- Meddelanden
- 210
- Mottagna reaktioner
- 27
- Poäng
- 112
Du svarade mig häromdagen att du hade 600 tusen i tvistiga skulder?
Ja?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Du svarade mig häromdagen att du hade 600 tusen i tvistiga skulder?
Ja, de kan motsätta sig i princip tills det vunnit laga kraft.Kan borgenärer motsätta sig efter 3 veckor?
Vad händer om man glömt att ta med en privatskuld/skuld?
Det står något om tvisgiga skulder, vad är det? Betyder det att man inte kommit överens med den man lånat pengar av om summan? Står att tvistiga skulder inte ska ingå i en sanering är det då detta som menas?
Tvistiga skulder ingår inte i en skuldsanering vad jag vet.Kan borgenärer motsätta sig efter 3 veckor?
Vad händer om man glömt att ta med en privatskuld/skuld?
Det står något om tvisgiga skulder, vad är det? Betyder det att man inte kommit överens med den man lånat pengar av om summan? Står att tvistiga skulder inte ska ingå i en sanering är det då detta som menas?
Helskinnad ute ”på andra sidan” och med fin UC och en månadslön på 62500 och ett färskt bolånelöfte!
Livet är just nu härligt!
Jisses, här vilas det inte på hanen haha.Helskinnad ute ”på andra sidan” och med fin UC och en månadslön på 62500 och ett färskt bolånelöfte!
Livet är just nu härligt!
Nej, men vem som helst kan ringa till KFM och få uppgifterna.När och om man får ett jobb i framtiden, berättar kronofogden för arbetsgivaren hur stor skuld man har?
Nej, men vem som helst kan ringa till KFM och få uppgifterna.
Japp, arbetsgivaren får bara beslutet om vilket belopp som ska utmätas.Så dom säger bara summan som ska betalas in till dem varje månad?
Jo precis, offentligt tyvärr.
.tråkigt, då blir det nog ingen skuldsanering, du måste kunna betala allt det tvistiga utöver skuldsaneringen
Nån som vill dela med sig om hur mkt ni får kvar varje månad under en sanering.
Främst intresserad av folk som är sambos utan barn.
Tex hur mkt får ni behålla till eran hyra? Och ca hur mkt beräknas det att eran partner ska skjuta till för extra hyra och mat?
.tråkigt, då blir det nog ingen skuldsanering, du måste kunna betala allt det tvistiga utöver skuldsaneringen
tvistiga fordringar ingår inte.Eller alltså den skulden privatpersonen är inte tvistig. Som tur är.
Tänkte mer om man hade haft en skuld på 10.000 som var tvistig så räknas den alltså inte in i saneringen?
Men om man godtar summan dom andra parten vill så är ju inte skulden tvistig längre iof?
Du säger du har tvistiga skulder på 600 tusen? Dom ingår inte i din sanering isf... hur ska du kunna betala på dom under tiden?Eller alltså den skulden privatpersonen är inte tvistig. Som tur är.
Tänkte mer om man hade haft en skuld på 10.000 som var tvistig så räknas den alltså inte in i saneringen?
Men om man godtar summan dom andra parten vill så är ju inte skulden tvistig längre iof?
Det beror på hur stor skillnad det är i inkomst mellan er
Du säger du har tvistiga skulder på 600 tusen? Dom ingår inte i din sanering isf... hur ska du kunna betala på dom under tiden?
I mitt fall är den stor, jag lever under existensminimum medans han har en bra årsinkomst. Snett över medel. Tar dom hänsyn till hans studie skulder och utgifter som inte är nödvändiga tex bostadskö för hyresrätt, Netflix gymkort etc ja alltså sånt som inte är ett direkt måste.
Jag har ingen av dessa saker. Dvs gymkort eller sånt som kostar pengar, jag har dragit ned på exakt allt. Sen länge.
tvistiga fordringar ingår inte.
Nej då bör den inte vara det längre nej, men vet inte.
Om man bestritt och det inte lämnas till tinget bör den ses som tvistig tills vidare. Sånt kan vara bra att fundera på innan man sysselsätter domstol med att rädda en från anmärkningar
I mitt fall är den stor, jag lever under existensminimum medans han har en bra årsinkomst. Snett över medel. Tar dom hänsyn till hans studie skulder och utgifter som inte är nödvändiga tex bostadskö för hyresrätt, Netflix gymkort etc ja alltså sånt som inte är ett direkt måste.
Jag har ingen av dessa saker. Dvs gymkort eller sånt som kostar pengar, jag har dragit ned på exakt allt. Sen länge.
Jag missuppfattade dig tänkte/läste att du menade privata skulder. Ingen av dem är tvistiga.
Men om så varit fallet så hade man väl fått gå med på den tvisten om det är avgörande för en sanering?
Jag vet inte varför du återkommer till att skulder är privata. Sånt spelar ingen roll
Ok, det visste jag inte.
I mitt fall är då 2 st mindre skulder i sammanhanget tvistiga, där treskodom fallit. Betyder det då alltså att dessa två inte kommer att ingå i saneringen?
Dom bör vara otvistig nu då dom finns.
Tvistiga fordringar ingår aldrig, och som regel innebär förekomsten av tvistig skuld att skuldsanering avslås, då man måste räkna med att gäldenären ska kunna betala den Tvistiga skulden sen
Wohoo godkänd sanering Nu ska bara de 3 veckorna gå , är arbetslös 50% och sjukskriven 50 %, en ansökan innan som blev nekad men nu gick det hela vägen ❤️ Tacksamheten är stor
Det är nog där du har din låsning. Skuldsanering är inget magiskt, även det är ju en indikation på att man har/haft ekonomiska svårigheter och nu vet du ju att din dom syns i 20 år.
Det finns alltid val. Du kan börja studera. Du kan uppge direkt i jobbansökan under en Upplysningsrubrik att du är medveten om din situation och att du hoppas på en chans att få visa att detta inte är något hinder alls för arbete/ge mer information eller nåt sånt, lite smidigt alltså om du upplever att det är där skon skaver. Du kan försöka få in en fot genom Arbetsförmedlingens olika program, få kontakt med en jobbcoach och kanske erbjuda gratis praktik eller vad som. Plugga in ämnen på sidan om för vidare studier. Saker du kommer behöva agera på oavsett sanering eller inte.
Grattis!
Får man va nyfiken och fråga vad första avslaget berodde på?
för tidig ansökan , hade inte gjort mitt yttersta ang boendesituation osv , bodde i villa nu i en 2:a med 2 barn å
Stormtrivs att lära sig hushålla med pengar är en konst som
Inte lärs ut på en sekund
!Även om en dom (eller ett T/FT-mål) är urgallrad hos tex en domstol kan sidor med utgivningsbevis som tex MrKoll eller Lexbase ha kvar den infon längre än tex 5- eller 10 år.@hoppfull2021 Vad menar du med att en dom syns i 20 år ?
Ok, så man kan inte bo i hus o få sanering?för tidig ansökan , hade inte gjort mitt yttersta ang boendesituation osv , bodde i villa nu i en 2:a med 2 barn å
Stormtrivs att lära sig hushålla med pengar är en konst som
Inte lärs ut på en sekund
Ok, så man kan inte bo i hus o få sanering?
Kfm fattar beslut. Långivarna får skylla sig själva.Vad händer när långivare inte svarar på att de delgivits inledande skuldsanering? Min handläggare försöker få tag i några som inte svarat? Och Vad händer om långivarna inte svarar sen när utskick görs på förslag på betalplan?
Jag äger inget i huset, endast sambon som står för lån, lagfart rubbet så jag har egentligen inget med huset o göraJo, det går, jag bor i hus och har skuldsanering tex. Men om det finns ett övervärde i huset kan det vara svårt, då har man ju möjlighet att betala av skulder genom att sälja sitt hus och flytta till hyreslägenhet.
Kfm fattar beslut. Långivarna får skylla sig själva.
Det kan ta lång tid innan dess, det kan kungörelsedelges och sånt, och i slutändan kommer dom in och överklagar beslutet
Det drar ut på processen tyvärr.Vad händer när långivare inte svarar på att de delgivits inledande skuldsanering? Min handläggare försöker få tag i några som inte svarat? Och Vad händer om långivarna inte svarar sen när utskick görs på förslag på betalplan?
Jag tror att dina möjligheter till en skuldsanering är större när du fått jobb.Du verkar extremt kunnig, vet du vilka åtgärder dom tycker att man ska ha gjort om man inte kan få jobb? Jag har tex börjat studera betyg. Kan dom utmäta csn? Hoppas på att komma in på en yrkesutbildning och att det ska leda till fler jobb där behovet är stort på arbetskraft.
Kan man få skuldsanering ändå nu pga att arbetslösheten varit i perioder under viss tid och jag har svårt att få jobb pga prickar, dom (treskodomar) och ålder etc.
Utbildninhen är ca 2 år så resterande år kan dom ju utmäta från min lön. Jag lär inte få upp lönen jätte mycket och kommer inte kunna amortera av skulden på 12 år minst men det lär leda till jobb.
Min totala skuldsumma pga räntor etc är snett över 1,5.