Jag har skickat in ansökan om skuldsanering idag då jag har massvis med lån.
Dock så har jag inga betalningar som jag låtit gå vidare, utan har alltid lyckats betala mina
räkningar.
Men detta med tack vare ytterligare lån på lån som pågått en längre tid som gjort så man klarat sig..
Skrev in alla mina skulder manuellt där man kunde "lägga till skulder" som inte kf såg.
När man läst runt lite så verkar det som att man skulle slutat betala av alla sina lån och låtit dom gå till kf.. men det vågar jag inte?
Vill inte få avslag om skuldsanering och sen har man massa betalningsanmärkningar på sig..

Sen slog det mig att kf kanske tycker det är märkligt att jag har kunnat betala mina lån i tid och på så sätt inte
låta en få skuldsanering?

Har jag fått allt om bakfoten eller gjorde jag rätt?

Dock så har jag inga betalningar som jag låtit gå vidare, utan har alltid lyckats betala mina
räkningar.
Men detta med tack vare ytterligare lån på lån som pågått en längre tid som gjort så man klarat sig..
Skrev in alla mina skulder manuellt där man kunde "lägga till skulder" som inte kf såg.
När man läst runt lite så verkar det som att man skulle slutat betala av alla sina lån och låtit dom gå till kf.. men det vågar jag inte?
Vill inte få avslag om skuldsanering och sen har man massa betalningsanmärkningar på sig..

Sen slog det mig att kf kanske tycker det är märkligt att jag har kunnat betala mina lån i tid och på så sätt inte

Är du insolvent eftersom du fortfarande klarar betalningar ?

Har för mig det gäller ifrån inledande skuldsanering före det spelar det ingen roll men någon får rätta mig om jag har fel.

Och är mer att du inte får gynna långivare A och betala den skulden men inte betala åt långivare B

Senast ändrad:
räkningar.

Att inte finnas hos kfm innebär inget autoavslag

räkningar.

Efter att du ansökt om skuldsanering så ska du inte betala på några skulder bortsett från CSN. Betalar du på några skulder så kallas det för att gynna borgenär.
Släpp allt om du tänker gå vidare med din ansökan.
Hur tänker du lösa det om du får avslag.?
Du kan ju inte fortsätta ta lån för att betala lån för till slut hamnar du hos kfm oavsett.

Efter att du ansökt om skuldsanering så ska du inte betala på några skulder bortsett från CSN. Betalar du på några skulder så kallas det för att gynna borgenär.
Släpp allt om du tänker gå vidare med din ansökan.
Hur tänker du lösa det om du får avslag.?
Du kan ju inte fortsätta ta lån för att betala lån för till slut hamnar du hos kfm oavsett.

Nja. Man kan fortsätta betala men bör då betala alla, då har ingen gynnats

Nja. Man kan fortsätta betala men bör då betala alla, då har ingen gynnats
Det är ju samma sak men jag antar att det inte är möjligt då lån betalas med lån och det gynnar inte en skuldsanering.

saneringen är alltid 5 är. Betalplan kan vara tre år som kortast .
Kan också förlängas till max totalt 7år. Osäker på hur det påverkar själva saneringsperioden och anmärkning hos uc

Vad kan göra att man får på 7 år?

Nu är det mycket som surrar i huvudet. Fick idag höra av handläggaren på Försäkringskassan att det som det ser ut nu så blir min ansökan om livränta pga arbetsskada godkänd. Gissar han inte säger så om det inte är i princip klart, men ingen vits ta ut nått i förskott.

I alla fall... Det ser ut som att jag får för retroaktivt inkomstbortfall från mitten av 2016. Är det utmätningsbart av kf? Ska skicka in en omprövning ändå, men intressant om någon vet. Sen så gäller tydligen någon trygghetsförsäkring via Afa och den verkar inte vara utmätningsbar (https://lawline.se/answers/far-kron...sakring-vid-arbetsskada?q=trygghetsförsäkring). Sen är ju frågan är utmätningsbart samma sak som att det ska betalas vid en omprövning i en skuldsanering?

Det är ju samma sak men jag antar att det inte är möjligt då lån betalas med lån och det gynnar inte en skuldsanering.

Jag har inte heller något som gått vidare till kf men törs man låta bli att betala nu? Är rädd att jag får avslag igen men vet knappt hur jag ska kunna betala mina skulder längre heller :(

Jag har inte heller något som gått vidare till kf men törs man låta bli att betala nu? Är rädd att jag får avslag igen men vet knappt hur jag ska kunna betala mina skulder längre heller :(

jag betalade ända tills jag fick inledande. Jag tror det är bra visa man kämpar. Jag kunde inte heller betala allt, men kämpade på ändå

Jag har precis släppt allt, är i samma situation som dig. Det är jätteläskigt stressande o jobbigt. Men inser att det inte kommer fungera att ta lån o betala lån längre....
Har skickat in min ansökan för 6 veckor sedan så jag väntar o väntar och öppnar post från allt o alla det är hemskt men förhoppningsvis tar breven slut sen om jag får inledande...

Jag släppte allt utom CSN precis innan ansökan skickades in.

Jag släppte allt utom CSN precis innan ansökan skickades in.
Törs man göra det? Tänk om jag får avslag igen och då går allt vidare för jag inte betalat. Hur lång tid tar det innan man hamnar hos kf om man inte betalar?

Törs man göra det? Tänk om jag får avslag igen och då går allt vidare för jag inte betalat. Hur lång tid tar det innan man hamnar hos kf om man inte betalar?
Om du klarar av att betala så är du inte inte i behov av en skuldsanering så då ska du såklart fortsätta betala.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp