Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej hopp , inledande skuldsanering sen dec och precis flyttat , jag arbetstränar varje dag och får då behålla pengar för resor , fk betalar ut 2,50 av 18,50 milersättning, kan jag nästa år ansöka om milersättning som vanligt ? Och skriva i avdraget från fk ?
Väl mött

Hej hopp , inledande skuldsanering sen dec och precis flyttat , jag arbetstränar varje dag och får då behålla pengar för resor , fk betalar ut 2,50 av 18,50 milersättning, kan jag nästa år ansöka om milersättning som vanligt ? Och skriva i avdraget från fk ?
Väl mött
Var det inte inräknat i betalplanen?

Så kanske det är ? Tänker ju mer att jag får behålla mer pengar för att ta mig till jobb , är det redan då avräknat som ersättning ? Är ju mina pengar från början eller är det jag som tänker fel

Hej!

Jag har inledande skuldsanering och min handläggare på kfm ringde mig idag för att komplettera mina inkomstuppgifter, då jag är sjukskriven för tillfället. Hen satt och arbetade på min betalningsplan.

Det känns skönt, men samtidigt lite skrämmande att kommit så här långt i processen. :)

Men nu börjar alla tankar komma.

Tänk om någon borgenär motsätter sig?

Vad händer om eller när de motsätter sig?

Vad är den största anledning till att de motsätter sig?

Vet någon om det finns någon borgenär som "alltid" motsätter sig?

Finns det någon statistik eller undersökning på forumet, om hur många som godkänts alternativt fått avslag i denna del av processen?

Hjärnan är en mix av tankar och känslor nu.
Men finns det någon som spontant vill svara på mina frågor, så är jag mer än tacksam.
Är lite ensamt när man sitter ensam i denna process och inte har någon att bolla tankar med.

Jaha, då har jag och sambon beslutat oss för att släppa alla lån och krediter denna månaden. Har pratat med Skuldrådgivaren och hon rådde oss att våga och att ansöka om skuldsanering. Känns otroligt skrämmande. Hela lånekarusellen har ju varit mycket för att inte hamna hos Kronofogden och nu släpper vi allt med vilje. Vi har ingenting hos Inkasso eller Kronofogden nu men går under av alla lån/krediter och ständigt ont i magen.

Ska sätta mig och fila på det personliga brevet i helgen - sedan skicka in om ett litet tag.

Jaha, då har jag och sambon beslutat oss för att släppa alla lån och krediter denna månaden. Har pratat med Skuldrådgivaren och hon rådde oss att våga och att ansöka om skuldsanering. Känns otroligt skrämmande. Hela lånekarusellen har ju varit mycket för att inte hamna hos Kronofogden och nu släpper vi allt med vilje. Vi har ingenting hos Inkasso eller Kronofogden nu men går under av alla lån/krediter och ständigt ont i magen.

Ska sätta mig och fila på det personliga brevet i helgen - sedan skicka in om ett litet tag.

Gör ni rätt i om det inte går runt.
Hade också en stor klump i magen när jag släppte alla mina lån och första tiden var jobbigt såklart när man alltid har betalat allting och aldrig varit sen med en räkning. Man kände sig riktigt jäkla dålig som person.
Även fast det dundrar in brev och telefonsamtal efter ett tag så mår jag inte lika dåligt som när jag jagade lån.

Gör ni rätt i om det inte går runt.
Hade också en stor klump i magen när jag släppte alla mina lån och första tiden var jobbigt såklart när man alltid har betalat allting och aldrig varit sen med en räkning. Man kände sig riktigt jäkla dålig som person.
Även fast det dundrar in brev och telefonsamtal efter ett tag så mår jag inte lika dåligt som när jag jagade lån.

Tack för pepp, har sjukt ont i magen nu men det måste göras. Vi går back ständigt och har aldrig något över. Orkar inte längre. Vågar inte hoppas att vi ska få igenom skuldsanering på första försöket men måste ju våga söka. Oavsett får vi mycket mer över på förbehållsbelopp.

Har du skuldsanering nu?

Tack för pepp, har sjukt ont i magen nu men det måste göras. Vi går back ständigt och har aldrig något över. Orkar inte längre. Vågar inte hoppas att vi ska få igenom skuldsanering på första försöket men måste ju våga söka. Oavsett får vi mycket mer över på förbehållsbelopp.

Har du skuldsanering nu?
Har just gjort samma sak, fick för drygt en vecka sedan hem ett brev från KFM att de tagit emot min ansökan.
Hatar brevlådan just nu men går in i en slags autopilot när kraven och delgivningskvittona öppnas och signeras, har en svart pärm jag sätter in allt i under respektive skuld, dvs fakturor jag inte längre betalar.

Fick idag både delgivning och ett krav från ett företag där det stod ”Betalningspåminnelse - Detta fixar du! - Betala 125 000:- omgående”
Viss tragikomik i det. Med det sagt, du är inte ensam!

Har just gjort samma sak, fick för drygt en vecka sedan hem ett brev från KFM att de tagit emot min ansökan.
Hatar brevlådan just nu men går in i en slags autopilot när kraven och delgivningskvittona öppnas och signeras, har en svart pärm jag sätter in allt i under respektive skuld, dvs fakturor jag inte längre betalar.

Fick idag både delgivning och ett krav från ett företag där det stod ”Betalningspåminnelse - Detta fixar du! - Betala 125 000:- omgående”
125 000 kr! Verkligen komiskt.😱

125 000 kr! Verkligen komiskt.😱
Det är en företagsskuld där jag är borgensman, bad först om en avbetalningsplan och fick svaret ”Självklart! Vi gör ALLT vi kan för våra kunder, vi förstår att det här är en väldigt speciell situation”. Voilà - en 6 månadersplan om ca 20 000:-/mån. Beslutet blev både skitsvårt och skitlätt om att avstå en sådan plan.

Har du skuldsanering nu?

Var samma här. Så förstår hur ni har det. Men det kommer bli bättre!
När påminnelserna börjar komma i början så känner man sig liten, men det går över litegrann konstigt nog. Nu har jag insett att jag inte klarar av detta längre, så att släppa var det bästa i alla fall.

Har inte skuldsanering. Fick avslag första gången för cirka 1 år sedan. Men för att göra en lång historia kort så var det pga mitt spelmissbruk som jag inte hanterade tillräckligt bra och överlag
var jag inte "mogen" för att få det. Dum som jag var så trodde jag att jag kunde skicka in en ansökan och sen var det klart utan att knappt göra någonting själv..

Nu så har jag tagit tag i spelandet och allting annat, så nu känns det som jag är mer förberedd.
Kommer skicka in min ansökan igen den 9 Mars.

Jag håller verkligen tummarna för er att det går vägen! <3

Det är en företagsskuld där jag är borgensman, bad först om en avbetalningsplan och fick svaret ”Självklart! Vi gör ALLT vi kan för våra kunder, vi förstår att det här är en väldigt speciell situation”. Voilà - en 6 månadersplan om ca 20 000:-/mån. Beslutet blev både skitsvårt och skitlätt om att avstå en sådan plan.
Jag var med om samma, 6 månaders avbetalningsplan på 350000 kr dvs över 50000 kr per månad... Jag släppte allt den dagen.

När påminnelserna börjar komma i början så känner man sig liten, men det går över litegrann konstigt nog. Nu har jag insett att jag inte klarar av detta längre, så att släppa var det bästa i alla fall.

Har inte skuldsanering. Fick avslag första gången för cirka 1 år sedan. Men för att göra en lång historia kort så var det pga mitt spelmissbruk som jag inte hanterade tillräckligt bra och överlag
var jag inte "mogen" för att få det. Dum som jag var så trodde jag att jag kunde skicka in en ansökan och sen var det klart utan att knappt göra någonting själv..

Nu så har jag tagit tag i spelandet och allting annat, så nu känns det som jag är mer förberedd.

Varför just 9:e Mars ?

Varför just 9:e Mars ?

För det är min turdag! ;)
Haha! Nej skämt å sido.. jag fick äntligen ett möte med min skuldrådgivare och på nästa möte vi bokade den 9e ska vi tillsammans skicka in en ansökan.
Vet att jag kan göra det själv, men känns bra att göra det tillsammans.

Hej!
Är det någon här inne som fått ett avslag under sitt inledande beslut och sedan överklagat detta och haft tingsrätten på sin sida?
Det är nämligen min verklighet nu, fått avslag under mitt inledande beslut jag fick i början på december ifjol. För ca 2 veckor sedan fick jag avslaget.. Har överklagat ärendet och inväntar tingsrättens beslut

Jag var med om samma, 6 månaders avbetalningsplan på 350000 kr dvs över 50000 kr per månad... Jag släppte allt den dagen.
Ja vad bra, det betalar man ju med lätthet. Känns mer som nån sorts formalia, företaget jag hade med att göra har haft en rätt falsk approach redan sedan dagen jag som företagare ingick avtal med dem, och sedan även under företagets plötsliga nedgång och därefter konkurs, och känner mer eller mindre att jag inte bryr mig om att de inte kommer få sitt lån återbetalt.

Även om jag varken har utmätning eller skuldsanering (än) lever jag som om jag har det, dvs på ca 16000:-/mån, och resten åker in i madrassen. Vet inte om det är naivt av mig men upplever någon sorts sinnesfrid i det, acceptans, och uppskattar stört nog att utmana mig såhär, och börjar nästan se det som en sport. Minns att jag kände likadant som fattig student under gymnasietiden, att det enklare livet berikade och lärde mig uppskatta det lilla. Ju högre status jag haft (villa, god ekonomi, två bilar osv) desto fattigare har jag känt mig. Är det någon som känner igen sig?

Ju högre status jag haft (villa, god ekonomi, två bilar osv) desto fattigare har jag känt mig. Är det någon som känner igen sig?
Nej jag tror många kan känna igen sig. Man hade också en annan syn på pengarna som ung. Högre status, större inkomst men större utgifter så det går jämt ut.

Även om jag varken har utmätning eller skuldsanering (än) lever jag som om jag har det, dvs på ca 16000:-/mån, och resten åker in i madrassen. Vet inte om det är naivt av mig men upplever någon sorts sinnesfrid i det, acceptans, och uppskattar stört nog att utmana mig såhär, och börjar nästan se det som en sport. Minns att jag kände likadant som fattig student under gymnasietiden, att det enklare livet berikade och lärde mig uppskatta det lilla. Ju högre status jag haft (villa, god ekonomi, två bilar osv) desto fattigare har jag känt mig. Är det någon som känner igen sig?

Jag känner absolut igen mig. Ganska snart efter att jag började leva med utmätning så började jag också fundera på hur jag skulle tjäna extra pengar, hur jag kunde leva bra men ändå snålt, vad jag kunde spara pengar på för att få ut så mycket som möjligt av det jag hade och hur jag skulle starta en förändring av mitt liv ekonomiskt från och med då och ända in i framtiden tills jag blir fri igen.

I min egen mening har jag hittills lyckats med bravur, jag har påbörjat mitt tredje år av min sanering och jag har aldrig i hela mitt vuxna liv sparat så mycket pengar som jag gjort under dom här tuffa åren. Jag gör panelundersökningar, jag plockar upp pant, jag lever under existensminimum nästan varje månad och min största utgift nu för tiden är mitt sparande. Jag har näst intill varit extrem men då är mitt nyfunna mål så mycket viktigare än alla frestelser här och nu, det är så värt allt.

Jag ser det också som en sport, jag vet att jag sparar mer under skuldsanering än vad vänner sparar överhuvudtaget. Jag ska vända hela skiten och jag ska göra det rejält!

Ibland kommer jag på mig själv med att prata om att man kan spara/tjäna pengar på olika saker med kollegor och i samma stund inser jag hur galet det måste låta för dom har ju ingen aning om vad jag gått igenom dom senaste åren och i deras öron låter det nog trivialt men i mina låter det genialt!

Jag älskar mat och att laga mat och det är ju onekligen posten man kan spara in mest på bara genom att vara lite kreativ och handla mycket med kort datum, det finns ju en anledning till att frysen uppfanns, min matbudget ligger på ca 1000kr i mån och jag äter gott och äter mig mätt månaden ut! Det ser jag som en tävling varje månad att handla så lite och så billigt som möjligt och det är lika kul varje ny månad.

:facejoy:

Nej jag tror många kan känna igen sig. Man hade också en annan syn på pengarna som ung. Högre status, större inkomst men större utgifter så det går jämt ut.
Som ung? ;) Om du är född -87 är du ju ung för bövelen, jag är 3 år äldre än dig och känner mig inte särskilt gammal :facejoy:

Jag känner absolut igen mig. Ganska snart efter att jag började leva med utmätning så började jag också fundera på hur jag skulle tjäna extra pengar, hur jag kunde leva bra men ändå snålt, vad jag kunde spara pengar på för att få ut så mycket som möjligt av det jag hade och hur jag skulle starta en förändring av mitt liv ekonomiskt från och med då och ända in i framtiden tills jag blir fri igen.

I min egen mening har jag hittills lyckats med bravur, jag har påbörjat mitt tredje år av min sanering och jag har aldrig i hela mitt vuxna liv sparat så mycket pengar som jag gjort under dom här tuffa åren. Jag gör panelundersökningar, jag plockar upp pant, jag lever under existensminimum nästan varje månad och min största utgift nu för tiden är mitt sparande. Jag har näst intill varit extrem men då är mitt nyfunna mål så mycket viktigare än alla frestelser här och nu, det är så värt allt.

Jag ser det också som en sport, jag vet att jag sparar mer under skuldsanering än vad vänner sparar överhuvudtaget. Jag ska vända hela skiten och jag ska göra det rejält!

Ibland kommer jag på mig själv med att prata om att man kan spara/tjäna pengar på olika saker med kollegor och i samma stund inser jag hur galet det måste låta för dom har ju ingen aning om vad jag gått igenom dom senaste åren och i deras öron låter det nog trivialt men i mina låter det genialt!

Jag älskar mat och att laga mat och det är ju onekligen posten man kan spara in mest på bara genom att vara lite kreativ och handla mycket med kort datum, det finns ju en anledning till att frysen uppfanns, min matbudget ligger på ca 1000kr i mån och jag äter gott och äter mig mätt månaden ut! Det ser jag som en tävling varje månad att handla så lite och så billigt som möjligt och det är lika kul varje ny månad.

All respekt till en matbudget på 1000:-, grymt jobbat verkligen! Här har jag 2500:- men då för mig och två barn varannan vecka, men på mina ensamveckor köper jag endast nåt paket mjölk till kaffet och äter rester, skåpmat och pusslar av det som finns.
Håller med om det där med vännerna, hahaha, hade senast idag en konversation med en väninna som hade noll koll på familjens försäkringskostnader medan jag jämför på kronan :facejoy:

OJ! Duktigt! Kul att läsa! :)
Jag själv älskar att trixa och ha det med just mat. Bra näringsrik mat men så billigt som möjligt.

Har du någon billig favoriträtt att dela med dig av?

Nu vet jag inte om det finns, och är lat just nu så orkar inte kika runt. :facejoy: Men en tråd där folk kan skriva ner sina bästa spartips, tex matlagning med bra recept hade ju varit något. :)

Jag själv älskar att trixa och ha det med just mat. Bra näringsrik mat men så billigt som möjligt.

Nu vet jag inte om det finns, och är lat just nu så orkar inte kika runt. :facejoy: Men en tråd där folk kan skriva ner sina bästa spartips, tex matlagning med bra recept hade ju varit något. :)
Jag hakar på en sån tråd!

Jag kör på 3000 som ensam.. men jag käkar nog lite för ofta skräp :D Brukar med näppe klara mig innan ica kortet är tomt innan 25:e
Kanske ingår annat med i ett sådant kort, såsom tvättmedel, hygiengrejer och lite ditt och datt så behöver ju inte vara dåligt alls!

Kanske ingår annat med i ett sådant kort, såsom tvättmedel, hygiengrejer och lite ditt och datt så behöver ju inte vara dåligt alls!
Mjo det är allt möjligt jag kan behöva på en månad på Ica (handlar mer eller mindre exklusivt där) så visst är kanske 2000-2500 om man skulle bryta ner det.

Ja jag hoppas det känns bättre när det är gjort. 125000, helt sjukt - det har man ju i bakfickan ^^. Så glad att jag hittade hit, känns så skönt att kunna ventilera med andra i samma sits. Håller tummarna att det går bra för dig

Tack snälla och detsamma, hoppas att det går bra denna gången :folded:<3

Har för mig att det ska finnas en liknande tråd om just det men är inte hundra säker efter år av genomgångar i alla spretande trådar här. Starta en! ;)

Jag vet inte om jag har något bra recept direkt. Jag tänker mer som så att om dom har billig kyckling, (hur många rätter kan man göra av det) typ kycklingryta, kycklingpasta, kycklingsallad osv. Så tänker jag nog med dom flesta ingredienserna och handlar efter vad som är billigt just nu, jag bunkrar billiga varor även om det innebär en högre kostnad en månad så vet jag ju att jag sparar in pengar för kommande månader. Försöker hela tiden ligga steget före.

Pasta är min favoriträtt, går att variera i oändliga former och krävs oftast inte många ingredienser för att det ska smaka gott.

Men linssoppa är faktiskt en favorit, googla på portionen under tian eller låna på bibblan. Där finns mycket mat till en billig peng. Jag äter inte så mycket vegetariskt men det är bra att dryga ut matkostnaden med.

Sen är jag ju mestadels ensamstående även om jag är särbo så det är ju helt klart lättare att leva snålt och planera smart om man gör det för en person.

Japp, det tog 9-10 veckor från inledande start till besked.
Magsårsframkallande nervös väntan!
Inledande fick jag i början av november 2020, så strax över 100 dagar totalt sedan
Eller 15 veckor om man hellre vill räkna så.

Ja magsår känns det onekligen som att det är på gång

Idag fick jag hem min betalningsplan för godkännande av mig, innan den ska sändas ut.
Känns pirrigt, men tänker ännu att glaset är halvtomt, istället för halvfullt.
(läs: aningen negativa tankar för att förbereda själen på ett nej) ;)

Men när jag läser igenom den så ser jag att en låneinstans har inte rapporterat in min skuld. (4528 kr)
Betalade enligt betalningsplan till dem 27 november sista gången.
Början av 3 december fick jag inledande skuldsanering.

Kan det bli något strul där? :'(

Sen också....

Jag stressade och avslutade alla mina autogiron på banken, då min handläggare sa att det är viktigt att jag inte gynnar någon nu.
Så då hade jag misstag tagit bort mitt gym-abonnemang. Fick hem i början av december en räkning på 277 kr som jag betalade. Då jag inte alls skulle säga upp mitt abonnemang. (Kan varit tidigare också, för tog bort massa gamla autogiron som bara stod makulerat på.)
Då jag är sjuk, så är jag just nu bara en bra sponsor, betalar varje månad med än aldrig där.:D Nu har jag ett grymmare avtal, 27 kr per månad. Så jag vill ju ha kvar mitt medlemskap. Och det har jag. Då jag betalade den räkningen direkt. Dock gjorde jag det den 7 december.

Nu står denna (BETALDA) räkning med över mina gäldenärer, trots att jag fixat med gymmet och återbetalat.
Jag fick inte en enda påminnelse, betalningen kom från Collectia AB, direkt.

Det var i november jag betalade alla mina räkningar " de sista" jag klarade av den månaden, och sedan bestämt mig att börja släppa allt.
Hade varken ett inkassokrav, eller något hos kronofogden när jag valde släppa.

Trodde inte i min själ att jag skulle få inledande så snabbt.

Jag hade tänkt vänta ut utmätning, men visste ansökan var lång för skuldsanering, så fick råd att söka på en gång.

Sitter jag i en räxsax nu?
Har jag gynnat någon genom att betalat futtiga 277 kr och 266 kr!?:'(

(förlåt kanske snurrig text, varit vaken nästan 22 timmar. Men har verkligen INGEN att bolla mina tankar med. 🙄)

Idag fick jag hem min betalningsplan för godkännande av mig, innan den ska sändas ut.
Känns pirrigt, men tänker ännu att glaset är halvtomt, istället för halvfullt.
(läs: aningen negativa tankar för att förbereda själen på ett nej) ;)

Men när jag läser igenom den så ser jag att en låneinstans har inte rapporterat in min skuld. (4528 kr)
Betalade enligt betalningsplan till dem 27 november sista gången.
Början av 3 december fick jag inledande skuldsanering.

Kan det bli något strul där? :'(

Sen också....

Jag stressade och avslutade alla mina autogiron på banken, då min handläggare sa att det är viktigt att jag inte gynnar någon nu.
Så då hade jag misstag tagit bort mitt gym-abonnemang. Fick hem i början av december en räkning på 277 kr som jag betalade. Då jag inte alls skulle säga upp mitt abonnemang. (Kan varit tidigare också, för tog bort massa gamla autogiron som bara stod makulerat på.)
Då jag är sjuk, så är jag just nu bara en bra sponsor, betalar varje månad med än aldrig där.:D Nu har jag ett grymmare avtal, 27 kr per månad. Så jag vill ju ha kvar mitt medlemskap. Och det har jag. Då jag betalade den räkningen direkt. Dock gjorde jag det den 7 december.

Nu står denna (BETALDA) räkning med över mina gäldenärer, trots att jag fixat med gymmet och återbetalat.
Jag fick inte en enda påminnelse, betalningen kom från Collectia AB, direkt.

Det var i november jag betalade alla mina räkningar " de sista" jag klarade av den månaden, och sedan bestämt mig att börja släppa allt.
Hade varken ett inkassokrav, eller något hos kronofogden när jag valde släppa.

Trodde inte i min själ att jag skulle få inledande så snabbt.

Jag hade tänkt vänta ut utmätning, men visste ansökan var lång för skuldsanering, så fick råd att söka på en gång.

Sitter jag i en räxsax nu?
Har jag gynnat någon genom att betalat futtiga 277 kr och 266 kr!?:'(

(förlåt kanske snurrig text, varit vaken nästan 22 timmar. Men har verkligen INGEN att bolla mina tankar med. 🙄)
Jag tror inte att du behöver bekymra dig över de två småsummorna du betalt. Jag vet mycket väl vilka känslor man har inför att man förhoppningsvis får sin skuldsanering godkänd. Många konstiga tankar snurrar men jag tror som sagt att du kan bortse från att du gynnat någon med dessa inbetalningar. Dessutom är ju gymmet inget lån eller kredit.

Fick besöka veterinären akut i lördags då min katt sprang på lådan typ 20ggr på förmiddagen. Frågade vad hela härligheten skulle kosta men det hade han inte räknat ut, han upplyste mig dock om deras jour tillägg.

Evigt tacksam att jag lyckats spara så mycket pengar att jag kan klara av en sån här situation och även glad över min kattförsäkring.

Har inte fått fakturan än men förväntar mig det värsta. Jag älskar dock känslan av absolut kontroll. :faceheart:

Hej!
Är det någon här inne som fått ett avslag under sitt inledande beslut och sedan överklagat detta och haft tingsrätten på sin sida?
Det är nämligen min verklighet nu, fått avslag under mitt inledande beslut jag fick i början på december ifjol. För ca 2 veckor sedan fick jag avslaget.. Har överklagat ärendet och inväntar tingsrättens beslut

Beklagar avslaget, hoppas att du vinner din överklagan.
Får man fråga varför det blev avslag och varför det tog så lång tid att få det efter inledande?
Jag har själv inledande just nu och det är ju en nervös väntan på beslut. Förbereder mig på det värsta..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp