Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nån mer än jag och sambon som fått vänta väldigt länge på besked om inledande, det har gått över tre månader nu. Jobbig väntan vill bara veta så man har något att förhålla sig till

Jag fick vänta fem månader när jag ansökte. 😕

Visste Skusan om detta när de gjorde beräkningen borde de redan tagit hänsyn till det. Min betalplan var redan justerad med olika belopp vartefter barnen blev ”vuxna”.

Jag antar att dom vet att underhållstödet slutar betalas när gymnasiet är slut, så då behöver jag inte ringa dom och anmäls stt hen även ska flytta ut till årsskiftet ? Har lite mindre än 2år kvar på min skusan.

Jag antar att dom vet att underhållstödet slutar betalas när gymnasiet är slut, så då behöver jag inte ringa dom och anmäls stt hen även ska flytta ut till årsskiftet ? Har lite mindre än 2år kvar på min skusan.
Kolla på ditt beslut om skuldsanering. På mitt står det med att jag har underhåll tom juni 2020.

Hej!

Fick mitt förslag på posten förra veckan som jag ringde och godkände, väntar nu på svar från alla, ni som fått invändningar, vad har det varit om? :)

En fråga;
Jag har haft inledande skuldsanering sedan den 6 maj. För två veckor sedan fick jag information om en sen fordringsanmälan varpå det drar ut på tiden.
Idag har jag fått hem "redogörelse av inkomster och utgifter" från kronofogden. Vet någon varför jag får det fast jag har inledande?

En fråga;
Jag har haft inledande skuldsanering sedan den 6 maj. För två veckor sedan fick jag information om en sen fordringsanmälan varpå det drar ut på tiden.
Idag har jag fått hem "redogörelse av inkomster och utgifter" från kronofogden. Vet någon varför jag får det fast jag har inledande?
Det kan vara så att dina skulder har gått till KF och dom på KF har inte fått informationen att du har inledande. Ring dom och berätta så är det löst på 5 minuter

En fråga;

Dragit på dig nytt efter inledandet?
Annars ska du invända mot verkställighet med hänvisning till inledande skuldsanering

Det kan vara så att dina skulder har gått till KF och dom på KF har inte fått informationen att du har inledande. Ring dom och berätta så är det löst på 5 minuter
Okej. Det lustiga är att skulderna har legat hos KF sen innan inledande. Jag ringer imorgon och hör med dom.

Kanske dum fråga... Men om någon överklagar skuldsaneringsbeslutet, vinner det laga kraft ändå? Eller hur funkar det..:?

Kanske dum fråga... Men om någon överklagar skuldsaneringsbeslutet, vinner det laga kraft ändå? Eller hur funkar det..:?

Nej då vinner det laga kraft först när domstolsprocessen är klar

Okej. Det lustiga är att skulderna har legat hos KF sen innan inledande. Jag ringer imorgon och hör med dom.
Två månader efter inledande fick jag hem beslut om löneutmätning. Saken var att jag lämnade in redogörelse för inkomst första gången i augusti 2018 då jag fick min första skuld att betala. Ringde till Kfm för att påskynda processen. Fick till svar att vänta tills de skickade ut. Först i oktober 18 fick jag papper om redogörelse av inkomst. Skickade in direkt men inte förän januari 2019 kom beslut om löneutmätning med start februari. Jag hade då haft inledande i två månader som de missat. Det tråkiga är att det gav mig en betalningsanmärkning som är kvar i tre år. Tillgångsutredning ger en anmärkning tydligen. Jag kunde varit utan den.

Två månader efter inledande fick jag hem beslut om löneutmätning. Saken var att jag lämnade in redogörelse för inkomst första gången i augusti 2018 då jag fick min första skuld att betala. Ringde till Kfm för att påskynda processen. Fick till svar att vänta tills de skickade ut. Först i oktober 18 fick jag papper om redogörelse av inkomst. Skickade in direkt men inte förän januari 2019 kom beslut om löneutmätning med start februari. Jag hade då haft inledande i två månader som de missat. Det tråkiga är att det gav mig en betalningsanmärkning som är kvar i tre år. Tillgångsutredning ger en anmärkning tydligen. Jag kunde varit utan den.
Vad spelar anmärkningen för roll om du har sanering? Är inte en sanering den värsta anmärkningen?

Eh, jo. Vem skulle annars ta hand om det tänkte du? Påven? :)

Så om någon fordringsägare har en invändning mot ett lån går det till domstol och tar jätte länge? Är det inte skusan/KF som tar det beslutet i slutändan om någon har invändning?

Så om någon fordringsägare har en invändning mot ett lån går det till domstol och tar jätte länge? Är det inte skusan/KF som tar det beslutet i slutändan om någon har invändning?

Nej men då har dom ju invänt, inte överklagat..

Vad är det för skillnad?

Tänk att du förklarar för en korkad

Invända kan man göra INNAN beslut. Överklaga EFTER beslut.

Invändningarna hanteras hos KFM, Överklagan hos Tingsrätt Hovrätt och slutligen högsta domstolen.

Ni som var skuldsanering hur gör ni med Abonnemang till telefon å dylikt när man behöver förnya det, är det något som blivit ett problem under skusan tiden? Om du inte varit hos KF innan alltså och inte haft någon prick

Ja kan spara ca 45.000kr/år tack vare de betalfria månaderna samt semesterersättning och milersättning.
Jag har själv valt att bara lyfta över de pengar till ett annat konto för buffert vid eventuella oförutsedda kostnader.
Har en hund som ja tidigare sprungit skytteltrafik med till Evidensia och det är kostsamt när så sker.
Tandläkare behöver ja oxå regelbundet gå till, som inte heller e gratis.
Känns så oerhört tryggt att veta att ja har en buffert då känns de heller inte så betungade med att leva på ”existensminimum” för jag vet att ja har ”back up” även för lite trevligheter som en middag ute, etc...

Du har ju ett par år kvar på Din skusan och för att likväl slippa oroa Dig, så kanske Du borde spara på samma sätt...även då de dessvärre inte höjer värdet på pengarna...

Själv oroar ja mig inte alls. Jag har koll på vad ja tjänar och ja följer min betalplan. De pengar ja har på mitt sparkonto kommer ingen åt att se mer än jag ! :)
Jag har också lyckats spara ihop en del pengar under min sanering och jag är sjukt nervös över att ha dom på kontot...inbillar mig att alla kan se att jag lyckats skrapa ihop dom. Jag har aldrig kunnat spara innan så nu sparar jag allt jag kan.
Är det riskfritt att ha dom på kontot under saneringen?

Vad spelar anmärkningen för roll om du har sanering? Är inte en sanering den värsta anmärkningen?
Sanering och tillgångsundersökning är de två värsta anmärkningarna.
Om jag tex vill söka en lägenhet så är det trist att ha en anmärkning som är färskare än skuldsaneringen. Det ser ut som att jag dragit på mig fler skulder.
Jag stör mig på den anmärkningen då den inte var befogad.

Ni som var skuldsanering hur gör ni med Abonnemang till telefon å dylikt när man behöver förnya det, är det något som blivit ett problem under skusan tiden? Om du inte varit hos KF innan alltså och inte haft någon prick
Skuldsanering i sig är en anmärkning som hindrar att ta nya abonnemang.

Jag har också lyckats spara ihop en del pengar under min sanering och jag är sjukt nervös över att ha dom på kontot...inbillar mig att alla kan se att jag lyckats skrapa ihop dom. Jag har aldrig kunnat spara innan så nu sparar jag allt jag kan.

Om du inte drar på dig nya skulder så

Fortsätta med befintliga avtal är nog inga problem, att tex ta telefoner genom förhöjd månadskostnad borde inte gå då de flesta gör kreditupplysning och kreditprövning då. Har du skuldsanering saknar du kreditvärdighet

Men med det sagt har jag lyckats få två hyreskontrakt, två elavtal och ett internetavtal under skuldsaneringen. Men ett internetavtal nekades.

Gjorde dom någon form av kreditupplysning då?

Då telia var en av fordringsägarna och jag fått anmärkningar så skaffade jag ett kontantkort. ^^

Gjorde dom någon form av kreditupplysning då?

Jag bytte elavtal, fick 750kr i Cashback och halva priset för elen i ett år hos Fortum. Dom tog kreditupplysning och ville att jag skulle kontakta dom, jag sa att jag hade skuldsanering och hon sa bara ja och den betalar du på plus att det är en mindre lägenhet så då fick jag byta. :faceheart:

Jag bytte elavtal, fick 750kr i Cashback och halva priset för elen i ett år hos Fortum. Dom tog kreditupplysning och ville att jag skulle kontakta dom, jag sa att jag hade skuldsanering och hon sa bara ja och den betalar du på plus att det är en mindre lägenhet så då fick jag byta. :faceheart:

Oj, då ska jag inte använda det bolaget :facejoy:

Det är ingen som kan se att du sparar på ett vanligt sparkonto. Om du däremot investerat pengar i aktier så kommer det synas på en UC som överskott av kapital (den båten sitter jag i).

Det är ingen som kan se att du sparar på ett vanligt sparkonto. Om du däremot investerat pengar i aktier så kommer det synas på en UC som överskott av kapital (den båten sitter jag i).
Ja den sitsen var ju lite jobbig.
Man är ju så nojig nu när man har sanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp