Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kör standard frågan alla har vid inledande, har sökt men hittade inget vidare svar.

Det som verkar vara största anledningen till avslag efter inledande är att skulderna är för färska, hur färska har Era skulder varit som har fått beviljad sanering?
Finns det någon som har haft skulder som är under 1 år gamla?
6 månader?
Samma vecka som inledande?

Min färskaste är 7 månader så jag har tyvärr känslan av att det kommer resultera i avslag när man har spånat igenom här.

Kör standard frågan alla har vid inledande, har sökt men hittade inget vidare svar.

Det som verkar vara största anledningen till avslag efter inledande är att skulderna är för färska, hur färska har Era skulder varit som har fått beviljad sanering?
Finns det någon som har haft skulder som är under 1 år gamla?
6 månader?
Samma vecka som inledande?

Min färskaste är 7 månader så jag har tyvärr känslan av att det kommer resultera i avslag när man har spånat igenom här.

Stort samlingslån 10 mån innan inledande
Kreditlån för kunna betala lån m.m 7 mån innan inledande. Allt detta togs upp i förslaget också men att det ändå finns brytpunkter på själva "lånandet", dvs dom senaste var inga nöjeslån så att säga

Stort samlingslån 10 mån innan inledande
Kreditlån för kunna betala lån m.m 7 mån innan inledande. Allt detta togs upp i förslaget också men att det ändå finns brytpunkter på själva "lånandet", dvs dom senaste var inga nöjeslån så att säga
Okej det känns bra! Har inte tagit ett nöjes lån på 4 år så det känns faktiskt skönt att du verkar ha samma förutsättning som mig!

Olika i alla fall då dom ser helheten men det var viktigt att dom såg brytpunkt från spel och brytpunkt från lån.
Mina skulder är inte pga spel eller shopping och den tydligaste brytpunkten är väl 7 månader sen då den sista togs då. Bara vänta och se, kan ju bara bli ja eller nej

Hej. Jag fick börja inleda i mars och har forfarande inte fått mitt slutbesked.. Har väntat i över 10 månader sen ansökan gjordes, detta är inte normalt hur långt man ska behöva vänta och hur mkt ångest och skit man mår varje dag.. Hoppas bara att svaret blir positivt.. Lycka till allihopa

Hej. Jag fick börja inleda i mars och har forfarande inte fått mitt slutbesked.. Har väntat i över 10 månader sen ansökan gjordes, detta är inte normalt hur långt man ska behöva vänta och hur mkt ångest och skit man mår varje dag.. Hoppas bara att svaret blir positivt.. Lycka till allihopa
Mitt tog totalt 11 månader och det gick bra dvs jag fick godkänd skuldsanering.

Och om man blir arbetslös...
Är det kört med skuldsanering då?
(Har lite onda aningar under pågående omorganisation på jobbet...)

Senast ändrad:
Någon som har gjort ändringar i förslaget dem fick? En summa stämmer inte... långivaren har skickat in ursprungsbeloppet dvs inte räknat med mina armoteringar när dem anget summan.

Min handläggare har inte gått att nå under måndag/tisdag.

När jag berättar om ändringen, kan jag då godkänna förslaget med den ändringen eller måste hon skicka hem ett nytt?

Handläggningstiderna är bitvis väldigt långa och det i sig är inget onormalt men det tär på individen som väntar på svar. Hoppas du får ett positivt sådant snart...

Någon som har gjort ändringar i förslaget dem fick? En summa stämmer inte... långivaren har skickat in ursprungsbeloppet dvs inte räknat med mina armoteringar när dem anget summan.

Min handläggare har inte gått att nå under måndag/tisdag.

När jag berättar om ändringen, kan jag då godkänna förslaget med den ändringen eller måste hon skicka hem ett nytt?
Jag fick ett nytt förslag när jag ändrade skuld som var fel.

Vi har haft kompletterande samtal med handläggaren för skuldsaneringen, samt fått skicka in kompletteringar skriftligt.
Hur lång tid tog det för er andra från detta tills ni hörde något mer från skuldsaneringsenheten/handläggaren? Vad är nästa steg?

Liten fundering angående att skicka in om omprövning. Jag har jobbat över lite grann i år till och från och har ju då tjänat mer än min vanliga lön. Brukar det bli knas då när deklarationerna kommer in? Brukar dom knorra då?
Slår jag ut min årslön som är nu detta år så är det ca 4000kr brutto mer per månad. Nu har jag ju inte jobbat över varje månad så det är lite mer vissa månader bara.
Borde jag skicka in om omprövning pga detta? Kommer dom kräva in mer pengar, någon som varit med om detta?
Hur gör jag för att skicka in en omprövning?

Läste något någonstans om att man behöver ompröva om lönen är uppåt 5000kr mer per månad eller liknande men är det brutto eller netto? Är det endast om det är månadslönen alltså om man fått löneförhöjning eller gäller det allt?

Liten fundering angående att skicka in om omprövning. Jag har jobbat över lite grann i år till och från och har ju då tjänat mer än min vanliga lön. Brukar det bli knas då när deklarationerna kommer in? Brukar dom knorra då?
Slår jag ut min årslön som är nu detta år så är det ca 4000kr brutto mer per månad. Nu har jag ju inte jobbat över varje månad så det är lite mer vissa månader bara.
Borde jag skicka in om omprövning pga detta? Kommer dom kräva in mer pengar, någon som varit med om detta?

Läste något någonstans om att man behöver ompröva om lönen är uppåt 5000kr mer per månad eller liknande men är det brutto eller netto? Är det endast om det är månadslönen alltså om man fått löneförhöjning eller gäller det allt?

Det sägs att om man får en stadigvarande löneökning om mellan 4-5000kr/mån, så skall en omprövning ske. Normala årliga löneökningar skall ej omprövas.
Du verkar ligga i gränsfallet och då hade ja nog själv begärt omprövning, speciellt om Du vet med Dig att Du kommer fortsätta jobba övertid i samma utsträckning.
Hellre själv begära omprövning än att en borgenär gör det...

Det är nog bättre att du skickar in om omprövning för att ha ryggen fri än att vänta på att en borgenär kanske begär omprövning.

Du loggar in på kronofogdens hemsida och klickar på e-tjänster och sen på omprövning av skuldsanering och där fyller du bara i de uppgifter du har om förändringen. Det kan ta upp till tre månader innan du får svar. (Jag skickade nyligen in och fick vänta två månader på svar) för mig blev det ingen ändring av betalplanen.

Det gäller alla inkomster inte enbart månadslönen. Så om du vet med dig att du kommer jobba mycket övertid framöver också så ska du begära omprövning, kanske framför allt eftersom att du verkar befinna dig i gränslandet med din ökning.

Har till imorgon på mig att ringa min handläggare om mitt förslag. Har två ändringar som måste göras då långivare har angett fel belopp.

Av någon konstig anledning så har min handläggare varken svarat på mail eller telefon nu på 4 dagar. Fick alltså mitt förslag i måndags. Någon som varit med om detta? Är rädd att förslaget rinner ut i sanden eftersom jag bara har imorgon på mig också att godkänna/kommentera.

Har till imorgon på mig att ringa min handläggare om mitt förslag. Har två ändringar som måste göras då långivare har angett fel belopp.

Av någon konstig anledning så har min handläggare varken svarat på mail eller telefon nu på 4 dagar. Fick alltså mitt förslag i måndags. Någon som varit med om detta? Är rädd att förslaget rinner ut i sanden eftersom jag bara har imorgon på mig också att godkänna/kommentera.
1. Lämna meddelande via växeln.
2. Skicka e-mail
Jag gjorde både och. Fick mailsvar två dagar senare att det var OK.

Fick mitt brev hem idag om inledande men har en fråga där.

Har en kostnad för barnomsorg som togs med i ansökan om ca 1000kr. Den är inte med räknad i beslutet utan det står 0:- där.
Är det något jag nu måste överklaga för att få ändrat?

Har äntligen fått hem brev om inledande, står att jag får beslutet om ca 6-7 veckor, har det stämt för er andra?
Och stämmer det att man börjar betala trots att beslutet inte är taget ännu? Jag ska börja betala nästa månad.

Har äntligen fått hem brev om inledande, står att jag får beslutet om ca 6-7 veckor, har det stämt för er andra?
Och stämmer det att man börjar betala trots att beslutet inte är taget ännu? Jag ska börja betala nästa månad.

1-2 mån till förslaget ja,
Först förslaget sen beslut

Man börjar betala direkt ja som det står

Kan bero på allt från att handläggaren sitter i många möten till VAB eller att hen själv är sjuk. Inget märkligt med tanke på dagens situation...

Hade själv en handläggare som var svår att nå och som själv sen berättade att hen hade småbarn och tvingades vabba mycket...

Är det efter inledande eller godkänd sanering alla lånbolag slutar ringa?

Jag var i poit igår och idag har telefonen aldrig ringt så mycket från okända mobilnummer, hemligt nummer och långivare. Har hittat infon med sökning av numren på nätet.

Är det efter inledande eller godkänd sanering alla lånbolag slutar ringa?

Jag var i poit igår och idag har telefonen aldrig ringt så mycket från okända mobilnummer, hemligt nummer och långivare. Har hittat infon med sökning av numren på nätet.

Vissa fortsätter, andra slutar helt och stänger helt av sina månadsfakturor under inledandet.

Avida Finans är superjobbiga. Dessutom otrevliga och dryga.

För er som har fått en skuldsanering beviljad. Hur långt tid tog det från att ni godkände förslaget till att ni fått det slutliga beskedet?

Fick mitt brev hem idag om inledande men har en fråga där.

Har en kostnad för barnomsorg som togs med i ansökan om ca 1000kr. Den är inte med räknad i beslutet utan det står 0:- där.
Är det något jag nu måste överklaga för att få ändrat?

Nog en miss, ring så kan dom nog justera det där. Du kan vad jag vet inte överklaga ditt inledande.

Människan är nog ledig, mer komplicerat än så behöver det inte vara.. ring växel än och be om att då prata med skuldsaneringen så kopplar dom på gruppnummer

Har haft inledande skuldsanering sedan 2019-07 och beslutet kom efter lång väntan. Precis innan tiden för att folk ska kunna överklaga eller inkomma med saker va slut inkom det en som vill ha skuld med i förslaget. vilket då gjorde att inledandet fortsatte. Nu idag! så kommer ett mail med att min ansökan avslås och jag förlorar nu saneringen!! efter 1,5 år!
Nu har jag tydligen 2 möjligheter ena är att överklaga beslutet eller skicka in en ny ansökan.
Om jag skickar in en ny ansökan tar det 2-3 månader sägs det innan det blir något all eller att dom tar tag i det igen.
Men under denna period som jag nu söker igen betalar jag något till någon då? Någon som vet hur det går till mer exakt nu när jag fått avslag och ska söka igen med inbetalningar osv?

Har haft inledande skuldsanering sedan 2019-07 och beslutet kom efter lång väntan. Precis innan tiden för att folk ska kunna överklaga eller inkomma med saker va slut inkom det en som vill ha skuld med i förslaget. vilket då gjorde att inledandet fortsatte. Nu idag! så kommer ett mail med att min ansökan avslås och jag förlorar nu saneringen!! efter 1,5 år!
Nu har jag tydligen 2 möjligheter ena är att överklaga beslutet eller skicka in en ny ansökan.
Om jag skickar in en ny ansökan tar det 2-3 månader sägs det innan det blir något all eller att dom tar tag i det igen.
Men under denna period som jag nu söker igen betalar jag något till någon då? Någon som vet hur det går till mer exakt nu när jag fått avslag och ska söka igen med inbetalningar osv?

Varför fick du avslag? Förstår inte anledningen.

Varför fick du avslag? Förstår inte anledningen.
Skrev inte ut anledningen heller där av förstår du inte det, men min fråga va om någon vet om man ska betala in något vidare någonstans om man skickar in en ny ansökan igen direkt efter avslag. Eller om man ska behålla lönen och spara den.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp