Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hjälp!
Fick idag en delgivning på en skuld från KFM.
(I sammanhanget mindre belopp, dock är skulden i sig ca 10 år gammal)
Till min stora förvåning syns inte kravet på "Mina Sidor" hos KFM trots att jag har inledande!?
Hur göra:
- Skriva på och skicka in?
- Kontakta handläggare?
- ???
Tacksam för alla svar!

kontakta handläggaren är det bästa och prata
Med hen och förklara läget, jag fick en gammal skuld med som damp ner i brevlådan när ja precis fått beviljad skuldsanering, så löste handläggaren det lilla ärendet

Sagt och gjort!
Jag hade ett långt och givande samtal med "min" handläggare: Hjälpsammare person får man nog leta efter!
Stort eloge till "hen" för all hjälp och förklaringar som tom jag förstod.

Summa summarum:
Under hela processen bör man skriva på och i kommentarsfältet skriva att man under skuldsanering processen/inledande.
Det har förekommit en (hel?) del förseningar pga semestrar och Covid-19 så överseendet är nog något större just nu.

invände någon? Hade du många borgenärer?

Nej ingen invände. Hade ca 11 borgenärer. Ringde KF efter ca 5 v för att stämma av om vilka som hade godkänt och om någon invänt.

Vill edit: tog ca 2 månader från förslag till beviljat. Lång jobbig tid

Senast ändrad:
Vad menar du bara bluff? På vilket sätt? Har tyväär redan skrivit på deras avtal, så försent.
Tyvärr är det nog så. Saneringen blir inte beviljad snabbare. Och folk som tar betalt utav redan ekonomiskt utsatta ska man nog akta sig för.

Vad menar du bara bluff? På vilket sätt? Har tyväär redan skrivit på deras avtal, så försent.

Varför har du inte vänt dig till budget och skuldrådgivaren i din kommun? Det är gratis.

Någon som har fått hjälp av skuldsanerarna i Örebro? Deras hjälp kostar 299kr/månad i 24månader och man måste man binda upp sig.
Dem säger att saneringen blir beviljad snabbare om man anlitar dem.

Förstår inte riktigt deras affärsidé, dem hjälper till att göra en ansökan om skuldsanering, vad efter det hjälper dem till med? Och sen betala 299kr/månad till dem när man är ekonomiskt utsatt.

Någo som har någo info om dem?
Uhhhmmm, det blir ju över 7000:- 😱😕 Låter exklusivt för en annan...
Vilka garantier eller återbetalning vid "misslyckande" lämnar dom?

Hej!

Jag har nog läst igenom nästan hela tråden men det är så rörigt i min hjärna nu och kan inte ta till mig och minns knappt vad jag har läst

Min fråga är, om jag får inledande nu i dagarna så har jag förstått att min löneutmätning stoppas. Betalar jag direkt till kronofogden i slutet av oktober då istället, eller blir det först i november? Och vad händer då om löneköringen redan är gjord?

Hej!

Jag har nog läst igenom nästan hela tråden men det är så rörigt i min hjärna nu och kan inte ta till mig och minns knappt vad jag har läst

Min fråga är, om jag får inledande nu i dagarna så har jag förstått att min löneutmätning stoppas. Betalar jag direkt till kronofogden i slutet av oktober då istället, eller blir det först i november? Och vad händer då om löneköringen redan är gjord?
Datumet för första betalningen ser du i pappren du fick/får hem.
Jag hade en månads "respit" innan inledande började men det beror på att lönekontoret hann stoppa körningen med bokstavligen ett-par timmar till godo.
Skulle gissa att det är vanligt just pga av att lönekörningen är så olika på olika företag.

Hej, ny här.
Har en liten fråga..
Såg mitt namn idag på POIT och har nu en inledande skuldsanering. :D
Säg att jag blir beviljad skuldsanering i 5 år, räknas skuldsaneringen from idag? Alltså att jag är skuldfri i november 2025 (första inbetalningen till kronofogden) eller är det från den månad man får beslut om att man är beviljad skuldsanering..?

Senast ändrad:
Hej, ny här.
Har en liten fråga..
Säg att jag blir beviljad skuldsanering i 5 år, räknas skuldsaneringen from idag? Alltså att jag är skuldfri i november 2025 (första inbetalningen till kronofogden) eller är det från den månad man får beslut om att man är beviljad skuldsanering..?
From idag dvs inledande.

Hej, ny här.
Har en liten fråga..

Får man fråga när du sökte och när du hade första kontakten med handläggare? Nyfiken då jag sökt själv och väntar...

Får man fråga när du sökte och när du hade första kontakten med handläggare? Nyfiken då jag sökt själv och väntar...

Sökte 16 juni, fick brev någon vecka senare att den blivit mottagen och i måndags den 12/10 ringde handläggaren och ville kolla inkomst osv.
I natt gick jag in på POIT och såg äntligen mitt namn. Väntar nu med spänning! :D

Sökte 16 juni, fick brev någon vecka senare att den blivit mottagen och i måndags den 12/10 ringde handläggaren och ville kolla inkomst osv.
I natt gick jag in på POIT och såg äntligen mitt namn. Väntar nu med spänning! :D

Tack då fick jag lite koll på väntetiden :)
Grattis och håller tummarna!

Känns som väntan under inledande är riktigt lång: har passerat 3 månader nu.
Enligt handläggaren i förrgår är det inte ovanligt, jag har preliminär start i (inledande tom) December (som är frimånad, i realiteten Januari) så man får bara hoppas att allt går vägen och vänta...

• Gilla
Reaktioner: p79
Idag fick jag beviljad skuldsanering! ‍♂️
2 April. Ansökan inskickad.
13 Juni. INLEDANDE SKULDSANERING
17 Juni. Synlig i POIT
13 Okt. SKULDSANERING BEVILJAD
15 Okt. Synlig i POIT
Skulder inskickade efter 3 samtal och möten med kommunens handläggare på 620.000kr i spelskulder.

Levde 3 år med löneutmätning utan att skulderna minskade.

Utmättes 13.444kr på min lön/mån i 3 år.

Slutgiltigt besked är att skulderna var nu uppe i 849.000kr (pga 40% dröjsmålsräntor fast jag betalat in 483.000kr under 3 år+ skatteåterbäring ca 25.000kr/år)

Alla inkassobolg får tillbaka ca 540.000kr så en bit över 60% eller nått.

Jag? Har vid 2025 förlorat 8 år av mitt gamla liv.

Det var kul sålänge det varade. Fick en rejäl smäll av allt som spelmissbruk kan leda till. Anser detta i jämförelse med ett 8år långt fängelsestraff hemma mellan 4 väggar då jag förlorat alla vänner och familj pga den sociala distansieringen existenminimum innebär. Inte träffat en själ på 3 år och spenderar jul, nyår, födelsedagar och högtider helt ensam och kommer göra det i 5 år till.

Är jag glad för beviljad skuldsanering?

Kanske lättad att få en mållinje. Jag är så van att leva såhär som borde kallas att överleva snarare. Men vill ändå dela med mig över tidsaspekten, och anledningen till mina skulder då många undrar över just handläggningstider och spelmissbruk. Så ja. Det går även för oss som missbrukat andras pengar.

Inga löneutdrag eller närmare eftersökningar gjordes från KF om vad, hur mycket och när pengarna spelades bort. Jag har gjort allt för att betala mina skulder under löneutmätning 3 år. (483.000kr har jag betalat in) borde sökt för länge sedan men fick avslag på min första ansökan då jag sökte för nära inpå sista lånet innan löneutmätningen började 2017. Gav helt enkelt upp då, och trodde löneutmätningen var enda sättet så dem 483.000kr jag betalat n har eg. varit helt i onödan.

@Spelmissbrukaren
Känner igen så mycket av just dom sociala bitarna när man var tvungen att avböja som du skriver.
Hade löneutmätning 6+ år...

Men nu måste man blicka framåt!
All lycka till!!

Känner oxå igen mig. Har själv fått inledande. Svårt att sova känns som man lever på sparlåga. Får påinnelser om skulder och att skulder har överlåtits till ngn annan. MEN DET HOPPAS JAG ATT KRONOFOGDEN OXÅ FÅR REDA PÅ. eller behöver jag kontakta dem om detta?

Känner oxå igen mig. Har själv fått inledande. Svårt att sova känns som man lever på sparlåga. Får påinnelser om skulder och att skulder har överlåtits till ngn annan. MEN DET HOPPAS JAG ATT KRONOFOGDEN OXÅ FÅR REDA PÅ. eller behöver jag kontakta dem om detta?
Sen jag fick inledande har jag mailat min handläggare varje fredag med vilka skulder som överlåtits var osv, det var hen själv som sa att jag kunde göra så utifall dom inte får in uppgifter från dom

Hej
Fick för 10min sms från handlägare på kronofogden ang min ansökan så kommer ringa mig under dagen så vad ska jag förbereda eller är det vanliga frågor hur skulderna blev osv.
Detta är första gången
Kollat poit står inte mitt namn där....är det efter samtalet de kommer besluta hur det blir eller ??
Har läst att man får brev hem som man ska skriva på och godkänna men blir det efter samtal....antingen avslag eller inledande ??
Väntar med spänning på samtalet nu...

• Gilla
Hej
Fick för 10min sms från handlägare på kronofogden ang min ansökan så kommer ringa mig under dagen så vad ska jag förbereda eller är det vanliga frågor hur skulderna blev osv.
Detta är första gången
Kollat poit står inte mitt namn där....är det efter samtalet de kommer besluta hur det blir eller ??
Har läst att man får brev hem som man ska skriva på och godkänna men blir det efter samtal....antingen avslag eller inledande ??

(citerat från https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/skuldsaneringstråden.7965/page-1065#post-220359)

Tror att alla får ett samtal...
I mitt fall diskuterades mer eller mindre ingående alla dom större lånens uppkomst och varför dessa förföll till inkasso och till slut hos KFM.
Jag passade på att beskriva varför det blev som det blev och jag jag gjort eller kunnat göra för att undvika detta.
Ta det bara sakligt och lugnt så skall du se att det löser sig!

Det är inte så mycket egentligen, mest om att allt står med för korrekt bedömning kändes det som.
Lycka till!

@Guilty_99

Tack för svaret,får se vad det blir när hon ringer.Är lite nervös men det är normalt.
Mvh

Ja nu är det klart det var inte så mycket mer än liten kontroll på vad man har fyllt i ansökan så får vi se vad det blir....hamnade i Kalmar men det är väll samma oavsett vart det blir...det enda negativa är att jag har inte heltidsjobb utan deltid just nu pga corona men får se vad de kommer besluta.

Senast ändrad:
@Guilty_99

Tack för svaret,får se vad det blir när hon ringer.Är lite nervös men det är normalt.
Mvh

Ja nu är det klart det var inte så mycket mer än liten kontroll på vad man har fyllt i ansökan så får vi se vad det blir....hamnade i Kalmar men det är väll samma oavsett vart det blir...det enda negativa är att jag har inte heltidsjobb utan deltid just nu pga corona men får se vad de kommer besluta.

Är du arbetssökande upp till heltid? Då borde inte det vara ett problem i alla fall. Värre annars, fått avslag 2 gånger enbart pga att jag enbart jobbar 70% trots att jag gjorde det de sista 19 åren så tyckte dom ändå jag skulle byta jobb till heltid eller söka jobb för att få heltid. Nu gör jag det och skickade in en ny ansökan i somras så får vi se vad dom tycker.
Lycka till! Håller tummarna att det går vägen för dig!

@p79
Jag söker heltidsjobb men utan resultat så jag försöker,anmäld på AF det har jag sagt till henne och just nu så är jag timanställd och får jobb ca 80-90h/mån så vet ej hur det blir men räknar inte att det ska gå utan kanske se vad kommer blir orsaken till avslag....blir det jobb så får jag vänta tills heltidsjobb och då ska jag söka igen om det blir så att man får avslag.
Vet ej vad långt tid det kommer ta,frågade till sist när hon avslutade sina frågor om jag har ngt som funderar
då så hon vi ska besluta om du uppfyller de krav som ställs för att inleda eller avslå men inte hur långt tid.
Lycka till 3 gången gillt.
Hoppas det går för dig

• Gilla
Hej
Detta är första gången
Hur längesen var det du skickade in ansökan?

@p79
Jag söker heltidsjobb men utan resultat så jag försöker,anmäld på AF det har jag sagt till henne och just nu så är jag timanställd och får jobb ca 80-90h/mån så vet ej hur det blir men räknar inte att det ska gå utan kanske se vad kommer blir orsaken till avslag....blir det jobb så får jag vänta tills heltidsjobb och då ska jag söka igen om det blir så att man får avslag.
Vet ej vad långt tid det kommer ta,frågade till sist när hon avslutade sina frågor om jag har ngt som funderar
då så hon vi ska besluta om du uppfyller de krav som ställs för att inleda eller avslå men inte hur långt tid.
Lycka till 3 gången gillt.
Hoppas det går för dig

Då borde det gå vägen för dig! Sen tidigare vet jag att man får besked ganska snabbt om dom gått vidare eller om det blivit avslag. Du borde veta till veckan. Andra här har kunnat se sitt namn i poit nån dag efter samtalet.
Håller tummarna för oss båda och alla andra som väntar!

Suck vad man blir trött, när det väl börjar ses ett ljus i tunneln på denna skit så kommer nästa.

Vi har fått information om att vi har rapporterat för lite årsinkomst 2018, 2019 och fram till september 2020 till kommunen så vi har blivit återbetalningsskyldiga till förskolan. Vi har fått hem en faktura på ca 9.000, nästa år kommer det en på ca 10.500 och året efter det ca 7000.

Hur fungerar det nu när jag har inledande?
Ska det
1. Ingå i min (inledande) sanering? Dvs inte betala
2. Inte ingå men få det medräknat i kalkylen (delat på 12 månader)
3. Inte ingå, inte ges hänsyn till så jag glatt ska betala dessa fakturor som kommer komma?

Vi är sambos, har gemensam vårdnad men fakturan kommer endast till hennes namn, ej mitt så tekniskt sett är det hennes skuld men vi har gemensam vårdnad som sagt.

Chansar mig fram och ser om någon av er där ute har haft liknande problem innan jag kontaktar handläggaren (terrar hen redan med tonvis av frågor)

Suck vad man blir trött, när det väl börjar ses ett ljus i tunneln på denna skit så kommer nästa.

Vi har fått information om att vi har rapporterat för lite årsinkomst 2018, 2019 och fram till september 2020 till kommunen så vi har blivit återbetalningsskyldiga till förskolan. Vi har fått hem en faktura på ca 9.000, nästa år kommer det en på ca 10.500 och året efter det ca 7000.

Ska det
3. Inte ingå, inte ges hänsyn till så jag glatt ska betala dessa fakturor som kommer komma?

Vi är sambos, har gemensam vårdnad men fakturan kommer endast till hennes namn, ej mitt så tekniskt sett är det hennes skuld men vi har gemensam vårdnad som sagt.

Chansar mig fram och ser om någon av er där ute har haft liknande problem innan jag kontaktar handläggaren (terrar hen redan med tonvis av frågor)

Alltså vadå hur blir ni återbetalning på förskolan? Förstår inte. Men.. Har inget bra svar men fattar inte.

Hej!

Vi fick inledande sanering 25 i månaden, samma dag som lönerna kom in och där dom dragit för utmätning.
Några dagar senare återbetalade kronofogden det dom dragit i utmätning för oss :)
Vår första månad att betala var från oktober, månaden efter inledande.
Men har sett några som fått inledande tidigt i månaden som fått börja betala samma månad.
Men oftast är det att man börjar betala månaden efter inledande.

Alltså vadå hur blir ni återbetalning på förskolan? Förstår inte. Men.. Har inget bra svar men fattar inte.
I våran kommun så ska man betala för platsen på förskolan (dagis) vilket är max belopp 1400 nånting i månaden beroende på årsinkomst. Vi hade inte ändrat våran inkomst 2018, 2019, 2020 och med våran inkomst dom åren ska vi ha betalat max beloppet, 1400 i månaden.

Vi har betalat runt 6-700 i månaden vilket då är för lite. Det gör oss skyldiga till att betala summan som vi har betalat för lite.

Edit: menar såklart att vi ska betala till kommunen, inte förskolan

I våran kommun så ska man betala för platsen på förskolan (dagis) vilket är max belopp 1400 nånting i månaden beroende på årsinkomst. Vi hade inte ändrat våran inkomst 2018, 2019, 2020 och med våran inkomst dom åren ska vi ha betalat max beloppet, 1400 i månaden.

Vi har betalat runt 6-700 i månaden vilket då är för lite. Det gör oss skyldiga till att betala summan som vi har betalat för lite.

Hände oss förra året med i vår kommun , dock 3000 kr ! Inte roligt !

Hur fick kommunen reda på detta ?
De får väl inte göra en UC eller dylikt för att kontrollera inkomst ?

Ska det

Jag tror nästan du får fråga din kontaktperson. Detta är den typen av räkningar som du ska betala under inledande så jag har svårt att se att ni kan släppa dem, men eftersom de står på din sambo vet jag inte vad som gäller tyvärr. Antar att du har angett summan till förskolan/kommunen i din betalplan när KF fattade beslut om hur mycket du ska betala till dem som du är skyldig? ”Fasta kostnader”, eller vad det kan kallas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp