- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Ja så är det juTa ett nytt lån oavsett till vad kommer vara förödande för få det beviljat
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Ja så är det juTa ett nytt lån oavsett till vad kommer vara förödande för få det beviljat
ja är inte det bra? Att betala tillbaka det jag kan. Jag betalade senast igår tillbaka en hel skuld till en borgenär på 29.000 kr det kan ju omöjligt vara till nackdel för mig. Och dom pengarna kom ifrån sparad skatteåterbäring
Betalda med ett nytt lån?Jag betalade av 2 småkrediter på ca 10k innan jag fick inledande. Fick det tipset av skuldrådgivaren min, för att försöka minska antal borgenärer, sa detta även detta till min handläggare när hon ringde första gången, hon tyckte det var bra.
Har också ca 300k skulder till sambo, hon kommer få ca 80k från saneringen
Har aldrig varit hos fogden tidigare
Betalda med ett nytt lån?
Ja det är ju skillnadNej dom betalades med sista pengar man ägde helt å hållet efter lön
Låna upp på huset så du kan betala av några lån och få en dräglig månadskostnad?
Varför inte betala dyra lån och sen ge sambon lite av det du minskat din månadskostnad med? Känns som du behöver tänka om och se andra möjligheter än bara betala din sambo.lånar jag upp det jag kan på huset så kommer det medföra att jag ger dom pengarna till min sambo som jag är skyldig 300.000
jag sitter fortfarande med 1.4milj i blancolån plus att bostadskostnaden kommer öka.
Varför inte betala dyra lån och sen ge sambon lite av det du minskat din månadskostnad med? Känns som du behöver tänka om och se andra möjligheter än bara betala din sambo.
Men ni borde kunna låna mer än 2-300.000 på huset?så kan jag göra,
Forex ursprunglig skuld 290.000
kvar 249.720kr ränta 6.18 månadsbetalning 3600kr
Santander ursprungligt belopp 182.000
Kvar 168.000 ränta 8.0
Månadsbetalning 2425kr
Remember ursprungligt belopp 450.000
Kvar 435..000 ränta 8,38
Månadsbetalning 4300kr
Avida finans kreditlån ursprungligt 220.000
Kvar 220.000 ränta 10.45
Måndasbetalning 2635kr
Nordax bank ursprungligt belopp 350.000
Kvar 350.000 ränta 14.95
Månadsbetalning 5700kr
men säg att bort avida lånet på 220.000
Så sitter jag med lån blancolån på 1.2 miljoner privat lån på 300.000
min månadskostnad för blancolånen uppgår till 16.000kr sen månadskostnad på bostad och el/vatten 4500, det innebär att jag har 400kr kvar att leva på i månaden. Och då har jag inte betalat av nått på privatlånet. Och jag så ska jag leva i 15år alltså, leva på 400kr i månaden för mat, bensin till jobb, kläder, medicin, och då har jag två barn med.
Skulle kunna låna Max 400-500 på huset, men jag äger ju bara halva huset. Så min del är endast Max 250k jag kan låna på huset.Men ni borde kunna låna mer än 2-300.000 på huset?
Skulle kunna låna Max 400-500 på huset, men jag äger ju bara halva huset. Så min del är endast Max 250k jag kan låna på huset.
tro mig jag har redan tänk på alla dom alternativen. Jag kan inte se hur någonting kan fungera.
Hoppa är ett alternativ men det betyder min familj för mycket för.
Svårt att ge ett råd i detta fall, men bor ni på ett ställe där det finns hyreslägenheter som alternativ? Om det inte går att låna mer på huset, försöka sälja det?
Eller så får du ju uppge din privata skuld till din sambo i ansökan även om hon inte kommer få tillbaka allt.
Jag och min sambo fick skuldsanering 2018 (min sambo har haft ett spelberoende) och jag var livrädd för att förlora vårt hus (har också barn). KF såg dock inget övervärde i det då vi belånat det så mycket. Vi fick aldrig nåt besök av mäklare utan beslutet verkar ha grundat sig på våra ord och försäljningar i trakten den senaste tiden (bor i ett område med relativt låga huspriser).
Vi har inte heller varit ”hos fogden” innan vi fick skuldsanering och hade också några relativt nya lån.
Vänd på varje sten här, det borde gå att lösa din situation så att du kan skicka iväg en ansökan!
så kan jag göra,
Forex ursprunglig skuld 290.000
kvar 249.720kr ränta 6.18 månadsbetalning 3600kr
Santander ursprungligt belopp 182.000
Kvar 168.000 ränta 8.0
Månadsbetalning 2425kr
Remember ursprungligt belopp 450.000
Kvar 435..000 ränta 8,38
Månadsbetalning 4300kr
Avida finans kreditlån ursprungligt 220.000
Kvar 220.000 ränta 10.45
Måndasbetalning 2635kr
Nordax bank ursprungligt belopp 350.000
Kvar 350.000 ränta 14.95
Månadsbetalning 5700kr
men säg att bort avida lånet på 220.000
Så sitter jag med lån blancolån på 1.2 miljoner privat lån på 300.000
min månadskostnad för blancolånen uppgår till 16.000kr sen månadskostnad på bostad och el/vatten 4500, det innebär att jag har 400kr kvar att leva på i månaden. Och då har jag inte betalat av nått på privatlånet. Och jag så ska jag leva i 15år alltså, leva på 400kr i månaden för mat, bensin till jobb, kläder, medicin, och då har jag två barn med.
Men det finns ju ett övervärde i det här huset, det är ju en del av dilemmat. En ansökan skulle bli avslagen.
Sälj din halva av huset till din sambo för 300000 plus reglering av de 300000 du är skyldig. Hon måste då låna 300000 (om hon inte har pengar ändå). Du får loss 300000 att lägga på lån och kan visa att du försöker inför skuldsaneringen. Samtidigt skriver ni ett avtal som skyddar din sambo ifrån sambolagen.
Svårt att ge ett råd i detta fall, men bor ni på ett ställe där det finns hyreslägenheter som alternativ? Om det inte går att låna mer på huset, försöka sälja det?
Eller så får du ju uppge din privata skuld till din sambo i ansökan även om hon inte kommer få tillbaka allt.
Jag och min sambo fick skuldsanering 2018 (min sambo har haft ett spelberoende) och jag var livrädd för att förlora vårt hus (har också barn). KF såg dock inget övervärde i det då vi belånat det så mycket. Vi fick aldrig nåt besök av mäklare utan beslutet verkar ha grundat sig på våra ord och försäljningar i trakten den senaste tiden (bor i ett område med relativt låga huspriser).
Vi har inte heller varit ”hos fogden” innan vi fick skuldsanering och hade också några relativt nya lån.
Vänd på varje sten här, det borde gå att lösa din situation så att du kan skicka iväg en ansökan!
Sälj din halva av huset till din sambo för 300000 plus reglering av de 300000 du är skyldig. Hon måste då låna 300000 (om hon inte har pengar ändå). Du får loss 300000 att lägga på lån och kan visa att du försöker inför skuldsaneringen. Samtidigt skriver ni ett avtal som skyddar din sambo ifrån sambolagen.
Detta. Sen väntar du ca 1 år och söker sen då så finns det mkt bättre chans. Då finns lite hopp och ett ljus att se framemot i den sitsen du är
Kan ni inte sälja huset och flytta till hyresrätt? Du tar din del av pengarna och betalar bort skulder och sen ansöker du om skuldsanering för resten. Vad ser din sambo för lösningar? Har ni pratat igenom alternativen?
Ja det är det jag vet. Det är det som är mitt problem. För även om jag säljer det så kommer det inte förändra min situation en jävla dugg. Jag sitter fortfarande så djup i skiten man kan göraMen det finns ju ett övervärde i det här huset, det är ju en del av dilemmat. En ansökan skulle bli avslagen.
Ok, missade det. Men ni löser hudproblemen iallafall.nej jag får inte loss 300.000, alla dom pengarna går ju till min belåning på huset i så fall.
Hus förståsOk, missade det. Men ni löser hudproblemen iallafall.
Ger du bort din del lär du inte få någon skuldsanering.Ja jag kommer ju att ge bort min del av huset till sambon nu innan jag skickar in skulsaneringsansökan, då äger jag inget hus utan betalar hyra till henne istället.
jag har kunnat överlevt genom att ta nya lån hela tiden, senaste lånet är endast 14 dagar gammalt. På 350.000 det användes till att betala av massa massa småkrediter och små privatlån.
brytpunkten när jag slutade spela är ju 2018 men har ju varit tvungen att forstätta låna ända fram till idag för att kunna överleva överhuvudtaget.
Just därför han måste sälja den till förslagsvis sambon.Ger du bort din del lär du inte få någon skuldsanering.
Att ge bort saker innan ansökan om skuldsanering bäddar för avslag.
fan det var det jag var rädd för.
Skuldrådgivare sa iofs att då ser det ju ut som du vill betala tillbaka pengar och försöker ordna upp allt.
Ja det är det jag vet. Det är det som är mitt problem. För även om jag säljer det så kommer det inte förändra min situation en jävla dugg. Jag sitter fortfarande så djup i skiten man kan göra
En försäljning skulle kunna ge dig möjligheten till en skuldsanering lite längre fram.

Och försäljningen gått rätt till och pengar gått till lösen av skulder![]()
Och försäljningen gått rätt till och pengar gått till lösen av skulder![]()
Men om jag säljer min del av huset för 600.000 så går jag 300.000 vinst, efter skatt blir det då 230.000 typ, om jag betalar dom till min sambo som jag är skyldig 300.000. Ser det då bra eller dåligt ut.Och försäljningen gått rätt till och pengar gått till lösen av skulder![]()
Men om jag säljer min del av huset för 600.000 så går jag 300.000 vinst, efter skatt blir det då 230.000 typ, om jag betalar dom till min sambo som jag är skyldig 300.000. Ser det då bra eller dåligt ut.
vet att det blir rörigt. Men jag vet inte var jag ska ta vägen snart. Min ända utväg i detta är skuldsanering eller att ta mitt liv känns det som.
Men jag vill verkligen inte att kronofogden ska sälja huset från min familj.
i nuläget är det inte ens säkert att vi kommer vara ett par. Min sambo har mycket att tänka igenom efter alla mina lögner och ekonomiska beslut.
Men om jag säljer min del av huset för 600.000 så går jag 300.000 vinst, efter skatt blir det då 230.000 typ, om jag betalar dom till min sambo som jag är skyldig 300.000. Ser det då bra eller dåligt ut.
vet att det blir rörigt. Men jag vet inte var jag ska ta vägen snart. Min ända utväg i detta är skuldsanering eller att ta mitt liv känns det som.
Men jag vill verkligen inte att kronofogden ska sälja huset från min familj.
i nuläget är det inte ens säkert att vi kommer vara ett par. Min sambo har mycket att tänka igenom efter alla mina lögner och ekonomiska beslut.

Finns säkert bättre folk här som kan svara på det ekonomiska för din del, vad som är smartast inför en sanering.
Men en sak kan jag garantera, du och din partner måste ha helt öppen dialog kring detta med ekonomin och skuldsanering vad de innebär och allt runt i kring. Allt. Annars kommer det inte gå jag lovar.
I första hand bör ni kanske komma fram till om ni ska fortsätta tillsammans eller inte. Hur skulle boendefrågan lösas då? Skulle hon ha råd att ha huset själv? Om inte så skulle ju förmodligen ändå en försäljning bli aktuell.
Jag kan tänka mig att det känns sjukt tungt att behöva sälja ett hus pga dina anledningar, men det är inte slutet för dig eller för din familj. Man kan ha ett lika bra liv i en hyresrätt om än en aning annorlunda.
Jag vill bara säga att innan du släpper allt till kronofogden hur nu än alla andra bitar löser sig, se till att ordna lägenhet innan. För när du väl har anmärkningar blir det näst intill omöjligt att hitta boende.
Om jag var i din sits skulle jag inte prioritera skulden till din sambo. Även om den finns så syns den inte på samma sätt i din skuldbörda. Jag skulle ha betalat bort andra lån med pengar av en försäljning och sparat information om det du betalat bort inför en skuldsaneringsansökan. Sambons skuld kan du sedan uppge i ansökan.
Ditt liv är långt ifrån över, du har allt att kämpa för både för din egen del och för dina barns del. Du har redan gjort ett otroligt jobb med att bli spelfri och nu kommer nästa del i att städa upp efter det. Jag skulle gissa på att du har stora möjligheter för att få en skuldsanering längre fram, dvs att du måste göra en brytpunkt även för lånen. Du kan inte ta något mer lån och du måste vänta ett tag innan du ens skickar in en ansökan.
För egen del skulle jag säga att sluta spela var enkelt i jämförelse med att ta tag i skulderna, det är den tunga biten. Men du har ju redan kommit halvvägs, ge inte upp möjligheten till ett nytt liv utan ett ok över dina axlar. ALLT går att lösa!![]()