Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok men varför har dem gjort en kreditupplysning på mig? Har inte sökt några lån/krediter på flera månader..

det är ett inkassobolag, någon av dem du har lån hos har antagligen anlitat dem för att driva in skulden. Vet dock inte vem som anlitar creditlink, någon annan här inne kanske vet?

Creditlink ab har gjort kreditupplysning på mig. Är detta pga av att jag sökt skuldsanering nyligen?

Har inte sökt några lån på flera månader..
Googlade på Creditlink, de verkar vara oseriösa enligt bla skrivare på Fattiga Riddare.

För ca 3 veckor sedan fick jag sms om att min handläggare har börjat kolla på min ansökning. Hon sa då att jag skulle få besked inom 1,5 vecka. Veckan efter ringde hon upp för ytterligare några frågor. Nu har det gått tre veckor utan något besked. Mejlade min handläggare och frågade hur det går med min ansökan. Fick då till svar att en ny handläggare har tagit över mitt ärende och att jag får svar om några dagar. Varför har jag fått byta handläggare? Har det hänt någon annan?

Avslag pga att jag har inte gjort tillräckligt mycket för att öka inkomsten dvs hitta heltidsjobb för att åtminstone betala en del av skulden ,men hur ska man hitta jobb när det är Corona ingen vill anställa så detta är deras beslut så får jag vänta tills jag får helltid så ska jag ansöka igen

Får du inte akassa upp till heltid och inskriven på arbetsförmedlingen?

En liten fråga, jag fick inledande idag!

Har rätt många delgivningskvitto jag inte skickat in än, har inte skickat in nått än.

Så jobbet vet inget. Men om jag skickar in dom nu direkt, då får inte jobbet veta förens jag får avslag på skuldsaneringen eller?

Hoppas på beviljat såklart men

Är det så det funkar?

För ca 3 veckor sedan fick jag sms om att min handläggare har börjat kolla på min ansökning. Hon sa då att jag skulle få besked inom 1,5 vecka. Veckan efter ringde hon upp för ytterligare några frågor. Nu har det gått tre veckor utan något besked. Mejlade min handläggare och frågade hur det går med min ansökan. Fick då till svar att en ny handläggare har tagit över mitt ärende och att jag får svar om några dagar. Varför har jag fått byta handläggare? Har det hänt någon annan?
Kan kanske vara att din handläggare är borta av någon anledning eller att hen har för många ärenden el ev behövde sevond opinion.

Sjuk eller slutat?

Hej!

Jag har blanco skulder på 1,7 miljoner kr pga. spelmissbruk hos cirka 17 långivare

Vi äger en bostadsrätt jag och frugan 50 % var.

Bostadslånen ligger på 1,1 miljoner tillsammans och lägenheten är värt mellan 1,4 till 1,7 miljoner kr.

Månadsavgiften på lägenheten 8130 kr/mån (inkl. räntor och amortering 11700 kr /mån )

Mina lån, hälften ligger hos inkasso (amorteringsplaner).

Min brutto lön är 45 000 kr/mån och frugans 23 000 kr/mån. Va har 3 barn (18,15,14 år)

Mina enbart blancoskulderna ligger på cirka 25 000 kr i månaden.

Jag går back 15 000 kr varje månad.

Mina senaste lån har jag tagit för att finansiera lånen.

Jag har haft möte med kommunens skuldrådgivare ett antal gånger, de kan inte svara om det kan bli vräkning.

Men nu känner jag att det håller inte längre och är tvungen släppa allt och försöka ansöka på nytt om skuldsanering om 1 år.

Jag ansökte om skuldsanering i april och fick avslag i slutet av Juni p.g.a. färska lån enligt skusan.

Jag har inte vågat släppa skulderna till kronofogden p.g.a. rädd för att familjen blir vräkt från lägenheten.

Min frågor till er med liknande situationer eller erfarenheter:

Kommer kronofogden nöja sig med löneutmätning bara ?

Kommer kronofogden vilja även sälja lägenheten ?

Kommer kronofogden knacka på och vilja sälja lös egendom ?

Hur mycket får jag behålla av lönen ?

Är det fast summa eller rörlig som kronofogden drar av hos arbetsgivaren

Får man behålla reseersättning eller traktamente ?

Jag har ställt många av frågorna till kronofogden, tyvärr så for man inte rakt svar.

Jag vore mycket tacksam om ni kunde svara på frågorna

Handledaren på skuldsaneringen skrev igår att dom skulle köra inledande på mig, men såg inget i poit idag?

Kan det ta nån dag innan det syns?

Handledaren på skuldsaneringen skrev igår att dom skulle köra inledande på mig, men såg inget i poit idag?

Kan det ta nån dag innan det syns?
När ansökte du om skuldsanering? Funderar på hur lång tid det tog från ansökan tills du fick samtal från skusan?

Ja det är jag men så är det
Bara att fixa jobb och ansöka igen

Sjukt är det...inget man har valt själv precis i det läget. Då borde det inte påverka kan nan tycka. Då är nog risken stor att jag får avslag igen också. Jobbar 70% men söker aktivt jobb upp till heltid...Fått avslag 2 ggr tidigare för att jag inte försökt få heltid enligt kfm...men nu söker jag flera jobb varje vecka. Kan ju inte göra så mycket mer än att söka och hoppas. Får se vad kfm tycker denna gången...

Vi hade samtal i mitten av september. Fick komplettera via Mail. Har fortfarande inte fått besked om inledande eller avslag, mailade handläggaren igår som skrev att ärendet handläggs fortfarande.. vad är det som ska ta sån tid egentligen? Tänk om alla skulle ha dessa handläggningstider??

Har du hört nåt mer än?

Ni som har fått avslag, vad har motiveringen varit då?

Är det vanligt att fordringsägare motsätter och att det blir avslag pga det?

Hej!

Jag har blanco skulder på 1,7 miljoner kr pga. spelmissbruk hos cirka 17 långivare

Vi äger en bostadsrätt jag och frugan 50 % var.

Bostadslånen ligger på 1,1 miljoner tillsammans och lägenheten är värt mellan 1,4 till 1,7 miljoner kr.

Månadsavgiften på lägenheten 8130 kr/mån (inkl. räntor och amortering 11700 kr /mån )

Mina lån, hälften ligger hos inkasso (amorteringsplaner).

Min brutto lön är 45 000 kr/mån och frugans 23 000 kr/mån. Va har 3 barn (18,15,14 år)

Mina enbart blancoskulderna ligger på cirka 25 000 kr i månaden.

Jag går back 15 000 kr varje månad.

Mina senaste lån har jag tagit för att finansiera lånen.

Jag har haft möte med kommunens skuldrådgivare ett antal gånger, de kan inte svara om det kan bli vräkning.

Men nu känner jag att det håller inte längre och är tvungen släppa allt och försöka ansöka på nytt om skuldsanering om 1 år.

Jag ansökte om skuldsanering i april och fick avslag i slutet av Juni p.g.a. färska lån enligt skusan.

Jag har inte vågat släppa skulderna till kronofogden p.g.a. rädd för att familjen blir vräkt från lägenheten.

Min frågor till er med liknande situationer eller erfarenheter:

Kommer kronofogden nöja sig med löneutmätning bara ?

Kommer kronofogden vilja även sälja lägenheten ?

Kommer kronofogden knacka på och vilja sälja lös egendom ?

Hur mycket får jag behålla av lönen ?

Är det fast summa eller rörlig som kronofogden drar av hos arbetsgivaren

Får man behålla reseersättning eller traktamente ?

Jag har ställt många av frågorna till kronofogden, tyvärr så for man inte rakt svar.

Jag vore mycket tacksam om ni kunde svara på frågorna

Försök undvik kronofogden så länge som möjligt, om du släpper allt dit, kan dem utmäta allt som du äger, fastighet, bil mm.
Finns det nån möjlighet att ta samlingslån via banken, med borgenär med i lånet och så betalar du av dem lånen som kostar mest i månaden..dock så kommer du nog inte få lån på 1.7mil. Ser att det finns lite utrymme att få lån med tankte på att din lägenhet är värd lite mer än ni har i bolån. Dvs nästan 500000kr.
Kolla med din bank.

Försök undvik kronofogden så länge som möjligt, om du släpper allt dit, kan dem utmäta allt som du äger, fastighet, bil mm.
Finns det nån möjlighet att ta samlingslån via banken, med borgenär med i lånet och så betalar du av dem lånen som kostar mest i månaden..dock så kommer du nog inte få lån på 1.7mil. Ser att det finns lite utrymme att få lån med tankte på att din lägenhet är värd lite mer än ni har i bolån. Dvs nästan 500000kr.
Kolla med din bank.

Hej !

Har försökt med allt samlingslån, försökt belåna ännu mer på lägenheten, kollat med andra banker också.

Alla har avslagit ansökningarna p.g.a. stora blancoskulder.

Jag har försökt undvika kronofogden i ett år nu snart genom att ta lån för att kunna lånekostnaderna.

Jag ansökte om skuldsanering och fick avslag p.g.a. färska lån och inte p.g.a. bostadsrätten.

Så varför skulle kronofogden göra annan bedömning än skusan ?

Ni som nyss fått inledande hur lång tid tog Det från ansökan tills ni fick samtal från skusan ang inledande?

Nej majoriteten av gångerna är det kronofogden själva som ger avslag pga olika anledningar. Tror det är rätt ovanligt att en borgenär får en invändan som gör att det blir avslag bara pga det. Men det händer väl..

Ni som har fått avslag, vad har motiveringen varit då?

Inte jättevanligt, är det bara av modellen "vill inte att hen ska komma undan" påverkas inget, kan komma vettigare invändningar som i hög grad innebär avslag

Inte jättevanligt, är det bara av modellen "vill inte att hen ska komma undan" påverkas inget, kan komma vettigare invändningar som i hög grad innebär avslag

Tack för svar. Har du några exempel på vad det kan vara?

Eller kanske är lättare om jag ger mina förutsättningar:

Skulder på ca 1,5 mnkr (pga spelberoende men går aktivt i terapi/spelmöten/självhjälp och spelfri sen okt 2018)
Lön 35 000kr innan skatt
Sista lånet togs 2017
Sålde lägenhet där ca 300 000 kr gick direkt till kfm för fördelning till fordringsägare i början av 2019. Klarade mig därefter några månader själv men släppte sedan allt på sommaren och löneutmätning startade okt 2019.

Har fått inledande men är så galet nervös över avslag. Förstår att ingen kan säga vad beslutet blir . Men är det någon med ungefär samma förutsättningar som har fått beviljat?

Felaktiga uppgifter av olika slag, glömt berätta om arv, glömt berätta att man avstått arv, glömt berätta att man skänkt bort allt man ägde och hade.

Skulder på ca 1,5 mnkr (pga spelberoende men går aktivt i terapi/spelmöten/självhjälp och spelfri sen okt 2018)
Lön 35 000kr innan skatt
Sista lånet togs 2017
Sålde lägenhet där ca 300 000 kr gick direkt till kfm för fördelning till fordringsägare i början av 2019. Klarade mig därefter några månader själv men släppte sedan allt på sommaren och löneutmätning startade okt 2019.

Har fått inledande men är så galet nervös över avslag. Förstår att ingen kan säga vad beslutet blir . Men är det någon med ungefär samma förutsättningar som har fått beviljat?

Om du varit spelfri sen 2018 och lånfri sen 2017 och dessutom låtit pengar från lägenhetsförsäljningen gått till kronofogden så låter det ju som bra förutsättningar så till vida att du är kvalificerat insolvent och du inte glömt att nämna något här.

Jag tror det kommer gå vägen, lycka till!

Felaktiga uppgifter av olika slag, glömt berätta om arv, glömt berätta att man avstått arv, glömt berätta att man skänkt bort allt man ägde och hade.
Felaktiga uppgifter, då menar du att någon lämnar falska uppgifter i ansökan medvetet?
Behöver man oroa sig över att man har skrivit fel av misstag så det kan bli avslag pga något sådant? Vet inte vad man ska ha fyllt i fel av misstag men chansen finns väl

Jag har fått skuldsanering! Jag är så lättad.
Skickade ansökan i början av Maj. Fick inledande ca 20 augusti och den 21 september kom förslaget som jag godkände direkt och igår fanns mitt namn med i Poit.

Hej !

Har försökt med allt samlingslån, försökt belåna ännu mer på lägenheten, kollat med andra banker också.

Alla har avslagit ansökningarna p.g.a. stora blancoskulder.

Jag har försökt undvika kronofogden i ett år nu snart genom att ta lån för att kunna lånekostnaderna.

Jag ansökte om skuldsanering och fick avslag p.g.a. färska lån och inte p.g.a. bostadsrätten.

Så varför skulle kronofogden göra annan bedömning än skusan ?

Ok, du har ingen möjlighet att sälja lägenheten? Och flytta till hyresrätt tills vidare, så får du lös lite pengar och kan då betala av dem värsta lånen som kostar mest. Om du släpper allt till KFM så kommer dem garanterat sälja din lägenhet eftersom den är värd mkt pengar. Om du kan så UNDVIK Kfm så länge som möjligt.

Felaktiga uppgifter, då menar du att någon lämnar falska uppgifter i ansökan medvetet?
Behöver man oroa sig över att man har skrivit fel av misstag så det kan bli avslag pga något sådant? Vet inte vad man ska ha fyllt i fel av misstag men chansen finns väl

Jag menar felaktiga uppgifter överhuvudtaget

Ok, du har ingen möjlighet att sälja lägenheten? Och flytta till hyresrätt tills vidare, så får du lös lite pengar och kan då betala av dem värsta lånen som kostar mest. Om du släpper allt till KFM så kommer dem garanterat sälja din lägenhet eftersom den är värd mkt pengar. Om du kan så UNDVIK Kfm så länge som möjligt.

Hej!

Jag har övervägt den alternativen också, men nu är det så att det är bristvara på hyresrätterna också trots många år på kön.
Det är minst 400 ansökande på en lägenhet.

Och sedan förmodar jag att hyresvärden gör väl en UC kontroll.

Hur kan du vara säkert på att KFm tar bostadsrätten ?

Känner du någon som blev av med en bostadsrätt/villa ?

Jag har läst mycket på nätet och kontaktat KFm ett antal gånger men inte fått någon rakt svar.

KFm tar även hänsyn till om barn är inblandade.

Och den bedömningen gjorde inte skusan utan avslaget berodde på färska lån enligt de.

Lön 35 000kr innan skatt
Sista lånet togs 2017

Ja. Samma i princip.
Beviljat. 3 år sanering.

1.5 miljon allt till spel.

Edit:
Spelfri över 2 år.
Senaste lånet 10 mån gammalt ca.
(Lån för täcka kredit) senaste

Vet näsom gäller (eller var man hittar
Jag har fått skuldsanering! Jag är så lättad.
Skickade ansökan i början av Maj. Fick inledande ca 20 augusti och den 21 september kom förslaget som jag godkände direkt och igår fanns mitt namn med i Poit.
Grattis! Det var snabbt marscherat! Inledande bara en månad!! Har snart väntat på besked 3 månader med inledande (sedan mitten av Aug.)...
Vet dock att jag beräknas få besked först under November månad.

Om du varit spelfri sen 2018 och lånfri sen 2017 och dessutom låtit pengar från lägenhetsförsäljningen gått till kronofogden så låter det ju som bra förutsättningar så till vida att du är kvalificerat insolvent och du inte glömt att nämna något här.

Jag tror det kommer gå vägen, lycka till!

Tack! Jag hoppas innerligt att det blir beviljat!

Ja. Samma i princip.
Beviljat. 3 år sanering.

1.5 miljon allt till spel.

Edit:
Spelfri över 2 år.
Senaste lånet 10 mån gammalt ca.
(Lån för täcka kredit) senaste

Tack för svar!
Skönt att höra att du fick beviljat under ungefär samma förutsättningar. Håller tummarna att det går vägen för mig också.

PS. Bra jobbat med spelfriheten!

Jag hade skrivit en summa fel i ansökan. Summan skulle tydligen anges per månad och jag hade angett per år. Inga som helst problem enligt handläggaren, hon rättade uppgiften bara.
Då kommuniceras inte ens felaktigheter till borgenärerna så det är en annan sak

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp