Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Någon borde kunna svara på min fråga här. Väntetid på 3 mån har gått så nu har jag fått samtal och även kompletterat gällande min skuldsanering till min handläggare på KF. Hur lång tid brukar det ta sedan tills min handläggare har beslutat om inledande leller avslag? Ringer de och säger det eller får man bara brev hem?

Tack för svar Peach, Ny2018, Fkr och Kimsan72!

Håller med om att det borde vara så att om betalplanen är satt till 3 år så är det det som gäller. Men jag följer ditt råd Kimsan72 och bollar frågan med KF. Återkommer med vad dem säger :)
Hej!
Om du bollar med KF och får kloka svar vore det intressant med information. Har själv 3-årig betalplan och även om jag ska betala drygt ett år till, funderar jag en del över det du skriver.

Hej!
Om du bollar med KF och får kloka svar vore det intressant med information. Har själv 3-årig betalplan och även om jag ska betala drygt ett år till, funderar jag en del över det du skriver.
Får jag fråga vad orsaken till 3-årig betalplan är? Barn?

Precis, motiveringen går ut på att barn inte ska drabbas (ytterligare). Ofta har man ju redan levt en tid som skuldsatt
Förstår det och fantastiskt att det finns ett sådant barnperspektiv. Är det mer regel än undantag, tro? Vet inte själv om jag ska försöka få en vanlig skuldsanering med kortare betalplan eller om jag ska söka skuldsanering för företagare först. Gissar att man inte blir beviljad båda för att sedan få välja om jag kommer dit.

Förstår det och fantastiskt att det finns ett sådant barnperspektiv. Är det mer regel än undantag, tro? Vet inte själv om jag ska försöka få en vanlig skuldsanering med kortare betalplan eller om jag ska söka skuldsanering för företagare först. Gissar att man inte blir beviljad båda för att sedan få välja om jag kommer dit.

Det görs en prövning i varje enskilt fall. Har man varit skuldsatt tungt och länge kan det gå lättare

Som Lasseman skriver görs prövning i det enskilda fallet. Synnerliga skäl, lagstiftning och praxis utgör grund för beslut. Det är enligt min erfarenhet inget man direkt kan påverka, min handläggare och jag diskuterade aldrig betalplanens längd utan det var helt och hållet KF's beslut, kom till min kännedom först när förslaget kom på posten.

Hej alla glada , idag kom mitt förslag på betalplan , ringde och godkände direkt , kontentan blev 0 kr i 3 år , skuld på 1,3 miljoner å ingen inkomst. Känns ju jäkligt surt att man inte kan betala en krona men hur stora är oddsen att företagen motsätter sig nu ? Hur lång tid tog det innan ni fick erat faktiska beslut efter ni godkänt betalplan ... nu e det en nervös väntan ! Vill oxå tipsa om att lånestopp.se öppnat så man kan spärra sig för nya lån . Jag gjorde det direkt enbart för att det känns skönt i min själ för några lån kan jag ju inte ta ändå ❤️

Igår kom betalplanen. 1300 mer i månaden from April kontra inledande. Ok för mig för då har grabben börjat förskolan på heltid och jag får ut en heltidslön igen.
Inte blir man rik av försäkringskassan....
Ringt och godkänt idag, så nu är det bara vänta på laga kraft vilket hen trodde skulle ske senast i April, om inget kommer fram som är skäl för avslag eller komplettering, men det tror varken hen eller jag.

Såg dock att några spekulerade i huruvida man får kortare betalplan för att man har barn- i mitt fall blev det inte så. Femårig betalplan trots att jag har grabben på 1,5 år varannan vecka.
Bättre än alternativet för mig dock med tanke på att jag som bäst skulle varit skuldfri om 15 år annars, men det kändes lite som ett slag i magen med den högre summan och en plan på fem år..

Utöver det frågade jag om löneförhöjning, ponerade att jag skulle få en höjning om 3000 i månaden före skatt och hen tyckte att om så är fallet bör jag kontakta dem så dem får besluta om omprövning är aktuellt.
Däremot tillades att en sådan förhöjning år två eller uppåt förmodligen inte resulterar i omprövning men att det kan vara skäl för omprövning om man får den förhöjningen under första året av sin sanering.
Bättre fråga en gång för mycket kom vi överens om så jag kommer ringa och rådgöra så fort det blir förändring i min ekonomi, vilket håll det än blir åt.

Oerhört glad över att jag fått den här chansen att bli totalt skuldfri!
Nu gäller det dock att strypa alla onödiga utgifter så jag och sonen inte behöver gå på knäna vissa månader.

Allt gott!

Dessa 3-4000 mer man ska tjäna för omprövning är det inklusive traktamenten?

Om man är borta mycket i tjänsten, och har högre levnadskostnader pga av det, räknas traktamenten ändå in i dom 3000 extra? Ja jag vet bättre att ompröva och vara säker men tänkte kolla om någon vet om det även gäller traktamenten

Tror tyvärr inte att det kommer att gå på grund av 3 enkla anledningar:
1: han har färska lån/färska försök
2: vad har aktivt gjorts för att få ner skulderna
3: behöver han bo i ett hem som kostar 75% av hans inkomst?

sen för övrigt så är det tyvärr idag ytterst få saker som kan förklaras bort pga psykisk ohälsa. Du kan faktiskt k praktiken till och med mörda någon och sen vifta bort det och i princip komma undan. Ledsen verkligen men tror det är kört.

mitt varmaste tips är att han halverar hyran först och främst, ingen ensamstående behöver bo för nästan 13.000 i månaden. Finns andrahandsuthyrningar även i storstäderna för runt 6000:- även om det är smått, men värt att bo litet för att kunna sova på natten.

berätta gärna hur det går

Han har inte färska lån, jag beskriver en period om 20 år.
Han har sålt av allt av värde för att betala av på skulderna samt gjort sig av med onödiga utgifter, kommunens skuldrådgivare säger att han har goda chanser att få skuldsanering.
Det är för att vi precis har separerat han bor i en lägenhet med den hyran, som jag skrev tidigare kommer han hyra ut ett rum för 5000 kr, eftersom han kommer bli nekad ett byte med sin ekonomi. Man kan inte gå ifrån att säga upp ett förstahandskontrakt till att bo tämligen osäkert i andra hand.

Låter ju rätt märkligt. Förstår att han blivit återbetalningsskyldig för de månader han överskridit sjukskrivning när han fått sjukpenning samtidigt som lön, men att de drar tillbaka all sjukskrivning rakt av måste ju kunna överklagas och vinnas ganska enkelt med underlag? De perioder han haft 100% sjukskrivning borde ju sysselsättningen vara 0 och rätt lätt utrett. Vill inte förminska problemet men om det är som du beskriver finns det ju ett case att slåss för så att säga, och vettefasen om KFM kommer köpa den förklaringen om skuldsanering är planen.

Även innan skulden till FK var ju ekonomin mer än kärv. Det är överklagat men FK vann. Om man inte är berättigad till en sjukpenning från första början får man ingen ersättning alls. Tyvärr är det så.

Denna tråden är sååå lång. Har plöjt det mesta, men inte allt. Jag har även använt sökfunktion för att finna svar. Men inte hittat.

Så jag slänger ut en fundering här. Jag är en "sensitivt begåvad personlighet" (Goggla om ni vill, men; Drunkna inte i dina känslor, är den bästa bok som förklarat mitt känsloliv.

Detta innebär en massa reflekterande, funderade, kännande osv.....

Men jag fick i början av december, inledande skuldsanering.
Den personen sa till mig att, att nu kommer inte vi höras på 4-6 veckor.

Går nu in på vecka 9.....

Får ännu sms, telefonsvararmeddelande från de jag lånat hos som " Kära kund, vi önskar att komma i kontakt med dig snarast."

Jag tycker detta är så stressande.

Känslomänniskan i mig vill svara dem, att jag ansöker om skuldsanering, så jag får inte gynna någon genom att endast betala er.

Jag har inte ett ENDA inkasso eller löneutmätning.

Men den snälla i mig vill svara på telefonsamtalen, sms:en, mejlen, att jag kan inte betala er just nu. Då jag ansöker om skuldsanering.

MEN!? Borde inte de veta det?

Usch, allt sliter och drar i mig.
Mår så psykiskt dåligt av allt detta.

Hur har ni andra gjort, när ni släppte allt?

Får ännu sms, telefonsvararmeddelande från de jag lånat hos som " Kära kund, vi önskar att komma i kontakt med dig snarast."

Känslomänniskan i mig vill svara dem, att jag ansöker om skuldsanering, så jag får inte gynna någon genom att endast betala er.

Men den snälla i mig vill svara på telefonsamtalen, sms:en, mejlen, att jag kan inte betala er just nu. Då jag ansöker om skuldsanering.

U

Min exman är i samma situation. Men jag tycker inte det är lämpligt att upplysa dina lånegivare om att du gjort ansökan om skuldsanering, för det kan bara innebära att de snabbt som sjutton släpper dina skulder tillKronofogden med utmätning till följd, innan din ansökan har behandlats.
Källa: https://lawline.se/answers/kan-kronofogden-gora-en-utmatning-innan-beslut-om-skuldsanering

Han var så pass dålig i sitt mående efter årsskiftet förra året att han jobbade mer procent än han var sjukskriven för och det såg FK då skatteverket har övergått till att se alla löner per månad. Det påbörjades en utredning om hur mycket han hade jobbat, dag för dag under 7 års tid och alla arbetsgivare kontaktades och lämnade in dessa uppgifter. Och då ansåg FK att den arbetsgivare som låg till grund för hans sjukskrivning inte skulle godkännas då han bara hade jobbat där i två månader och att han sedan hade börjat att gå upp i arbetstid på sitt gamla jobb. Så varenda dag han jobbat eller varit sjukskriven i alla år godkändes inte, utan han blev återbetalningsskyldig för rubbet även när han var sjukskriven på heltid. Sedan en härlig ränta på det.
Och då jag tjänade 450 000 förra året blev min ekonomi indragen i detta och FK ansåg att vi skulle ha möjlighet att betala 7500 kr per månad, vilket har skötts i ett halvår, men nu går det inte längre. Och vi har separerat.

Då föll han med andra ord på att hans sjukpenninggrundande inkomst var baserad på felaktiga uppgifter, skulle egentligen varit 0. Då spelar det inte någon roll hur sjuk man varit sedan, sjukpenningen per dag kommer sättas till 0 kr och det blir inget utbetalt, eller i det här fallet blev det återbetalning på allt..

Du har ju fått 3års plan av en särskild anledning. Då krävs det nog nått extraordinärt för att du helt plötsligt ska börja betala igen efter planen. Annars kan man ju helt enkelt sl skita i kortare plan.

Extraordinärt behövs nog inte, men särskilda skäl kanske

Då föll han med andra ord på att hans sjukpenninggrundande inkomst var baserad på felaktiga uppgifter, skulle egentligen varit 0. Då spelar det inte någon roll hur sjuk man varit sedan, sjukpenningen per dag kommer sättas till 0 kr och det blir inget utbetalt, eller i det här fallet blev det återbetalning på allt..
Han hade inte felaktiga uppgifter, han hade skickat in lönespec och arbetsgivareintyg ifrån en arbetsgivare, men FK gjorde en annan bedömning massor av år senare.

Min exman är i samma situation. Men jag tycker inte det är lämpligt att upplysa dina lånegivare om att du gjort ansökan om skuldsanering, för det kan bara innebära att de snabbt som sjutton släpper dina skulder tillKronofogden med utmätning till följd, innan din ansökan har behandlats.
Källa: https://lawline.se/answers/kan-kronofogden-gora-en-utmatning-innan-beslut-om-skuldsanering

Tack, är en psykiskt stressande, detta. Man vill ju bara veta NU.....
Jag svarar aldrig på "okända" samtal, säger det på mitt telesvar. Jag säger att, vill de komma i kontakt med mig, så bör de lämna ett meddelande eller skicka ett sms.

Den personen i mig som alltid vill göra rätt för mig, mår dåligt av Kfm instruktioner av att inte betala något till någon.
Sedan inledande skuldsanering, så betalar jag en summa på...nästan 11500 kronor, men jag har ju ännu ingen information om vad av dessa pengar som går till vilken långivare.

Men då några av de som jag är skyldig pengar, ännu söker mig, så skapar detta en stor oro inom mig.
Kommer det vara så här i många år? Även om jag får godkänd skuldsanering!?

Borde de inte ge upp, då de sett i poit att jag söker en sanering?

Tack, är en psykiskt stressande, detta. Man vill ju bara veta NU.....
Jag svarar aldrig på "okända" samtal, säger det på mitt telesvar. Jag säger att, vill de komma i kontakt med mig, så bör de lämna ett meddelande eller skicka ett sms.

Den personen i mig som alltid vill göra rätt för mig, mår dåligt av Kfm instruktioner av att inte betala något till någon.
Sedan inledande skuldsanering, så betalar jag en summa på...nästan 11500 kronor, men jag har ju ännu ingen information om vad av dessa pengar som går till vilken långivare.

Men då några av de som jag är skyldig pengar, ännu söker mig, så skapar detta en stor oro inom mig.
Kommer det vara så här i många år? Även om jag får godkänd skuldsanering!?

Borde de inte ge upp, då de sett i poit att jag söker en sanering?
Ingen har fått pengar ännu från din inledande sanering skulle jag tro... det betalas ut en gång/ år till dom som du är skyldig. Detta sköts av kfm.

Denna tråden är sååå lång. Har plöjt det mesta, men inte allt. Jag har även använt sökfunktion för att finna svar. Men inte hittat.

Så jag slänger ut en fundering här. Jag är en "sensitivt begåvad personlighet" (Goggla om ni vill, men; Drunkna inte i dina känslor, är den bästa bok som förklarat mitt känsloliv.

Detta innebär en massa reflekterande, funderade, kännande osv.....

Men jag fick i början av december, inledande skuldsanering.
Den personen sa till mig att, att nu kommer inte vi höras på 4-6 veckor.

Går nu in på vecka 9.....

Usch, allt sliter och drar i mig.
Mår så psykiskt dåligt av allt detta.

Hur har ni andra gjort, när ni släppte allt?

Det står ju i poit (post- och inrikes tidningar) att du har fått inledande skuldsanering, där kan ju företagen du är skyldig pengar se det.

Tyvärr blir man ju jagad ändå, men det är bara att ignorera in i det längsta. För om saneringen inte blir godkänd kan det ju vara bra att dra ut på processen att hamna hos kronofogden. Dock borde ju det inte vara så långt borta, men det beror ju på hur fort du fick inledande?

Han har inte färska lån, jag beskriver en period om 20 år.
Han har sålt av allt av värde för att betala av på skulderna samt gjort sig av med onödiga utgifter, kommunens skuldrådgivare säger att han har goda chanser att få skuldsanering.
Det är för att vi precis har separerat han bor i en lägenhet med den hyran, som jag skrev tidigare kommer han hyra ut ett rum för 5000 kr, eftersom han kommer bli nekad ett byte med sin ekonomi. Man kan inte gå ifrån att säga upp ett förstahandskontrakt till att bo tämligen osäkert i andra hand.
Men vännen, det var allt annat än ett påhopp, antingen var ditt inlägg otydligt eller så läste jag suddigt. Ville bara ge er ett realistiskt svar och inte ge falska förhoppningar... tycker du kan tagga ner ett snäpp eller sju för 99,9% härinne vill dig väl, inklusive jag

Han hade inte felaktiga uppgifter, han hade skickat in lönespec och arbetsgivareintyg ifrån en arbetsgivare, men FK gjorde en annan bedömning massor av år senare.

Något blr ju ha varit galet med det han skickade in eller något han senare borde ha skickat in men inte har skickat in.
Jag antar att han inte sett till att få ut skatten från den där fksmällen heller?

Har frågat förut men känner mig inte klokare så testar igen, även om jag fattar att det är svårt att ge råd...

Är lika kvalificerad för vanlig skuldsanering som skuldsanering för företagare och vet inte vad jag ska försöka med först.
Enligt KFM ska man kunna minst betala 1/7 av prisbasbelopp vilket är 6800:-/kvartal under tre år och inga betalningsfria månader. Men vet någon om det även innebär att man ska kunna betala mer om det utrymmet finns eller om det är tänkt som en fast avbetalning?

En till fundering, usch tankar och ångest går lite i skov känner jag.
Jag har en maxad kredit på Swedbank om 40 000:- som jag utnyttjade i samband med att jag försatte mitt företag i kk och 1,5 lön uteblev innan a-kassan kickade in. Köpte även en bil för 15 000:- av dessa, betalade 10 000:- kontant då jag förlorade tjänstebilen och måste ha bil i vardagen.
Har betalat av på denna skuld men släppt de andra skulderna.

Som jag förstått det ska man låta bli att betala av skulder när man ansökt om skuldsanering, gäller det även detta?

Är livrädd för att de ska stänga ner mitt konto och tömma barnens sparkapital (i deras namn och personnr, med dispositionsrätt). Vet nån hur det funkar?

Har frågat förut men känner mig inte klokare så testar igen, även om jag fattar att det är svårt att ge råd...

Är lika kvalificerad för vanlig skuldsanering som skuldsanering för företagare och vet inte vad jag ska försöka med först.
Enligt KFM ska man kunna minst betala 1/7 av prisbasbelopp vilket är 6800:-/kvartal under tre år och inga betalningsfria månader. Men vet någon om det även innebär att man ska kunna betala mer om det utrymmet finns eller om det är tänkt som en fast avbetalning?

Har du utrymme för att betala 25000 i månaden är det det som ska betalas

Tack för svar Peach, Ny2018, Fkr och Kimsan72!

Håller med om att det borde vara så att om betalplanen är satt till 3 år så är det det som gäller. Men jag följer ditt råd Kimsan72 och bollar frågan med KF. Återkommer med vad dem säger :)

Haft en liten konversation med KF angående detta. Det är omprövning som gäller år 4 och 5 också om ekonomin förändras. Blir nog inte många omprövningar om betalningsutrymmet minskar, men om man skulle få en ordentlig lönehöjning år 4 när betalplanen på 3 år är avklarad så bör man göra en omprövning.

Så som jag förstår det så är det också så att om man under saneringsperioden på 5 år, får löneförhöjning varje år och ökar sitt betalningsutrymme med låt oss säga 2000:- per år så att man hamnar över det intervallet som KF har i sitt ställningstagande (https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf), så innebär det att man redan vid år 2 är i det intervallet som omprövning bör göras.

Kanske inte är så sannolikt att man lyckas få upp sin lön med de summorna för att få det ökade betalningsutrymmet varje år, men tänkte att det kunde vara bra att lyfta min uppfattning om att ställningstagandet inte är per år utan under hela perioden som man har skuldsanering.

Obs, detta är vad jag fått som svar och skall inte ses som en total sanning.

En till fundering, usch tankar och ångest går lite i skov känner jag.
Jag har en maxad kredit på Swedbank om 40 000:- som jag utnyttjade i samband med att jag försatte mitt företag i kk och 1,5 lön uteblev innan a-kassan kickade in. Köpte även en bil för 15 000:- av dessa, betalade 10 000:- kontant då jag förlorade tjänstebilen och måste ha bil i vardagen.
Har betalat av på denna skuld men släppt de andra skulderna.

Som jag förstått det ska man låta bli att betala av skulder när man ansökt om skuldsanering, gäller det även detta?

Är livrädd för att de ska stänga ner mitt konto och tömma barnens sparkapital (i deras namn och personnr, med dispositionsrätt). Vet nån hur det funkar?

När du väl har sökt och fått inledande så ska du inte betala på någon skuld för så gynnar du den borgenären.

Dom kommer ju inte stänga av ditt konto. Jag har en skuld till min bank som ingår i min sanering och jag är fortfarande kund där.

Däremot kommer ju ditt kreditkort spärras den dagen du får inledande om du inte har betalt färdigt.

När du väl har sökt och fått inledande så ska du inte betala på någon skuld för så gynnar du den borgenären.

Dom kommer ju inte stänga av ditt konto. Jag har en skuld till min bank som ingår i min sanering och jag är fortfarande kund där.

Däremot kommer ju ditt kreditkort spärras den dagen du får inledande om du inte har betalt färdigt.
Ja blä, kreditkortet har jag redan klippt, användes endast en månad men då till max.
Men man får behålla sitt vanliga betalkort?
Och mina barns konton, är de skyddade tro? Jag som vårdnadshavare får tex inte ta ut pengarna hur som helst.

Ja blä, kreditkortet har jag redan klippt, användes endast en månad men då till max.
Men man får behålla sitt vanliga betalkort?
Och mina barns konton, är de skyddade tro? Jag som vårdnadshavare får tex inte ta ut pengarna hur som helst.

Ja det vanliga betalkortet får man behålla. Hur det är med dina barns konton kan jag tyvärr inte svara på.

Hej!

Hur stor vikt läggs vid att man har kontakt med budget- och skuldrådgivaren i sin ansökan?

Som jag tidigare skrivit så är det fruktansvärt svårt att ens få kontakt med min rådgivare i kommunen. Inget svar på varken telefon eller mail..

Vi skulle sätta igång och skriva en ansökan, men då jag inte fått tag i hen på flera veckor så känns verkligen som man bara står och trampar vatten just nu.

Så kan jag skicka in en ansökan själv och bocka i att jag har kontakt med budget- och skuldrådgivaren och be dom skicka kopior dit.
Sedan hoppas det kan bli några möten med rådgivaren under tiden som ansökan om skuldsanering ligger hos kfm innan dom tar tag i den.

Om inte det blir möten så kanske man kan förklara situationen när dom ringer mig och vill ställa lite frågor m.m.

Hur hade ni gjort?

Ha en underbar Fredag! <3

Hej!

Hur stor vikt läggs vid att man har kontakt med budget- och skuldrådgivaren i sin ansökan?

Som jag tidigare skrivit så är det fruktansvärt svårt att ens få kontakt med min rådgivare i kommunen. Inget svar på varken telefon eller mail..

Vi skulle sätta igång och skriva en ansökan, men då jag inte fått tag i hen på flera veckor så känns verkligen som man bara står och trampar vatten just nu.

Så kan jag skicka in en ansökan själv och bocka i att jag har kontakt med budget- och skuldrådgivaren och be dom skicka kopior dit.
Sedan hoppas det kan bli några möten med rådgivaren under tiden som ansökan om skuldsanering ligger hos kfm innan dom tar tag i den.

Om inte det blir möten så kanske man kan förklara situationen när dom ringer mig och vill ställa lite frågor m.m.

Hur hade ni gjort?

Ha en underbar Fredag! <3

Skicka in en ansökan och skriv att du försökt att få kontakt men att det var månader bort.

Man måste inte ha haft kontakt med en rådgivare speciellt inte om man redan har koll på alla siffror själv och kan räkna ut med enkel matematik att man är insolvent.

Skicka in en ansökan och skriv att du försökt att få kontakt men att det var månader bort.

Man måste inte ha haft kontakt med en rådgivare speciellt inte om man redan har koll på alla siffror själv och kan räkna ut med enkel matematik att man är insolvent.

Tack för svar!
Jo, första mötet vi hade så hade jag tagit med mig en lista på alla lån med räntor.

Han räknade och berättade/visade att jag inte skulle kunna betala av skulderna under lååång lååång tid och får jag löneutmätning så skulle jag knappt ens kunna betala av räntorna på lånen av pengarna de skulle dra från min lön.
Så jag "låg bra till" att få skuldsanering. (om man nu ska tro rådgivaren)

Då lyder jag ditt råd och filar på en ansökan!
Tack återigen. Fick jag lite hopp. :)

Tack för svar!
Jo, första mötet vi hade så hade jag tagit med mig en lista på alla lån med räntor.

Han räknade och berättade/visade att jag inte skulle kunna betala av skulderna under lååång lååång tid och får jag löneutmätning så skulle jag knappt ens kunna betala av räntorna på lånen av pengarna de skulle dra från min lön.
Så jag "låg bra till" att få skuldsanering. (om man nu ska tro rådgivaren)

Då lyder jag ditt råd och filar på en ansökan!
Tack återigen. Fick jag lite hopp. :)

Det tycker jag absolut att du ska göra, du har inget att förlora men allt att vinna! Lycka till! :folded:

Skuldsaneringsperioden är den tid som man kan begära omprövning och som
betalningsanmärkningarna finns kvar, vilket är fem år från inledandet för
privatpersoner och tre år från inledandet för skuldsanering för företagare. Om
betalningsplanen löper ut senare än detta så är skuldsaneringsperioden klar när
betalningsplanen löper ut. Hittade detta så omprövning gäller oavsett längd på betalplan tolkar jag det som.

Ni med skuldsanering, som är ensamstående med barn, hur ser er månadsbudget ut med förbehållsbelopp + ev buffert? Tänker att jag lika gärna kan börja leva efter en sådan även om varken utmätning eller något annat börjat (än).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp