Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste man hålla koll på sin sambos lönehöjningar när man sj har skuldsanering?

Måste man hålla koll på sin sambos lönehöjningar när man sj har skuldsanering?

Om det är väldigt höga höjningar så kan ju det förändra fördelningen i hushållet (Att din sambo kan betala en högre procent av gemensamma kostnader) och du kanske kan betala mer i din sanering.

Skriver man inget personligt brev eller liknande nu vid ansökan om skuldsanering?

Är det vanligt att en skuldsanering blir nekad på grund av att borgenärerna anser att dem får för lite tillbaka? Mitt belopp per månad är extremt lågt då min sambo pluggar och endast går på CSN så på pappret står jag för en stor del av utgifterna.

Har pågående skuldsanering, nu är det så att enda barnet sambon har, slutat få underhåll, söker även bostad. Ska man anmäla det till kfm när den flyttat ut ?

Innebär detta att jag kommer få betala mer?

Är det vanligt att en skuldsanering blir nekad på grund av att borgenärerna anser att dem får för lite tillbaka? Mitt belopp per månad är extremt lågt då min sambo pluggar och endast går på CSN så på pappret står jag för en stor del av utgifterna.

Borgenärerna tycker ofta (alltid?) att de får för lite pengar tillbaka, men det är inget som är av betydelse för om man ska få skuldsanering eller inte. De kan ha sina åsikter, men det blir bara åsikter.

Ingen som vet? Ska man bifoga det eller inte?

Jag gjorde inte det denna gången vid ansökan. Dom kommer att ringa upp dig när dom börjar med din ansökan och då får man chans att berätta sin situation. Sen vet jag att det finns dom som skrivit ett brev ändå.

Jag vet inte hur det är nu för tiden, efter att webansökan ändrades. Men jag bifogade ett 12 sidor långt brev mest för att jag kände att jag ville ge varje förklaring som fanns och för att vara rakt igenom ärlig med allt. Handläggaren uppskattade det för hon behövde inte ställa några fler frågor, bara typ en, MEN, jag vet att det egentligen inte spelar någon roll., när jag läst här och i andra forum om skuldsanering så har vissa personer brev på fem rader osv. Antingen skriver man allt eller så säger man allt i telefonen istället, man väljer väl det man är bäst på.

Tack för era svar.
Ja man redogör ju lite i sin vanliga ansökan, men inte så djupt eller vad man ska säga.

man vill ju inte skriva något långt brev eller att bifoga, då kanske dom inte ens orkar läsa.

tänker om man skriver typ en a 4 sida och bifogar, där man redogör lite mer om sin situation och hur den uppkommit osv.

Har pågående skuldsanering, nu är det så att enda barnet sambon har, slutat få underhåll, söker även bostad. Ska man anmäla det till kfm när den flyttat ut ?

Innebär detta att jag kommer få betala mer?

Har barnet slutat att vara ett barn och blivit försörjningsskyldigt för sig själv så antar jag att de räknar med att hen betalar sin del av boendekostnaden, så då borde ju ditt betalningsutrymme öka. Men det är bara en gissning.

Jag bifogade ett personligt brev efter att jag skickade in ansökan ...bifogade via Mail och skrev då att jag precis skickat in ansökan via deras sida och önskar att komplettera med ett personligt brev. Dem svarade tillbaka att de sedan skickar det till rätt avdelning.

Har barnet slutat att vara ett barn och blivit försörjningsskyldigt för sig själv så antar jag att de räknar med att hen betalar sin del av boendekostnaden, så då borde ju ditt betalningsutrymme öka. Men det är bara en gissning.
Visste Skusan om detta när de gjorde beräkningen borde de redan tagit hänsyn till det. Min betalplan var redan justerad med olika belopp vartefter barnen blev ”vuxna”.

Visste Skusan om detta när de gjorde beräkningen borde de redan tagit hänsyn till det. Min betalplan var redan justerad med olika belopp vartefter barnen blev ”vuxna”.
Alltså för att förtydliga, deras kostnad i normalbeloppet räknades bort samt underhåll och studiebidrag. Men de räknade inte på att de skulle betala på boendet.

Om KF har gjort en utredningsrapport/utmätningsförsök den 24/8. Hur snabbt får man en kopia på det?

När man har betalningsfri månad i december å juni... Får man jobba extra mycket då månaden innan för att få ut extra pengar just den månaden eller blir det problem då?

När man har betalningsfri månad i december å juni... Får man jobba extra mycket då månaden innan för att få ut extra pengar just den månaden eller blir det problem då?
Du får jobba extra vilken månad du vill sålänge det inte överstiger summan man får tjäna extra per år för att begära omprövning

Att du får tjäna 4000 netto varje månad, januari till december
Inte riktigt varje månad för får du 4000 i tio månader tex så höjer du din årsinkomst rejält och bör ompröva. Är det enstaka tillfällen dock så behövs ingen omprövning.

Inte riktigt varje månad för får du 4000 i tio månader tex så höjer du din årsinkomst rejält och bör ompröva. Är det enstaka tillfällen dock så behövs ingen omprövning.

Så 5000 netto extra i lön i 2 månader av 12 är inget problem?

Så 5000 netto extra i lön i 2 månader av 12 är inget problem?
Det spelar väl ingen roll vilken av månaderna du får ut extra. Behöver ju inte vara de betalningsfria. Det är ju inte utmätning. Och det är ju årsinkomsten som räknas.

Det spelar väl ingen roll vilken av månaderna du får ut extra. Behöver ju inte vara de betalningsfria. Det är ju inte utmätning. Och det är ju årsinkomsten som räknas.

Jo för betalningsfria får man ju behålla allt den månaden så då är det väl bra å få ut lite extra i lön ?

Men då har man ju redan extra den månaden. Bättre att få extra dom andra månaderna så man han leva lite bättre

Jo för betalningsfria får man ju behålla allt den månaden så då är det väl bra å få ut lite extra i lön ?
Du får ju behålla allt över det du betalar in till skusan så det har ingen betydelse vilken månad det är. Känns dock bättre om det är juni el december.

Lättast är väl att ställa frågan, har någon av er som har eller har haft sanering fått det omprövat pga extra lön enstaka månader?

I så fall, hur mycket extra var det?

Lättast är väl att ställa frågan, har någon av er som har eller har haft sanering fått det omprövat pga extra lön enstaka månader?

I så fall, hur mycket extra var det?
Nej, för då skickar man inte in om omprövning?

Nu är mitt förslag påväg till mig. Det som jag ska titta över och godkänna. Känns bra eftersom den inledande processen går framåt. Får hoppas ingen borgenär motsätter sig men kanske man får räkna med... håller tummarna

Nån mer än jag och sambon som fått vänta väldigt länge på besked om inledande, det har gått över tre månader nu. Jobbig väntan vill bara veta så man har något att förhålla sig till

Själv har man väntat 11v på förslag... brukar vara ca 6. Verkar vara långa köer just nu!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp