Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur tänker du gällande mest prövande tiden ?

Jag tänker att man nu har vant sig vid att ha mycket mindre att leva på och livet rullar på ändå vilket iaf gör mig ännu mer otålig på att allt bara ska vara över så man kan få börja ”leva” igen.

Jag tycker också på något sätt att dom senaste två åren har känts otroligt långa och att då veta att det till och med är tre år kvar kan kännas lite nedslående.

Men det är bara att traggla vidare!

Hej alla glada pirater, i fredags ringde kf för att kolla mina uppgifter ang skuldsanering. När kan jag räkna med ett svar ? Har ingen känsla alls om det gick bra el dåligt och hon kunde inte svara på rak arm hur det skulle bli .. knuten i magen e enorm

Hej alla glada pirater, i fredags ringde kf för att kolla mina uppgifter ang skuldsanering. När kan jag räkna med ett svar ? Har ingen känsla alls om det gick bra el dåligt och hon kunde inte svara på rak arm hur det skulle bli .. knuten i magen e enorm

Verkar vara rätt olika men för mig stod jag med i poit dagen efter första samtalet och beslut kom på posten dagen efter det. Fick heller ingen känsla alls vid samtalet.

Det hände mig, två bolag gjorde så plus att ett hittade på en skuld med påhittat lånenummer, datum samt att det var tager i deras dotterbolag som inte ens sysslar med utlåning.
Jag hade dock alla dokument samt kontoutdrag så jag kunde bevisa att uppgifterna inte stämde.

Det är ju helt sanslöst att de gör på det sättet. Usch! Men tack så mycket, då ska jag skicka utdraget och kolla om jag kan hitta fler uppgifter.

Det är ju helt sanslöst att de gör på det sättet. Usch! Men tack så mycket, då ska jag skicka utdraget och kolla om jag kan hitta fler uppgifter.
Gör så. De tar för givet att man inte har koll pga situationen man befinner sig i. Känner fortfarande enorm frustration och ilska över detta.

Gör så. De tar för givet att man inte har koll pga situationen man befinner sig i. Känner fortfarande enorm frustration och ilska över detta.

Dom tar inte för givet att vi är mindre vetande...
Dom försöker för att de är OSERIÖSA bolag !!
Jag har aldrig hört något av de etablerade/respekterade bolagen göra så.

Min sambo studerar och har därför 0 inkomst enligt KF i min skuldsanering. Under november/december har hon blivit inringd till sitt gamla arbete och hjälpt till då folk varit frånvarande.

Det handlar om ett par tusen i inkomst och detta är ju inget som planeras fortgå efter december. Ska jag ringa in och begära en omprövning eller är det för låga summor för det ska vara relevant?

Min sambo studerar och har därför 0 inkomst enligt KF i min skuldsanering. Under november/december har hon blivit inringd till sitt gamla arbete och hjälpt till då folk varit frånvarande.

Det handlar om ett par tusen i inkomst och detta är ju inget som planeras fortgå efter december. Ska jag ringa in och begära en omprövning eller är det för låga summor för det ska vara relevant?
Är det inte i form av någon regelbunden inkomst så är det lugnt

Hej! Har nu betalat ett år på min skuldsanering (10 månaders inbetalningar och den tionde gjordes på novlönen) Har inte mina papper tillgängliga utan undrar när ungefär utbetalningen till borgenärerna sker?
Borde inte denna årliga betalning ske ganska snart efter att de bokfört den tionde inbetalningen? Tacksam om nån vet detta! Tack :)

Hej! Har nu betalat ett år på min skuldsanering (10 månaders inbetalningar och den tionde gjordes på novlönen) Har inte mina papper tillgängliga utan undrar när ungefär utbetalningen till borgenärerna sker?
Borde inte denna årliga betalning ske ganska snart efter att de bokfört den tionde inbetalningen? Tacksam om nån vet detta! Tack :)

Det betalas ut i slutet av januari ungefär.

Mina får i maj enligt mitt omprövningsbeslut.

Har ju 4 månader kvar på den gamla skuldsaneringen, men begärde i samband med omprövning i våras att få betal till kf istället för till x antal borgenärer. Betalar in sista gången till sista mars, skuldsaneringen löper någon vecka till (pga beslutsdatum i april) och de får de sista pengarna i maj.

Mina får i maj enligt mitt omprövningsbeslut.

Har ju 4 månader kvar på den gamla skuldsaneringen, men begärde i samband med omprövning i våras att få betal till kf istället för till x antal borgenärer. Betalar in sista gången till sista mars, skuldsaneringen löper någon vecka till (pga beslutsdatum i april) och de får de sista pengarna i maj.

Ja alltså jag tänkte helt fel. Det är ju såklart individuellt beroende på vilken månad man fick inledande. 🙄

Jag skrev ju helt fel.

När det betalas ut beror på vilket datum du fick inledande.

Jag fick inledande i nov 2018 och utbetalningarna sker i januari för min del.

Hej, har läst här lite den senaste tiden och behöver hjälp med en fråga,hoppas någon vet svaret.
Jag har beviljad skuldsanering och har nu i 11/2 år skött allt som jag ska.
Nu i oktober fick jag jobb efter att varit arbetslös vilket gjorde jag inte fick ngt från min akassa och jag har lön innestående. Detta gjorde jag inte hade möjlighet att betala enligt min plan. Jag ringde kf och frågade hur jag skulle göra, blev rekommenderad göra en begäran om omprövning (trots det var bara 1 månad jag inte kunde betala) så det gjorde jag. Jag fick svar att den föregående betalplanen skulle gälla och idag fick jag påminnelse att jag inte följt planen.
1. Kan min skuldsanering avslutas pga en månad av utebliven betalning? Jag kommer betala lite varje månad för att kunna komma ikapp. December har jag andra utgifter så det kan jag inte använda då.
2. Om jag fick påminnelse nu i november men betalar som jag ska enligt plan nu, när får mina borgenärer meddelande om missad betalning?
Jag är så rädd förlora min skuldsanering och det var engångshändelse som jag dessutom meddelade om.
Tack för svar och hjälp!
Hej.
Jag begärde omprövning då jag gick ner i inkomst- arbetslös. Betalade inte den månaden. Lååånga handl tider på a-kassan. Ringde och frågade min handläggare då jag är oerhört rädd om min sanering.
Så här: det ska mkt till för att du ska förlora din skusan pga detta. Det som kan hända är att den förlängs med de få månader du inte kunnat betala. Puh. Eller hur.
Betalade inget under tiden då jag inte kunde pga avvaktan på a-kassan. Valde att ta en månads betalning o lägga hemma fall jag skulle få vänta för länge på min a-kassa. Huslån, el och mat måste jag ju ha.
Så blev allt klart. Till min fördel. Ingen förlängning, ingen betalning på 3 månader MEN däremot ska jag betala den månaden jag la undan tillsammans med 3 månader med nya beloppet- i januari. Tur min a-kassa kom i tid. Jag har pengarna kvar!
Kan ju tillägga att KF tillskriver samtliga fordringsägare vid omprövning och i mitt fall var det inte en enda som svarade KF.
Eftersom du begärt omprövning är du i trygga händer. Påminnelse fick jag oxå men hade löpande dialog både på tel och mail m min handläggare.
Problemet uppstår troligen igen fast på andra hållet när jag får jobb igen. Omprövning, lägga undan fr lön och ny betalplan.
När du får en handläggare, uppge precis som det är.
Hoppas du blivit klokare.:)

Senast ändrad:
Hej,

Först och främst tack för alla kommentarer och ord av visdom i denna tråd har varit otroligt hjälpsamt. Har efter många år fått inledande skuldsanering och fick tidigare i veckan redan på alla geldenärer godkänt betalplanen (betalar inget då jag idag pga. långvarig arbetslöshet och sjukdom levt på existensminimum). Ligger mycket bakom detta men min fråga är att då jag precis fått godkänd betalplan och beslut i frågan redan i onsdags, vilket tar 3 veckor att vinna laga kraft, idag fick besked om att jag blivit erbjuden arbete. Lönen är på 34.000 före skatt riskerar jag att förlora min skuldsanering om jag ansöker om omprövning innan min lön betalas ut? är riktigt sugen på detta arbetet och tror att det passar mig bra men väger jag upp det mot att riskera att förlora skuldsaneringen kommer jag tacka nej. Vad tror ni?

Kan tillägga att skulderna ligger på 1,2 milj
Nej, du får en ny betalplan.
Precis som när man som jag blev arbetslös. Omprövning, nytt beslut o ny summa.
Grattis till jobbet förresten.

Jag har inledande skuldsanering och har idag godkänt förslag på betalplan. Har pratat med min handläggare gällande eventuell flytt inom snar framtid och då kommer det troligtvis bli högre hyra (inte oskälig men hamnar nog nånstans runt 5000-6000kr, dvs en ökning på ca 1500-2000kr). Letar självfallet i samma prisklass som min nuvarande men det är inte helt lätt. Anledningen till flytt är att jag inte känner mig trygg i nuvarande bostad.

Min handläggare har sagt att det är helt okej men att det då blir en ny betalplan. Så länge inget beslut är taget så kan jag bara meddela henne utan att göra nån omprövning. Så mina frågor är:

1. Om jag hittar lämpligt byte snart och meddelar handläggaren detta så görs en ny betalplan som skickas ut till borgenärer. Vad händer om dom inte godkänner detta?

2. Om det istället hunnit tagits beslut om beviljad så behöver jag begära omprövning, hur lång tid brukar detta ta?

3. Kan jag på nåt sätt riskera avslag i och med detta?

Vill ju inte stå där utan att veta att jag kan betala den nya hyran om jag skulle hitta ett byte.

Jag har inledande skuldsanering och har idag godkänt förslag på betalplan. Har pratat med min handläggare gällande eventuell flytt inom snar framtid och då kommer det troligtvis bli högre hyra (inte oskälig men hamnar nog nånstans runt 5000-6000kr, dvs en ökning på ca 1500-2000kr). Letar självfallet i samma prisklass som min nuvarande men det är inte helt lätt. Anledningen till flytt är att jag inte känner mig trygg i nuvarande bostad.

Min handläggare har sagt att det är helt okej men att det då blir en ny betalplan. Så länge inget beslut är taget så kan jag bara meddela henne utan att göra nån omprövning. Så mina frågor är:

1. Om jag hittar lämpligt byte snart och meddelar handläggaren detta så görs en ny betalplan som skickas ut till borgenärer. Vad händer om dom inte godkänner detta?

2. Om det istället hunnit tagits beslut om beviljad så behöver jag begära omprövning, hur lång tid brukar detta ta?

Vill ju inte stå där utan att veta att jag kan betala den nya hyran om jag skulle hitta ett byte.

Är det inte lika bra att vänta på att den har vunnit laga kraft när du ändå är så pass nära? Sen begär du bara omprövning vilket kan ta upp till tre månader att få svar på.

Är det inte lika bra att vänta på att den har vunnit laga kraft när du ändå är så pass nära? Sen begär du bara omprövning vilket kan ta upp till tre månader att få svar på.

Jo men på handläggaren lät det som att det var bäst att få med det i betalplanen innan beslut är fattat. Tänker att 3 månader är ganska länge, speciellt om det är ett triangelbyte och känns ju inte så kul att låta dom vänta och sen går det inte igenom. Vet inte alls hur jag ska tänka och kan såklart vänta också.

Jo men på handläggaren lät det som att det var bäst att få med det i betalplanen innan beslut är fattat. Tänker att 3 månader är ganska länge, speciellt om det är ett triangelbyte och känns ju inte så kul att låta dom vänta och sen går det inte igenom. Vet inte alls hur jag ska tänka och kan såklart vänta också.

Men hur ska du hinna få med det om du redan fått ett förslag på en plan? Har du någon lägenhet på gång? Det brukar ju vara ganska svårt att få en ny lägenhet när man väl har fått anmärkningar också, hur tänker du kring den biten?

Men hur ska du hinna få med det om du redan fått ett förslag på en plan? Har du någon lägenhet på gång? Det brukar ju vara ganska svårt att få en ny lägenhet när man väl har fått anmärkningar också, hur tänker du kring den biten?

Ja jag har en på gång och det är ett byte så vi kan ju i stort sett själva bestämma när inflyttning sker. Men det är inte helt klart än och vill ju inte röra till något i mitt inledande. Handläggaren skickade ut till borgenärerna idag och sa att beslut troligtvis kommer att tas först i februari.

Har dubbel- och trippelkollat med nya hyresvärden och dom godkänner så länge det inte är några anmärkningar som avser boende.

Så min tanke är egentligen att antingen skynda på bytet och få med det i betalplan innan beslut (då fördröjs det med ca 1 månad. Eller om jag väntar på beslut och begär omprövning som kan ta upp till 3 månader.

Det jag egentligen är ute efter är hur stora chanserna är att få igenom en omprövning med högre hyra? Dvs att borgenärna inte säger Nej. Just nu är så rörigt I mitt huvud nu och känns som att jag mest svamlar Men nu när jag skrivit så inser jag att det kanske ändå är bäst att vänta.

Jag flyttade till dyrare lägenhet men den högre hyran får jag själv stå för.

Jag flyttade till dyrare lägenhet men den högre hyran får jag själv stå för.

Okej, var den nya hyran oskälig eller var det för att omprövningen inte gick igenom? Och om så var fallet var det pga borgenärer?

Okej, var den nya hyran oskälig eller var det för att omprövningen inte gick igenom? Och om så var fallet var det pga borgenärer?
Jag omprövade för att jag inte längre behövde ersättning för pendling men uppgav även ny hyra. Kfm beslutade om oförändrad betalningsplan utan att meddela borgenärena.

Har fått förslag som jag har godkänt för två veckor sedan. Har inte hört något mer sedan dess.

Hur går det för dig?

Ok men då kommer det nog snart vara helt klart för dig! Du hade som mig sambo som inte var hos KF?

Det går bra för mig. Kommit in i att leva på existensminimum och unnat mig ändå något gott varje fredag och fåt budget att hålla.
Och nu är det ju betalfri månad som kommer!

Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar från inlednande tills man får hem besked om avslag/betalplan? Måste tiden för invändande gå ut först innan handläggaren går vidare med utredningen och först då tar ett beslut?

Hej!

Jag har nu fått skuldsaneringsförslag som jag har godkänt. Vad gör Kronofogden nu? Dom jag lånat pengar av har ju tre veckor på sig att ge sina svar, men slutgiltigt besked kan dröja 1,5 månader upp till 6 månader sa min handläggare. Vad görs den tiden?
Är det någon som fått avslag efter att ha fått ett förslag om skuldsanering?

Nervös!

Ok men då kommer det nog snart vara helt klart för dig! Du hade som mig sambo som inte var hos KF?

Det går bra för mig. Kommit in i att leva på existensminimum och unnat mig ändå något gott varje fredag och fåt budget att hålla.
Och nu är det ju betalfri månad som kommer!
Ah det stämmer, har för mig vi hade nästan identiska förutsättningar.

Det är lite konstigt att leva med 13.000 kvar efter alla räkningar måste jag säga. Det var länge sen man hade så mycket pengar så för oss är det rena lyxen. Sen betalningsfri månad som kommer så kommer vi ha över 20.000 kvar efter allt.. helt sjukt!

Ska skicka in ansökan om skuldsanering och har så smått börjat gå igenom ansökan på kfm sida. Har inte gjort den klart ännu men tycker inte det finns någon flik för ett personligt brev där. Finns inte det med om man skickar in den elektroniskt eller kommer det på slutet?

Jag är nyfiken då återfallsrisken är så hög för spelmissbrukare.

är det möjligt att få igenom flera skuldsaneringar? Menar alltså först en. Det går 4-5 år eller vad det nu tar och sedan tar man ett återfall och sedan en till?

måste ju hända några tyvärr att de tar återfall även efter en sanering...

Ska skicka in ansökan om skuldsanering och har så smått börjat gå igenom ansökan på kfm sida. Har inte gjort den klart ännu men tycker inte det finns någon flik för ett personligt brev där. Finns inte det med om man skickar in den elektroniskt eller kommer det på slutet?
Där finns ingen flik för personligt brev, du får skicka det via Mail till [email protected] och uppge att du skickat in en ansökan om skuldsaneringen och därmed vill komplettera med ett personligt brev.

Lycka till! :)

Jag är nyfiken då återfallsrisken är så hög för spelmissbrukare.

är det möjligt att få igenom flera skuldsaneringar? Menar alltså först en. Det går 4-5 år eller vad det nu tar och sedan tar man ett återfall och sedan en till?

måste ju hända några tyvärr att de tar återfall även efter en sanering...

Om jag förstått det rätt kan du inte få skuldsanering igen om den andra gäller samma problematik som den första. Men om du däremot går igenom en skuldsanering pga spelmissbruk och några år efter den är klar säljer en fastighet med stor förlust tror jag du har möjlighet att få igenom en andra sanering då det inte gäller samma premisser som den första gjorde.

Alltså - Nej. Får du sanering för spelmissbruk kan du inte få det igen i framtiden. Åtminstone så är chansen försvinnande liten.
Rätta mig gärna om jag har fel @Lasseman

Som självkontroll skriver.

Jag skickade in ansökan till KFM via deras hemsida. När jag sedan fick hem bekräftelsen mejlade jag in mitt personliga brev med diarienumret skrivet i mejlet, på så vis kan dem öronmärka det personliga brevet till din ansökan så handläggaren hittar åt det när hen kollar på din ansökan.

Om jag förstått det rätt kan du inte få skuldsanering igen om den andra gäller samma problematik som den första. Men om du däremot går igenom en skuldsanering pga spelmissbruk och några år efter den är klar säljer en fastighet med stor förlust tror jag du har möjlighet att få igenom en andra sanering då det inte gäller samma premisser som den första gjorde.

Alltså - Nej. Får du sanering för spelmissbruk kan du inte få det igen i framtiden. Åtminstone så är chansen försvinnande liten.
Rätta mig gärna om jag har fel @Lasseman

Chansen att få skuldsanering igen är betydligt lägre än första gången.
Är orsaken samma är nog chansen i princip obefintlig, det kommer inte hålla personen skuldfri framöver ändå.
Haft kontakt med några sådana som bara tagit nya lån på någon mille och inte funderat närmare på om det gick att sköta återbetalningen, släppte allt till kfm, fått avslag på skuldsanering igen och ville veta vad dom skulle göra. Fick förklara att det nog blir löneutmätning tills vidare.

Jag skickade aldrig ett personligt brev. Det fanns en ruta där man kunde skriva kommentarer och då förklarade jag bara sakligt varför jag hamnat där och vad jag gjort för att förändra min situation.

Jag skrev min ansökan tillsammans med en skuldrådgivare och hon sa att man i princip bara behövde förklara läget lite kort, men jag förstår att många kanske vill skriva hela sin historia mer utförligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp