Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Pratade just med skuldsaneringshandläggaren angående min omprövning. En intressant kommentar gällde att skuldsaneringen inte faller med en, två eller tre missade inbetalningar. Och att man kan betala ikapp efter sista inbetalningen med. Det hjälper ju mig ganska mycket att veta.

Skönt att höra, men tycker att de e lite obehagligt att man likväl får olika svar beroende på vem man pratar med i deras kundtjänst.
I mitt fall handlar det dock inte om halkat efter med betalningar utan råd och ”konsekvenser” vid ett eventuellt samboskap under pågående skuldsanering...

Skönt att höra, men tycker att de e lite obehagligt att man likväl får olika svar beroende på vem man pratar med i deras kundtjänst.
I mitt fall handlar det dock inte om halkat efter med betalningar utan råd och ”konsekvenser” vid ett eventuellt samboskap under pågående skuldsanering...
Det var ju inte kundtjänst vilken som helst utan den som handlägger mitt omprövningsärende.

Så bra, men även Skusans olika handläggare levererar olika svar på samma fråga har jag varit med om...
Kan säkert stämma. Och hon sa ju detta utifrån mina specifika förutsättningar med mitt höga månadsbelopp, summan jag ligger efter med och bara tre inbetalningar kvar att göra och utbetalning till borgenärerna i maj.

Exakt så ja !
Jag tror oxå att de e så här att så länge borgenärerna får de belopp de ska ha vid sin årliga utbetalning, så går dom nog inte in och begär omprövning/upphävning däremellan. De e för mycket bry för dom...

Tror dock att flera kan tänkas göra det om dom, som sagt, inte får det belopp dom ska vid utbetalning...

Exakt så ja !
Jag tror oxå att de e så här att så länge borgenärerna får de belopp de ska ha vid sin årliga utbetalning, så går dom nog inte in och begär omprövning/upphävning däremellan. De e för mycket bry för dom...

Tror dock att flera kan tänkas göra det om dom, som sagt, inte får det belopp dom ska vid utbetalning...
Och vid utbetalningen i maj är det för sent att begära omprövning på min skuldsanering som ju avslutas i början av april.

Ni som har bra koll på allt det här, om jag och min sambo ska flytta, drar jag ner oss om jag står med på ansökan med tanke på att jag har skuldsanering? Eller är det bättre att min sambo ansöker själv och jag bara står skriven där utan att va med på kontraktet. Min sambo har en bra inkomst och inga skulder

Jag funderar på om handläggarna på skuldsaneringen ser att man betalat av smålånen när man bestämde sig för att släppa allting?
Jag hade 3 smålån på ett par tusenlappar och med de pengarna man "fick över" efter man släppte allting pyntar jag in på dessa.

Fick rådet att släppa de större lånen och försöka betala av de 3 smålånen av budgetrådgivaren.
Känns bra att betala av dessa men funderar ibland på om det hjälper en i det stora hela när man ansöker om sanering att dom ser att man med pengarna man "fick över" använde till att betala av lån?

Ni som har bra koll på allt det här, om jag och min sambo ska flytta, drar jag ner oss om jag står med på ansökan med tanke på att jag har skuldsanering? Eller är det bättre att min sambo ansöker själv och jag bara står skriven där utan att va med på kontraktet. Min sambo har en bra inkomst och inga skulder
Spontant hade jag tänkt att det var smidigast om sambon ansöker själv, eftersom du har en betalningsanmärkning, och sedan skriva eget avtal sinsemellan er. Stelt måhända, men för säkerhets skull.

En fundering. Idag har jag en hyra på 8400,-, 84 kvadrat med mig och två barn. Tänker väl att det inte är orimligt högt för en skuldsanering, eller?

Sedan nästa fundering, om jag blir beviljad skuldsanering och råkar träffa en person som jag flyttar in hos, som tex äger sitt hus, hur beräknas ny boendekostnad? Är inte detta ev en sorts gråzon för att kunna sko sig på mer pengar/förbehåll om den nya sambon uppger en boendekostnad på låt säga 14000,- eller helt enkelt högre än den egentliga kostnaden? Eller utreds det noggrant vad sambons huskostnader är med banklån, räntor, el, osv?

Är det någon här som vet vad som händer om man skulle få inledande skuldsanering men sedan får avslag av någon anledning? Vad händer tex om man inte har skulder hos inkasso eller kronfogden innan?

Är det någon här som vet vad som händer om man skulle få inledande skuldsanering men sedan får avslag av någon anledning? Vad händer tex om man inte har skulder hos inkasso eller kronfogden innan?

Beroende på hur lång tid det tar innan du får inledande så har väl det mesta börjat gå till inkasso och är på väg till kronofogden med tanke på att handläggningstiden inför en skuldsanering oftast är minst 3 månader.

En fundering. Idag har jag en hyra på 8400,-, 84 kvadrat med mig och två barn. Tänker väl att det inte är orimligt högt för en skuldsanering, eller?

Sedan nästa fundering, om jag blir beviljad skuldsanering och råkar träffa en person som jag flyttar in hos, som tex äger sitt hus, hur beräknas ny boendekostnad? Är inte detta ev en sorts gråzon för att kunna sko sig på mer pengar/förbehåll om den nya sambon uppger en boendekostnad på låt säga 14000,- eller helt enkelt högre än den egentliga kostnaden? Eller utreds det noggrant vad sambons huskostnader är med banklån, räntor, el, osv?
De ringer nog och frågar en massa om du begär omprövning pga flyttat ihop med någon. Jag tror inte man får räkna med amortering i boendekostnaden. Dessutom räknar de ju med nya sambons inkomst så i slutändan blir det nog åt andra hållet, dvs att du kommer att få betala mer.

Jag funderar på om handläggarna på skuldsaneringen ser att man betalat av smålånen när man bestämde sig för att släppa allting?
Jag hade 3 smålån på ett par tusenlappar och med de pengarna man "fick över" efter man släppte allting pyntar jag in på dessa.

Fick rådet att släppa de större lånen och försöka betala av de 3 smålånen av budgetrådgivaren.
Känns bra att betala av dessa men funderar ibland på om det hjälper en i det stora hela när man ansöker om sanering att dom ser att man med pengarna man "fick över" använde till att betala av lån?

Det är bara positivt! Man ska ha gjort allt man kunde för att betala av på skulderna när man ansöker om sanering. Så det kommer gillas :-)

Är det någon som har sökt omprövning av skusan pga Corona, och kan betala mer..? Jag begärde omprövning i dec pga att hemarbetet ser ut att fortsätta.. Jag får behålla 2500kr extra för resor till och från jobb. I kombo med löneökning på 2000kr så blir det ju några tusenlappar i månaden. En handläggare har ringt mig, och hon visste inte riktigt hur de resonerar, med tanke på att ingen vet hur långvarigt detta kan bli. Hon skulle kolla lite med kollegorna. Ska bli spännande att se vad jag får för beslut. Hoppas såklart på avslag:facejoy:. Någon som varit i samma sits, och hur gick det?🙄

Borde inte vara några problem alls. Jag bor själv och har en lgh på 80 kvm, hyra 7500kr. Aldrig någon som ifrågasatt det.
Har haft skuldsanering i 3år och 3 månader.

Hej,
Jag ska hjälpa en familjemedlem att ansöka om skuldsanering då hennes tidigare ansökningar har varit lite sisådär och hon har ständigt fått avslag. Jag skulle vilja höra lite från er andra lite mer erfarna i tråden.
Jag har skrivit ett ansökningsbrev med mycket fokus på:
* Hur hon lyckades skuldsätta sig.
* Den ånger hon känner över sina beslut.
* De steg hon har tagit för att försöka lösa situationen.
* Anledningen till att hon inte kommer kunna betala av lånet(1miljon stort) och det faktum att hon går i pension inom några år.

Är det något mer fokus som jag missar som kan vara bra att ta med?

Vad är det mer som behöver skickas in utöver brevet? En excel lista med alla lån och avbetalningar kanske?

Tacksam för all hjälp.

Skulle råda henne att ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren i kommunen som kommer hjälpa henne exakt med vad som behövs för att fylla i en bra och korrekt ansökan.
Låter som det vore det bästa om hon redan fått avslag på tidigare inskickade ansökningar.

Hej,
Jag ska hjälpa en familjemedlem att ansöka om skuldsanering då hennes tidigare ansökningar har varit lite sisådär och hon har ständigt fått avslag. Jag skulle vilja höra lite från er andra lite mer erfarna i tråden.
* Anledningen till att hon inte kommer kunna betala av lånet(1miljon stort) och det faktum att hon går i pension inom några år.

Vad är det mer som behöver skickas in utöver brevet? En excel lista med alla lån och avbetalningar kanske?

Tacksam för all hjälp.

Vad har KFM angivit som grund för avslagen?

Om man har en tjänst som uppgraderas där det tillkommer en förmånsbil, tas det hänsyn till det när man har skuldsanering? Om jag inte misstar mig gör det väl det vid lönutmätning?

I vår går provtiden ut för min tjänst som chef och kommer gå över till fast tjänst om jag vill det. Problemet är att jag "måste" ta en förmånsbil då jag kommer bo i bilen på veckodagarna i stort sett. Tackar jag inte ja till att fortsätta som chef och återgå till "vanlig" anställd så kommer jag sänka min lön drastiskt.
Tas det inte hänsyn så blir det skit hur jag än gör..

Jag har förmånsbil i jobbet och har haft hela tiden under Skusan. Jag tänkte faktiskt inte ens på att nämna det för handläggaren. Det jag betalar per månad är ju extra skatt, ca 700, och det sa jag inte (glömde, trodde det spelade kvitta), så alltså är det inte medräknat. Vet inte om det hade räknats om jag sa det heller... men kanske... man har ju inget val iom jobbet...

Hej,

Tacksam för all hjälp.[/QUOTE

Om du skriver lite mer detaljer kring skuldsättningen och åtgärder hon har gjort samt övriga livsförhållanden och varför hon har fått avslag tidigare är det nog lättare att komma med råd.

Gör allt via kronofogdens hemsida, så får ni med allt som behövs.

• Gilla
Reaktioner: p79
Som fler skrivit...vad beror tidigare avslag på? När sökte hon sist och hur många gånger har hon sökt?
Har hon skulder som inte finns hos kfm så ska dom skrivas med. Lättast är att ansöka via deras hemsida då ser man vad som behövs. Allt det du listat att du skrivit i brevet tar man via telefon sen så behövs inte skrivas så mycket utöver det som är via hemsidan.

Är det någon som har sökt omprövning av skusan pga Corona, och kan betala mer..? Jag begärde omprövning i dec pga att hemarbetet ser ut att fortsätta.. Jag får behålla 2500kr extra för resor till och från jobb. I kombo med löneökning på 2000kr så blir det ju några tusenlappar i månaden. En handläggare har ringt mig, och hon visste inte riktigt hur de resonerar, med tanke på att ingen vet hur långvarigt detta kan bli. Hon skulle kolla lite med kollegorna. Ska bli spännande att se vad jag får för beslut. Hoppas såklart på avslag:facejoy:. Någon som varit i samma sits, och hur gick det?🙄

Kära Loppan... varför nu denna omprövning? Jag vill nog göra gällande att jag är själv ”ärligheten personifierad”, men att söka omprövning för indragna resor till/från jobbet hade jag aldrig gjort...
Vem av Dina borgenärer hade kunnat hävda/notera detta? Det är enkom tillfälligt...”imorgon” kanske vi är tillbaks på våra arbetsplatser igen...
Löneökningen kanske ja kan förstå att du ville ompröva även då den ligger i parametern för att vanliga löneökningar inte skall omprövas, men likväl...

Jag förstår inte...

Kära Loppan... varför nu denna omprövning? Jag vill nog göra gällande att jag är själv ”ärligheten personifierad”, men att söka omprövning för indragna resor till/från jobbet hade jag aldrig gjort...
Vem av Dina borgenärer hade kunnat hävda/notera detta? Det är enkom tillfälligt...”imorgon” kanske vi är tillbaks på våra arbetsplatser igen...
Löneökningen kanske ja kan förstå att du ville ompröva även då den ligger i parametern för att vanliga löneökningar inte skall omprövas, men likväl...

Jag förstår inte...

Därför att jag är så himla rädd att nån av borgenärerna ska börja gräva och att omprövning kommer från deras sida. Har 1 år och 7 månader kvar, bara tanken att det skulle bli förlängt gör mig illamående. Inte vet jag hur de skulle kunna upptäcka det riktigt, kanske via skatteverket på något sätt, att kommande deklaration har jag inga avdrag för resor till och från jobbet. Jag vet inte, men känslan av att vara jagad och bevakad sitter djupt rotad, under alla dessa år med utmätning och sanering. Kanske var dumt gjort, men nu har jag gjort det och får se vad de svarar 🙄

Att man blir beviljad skuldsanering medför ju offentlig utlysning i Poit, hur länge finns dessa uppgifter att tillgå? Hamnar man i ett livslångt register nånstans eller dyker det upp vid googling av namn tex?

Var nyss in och läste dagens poit på Bolagsverket för att se hur det ser ut, blev förvånad över dels hur många 90-80-talister som fått beslut men framför allt att man publicerar kompletta personnummer helt out in the open?

Jag förstår inte...
Hur hade du gjort om sambo blir hemma på föräldraledighet i ca 1 år? Skulle du ange att resekostnader hen har idag till arbetet inte finns under det året?
Ni övriga, hur hade ni gjort? Sambon har inga skulder hos fogden varken utmätning eller sanering men är såklart med i min beräkning

Hur hade du gjort om sambo blir hemma på föräldraledighet i ca 1 år? Skulle du ange att resekostnader hen har idag till arbetet inte finns under det året?
Ni övriga, hur hade ni gjort? Sambon har inga skulder hos fogden varken utmätning eller sanering men är såklart med i min beräkning

Beror väl på hur stora summor det handlar om?

Beror väl på hur stora summor det handlar om?
Ca 2000 per månad om du tänker på resekostnaden så det är ganska mycket. Inte aktuellt än på många månader men dagen kommer.

Vad kan hända om man glömmer det i omprövningen man skickar in?

Ca 2000 per månad om du tänker på resekostnaden så det är ganska mycket. Inte aktuellt än på många månader men dagen kommer.

Man blir uppringd och får svara på frågor om sånt bland annat. Beror ju på hur ärlig/oärlig ni känner att ni kan vara i telefon.

Hur menar du? Glömmer?

Jag skulle nog satsa på ärlighet, inget slår känslan att ”ha ryggen fri”. Mest troligt blir det kanske ändå avslag. :)

FAST, en sådan ökning är mindre än vad som är skäl för att ansöka om omprövning. Så egentligen borde det vara lugnt att låta bli om ni inte har andra ökningar av inkomst också?

Hur menar du? Glömmer?

Jag skulle nog satsa på ärlighet, inget slår känslan att ”ha ryggen fri”. Mest troligt blir det kanske ändå avslag. :)

FAST, en sådan ökning är mindre än vad som är skäl för att ansöka om omprövning. Så egentligen borde det vara lugnt att låta bli om ni inte har andra ökningar av inkomst också?
Vet inte hur det går till när man omprövar så tänkte om man missar att uppge det då.

Det blir ju lite skillnad. Ett barn till, hon får föräldrapenning på ca 7000 brutto mindre varje månad för dagarna räcker inte till full vecka i ett år etc etc. Men jag kommer nog ställa många frågor när det närmar sig så kan ta det då istället!

Hur långt i förväg bör man begära omprövning?

Vet inte hur det går till när man omprövar så tänkte om man missar att uppge det då.

Det blir ju lite skillnad. Ett barn till, hon får föräldrapenning på ca 7000 brutto mindre varje månad för dagarna räcker inte till full vecka i ett år etc etc. Men jag kommer nog ställa många frågor när det närmar sig så kan ta det då istället!

Hur långt i förväg bör man begära omprövning?

En omprövning kan ju ta upp till 3 månader innan man får beslut så jag skulle rekommendera att göra det så fort man vet om en eventuell ändring av ekonomin. Men som sagt riktmärket för att begära omprövning är ju en ökning om ca 4000kr per månad. Allt går ju att läsa sig till via kronofogdens hemsida.

Begär du väl omprövning av olika skäl så ”missa inga uppgifter” skriv som det är och ta det beslut som fattas. Du vet ju att det är under en begränsad tid och inget extra ”just nu” är värt att riskera en skuldsanering inför framtiden. Det är en chans man inte ska ta för givet.

Senast ändrad:
Go’morron alla !

Bara en reflektion. Personligen är jag rätt ”chill” i min skuldsanering och är inget jag grubblar särdeles över, men vaknade i morse och noterade att ett inkassoföretag hade tagit en Bisnode på mig och måste erkänna att då ”vände de sig” i magen på mig...
Mår direkt illa av att bolagen kan klampa in och ta kreditupplysningar på mig bara när helst... Ja förstår att de e ända sättet för dom att hålla koll på mina förehavanden gällande inkomst, etc, men likväl mår jag direkt illa när dom gör de... Känns så jäkla integritetskränkande på något konstigt sätt... :(
Fler än jag som känner så?

Happy friday ! :)

Go’morron alla !

Bara en reflektion. Personligen är jag rätt ”chill” i min skuldsanering och är inget jag grubblar särdeles över, men vaknade i morse och noterade att ett inkassoföretag hade tagit en Bisnode på mig och måste erkänna att då ”vände de sig” i magen på mig...
Mår direkt illa av att bolagen kan klampa in och ta kreditupplysningar på mig bara när helst... Ja förstår att de e ända sättet för dom att hålla koll på mina förehavanden gällande inkomst, etc, men likväl mår jag direkt illa när dom gör de... Känns så jäkla integritetskränkande på något konstigt sätt... :(
Fler än jag som känner så?

Happy friday ! :)
God morgon!
Har precis vaknat och ser att jag också har blivit "kollad".
Jag fick en obehagskänsla och känner som du.
Fick brev häromdagen från detta bolag att de köpt upp min skuld av Resursbank men det känns ändå olustigt.

God morgon!
Har precis vaknat och ser att jag också har blivit "kollad".
Jag fick en obehagskänsla och känner som du.
Fick brev häromdagen från detta bolag att de köpt upp min skuld av Resursbank men det känns ändå olustigt.

Du och jag går hand i hand...verkligen! :facejoy: För det Du anger är exakt samma händelselopp som för mig...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp