Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det tror jag knappast. Jag gör som det står på sidan:facejoy:

Jag nettolön 28-29k
Fru nettolön 5k
Hyra 6100
Kostnader för resor till arbete 6500

Då klickar jag sedan på "utför beräkning" och längst ned till höger på nästa sida står:

Disponibelt belopp för Kronofogdemyndigheten: 9 756
Förbehållsbelopp: 18 244
Har ni 12200:- i hyra eller 6100/2? Tror det är där det kan spöka i uträkningen.
Tänk halva hyran + ~ 5000 + 6500 = belopp att behålla, allt utöver till KFM.

Det tror jag knappast. Jag gör som det står på sidan:facejoy:

Jag nettolön 28-29k
Fru nettolön 5k
Hyra 6100
Kostnader för resor till arbete 6500

Då klickar jag sedan på "utför beräkning" och längst ned till höger på nästa sida står:

Disponibelt belopp för Kronofogdemyndigheten: 9 756
Förbehållsbelopp: 18 244

Har din fru bara 5000 i inkomster? Isf var det ju inte så konstig uträkning då förväntas ju du stå för större del av utgifterna.

Nej, väldigt sällan någon betalar mer än 50k i månaden

Haha men fan vad jag läser fel. Trodde du skrev om hur mycket man brukar få behålla och där borde jag ju ha reagerat på att man som lägst får behålla noll kronor. Sorry! :facejoy:

Jag har en fråga. jag har sökt skuldsanering. Undrar om det är på tre månader på dagen eller det kan vara tidigare eller efter de tre månader passerat innan man får svar om inledande eller avslag?

Jag har en fråga. jag har sökt skuldsanering. Undrar om det är på tre månader på dagen eller det kan vara tidigare eller efter de tre månader passerat innan man får svar om inledande eller avslag?

Det finns inget om att det ska ske inom, på dagen, eller efter 3 månader. Kronofogden upplyser om cirkatider, det kan ta 2 månader, det kan ta 8 månader om det vill sig illa.

Jag är ensamstående.

Enligt min ursprungliga betalplan får jag behålla pengar till busskort, pengar till hyra, buffert på 900kr och sen normalbeloppet på 5000kr.
Och har man skuld på tex 2 miljoner blir det samma gissar ja?

Haha men fan vad jag läser fel. Trodde du skrev om hur mycket man brukar få behålla och där borde jag ju ha reagerat på att man som lägst får behålla noll kronor. Sorry! :facejoy:

Behålla noll går nog inte, men ganska nära noll är väl möjligt teoretiskt. Om man själv har låg inkomst och är sambo med någon lämplig börs-vd
Behålla 50 går nog också, dyrt boende som ändå inte är orimligt dyrt om det finns massor med barn eller så.

Hur stor skillnad är det om sambon tjänar mindre el lika mkt som jag jömfört med ensamstående beloppen? Ungefär å normalt..

Om du fyller i uppgifter på kronofogdens hemsida så får du ju fram vad du får behålla som sambo och så kan du jämföra med vad man får behålla som ensamstående.

Om du fyller i uppgifter på kronofogdens hemsida så får du ju fram vad du får behålla som sambo och så kan du jämföra med vad man får behålla som ensamstående.
Blir bara snurrigare där, å massa skatter man inte vet. Vill bara beta ungefär, får ja betala mer el mindre hyra kimpenserar ju KF mer el mindre stålar till till dom. Får ja inte 5000 typ ändå för mina räkningar å min mat, ja äter väl inte mindre för ja har sambo å min mobil kostar väl lika osv. Skiljer det mkt, får ja bara 2000 över för ja har sambo istälket för 5000? Imget minimibelopp?

Blir bara snurrigare där, å massa skatter man inte vet. Vill bara beta ungefär, får ja betala mer el mindre hyra kimpenserar ju KF mer el mindre stålar till till dom. Får ja inte 5000 typ ändå för mina räkningar å min mat, ja äter väl inte mindre för ja har sambo å min mobil kostar väl lika osv. Skiljer det mkt, får ja bara 2000 över för ja har sambo istälket för 5000? Imget minimibelopp?

För 2021 är normalbeloppet:

• 5 016 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 287 kronor för sammanlevande makar eller sambor
  • 2 662 kronor för barn till och med 6 år
  • 3 064 kronor för barn 7 år eller äldre

Det där finns att hitta på kronofogdens hemsida. Saken är ju den att är man två som delar på hushållet så delar man ju även på vissa kostnader så därav får man ju inte lika mycket som om man är ensamstående och ska betala allt själv.

Min sambo har ju inte sanering, får v!i behålla 8000 istället för 5000 för att jag har sanering? :D Hur kam det vara så svårt för KF att skriva så man fattar? Vi har ett barn på 4 oxå. Alltså ca 11000 då.. Får ja 5500 då i verkligheten?

Min sambo har ju inte sanering, får v!i behålla 8000 istället för 5000 för att jag har sanering? :D Hur kam det vara så svårt för KF att skriva så man fattar? Vi har ett barn på 4 oxå. Alltså ca 11000 då.. Får ja 5500 då i verkligheten?
Tror dom även räknar på hur många procent av hushållets inkomst som du har. Säg 60%, då förväntas du betala 60% av hyran, maten etc och även få 60% av barnbidraget. Det var det stora som skillde sig för mig mot uträkningen på hemsidan då jag frågade min handläggare om det.
Betalar 2300 mindre med sanering mot vad uträkningen säger på hemsidan.

Ja å abbonnemg har man väl(flesta iaf) redan fr innan och dom stängs ju inte hoppas ja. Abbonnemang är väl det minsta problemet vod en ev samänering.
Ok, tjänar jag och min sambo exalt lika mkt med ett barn på 4år. Ungefär hur mkt får man totalt el per person att leva på i månaden? ( till mat, medicin, bensin, telefonräkning å liknande, försäkringar, kläder osv?)

Ja å abbonnemg har man väl(flesta iaf) redan fr innan och dom stängs ju inte hoppas ja. Abbonnemang är väl det minsta problemet vod en ev samänering.
Ok, tjänar jag och min sambo exalt lika mkt med ett barn på 4år. Ungefär hur mkt får man totalt el per person att leva på i månaden? ( till mat, medicin, bensin, telefonräkning å liknande, försäkringar, kläder osv?)

Individuellt men förbehållsbeloppet på kronofogdens hemsida är en bra fingervisning + buffert. Nu är visserligen min betalplan 0 under resterande tid av min sanering, men efter att min hyra är betald har jag 7600:- kvar. Vilket är vad som ska täcka mat, försäkringar, busskort, kläder o s v. Ska även tilläggas att jag har två barn under 6 år boendes hos mig på halvtid och är inte sambo med någon.

Kollar dem någonsin upp sambons inkomst?
I mitt fall har dom "kollat" genom att fråga mig både unde löneutmätningen och inför skulsaneringen (inledande samtal).
Men om det gjordes någon "riktig" koll till hennes arb.givare har vi aldrig fått reda på eller hört talas om.

Kollar dem någonsin upp sambons inkomst?

Dem är inte dem som är dem.

Sambo ser inte kfm inkomst på om inte den har eller haft skulder hos kfm. Går ringa skatteverket om man vill förstås

Har ni 12200:- i hyra eller 6100/2? Tror det är där det kan spöka i uträkningen.
Tänk halva hyran + ~ 5000 + 6500 = belopp att behålla, allt utöver till KFM.

6189 kr i hyra om jag ska vara exakt. Vi är gifta. Delar man det på två så blir det per skalle 3094,50 kr. Vi har gemensam ekonomi och bara ett konto med två tillhörande kort till. Just nu är hushållsekonomin enligt nedan

IN 33 000
UT 28 200

Bara lånen som jag ansökt om skuldsanering för kostar oss 10 500 i månaden.

Min handläggare ringt mig 14 februari med kompletterande frågor. Jag sände in ansökan 11 november. Hon skulle den 14 februari gå vidare med ansökan och handlägga den. Totalt har jag ansökt om skuldsanering på närmare 1 miljon och jag är 33 år. Exakt så är summan 977 738.

253 797
74 374
28 305
39 247
346 331
235 684

Har din fru bara 5000 i inkomster? Isf var det ju inte så konstig uträkning då förväntas ju du stå för större del av utgifterna.

Ja, hon studerar till förskollärare och tar examen i januari 2022. Nu arbetar han extra ihop med min mamma. När hon är färdig så hamnar väl runt 31-32k brutto gissar jag på.

Senast ändrad:
Hej!
Fick inledande skuldsanering i januari och idag kom betalningsplanen. Ska betala 14901kr/mån i 3 år. Allt såg jätte bra ut förutom att en skuld inte fanns med i betalningsplanen. Tyvärr har jag missat att anmäla skulden och dem verkar ha missat mitt inledande. Handläggaren går inte att få tag på förrän på Onsdag. Vad händer nu? Antar att planen måste göras om? Finns det risk för avslag pga av detta?
Mvh Moa

Hej!
Fick inledande skuldsanering i januari och idag kom betalningsplanen. Ska betala 14901kr/mån i 3 år. Allt såg jätte bra ut förutom att en skuld inte fanns med i betalningsplanen. Tyvärr har jag missat att anmäla skulden och dem verkar ha missat mitt inledande. Handläggaren går inte att få tag på förrän på Onsdag. Vad händer nu? Antar att planen måste göras om? Finns det risk för avslag pga av detta?
Mvh Moa

Alla skulder som uppstått innan datum för inledande omfattas av skuldsaneringen så jag tror inte det kommer hända så mycket. Godkänn din plan och skicka in bara.

Hej!
Mvh Moa

Samma hände mig, jag insåg också att ett lån saknades i betalplanen. Det var mitt klarnakonto med inte alls mycket i skuld på, och som inte tänkte på som lån då jag skickade in ansökan. Men när jag fick hem min betalplan så såg jag att den fattades.
Jag hade enligt instruktioner från min handläggare släppt den i december. Då jag inte skulle gynna någon.
Mailade min handläggare och hon skulle kolla upp det och lägga till den.
Jag hoppas som du att detta inte ligger mig " i fatet".

6189 kr i hyra om jag ska vara exakt. Vi är gifta. Delar man det på två så blir det per skalle 3094,50 kr. Vi har gemensam ekonomi och bara ett konto med två tillhörande kort till. Just nu är hushållsekonomin enligt nedan

IN 33 000
UT 28 200

Bara lånen som jag ansökt om skuldsanering för kostar oss 10 500 i månaden.

Min handläggare ringt mig 14 februari med kompletterande frågor. Jag sände in ansökan 11 november. Hon skulle den 14 februari gå vidare med ansökan och handlägga den. Totalt har jag ansökt om skuldsanering på närmare 1 miljon och jag är 33 år. Exakt så är summan 977 738.

253 797
74 374
28 305
39 247
346 331
235 684

Ja, hon studerar till förskollärare och tar examen i januari 2022. Nu arbetar han extra ihop med min mamma. När hon är färdig så hamnar väl runt 31-32k brutto gissar jag på.

Hyran delas inte /2 dock om ni inte har identiska inkomster

Ansökte om skuldsanering för 3 månader och 3 dagar sen, har inte hört något. Kommer dom meddela mig när dom tittar på mitt ärende?

Ansökte om skuldsanering för 3 månader och 3 dagar sen, har inte hört något. Kommer dom meddela mig när dom tittar på mitt ärende?

Har du inte ens fått ett brev om att dom tagit emot din ansökan?

Annars kommer du få brev hem så småningom om, ibland är väntetiden lite längre. Håll ut!

Dom ringer dig och går igenom din ansökan när dom börjar handlägga den. Jag har fått ett sms nån timme innan att dom kommer ringa runt en viss tid.

Har du inte ens fått ett brev om att dom tagit emot din ansökan?

Annars kommer du få brev hem så småningom om, ibland är väntetiden lite längre. Håll ut!

Jodå, det kom någon dag efter men jag läste att handläggningstiden var runt 3 månader så jag hoppades på att dom greja med det utan att jag var informerad och vips en dag så kom beslutet hem :folded:^^

Dom ringer dig och går igenom din ansökan när dom börjar handlägga den. Jag har fått ett sms nån timme innan att dom kommer ringa runt en viss tid.
Fy vad jobbigt 😕, men tack för infon ^^

Jodå, det kom någon dag efter men jag läste att handläggningstiden var runt 3 månader så jag hoppades på att dom greja med det utan att jag var informerad och vips en dag så kom beslutet hem :folded:^^
Haha ja då hade nog bra många fler sökt tanken är ju att du ska berätta varför och vad du gjort för att lösa situationen å stå för dina val, läkning börjar inifrån ☺️

Du kan ju se i poit om du har fått inledande skuldsanering, men då krävs det ju att du kollar där regelbundet. Men som sagt handläggningstiden kan ju variera.

Haha ja då hade nog bra många fler sökt tanken är ju att du ska berätta varför och vad du gjort för att lösa situationen å stå för dina val, läkning börjar inifrån ☺️

Man får ju ett brev om man fått inledande skuldsanering, ett samtal om situationen brukar ju komma lite senare i processen. Man har ju ändå angett i ansökan om varför man söker sanering och vilka omständigheter som lett därhän. Så det har nog ingen betydelse för hur många som söker/söker inte sanering. Förfarandet är ju desamma för alla i princip.

Man får ju ett brev om man fått inledande skuldsanering, ett samtal om situationen brukar ju komma lite senare i processen. Man har ju ändå angett i ansökan om varför man söker sanering och vilka omständigheter som lett därhän. Så det har nog ingen betydelse för hur många som söker/söker inte sanering. Förfarandet är ju desamma för alla i princip.
Absolut samma princip för alla , han utryckte det lite komiskt ( kan varit jag som läste det ur fel synvinkel ) lät som han inte ville prata med dom och att det bara skulle lösa sig självt . Hoppas ingen tog illa vid sig !

Hej, min sambo har fått beviljad skuldsanering, efter att ha varit löneutmätt i 2 år. Nu är det så att jag som arbetslös har lyckats låna på mig 50 000 kr i olika varianter av sms-lån,(spelberoende) jag har ingen som helst möjlighet att betala tillbaka detta. Hans skuldsanering är baserad på just oss och våra två barn, på hans inkomst och att jag är arbetslös och sjukskriven.

Vad händer egentligen nu om jag låter mina skulder gå till KFM ? När jag börjar jobba en vacker dag så kommer ju hans skuldsanering att omprövas, då kommer han att få betala mer på grund att jag också då ska stå för en del av våra gemensamma kostnader, men vad händer då om jag själv har en skuldsaldo på KFM, som då kanske har växt från 50 till 70 tusen?

Hej, min sambo har fått beviljad skuldsanering, efter att ha varit löneutmätt i 2 år. Nu är det så att jag som arbetslös har lyckats låna på mig 50 000 kr i olika varianter av sms-lån,(spelberoende) jag har ingen som helst möjlighet att betala tillbaka detta. Hans skuldsanering är baserad på just oss och våra två barn, på hans inkomst och att jag är arbetslös och sjukskriven.

Vad händer egentligen nu om jag låter mina skulder gå till KFM ? När jag börjar jobba en vacker dag så kommer ju hans skuldsanering att omprövas, då kommer han att få betala mer på grund att jag också då ska stå för en del av våra gemensamma kostnader, men vad händer då om jag själv har en skuldsaldo på KFM, som då kanske har växt från 50 till 70 tusen?

Hej jag har haft samma situation med två barn,När jag har fått beviljat skuldsanering 2016 frugan var arbetaslös och jag har jobb och betala 7tk i månad och när min fru fått jobb på 80% vi har skickat ansökan om omprövning och de beslutat om jag ska betala 11tk stället på 7tk men hon var skuldfri. På din del jag tror attpå din del det blir utmätning på det skuld du har hos fogden Det bäst ni kan göra och skicka omprövning ansökan . Hoppas det lösa sig

Dem är inte dem som är dem.

Sambo ser inte kfm inkomst på om inte den har eller haft skulder hos kfm. Går ringa skatteverket om man vill förstås

Du som gett oss så många råd, här kommer ett från mig: använd ”dom” om du är osäker på de/dem eller pröva att tänka dig jag/mig istället.
Hej!
Mvh Moa

Vi glömde ett lån i vår ansökan som vår kontaktperson sedan la till efter vi fått betalplanen utskickad. Det är inte riktigt samma sak som i ditt fall men det hade ingen betydelse för vår ansökan. Detta borde hända hyfsat ofta ändå, särskilt när man varit djupt skuldsatt med flera olika lån. Jag tror inte det är någon fara men hoppas du får tag på din kontaktperson på onsdag så att du får klart besked. Hursomhelst är ärlighet i skuldsaneringsprocessen något som gillas av KF.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp