Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har man skuldsanering och inga nya skulder kollsr inte kfm något alls oavsett hur många miljarder man har på kontot
Stort tack Lasseman. Du är alltid så behjälplig här. En sista fråga i ämnet. Sedan ca 1 år sedan min skuldsanering klubbades och givetvis sköter jag betalningplanen. Jobbar 100%. Så har 2 UC förfrågningar gjorts från borgenärer. Klart dem är nyfikna om ens inkomst ökar och så, men kan dem även se tillgångar/kapital på en UC, dvs mitt sparkontos saldo och därmed överklaga och försöka komma åt mina sparpengar som rättligt är mina då det är saldo från dem betalningfria månaderna, skatteåterbäring och det jag sparar från förbehållsbeloppet? Jag vill gärna ha dem kvar. Det är som sagt inte mycket runt 40.000kr vill gärna ha dem där genom hela skuldsaneringen för vad som än kan hända på vägen.

Stort tack Lasseman. Du är alltid så behjälplig här. En sista fråga i ämnet. Sedan ca 1 år sedan min skuldsanering klubbades och givetvis sköter jag betalningplanen. Jobbar 100%. Så har 2 UC förfrågningar gjorts från borgenärer. Klart dem är nyfikna om ens inkomst ökar och så, men kan dem även se tillgångar/kapital på en UC, dvs mitt sparkontos saldo och därmed överklaga och försöka komma åt mina sparpengar som rättligt är mina då det är saldo från dem betalningfria månaderna, skatteåterbäring och det jag sparar från förbehållsbeloppet? Jag vill gärna ha dem kvar. Det är som sagt inte mycket runt 40.000kr vill gärna ha dem där genom hela skuldsaneringen för vad som än kan hända på vägen.

Du ser på uc kopiorna du får vad dom sett. Då det inte finns förmögenhetsskatt sedan ca 10 år syns inga tillgodohavanden på deklarationen och därmed inte heller på uc

Med all välmening. Kfm kollar kanske inte, men finns det i något omtalat i någon lagtext? Kan borgenärerna undersöka och ifrågasätta?. Jag vet inte svaret, men tycker det låter konstigt ifall man har en godkänd skuldsanering och helt plötsligt kan spara stora summor pengar. Trots kanske lång löneutmätnig etc. Absolut, en normal skatteåterbäring och lite sparande kanske. Men några större summor tror jag hade väckt uppmärksamhet hos någon. Bara min tanke, men det kanske är så.
Min handläggare sa till mig att det är upp till mig hur mycket jag vill spara, vill du leva snålt och spara dina pengar så är det upp till dig.

jag fick bara hem det på posten, sen pratade vi om lite ändringar. nu är de utskickat till borgenärerna.

Med all välmening. Kfm kollar kanske inte, men finns det i något omtalat i någon lagtext? Kan borgenärerna undersöka och ifrågasätta?. Jag vet inte svaret, men tycker det låter konstigt ifall man har en godkänd skuldsanering och helt plötsligt kan spara stora summor pengar. Trots kanske lång löneutmätnig etc. Absolut, en normal skatteåterbäring och lite sparande kanske. Men några större summor tror jag hade väckt uppmärksamhet hos någon. Bara min tanke, men det kanske är så.

Exekutiva åtgärder
42 § Efter inledandebeslutet får utmätning för fordringar som uppkommit dessförinnan inte ske innan frågan om skuldsanering är avgjord genom ett beslut som har fått laga kraft. Om utmätning ändå sker, är åtgärden utan verkan.

Första stycket gäller inte fordringar som enligt 31 § inte omfattas av skuldsaneringen. Det gäller inte heller om, efter överklagande, rätten på begäran av en borgenär bestämmer att utmätning får ske.

Denna paragraf tillämpas även i fråga om ett beslut om betalningssäkring och verkställighet av ett sådant beslut.

Förra året hade ingen av mina borgenärer lämnat in några uppgifter om ränta, i år över 10000kr. Mycket märkligt. 😵

Förra året hade ingen av mina borgenärer lämnat in några uppgifter om ränta, i år över 10000kr. Mycket märkligt. 😵

Mycket märkligt för här har de lämnats in ränteuppgifter varje år. Dock absolut inte från alla borgenärer (långt därifrån), men likväl får ja oxå mucho pengar tillbaks... :)

Hur vet man att beslutet vunnit laga kraft?
Är det bara att det gått 3veckor och man hör inget?

Hur lång är handläggningstiden efter att man blivit uppringd av handläggare på KF för att stämma av uppgifter ?

Hur lång är handläggningstiden efter att man blivit uppringd av handläggare på KF för att stämma av uppgifter ?

För mig har det varit allt från 1 dag till 1 vecka. Första gången jag sökte togs beslut samma dag, andra gången efter 2 dagar och tredje gången beslut efter 1 vecka.

För mig har det varit allt från 1 dag till 1 vecka. Första gången jag sökte togs beslut samma dag, andra gången efter 2 dagar och tredje gången beslut efter 1 vecka.
Oj Så snabbt.

Hur länge innan saneringen kommer igång då?

Avslag x 3?

Japp...jobbar man inte heltid så tycker dom inte man gjort tillräckligt för att betala sina skulder. Trots att man försökt och höll på att bli utbränd på köpet. Har man jobbat 70% sista 20 åren så har man ju inte heltid bakom sig heller för att kunna få stämpla upp tex. Sista gången hjälpte det inte ens att ha varit inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt sökt extra jobba nästan ett år. Var ändå inte tillräckligt enligt handläggaren. Så nu är det utbildning som gäller för att förhoppningsvis få ett fast heltidsjobb i framtiden.

Oj Så snabbt.

Hur länge innan saneringen kommer igång då?

Jag har fått avslag alla tre gångerna...trots att jag inför varje ansökan gjort exakt det dom sagt skulle räcka inför en ny ansökan. Så nu studerar jag och förhoppningen är att kunna söka om nåt år när jag är klar med studierna och har ett heltidsjobb. Orsaken till mina avslag är att jag inte jobbat heltid och dom anser inte jag gjort tillräckligt för att få ett heltidsjobb eller extra jobb.

Japp...jobbar man inte heltid så tycker dom inte man gjort tillräckligt för att betala sina skulder. Trots att man försökt och höll på att bli utbränd på köpet. Har man jobbat 70% sista 20 åren så har man ju inte heltid bakom sig heller för att kunna få stämpla upp tex. Sista gången hjälpte det inte ens att ha varit inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt sökt extra jobba nästan ett år. Var ändå inte tillräckligt enligt handläggaren. Så nu är det utbildning som gäller för att förhoppningsvis få ett fast heltidsjobb i framtiden.

Förstår. Det är ju lite enklare att få avslag om man nyss sökt skuldsanering och fått avslag.

• Gilla
Reaktioner: p79
Jag har snart beslutad sanering, men har en fundering.
Jag tog många telefoner med avbetalning hos Telia, Telenor m.m innan inledande. Som jag sålde.

Men får fortfarande fakturor från dessa på abonnemang. Måste jag betala dom? Även om abonnemanget är taget innan inledande?

Jag tog många telefoner med avbetalning hos Telia, Telenor m.m innan inledande. Som jag sålde.

Men får fortfarande fakturor från dessa på abonnemang. Måste jag betala dom? Även om abonnemanget är taget innan inledande?

Tror abbonemangen ska betalas som vanligt, men inte telefonerna om jag inte minns fel?

Har skummat igenom 10 sidor jag missat på sistone nu, har jag uppfattat det rätt att handläggaren varken ringer eller skickar brev när det vinner laga kraft?

Jag godkände betalplanen 2 februari och kan inte sova av nervositet just nu då jag inte hört något sen dess, har provat ringa flera gånger utan svar eller så har hen varit ute på ärende....
Galet nervös över att det ska gå åt hel.. för att någon av bankerna bråkar med kfm....
Jag håller koll i poit så gott jag kan men kan ha missat nån dag

Har skummat igenom 10 sidor jag missat på sistone nu, har jag uppfattat det rätt att handläggaren varken ringer eller skickar brev när det vinner laga kraft?

Jag godkände betalplanen 2 februari och kan inte sova av nervositet just nu då jag inte hört något sen dess, har provat ringa flera gånger utan svar eller så har hen varit ute på ärende....
Galet nervös över att det ska gå åt hel.. för att någon av bankerna bråkar med kfm....

Du kan söka på ditt namn i Poit! men dom hör inte av sig oftast vid beslut, men du får ett brev hem

Du kan söka på ditt namn i Poit! men dom hör inte av sig oftast vid beslut, men du får ett brev hem
Okej, visste inte jag kunde söka, gjorde precis det på mitt personnummer och hittade bara inledande från november...
Får mao ha mer is i magen. Stort tack för hjälpen!

Efter flera års velande så sökte jag skuldsanering i slutet på november 2020. Hade ett samtal från Kronofogden i fredags, men kunde inte utläsa vad handläggaren gick åt för håll!Hade 800000 i skulder för över 3 år sen och idag trots 3 års löneutmätning så har skulden ökat! Har betalat in över 400000 kr men skulden är idag på ca 830000 kr :( Jag hoppas på att få ett positivt beslut, men hjärnan är inställd på det värsta :(

Den där är inte helt lätt fråga, abbonemang och annat skulle jag säga ska betalas som innan, men avbetalningar ska inte det.

Jag har inte frågat någon av mina vänner på skuldsaneringssidan, men jag kan inte föreställa mig att man har tid att sitta och ringa runt och berätta att beslut har vunnit laga kraft.

Jag har inte frågat någon av mina vänner på skuldsaneringssidan, men jag kan inte föreställa mig att man har tid att sitta och ringa runt och berätta att beslut har vunnit laga kraft.
Det kan jag förvisso förstå. Men tror du att det går ut nåt automatiskt brev till berörda eller är det poit man får hålla koll i?

Det kan jag förvisso förstå. Men tror du att det går ut nåt automatiskt brev till berörda eller är det poit man får hålla koll i?

Frågan var om laga kraft och det skickas vad jag vet inte ut något alls om det.

Jag har inte fått något extra brev om just 'laga kraft'. Och i POIT står, vad jag vet, endast själva besluten, kan inte minnas eller hitta något om 'laga kraft' när jag söker med mitt eget personnummer.

Jag har inte fått något extra brev om just 'laga kraft'. Och i POIT står, vad jag vet, endast själva besluten, kan inte minnas eller hitta något om 'laga kraft' när jag söker med mitt eget personnummer.
Ok, men när man får beslut i POIT innebär väl det att det vunnit laga kraft? Eller står det även i POIT att beslut tagits om det går åt andra hållet? @Lasseman

Ok, men när man får beslut i POIT innebär väl det att det vunnit laga kraft? Eller står det även i POIT att beslut tagits om det går åt andra hållet? @Lasseman

Nej när det står i poit att det är beslutad skuldsanering så är det att kfm har tagit beslut. Därefter är det 3 veckor innan det vinner laga kraft.

Det står endast i poit och det är "positivt" beslut. Alltså inte vid avslag.

Letade oxå efter detta vunnit laga kraft. Det är bara så att efter 3 veckor går det inte att överklaga så då har du din skuldsanering i hamn

Ang "Vinna laga kraft":

Det här innebär beslutet
När borgenärerna haft möjlighet att berätta vad de tycker, beslutar vi om du ska få skuldsanering eller inte. Vi kan besluta att du ska få skuldsanering även om någon av borgenärerna inte vill gå med på det. Då har de möjlighet att överklaga till tingsrätten. Beslutet går inte att överklaga senare än tre veckor från det att vi eller domstolen fattade beslutet, det kallas att beslutet fått laga kraft.​

Hur funkar skuldsanering/kfm när de ska ta min lön.
Gör jag en inbetalning eller får dom lönen av arbetsgivaren sen betalar till mig eller

Hur funkar skuldsanering/kfm när de ska ta min lön.
Gör jag en inbetalning eller får dom lönen av arbetsgivaren sen betalar till mig eller
Du betalar in (själv via bank/postgiro) ett fastställt belopp per månad.
Dock INTE i Juni och December (2 "frimånader" per år).
Dessa pengarna skall täcka alla oförutsedda extra-utgifter, typ glasögon, tandläkre, osv, osv, ...

Jag har verkligen försökt leta upp svaret men kan inte hitta det någonstans.
I mitten av oktober fick jag inledande, i mellandagarna godkände jag förslaget och det skickades vidare till borgenärerna, efter det har jag inte hört något. Jag frågade själv min handläggare i mitten av februari hur det går och fick till svar att de inväntar delgivningskvitto och tiden de har på sig att svara.
Hur lång tid brukar/kan det ta från förslag till beslut? Det är en sån jobbig och nervös väntan...

Jag har verkligen försökt leta upp svaret men kan inte hitta det någonstans.
I mitten av oktober fick jag inledande, i mellandagarna godkände jag förslaget och det skickades vidare till borgenärerna, efter det har jag inte hört något. Jag frågade själv min handläggare i mitten av februari hur det går och fick till svar att de inväntar delgivningskvitto och tiden de har på sig att svara.
Hur lång tid brukar/kan det ta från förslag till beslut? Det är en sån jobbig och nervös väntan...
Det varierar väldigt mycket.
För min del så släpade några efter med sitt svar så det drog ut på tiden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp