Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Låter lite lustigt att en budgetrådgivare ger förslag att inte betala det som går på skulderna och sedan söka skuldsanering...

Fast det är ju precis vad dom säger. Är loppet redan kört så till vida att man inte kan betala sina skulder på överskådlig tid så är ju rådet att släppa alla skulder och söka sanering.

Det som däremot händer om saneringen inte blir godkänd är ju att man sitter hos kronofogden och då blir fast med utmätning. Men den karusellen brukar ju snurra ganska fort vilket gör att man kan ansöka igen om sanering längre fram.

Fast det är ju precis vad dom säger. Är loppet redan kört så till vida att man inte kan betala sina skulder på överskådlig tid så är ju rådet att släppa alla skulder och söka sanering.

Det som däremot händer om saneringen inte blir godkänd är ju att man sitter hos kronofogden och då blir fast med utmätning. Men den karusellen brukar ju snurra ganska fort vilket gör att man kan ansöka igen om sanering längre fram.

Och det var det jag och han kom fram till, även om jag försöker hålla allting uppe kommer jag måsta börja prioritera och släppa vissa saker till kronis innan årsskiftet...
Och hur fasen prioriterar man sånt? Man är ju skyldig alla på samma sätt....

Och det var det jag och han kom fram till, även om jag försöker hålla allting uppe kommer jag måsta börja prioritera och släppa vissa saker till kronis innan årsskiftet...
Och hur fasen prioriterar man sånt? Man är ju skyldig alla på samma sätt....

Betala bort dom minsta krediterna så blir det färre ärenden sen hos kronofogden och färre borgenärer som ska ha betalt om det blir skuldsanering längre fram.

Problemet är väl om du lyckas betala bort så pass mycket att den totala skuldbördan minskar vilket iofs skulle kunna leda till att du inte längre är insolvent. Men det har ju med räntor att göra också så det kanske inte är ett bekymmer egentligen.

När jag gick till skuldrådgivare så fick jag samma råd. Prioritera hem, el och mat och lägg undan till en buffert och släpp allt för att du kommer må bättre.
Ett annat tips han gav var att spara inte alla dessa räkningar som kommer utan det räcker med den senaste. Jag kom till honom med dessa högar av brev....han bara tittade på mig och undrade vad han skulle med allt det där...
Nu blev det ändå så att jag höll mig från kronofogden och han hjälpte mig att få skuldsanering innan jag hamnade på utmätning men jag hade hamnat där om jag inte blivit beviljad.

Fick samma råd. Att släppa allting och inte betala på lånen förräns utmätningen gjorde dey

Fick samma råd. Att släppa allting och inte betala på lånen förräns utmätningen gjorde dey

Fick också detta rådet att fokusera på bygga en buffert plus betala av någon av lånen helt och hållet(dom lägsta) då det visar att man ändå försökt bli fri från någon fordringsägare.

Tjänar en budget o skuld rådgivare bra tro? Måste ju vara ett av Sveriges enklaste jobb..

"Sluta betala så blir det bättre" -aaah, 55 minuter till nästa low life kommer /s

Tjänar en budget o skuld rådgivare bra tro? Måste ju vara ett av Sveriges enklaste jobb..

"Sluta betala så blir det bättre" -aaah, 55 minuter till nästa low life kommer /s

Fast dom kan ju faktiskt hjälpa personer som inte hamnat lika snett med att styra upp sin ekonomi samt kontakta fordringsägare för avbetalningsplaner, frysta räntor och dylikt. Jag tror nog dom gör lite mer än vad eventuella skuldsaneringsberättigade har kännedom om. 🙄

Fast dom kan ju faktiskt hjälpa personer som inte hamnat lika snett med att styra upp sin ekonomi samt kontakta fordringsägare för avbetalningsplaner, frysta räntor och dylikt. Jag tror nog dom gör lite mer än vad eventuella skuldsaneringsberättigade har kännedom om. 🙄

För övrigt är ju ”att sluta betala” sista anhalten, finns nog en hel del som har ”vett” att uppsöka dom i ett tidigare skede.

Jag kan tänka mig att dom har ganska bra betalt, det tar dock tid innan dom är riktigt duktiga

Såg en jobbannons för en och de sökte någon med högskoleutbildning inom beteendevetare, socionom, eller liknande. Jag tyckte det var konstigt att de inte sökte en ekonom. Det var bara meriterande att ha någon kurs i ekonomi med.

Såg en jobbannons för en och de sökte någon med högskoleutbildning inom beteendevetare, socionom, eller liknande. Jag tyckte det var konstigt att de inte sökte en ekonom. Det var bara meriterande att ha någon kurs i ekonomi med.
Ja det var lite märkligt faktiskt.

Vill poängtera att det var ett ironiskt inlägg jag skrev, därav /s i slutet. Nu i efterhand så kom jag på att alla kanske inte är lika nördig som mig och förstår att /s betyder att man skämtar

Någon som skickat in ansökan om Skuldsanering nyligen och fått svar?
På Kronofogdens hemsida står det att det är handläggningstid på ungefär 4 månader. Är det så lång tid det tar att få ett svar eller är det någon som fått svar snabbare?

På Kronofogdens hemsida står det att det är handläggningstid på ungefär 4 månader. Är det så lång tid det tar att få ett svar eller är det någon som fått svar snabbare?

Det kommer ta 3-4 månader helt enkelt.

Räkna med minst den tiden

Idag fick jag brev från KFM där de informerade att de tagit emot min ansökan i början av september... Nu blir det en tuff väntan...

Har däremot börjat skriva på ett personligt brev jag tänkt skicka in till dem. Några bra tips på vad jag bör ha med? Självklart hur skulderna uppkommit men ska jag även ta med att jag haft en tillgång i form av en modernare bil? Eller ska jag hoppa över det då jag kommer sälja den nästa vecka och lägga överskottet på mina skulder?

Hur funkar det, om jag betalar av säg 40.000 av skulderna till olika borgenärer, måste jag kontakta kronofogden om detta direkt så de ändrar i min ansökan eller hur fungerar det?

Tack på förhand, ha en fin kväll!

Senast ändrad:
Hur var det här med förmånsbil och skuldsanering? Blir det avslag direkt? Vad händer om man byter tjänst till en med mer betald men måste ha förmånsbil under tiden man har sanering?

Idag fick jag brev från KFM där de informerade att de tagit emot min ansökan i början av september... Nu blir det en tuff väntan...

Har däremot börjat skriva på ett personligt brev jag tänkt skicka in till dem. Några bra tips på vad jag bör ha med? Självklart hur skulderna uppkommit men ska jag även ta med att jag haft en tillgång i form av en modernare bil? Eller ska jag hoppa över det då jag kommer sälja den nästa vecka och lägga överskottet på mina skulder?

Hur funkar det, om jag betalar av säg 40.000 av skulderna till olika borgenärer, måste jag kontakta kronofogden om detta direkt så de ändrar i min ansökan eller hur fungerar det?

Tack på förhand, ha en fin kväll!

Betala av dom 40k skulder till någon borgenär så får du antingen bort någon borgenär eller minskar kraftigt något lån.
Detta uppger du när dom ringer dig för tele intervju, (dom kommer fråga om det försvunnit eller uppkommit något lån sedan ansökan) och då ser det också ut som att du försökt göra saker för att betala skulderna

Betala av dom 40k skulder till någon borgenär så får du antingen bort någon borgenär eller minskar kraftigt något lån.
Detta uppger du när dom ringer dig för tele intervju, (dom kommer fråga om det försvunnit eller uppkommit något lån sedan ansökan) och då ser det också ut som att du försökt göra saker för att betala skulderna

Detta är bara det tipset jag fick av skuldrådgivare, ingen aning om det påverkade så jag fick inledande. Så se det inte som skrivet i sten vad man ska göra

Har en fråga ang skuldsanering, om man uppger en heltidslön och sedan väljer att gå ner i tid tex tjänstledighet utan lön måste man göra en omprövning då? Tänker att om man ändå får ihop pengar till att betala in det beloppet som utgår från heltidstjänsten, att den man lever ihop går med på att betala en större del i hushållet under tiden man har sanering. om man går ner i tid pga av sjukdom men där försäkringskassan inte godkänner sjukpenning eller sjukersättning. Räcker det med läkarintyg som styrker att man inte kan arbeta heltid eller kfm anser att man då inte gjort allt för att försöka betala sina skulder och då inte anser att man uppfyller kraven för en skuldsanering ?

Sorry för rörigt inlägg men hoppas ni förstår min undran i det hela och vad jag menar!
Många frågor i ett. Om du får skuldsanering baserad på en heltidslön och sedan frivilligt går ned i tid, tar tjänstledigt eller börjar plugga kommer du nog inte att kunna få en lägre betalplan pga det utan du måste ändå fortsätta betala för att inte bli av med skuldsaneringen.

Om du blir långtidssjukskriven skickar du in om omprövning. Vet dock inte hur det blir i scenariet du beskriver när fk nekar.

Men jag blir inte av med saneringen pga att jag går ner i tid, jag menar bryr dem sig om att jag går ner i tid eller det struntar dem i bara dem får in beloppet som jag ska betala? Kollas löneförhållanden med jämna mellanrum precis som dem gör när man har utmätning ?

Så länge Du följer din betalplan, så bör dom inte ens få vetskap om att Du gått ner i arbetstid...
KF:s arbete är över när Du väl har fått din skuldsanering beviljad...så länge inte Du eller någon borgenär begär omprövning alternativt Du inte betalar...

Tack för svar.

Jag har äntligen fått ett inledande Jag vågar inte riskera att bli nekad pga att de anser att jag inte gjort tillräckligt. Jag kan inte jobba heltid men fk anser inte att jag är berättigad till sjukpenning så om jag uppger att jag inte ska jobba heltid så kanske kfm anser att jag inte gör tillräckligt. Jag har intyg från läkare som styrker min arbetsförmåga men fk tycker inte samma och enligt jobbet har jag rätt att inte jobba heltid utan får då ta tjänstledigt...en jäkla soppa det här ....men man vågar inte klödda för mycket. Är så rädd att jag ska få avslag.
Men hur ska du ha råd att följa betalplanen?

Tack för svar.

Jag har äntligen fått ett inledande Jag vågar inte riskera att bli nekad pga att de anser att jag inte gjort tillräckligt. Jag kan inte jobba heltid men fk anser inte att jag är berättigad till sjukpenning så om jag uppger att jag inte ska jobba heltid så kanske kfm anser att jag inte gör tillräckligt. Jag har intyg från läkare som styrker min arbetsförmåga men fk tycker inte samma och enligt jobbet har jag rätt att inte jobba heltid utan får då ta tjänstledigt...en jäkla soppa det här ....men man vågar inte klödda för mycket. Är så rädd att jag ska få avslag.

Dock i samband med inledande skuldsanering, så kan ja tycka att de e av yttersta vikt att man lägger ”samtliga kort på bordet”, så de blir rätt från början... De bör ju inte innebära avslag om Du har skriftliga intyg från läkare... De e ju allmänt känt att ”lekmännen” hos FK gärna vill stå över läkarutlåtanden...vilket är helt jävla vansinnigt ! Har varit raseri om detta i media en lång tid nu... :(

Senast ändrad:

Stort tack för ditt svar, uppskattar det verkligen!

Då betalar jag bort alla småkrediter jag kan innan dom ringer. Om jag förstått det rätt bör dom ringa om typ tre månader.
Tycker du jag bör nämna att jag sålt bilen? Kommer ju vara flera månader sedan när dom väl ringer och jag kommer ha betalt borgenärer så gott jag kan. Är det då nödvändigt att nämna något som eventuellt kan ses till min nackdel?

Stort tack för ditt svar, uppskattar det verkligen!

Då betalar jag bort alla småkrediter jag kan innan dom ringer. Om jag förstått det rätt bör dom ringa om typ tre månader.
Tycker du jag bör nämna att jag sålt bilen? Kommer ju vara flera månader sedan när dom väl ringer och jag kommer ha betalt borgenärer så gott jag kan. Är det då nödvändigt att nämna något som eventuellt kan ses till min nackdel?

Detta är vad jag fått som tips av min skuldrådgivare. Alla skuldrådgivare är inte duktiga och vissa är ute och cyklar. Jag personligen anser min med nästan 40 års erfarenhet inom ekonomi har rätt bra koll.
Jag betalade av 3 små krediter som hon sa, då hon ansåg att man då kan visa KF att man försöker göra något åt sin situation. (Finns andra sett också, men den är ju tydlig)

Dom kan ringa när som helst, du får ett sms att dom ringer någon timma innan oftast. Du ska absolut berätta att du sålt bil m.m, allt du gjort för att minska krediter är ju positivt, både för dig, borgenärer och för en ev kommande skuldsanering.

Mitt livs viktiga mål kommer att vara att betala in det beloppet som blivit uträknat något annat finns inte på kartan. Jag får helt enkelt avstå från saker och de pengarna man får behålla i juni och december blir att spara spara, kommer betala det som ska betalas och resten sparas och självklart gå till det beloppet på min betalningsplan.Det är en kort period i mitt liv. Jag är van att leva på noll så det kommer ordna sig på ett eller annat vis. Prio ett är att Bli skuldfri därefter kan jag börja leva igen ...skuldsanering är min enda väg till att uppnå det målet och då får jag göra det som krävs helt enkelt om jag så ska leva på knäckebröd och vatten....

Fast om du går ner i tid kommer ju borgenärerna se att din inkomst har minskat. Även om det är till deras fördel att du fortsätter betala kan ju någon ställa sig frågande till hur du kan betala om du inte jobbar. Jag tror inte att det är en så bra lösning.

Hej, jag är ny här på forumet. Jag fick inledande i våras och allt betalningsplanen är i princip klar. Jag kommer inte betala något på 1,5 år pga av min sambo studerar.

Jag kommer byta tjänst på mitt jobb inom snar framtid där jag kommer jobba många helger och nätter, det kommer innebära att jag kommer tjäna kanske 3-4000 mer i månaden.

Min fråga, ska jag rapportera detta så dom gör en omprövning? I annat fall hade jag kunnat gå ner i tid och tjäna samma som jag gör idag, eller är det något som kan stoppa min sanering?

Hej, jag är ny här på forumet. Jag fick inledande i våras och allt betalningsplanen är i princip klar. Jag kommer inte betala något på 1,5 år pga av min sambo studerar.

Jag kommer byta tjänst på mitt jobb inom snar framtid där jag kommer jobba många helger och nätter, det kommer innebära att jag kommer tjäna kanske 3-4000 mer i månaden.

Min fråga, ska jag rapportera detta så dom gör en omprövning? I annat fall hade jag kunnat gå ner i tid och tjäna samma som jag gör idag, eller är det något som kan stoppa min sanering?

Du ska absolut begära en omprövning och inte gå ner i tid för då ser det ut som att du inte vill betala mer när du faktiskt kan det.

Sen kan det ju faktiskt vara så att dom inte gör om din betalplan ändå ifall dom inte tycker att din höjning är tillräckligt stor, men då har du iaf ryggen fri.

Är det lättare få skuldsanering om man är 2 som ansöker tillsammans?

Uppdatering:

HURRA! :faceheart::folded:

Efter 8 långa veckor fick jag äntligen svar, det blev avslag på min ansökan om omprövning och min betalplan ändras inte.

Äntligen kan jag andas ut och känna att jag har ryggen fri! Är SÅ tacksam idag!

Aha ok. Tänkte såg på plint vissa är par som sökt?

Hur lång tid tar det vanligtvis mellan godkänt förslag från mig till beslut? Väntat 3 månader på mitt förslag..... oerhört påfrestande psykiskt att inte veta hur egentligen resten av ens liv kommer att se ut.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp