- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Tack.Ja du får behålla din skatteåterbäringen vi skuldsanering.
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Hej!
Hur stor vikt läggs vid att man har kontakt med budget- och skuldrådgivaren i sin ansökan?
Som jag tidigare skrivit så är det fruktansvärt svårt att ens få kontakt med min rådgivare i kommunen. Inget svar på varken telefon eller mail..
Vi skulle sätta igång och skriva en ansökan, men då jag inte fått tag i hen på flera veckor så känns verkligen som man bara står och trampar vatten just nu.
Så kan jag skicka in en ansökan själv och bocka i att jag har kontakt med budget- och skuldrådgivaren och be dom skicka kopior dit.
Sedan hoppas det kan bli några möten med rådgivaren under tiden som ansökan om skuldsanering ligger hos kfm innan dom tar tag i den.
Om inte det blir möten så kanske man kan förklara situationen när dom ringer mig och vill ställa lite frågor m.m.
Hur hade ni gjort?
Ha en underbar Fredag!![]()
Har redan gett dig svar på det här så nu känns det som ett eko....
Men som jag skrivit tidigare:
Jag träffade aldrig min Budgetrådgivare. Vi hade telefonkontakt två gånger, första gången tog jag upp alla siffror, andra gången pratade vi mer allmänt. Hen sa då att hen kan hjälpa mig med ansökan men att det är väntetid på flera månader.
Därför gjorde jag min egen ansökan, utan hens hjälp. Däremot så skrev jag in hen som Budgetrådgivare i ansökan och hen fick läsa mitt personliga brev och lämna kommentarer innan jag kompletterade min ansökan med det till kfm.
Idag har jag fått betalplan, nu ska det bara vinna laga kraft vilket min handläggare på skusan tror kommer ske senast i April.
Hoppas du fått det svar du sökte....
- Meddelanden
- 106
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 72
Ni som legat hos KF ett tag. Hur mycket brukar ni få tillbaka på skatten? Jag har idag skuldsanering och har verkligen ingen aning om jag ska förvänta mig att få tillbaka 200kr eller 10.000. Förra året tog KF skatten direkt
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Ni som legat hos KF ett tag. Hur mycket brukar ni få tillbaka på skatten? Jag har idag skuldsanering och har verkligen ingen aning om jag ska förvänta mig att få tillbaka 200kr eller 10.000. Förra året tog KF skatten direkt
Första året med skuldsanering fick jag tillbaka 18000kr andra året fick jag restskatt på 2500kr. Ganska stort spann där.

- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Det är ju väldigt olika hur dom olika långivarna fördelar pengarna på lånen under skuldsanering. De flesta gör ju så man inte betalar nåt på räntan utan det dras på kapitalbeloppet. Man ska nog inte förvänta sig några större summor.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Inte alltid.Ja du får behålla din skatteåterbäringen vi skuldsanering.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Du kanske vill utveckla?Inte alltid.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Du kanske vill utveckla?
Jo du får behålla din skatteåterbäring vid BESLUTAD skuldsanering. Innan dess och om skatteåterbäringen kommer i samband med att Du har inledande, så kan din handläggare anse att kommande återbäring skall regleras som ett engångsbelopp i din betalplan.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Ja att ha skuldsanering så förutsätter jag att den är beviljadJo du får behålla din skatteåterbäring vid BESLUTAD skuldsanering. Innan dess och om skatteåterbäringen kommer i samband med att Du har inledande, så kan din handläggare anse att kommande återbäring skall regleras som ett engångsbelopp i din betalplan.
Förstår att vad som helst kan hända med skatteåterbäring innan dess. Kan också tänka mig att släpande skulder till staten kan ställa till det om de inte omfattats av saneringen och/eller även nya skulder efter beslut som hamnat hos KFM.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 734
- Mottagna reaktioner
- 322
- Poäng
- 487
Jag känner en som fått skuldsanering med 3 års betalplan under 2020. Skuldsaneringen är ändå på 5 år, förutom att du bara behöver betala dina 3 år. Exakt hur man ska tolka den informationen är inte helt glasklart, men det är alltså inte över förrän efter 5 år.Försökt ställa denna frågan tidigare i tråden, men det har nog fallit bort i flödet så jag provar igen.
När man som i vissa fall har 3 års betalplan, ska man ansöka om omprövning för t.ex. högre lön under de kvarstående 2 åren av saneringen fastän betalplanen är avklarad? Hittar ingen jättetydlig information om detta.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Hur såg omständigheterna för den personen ut, vet du?Jag känner en som fått skuldsanering med 3 års betalplan under 2020. Skuldsaneringen är ändå på 5 år, förutom att du bara behöver betala dina 3 år. Exakt hur man ska tolka den informationen är inte helt glasklart, men det är alltså inte över förrän efter 5 år.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Det har jag också uppfattat, men är ändå nyfiken att höra.Om jag fattat det rätt är det dom som har haft en längre skuldsättning och har barn som påverkats av detta som får kortare betalplan.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag har läst att en ev högre summa ska meddelas till skuldsaneringingsenheten och ev omprövas. Över 10000 kr om jag inte minns fel.Du kanske vill utveckla?
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Jag har läst att en ev högre summa ska meddelas till skuldsaneringingsenheten och ev omprövas. Över 10000 kr om jag inte minns fel.
Fast inte när det gäller skatteåterbäringen väl? 😵
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jo.Fast inte när det gäller skatteåterbäringen väl? 😵
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Fast det har jag svårt att tro.
Det står ju såhär på kronofogdens hemsida: Du får tillbaka din skatteåterbäring direkt från Skatteverket om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga.
Isf borde ju min handläggare ha tagit min återbäring men hon sa att den får man behålla.
- Meddelanden
- 734
- Mottagna reaktioner
- 322
- Poäng
- 487
Inte allt, men ensamanstående med barn och heltidsarbetande.Hur såg omständigheterna för den personen ut, vet du?
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Har snart betat av hälften av denna tråd, ca 500 sidor och mycket matnyttigt som tagits upp. Bla var det en person som fick en skuld under skusan som inte ingick i saneringen pga att skulden inte förfallit ännu.
Hur funkar det med tex mitt blancolån på 400tkr som är upplagt på 12 år? Har det inte förfallit med andra ord? Eller mitt maxade kreditkort på 40tkr som fortfarande är öppet för användning? Vet nån?
Hur funkar det med tex mitt blancolån på 400tkr som är upplagt på 12 år? Har det inte förfallit med andra ord? Eller mitt maxade kreditkort på 40tkr som fortfarande är öppet för användning? Vet nån?
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Har snart betat av hälften av denna tråd, ca 500 sidor och mycket matnyttigt som tagits upp. Bla var det en person som fick en skuld under skusan som inte ingick i saneringen pga att skulden inte förfallit ännu.
Skulderna förfaller ju när du slutar att betala på dom.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Jag tänkte också så, men förfaller de i sin helhet? Känner mig lite korkad just nu, efter jag läste de inläggen.Skulderna förfaller ju när du slutar att betala på dom.
Vilken mardröm att få ackumulerad skuld på 100tkr mitt i saneringen som den personen fick.
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Jag tänkte också så, men förfaller de i sin helhet? Känner mig lite korkad just nu, efter jag läste de inläggen.
Vilken mardröm att få ackumulerad skuld på 100tkr mitt i saneringen som den personen fick.
Det lät lite konstigt, kommer du ihåg exakt vad som stod i inlägget?
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Det lät lite konstigt, kommer du ihåg exakt vad som stod i inlägget?
Bilagor
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Tycker ändå det låter konstigt men då har man ju inte all information. Jag hade kreditkort och när jag slutade betala så förföll ju hela kreditbeloppet likväl hände samma sak med mitt större blancolån.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Alla lån som är tagna innan inledande skuldsanering ingår och det gäller hela skulden.Jag tänkte också så, men förfaller de i sin helhet? Känner mig lite korkad just nu, efter jag läste de inläggen.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Ok, ja så har jag också fattat det.Alla lån som är tagna innan inledande skuldsanering ingår och det gäller hela skulden.
Verkade lite luddigt om detta rörde ett lån som togs efter ansökan men före inledande, och om det var det som ställde till det.
Hade tänkt skicka iväg en ansökan snart, så då kanske det är lika bra att sluta betala på mitt kreditkort som jag fortsatt med, fast släppt allt annat? För att se till att skulden så att säga förfaller och fastställs?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag betalade av några smålån efter ansökan samt på mitt CSN-lån.Ok, ja så har jag också fattat det.
Verkade lite luddigt om detta rörde ett lån som togs efter ansökan men före inledande, och om det var det som ställde till det.
Hade tänkt skicka iväg en ansökan snart, så då kanske det är lika bra att sluta betala på mitt kreditkort som jag fortsatt med, fast släppt allt annat? För att se till att skulden så att säga förfaller och fastställs?
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Ja ok. Hur blir det egentligen med exempelvis en avbetalning om 15 000:- jag har på en bil, köpte den för 25 000:- och betalade 10 000:- kontant. Tas den direkt tillbaka av MyMoney som är kreditgivare om jag slutar betala på den eller är det KFM som utmäter när den hamnar där?Jag betalade av några smålån efter ansökan samt på mitt CSN-lån.
Den skulden är bara ett halvår gammal eftersom jag förlorade min tjänstebil, kan det med all säkerhet ligga till last inför ansökan, även om bil är nödvändig för barnomsorg?
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja ok. Hur blir det egentligen med exempelvis en avbetalning om 15 000:- jag har på en bil, köpte den för 25 000:- och betalade 10 000:- kontant. Tas den direkt tillbaka av MyMoney som är kreditgivare eller är det KFM som utmäter?
Den skulden är bara ett halvår gammal eftersom jag förlorade min tjänstebil, kan det med all säkerhet ligga till last inför ansökan, även om bil är nödvändig för barnomsorg?
Har bilen en kreditnotering i bilregistret så ingår den skulden inte I skuldsaneringen.
Med sånt litet övervärde kan den troligen inte utmätas, men väl återtas. Görs oftast av finansbolagen, annars kfm
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Tack för svar. Går jag in på biluppgifter.se så står det att den ej är köpt på kredit, säger det något? Är det vanligt att den här typen av köp återtas, oavsett av vem?Har bilen en kreditnotering i bilregistret så ingår den skulden inte I skuldsaneringen.
Med sånt litet övervärde kan den troligen inte utmätas, men väl återtas. Görs oftast av finansbolagen, annars kfm
En betydande ökning på 4-5000 kr/mån. Är det brutto eller netto då?Kan meddela att jag idag fick avslag på min omprövning
Men nu kan jag sova gott i alla fall, ingen borgenär kan ”hinna före mig” så jag riskerar att saneringen förlängs. Det står i motiveringen att det ska vara en långvarig betydande ökning om 4-5000 kr/,månad.
Hurra för lilla mig, lite extra cash i plånboken och lite extra vin ikväll😛
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
En betydande ökning på 4-5000 kr/mån. Är det brutto eller netto då?
Efter skatt.
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Ok, ja så har jag också fattat det.
Jag sålde min "dyra" bil i samband med ansökan och betalade bort alla små krediter (upp till 50k kronor), min handläggare tyckte bara det var bra för då visade jag att jag gjort det jag kunnat för att betala tillbaka.
Släppte inte allt förrän månaden efter jag ansökt då jag skickade in ansökan några dagar efter jag fått lön och betalat den summa som ingick i avbetalningen. Inga konstigheter där heller.
Samtidigt så har jag förstått det som att det ibland är godtyckligt och beror lite på vilken handläggare man får...
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Tack för svar. Går jag in på biluppgifter.se så står det att den ej är köpt på kredit, säger det något? Är det vanligt att den här typen av köp återtas, oavsett av vem?
Då har du alltså ett vanligt blancolån och bilen hade inte med saken att göra
- Meddelanden
- 93
- Mottagna reaktioner
- 24
- Poäng
- 102
Då har du alltså ett vanligt blancolån och bilen hade inte med saken att göra
Vad menas med att om bilen är på kredit får den inte tas med i skuldsaneringsanökan? Jag är medlåntagare på billån men fick ta med den
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Känner mig ganska övertygad om att det inte var det han menade, eller skrev, om du kollar min undran. Jag undrade om kreditgivaren på 50% av bilen kunde ta tillbaka den vid utebliven betalning, hans svar som åtminstone jag tolkade det, var att om den inte är registrerad som kreditköp så har just det lånet inget med bilen att göra utan ses som vilken blancolån som helst.Vad menas med att om bilen är på kredit får den inte tas med i skuldsaneringsanökan? Jag är medlåntagare på billån men fick ta med den
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Fräcka frågor men ställer dem ändå; Hur mycket fanns i madrassen när skuldsanering var fastställt och vad användes de sedan till?
- Meddelanden
- 34
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 52
Hej igen allihopa!
Inledande skuldsanering november fick idag hem en betalplan.
Fick under inledande 2000 kr att betala innan var löneutmötning 4300 kr men de kunde de inte dra då lönen inte räckte med förbehållsbelopp.
Min betal plan va nu på 5500 kr varje månad.
De ha räknat jag får underhåll för mina 2 barn som bor här heltid vilket jag inte får.
Jag och yngste barnets pappa delar dagis.
Och han ha barnet varannan helg så jag kan jobba.
Andra barnets pappa hjälper till vid klädköp hämtning lämning skola osv.
Blev väldigt glad, då de innebär ett steg närmare sanering men fick så ont i magen. Det är 3000 kr som jag ej får som de räknat med. Räcker jag behöver vabba några dagar så är jag orolig att jag inte ska få det att gå runt och lyckas följa planen. Eller nått annat oförutsett händer.
Är de någon som har erfarenheter med det här me underhåll och inte. Hur ni fått er sanering? Hur de räknat där.
Tack för alla som orkar läsa.
Fick under inledande 2000 kr att betala innan var löneutmötning 4300 kr men de kunde de inte dra då lönen inte räckte med förbehållsbelopp.
De ha räknat jag får underhåll för mina 2 barn som bor här heltid vilket jag inte får.
Blev väldigt glad, då de innebär ett steg närmare sanering men fick så ont i magen. Det är 3000 kr som jag ej får som de räknat med. Räcker jag behöver vabba några dagar så är jag orolig att jag inte ska få det att gå runt och lyckas följa planen. Eller nått annat oförutsett händer.
Är de någon som har erfarenheter med det här me underhåll och inte. Hur ni fått er sanering? Hur de räknat där.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Grattis till skuldsanering!Hej igen allihopa!
Jag är en av dem som nog vet minst här, men av det jag kunnat läsa mig till hittills så kontaktas väl Försäkringskassan i samband med utmätning och sedermera skuldsanering? För att bla fastställa ev underhåll, bostadsbidrag, f-penning osv kan jag tänka mig. Alternativet till att de räknat fel kanske kan vara att du är berättigad underhåll som du inte får av olika anledningar, kanske för att du själv inte anmält det eller hur det nu funkar. Har du bostadsbidrag kanske du angett att du har två barn på heltid och då finns ju de uppgifterna hos Försäkringskassan, och då antas att du även får underhåll för två hemmavarande barn på heltid? Även om ni har egna uppgörelser föräldrar emellan.
Förbehållet ska ju alltid vara intakt. Spontant hade jag genast dubbelkollat mina egna givna uppgifter och ringt min handläggare/kontakten som står på betalplanen. Det kommer säkert lösa sig.
Senast ändrad:
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.