Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker detta är samma scenario som mitt dilemma fast i mindre skala än mitt så att säga.
Som du säger, hur ska någon annan än ni få reda på det om det är kontanter tex. som passerar händer mellan anhöriga... skulle det framkomma är väl saneringen körd, men risken att det framkommer är väl som en fis i rymden..
Ja du behöver inte tänka på det, du får ge pengar till din mamma om du vill, för att hon ska "ha mat"
Finns det som överdriver och skrämmer upp här ibland tycker jag och inte se det riktigt som verkligheten egentligen är

Ja du behöver inte tänka på det, du får ge pengar till din mamma om du vill, för att hon ska "ha mat"
Finns det som överdriver och skrämmer upp här ibland tycker jag och inte se det riktigt som verkligheten egentligen är

Vad är det för verklighet du pratar om? Det är ju mycket möjligt att kringgå det mesta och göra det till ”sin” verklighet. Allt är ju relativt.

Ok tack för svar!
Då jag fick inledande i feb, så borde ju slutgiltiga beskedet komma juni/juli?

Vad händer om jag ansöker om ett lån nu under inledande? Kan dem kolla upp sånt?
Du skrev ansöker om lån så det var nog inte anhörig.
Men det spelar ingen roll försök bara att reda ut din situation och anpassa dig efter din situation.

Snälla kan någon ge svar..

Jag har fått inledande skuldsanering. Min första inbetalning gjorde jag feb-21.

När får man slutgiltiga beskedet?
Kan man bli nekad, trots man har inledande?

För mig tog det ca 5 månader från inledande tills att kuvertet dök upp i lådan nu i Måndags, så nu har jag godkänt betalningsplanen och nu väntar jag bara på det slutgiltiga beslutet,
tar mellan 3-8 veckor, beroende på hur snabbt delgivningarna kommer in från borgenärerna och när dom är inne har borgenärerna 3 veckor på sig att motsätta sig förslaget.

Senast ändrad:
Yay jag fick jobbet ! Med start 3 maj Jag har två veckor kvar tills mitt beslut träder laga kraft , gjorde inkomständring till kf igår . Jag vill sitta säkert i båten såklart ! Har idag en nollplan . Gäller nollplanen tills ett nytt förslag skickas ? El ska jag lägga undan framtida lön för ev återbetalning? Får jag behålla pengar till fack och A-kassa ? Mvh

Yay jag fick jobbet ! Med start 3 maj Jag har två veckor kvar tills mitt beslut träder laga kraft , gjorde inkomständring till kf igår . Jag vill sitta säkert i båten såklart ! Har idag en nollplan . Gäller nollplanen tills ett nytt förslag skickas ? El ska jag lägga undan framtida lön för ev återbetalning? Får jag behålla pengar till fack och A-kassa ? Mvh
Fack och A-kassa får du inte behålla, betalas med förbehållsbeloppet. Dock skall du kolla med facket om sänkt avgift under tiden för skuldsanering. Jag betalar ca 55:-/månad för medlemskap under saneringen och det finns flera fackförbund som har samma möjlighet.

Grattis :)!

Fick du kortare betalplan pga att du har barn?
Vad fick du för jobb :)?!

Senast ändrad:
Tack Ja en betalplan på 3 år då barnen levt med skulder mestadels sitt liv , industrijobb

Om man inte får skuldsanering efter ett inledande. Försvinner pricken då som kfm har lagt i fem år? De skulder man inte har betalat på under inledandet - vad händer med dom? Måste man göra upp ny betalningsplan med de fordringsägare?

Ok. Glad för din skull :) !
Undra hur krf kommer ändra din avb plan?
Jag gissar att jag får betala överskottet med lönen i 3 år, å lever som jag gör idag .. vilket inte gör mig nånting :) vill de att jag ska betala längre så är det oxå ok ! Man lär sig leva utan pengar och det är så skönt ! Pengar är fan inte allt

Jag vet inte varför du återkommer till att skulder är privata. Sånt spelar ingen roll
Spelar det ingen roll om det är privata skulder eller skulder till företag i chansen till att få en skuldsanering? Förstod jag rätt?

Spelar det ingen roll om det är privata skulder eller skulder till företag i chansen till att få en skuldsanering? Förstod jag rätt?

Vem skulderna är till har ingen avgörande betydelse.
Men de vänner eller släktingar det är frågan om som lånat ut får inte fullbetalt heller

Jag har inte haft skuldsanering så länge men idag fick jag ett brev i Kivra från Kfm om en skuld från Axactor (Ferratum) på cirka 40 tusen. Detta lånet är ju flera år gammalt. När jag loggar in på Kronofogden står det beloppet där nu men varför skickar dom in efter skuldsanering är spikad? Borde inte den bli nekad direkt av Kronofogden? Fan man som mått så bra så blir man orolig i magen direkt. Har mailat min tidigare handläggare men tänkte frågar här också om någon varit med om samma.

Jag har inte haft skuldsanering så länge men idag fick jag ett brev i Kivra från Kfm om en skuld från Axactor (Ferratum) på cirka 40 tusen. Detta lånet är ju flera år gammalt. När jag loggar in på Kronofogden står det beloppet där nu men varför skickar dom in efter skuldsanering är spikad? Borde inte den bli nekad direkt av Kronofogden? Fan man som mått så bra så blir man orolig i magen direkt. Har mailat min tidigare handläggare men tänkte frågar här också om någon varit med om samma.

Antagligen har axactor bara gjort fel.
Om dom söker verkställighet så prövas inte om skuldsaneringen påverkar det hela pga att det inte finns stöd för att pröva det. Det är upp till dig att invända, annars får du nog snart löneutmätning

Om dom söker verkställighet så prövas inte om skuldsaneringen påverkar det hela pga att det inte finns stöd för att pröva det. Det är upp till dig att invända, annars får du nog snart löneutmätning

Men ska inte alla skulder som uppkommit innan saneringen inleds ändå räknas in även om nån anmäler skulden sent till krf?

Tex om jag glömmer att rapportera en privatskuld, sen lämnar den personen eller företaget in skulden 3 månader efter beslutad skuldsanering. Då borde väl deras krav ha förverkats och således kan dom ej kräva pengar av mig?

Men ska inte alla skulder som uppkommit innan saneringen inleds ändå räknas in även om nån anmäler skulden sent till krf?

Tex om jag glömmer att rapportera en privatskuld, sen lämnar den personen eller företaget in skulden 3 månader efter beslutad skuldsanering. Då borde väl deras krav ha förverkats och således kan dom ej kräva pengar av mig?

Japp
Läs mitt svar igen.

Angående mitt inlägg om min lösa tand. Beviljades f-tandvård.

En fråga, kan någon ge ett exempel på detta så att man förstår.

"Du kan även informera oss om det finns någon omständighet som du anser talar emot att personen får skuldsanering, till exempel när det gäller hur fordran har uppkommit."

Hej .jag har en pågående skuldsanering sedan snart två år. Då fick jag inledande. För en tid sedan fick jag hem ett betalningsföreläggande på en gammal skuld. Denna har jag bestridit med anledning av min pågående skuldsanering där den ska ingå.
Men idag kom brev om att ärendet ska gå vidare till tingsrätten då sökande begärt detta.
Är så ledsen och orolig nu.
Borde inte detta ärende avslutas omgående då kronofogden borde se att jag har en skuldsanering?
Känner mig så orolig och önskar fråga om någon vet något mer kring detta och om jag behöver oroa mig?.

Hej .jag har en pågående skuldsanering sedan snart två år. Då fick jag inledande. För en tid sedan fick jag hem ett betalningsföreläggande på en gammal skuld. Denna har jag bestridit med anledning av min pågående skuldsanering där den ska ingå.
Men idag kom brev om att ärendet ska gå vidare till tingsrätten då sökande begärt detta.
Är så ledsen och orolig nu.
Borde inte detta ärende avslutas omgående då kronofogden borde se att jag har en skuldsanering?
Känner mig så orolig och önskar fråga om någon vet något mer kring detta och om jag behöver oroa mig?.
Låter märkligt. När du säger att du bestridit, är det då långivaren du varit i kontakt med? Jag skulle ha kontaktat KF snarast. Har ingen erfarenhet av något liknande men det är så jag skulle gjort (har också sanering).

Hej. Tack för svar, jag har bestridit betalningsföreläggande till kronofogden.

Tack för svaret. Jag ringde och invände tidigt imorses. Tydligen vanligt att inkassobolag gör sånna här misstag enligt han jag pratade med. Dock sa han även att det inte kunde blivit utmätning för någon manuellt måste hantera det och då hade hen sett att jag jag har skuldsanering och lånet togs nått år innan.

Tack för svaret. Jag ringde och invände tidigt imorses. Tydligen vanligt att inkassobolag gör sånna här misstag enligt han jag pratade med. Dock sa han även att det inte kunde blivit utmätning för någon manuellt måste hantera det och då hade hen sett att jag jag har skuldsanering och lånet togs nått år innan.

All utmätning och löneutmätning är manuell så det är ingen skillnad

"Du kan även informera oss om det finns någon omständighet som du anser talar emot att personen får skuldsanering, till exempel när det gäller hur fordran har uppkommit."

Någon som vet.

Vad vill du veta om det där?

Vad skulle någon kunna säga här som talar emot att man ska få skuldsanering. Ang hur fodran uppkommit, tex privat person?

@Lasseman

Det där ter sig helt normalt tycker jag. Vi är inga robotar utan vi är människor och vi glömmer också saker. Om man glömmer en eller två skulder i sin ansökan och dessa två trillar in till kfm under skuldsaneringsperioden - då ska dessa skulder avverkas och försvinna i tomma intet. Jag vet med mig för exempel att jag har glömt att ange en skuld i min ansökan om skuldsanering. Den är på 60k cirka. Annars har jag anmält alla skulder i min ansökan.

Vad skulle någon kunna säga här som talar emot att man ska få skuldsanering. Ang hur fodran uppkommit, tex privat person?

@Lasseman

Det går ju säga vad som helst, men du kanske vill veta vad som har större chans att spelar någon roll?

Jag kan tänka mig att skulder som uppkommit genom skadestånd i ekonomisk brottslighet är bra grund för att få igenom ett avslag
"hssk lurade mig och 30 andra på blocket att han skulle sälja en telefon, men skickade aldrig något"

Det går ju säga vad som helst, men du kanske vill veta vad som har större chans att spelar någon roll?

Jag kan tänka mig att skulder som uppkommit genom skadestånd i ekonomisk brottslighet är bra grund för att få igenom ett avslag
"hssk lurade mig och 30 andra på blocket att han skulle sälja en telefon, men skickade aldrig något"

Ah ok, ja precis. Men tänker kan en privatperson säga att X lovade att betala igen inom X antal veckor men sen har det hela tiden dragit ut på tiden etc.... (fast det uppenbart berott på ekonomisk konkurs) Kan det ses som ett giltigt skäl?

PS tack för svar

Och också om du har tagit ett lån och angett felaktiga uppgifter om din ekonomi. Eller tagit ett med uppsåt att inte betala tillbaka.

Ah ok, ja precis. Men tänker kan en privatperson säga att X lovade att betala igen inom X antal veckor men sen har det hela tiden dragit ut på tiden etc.... (fast det uppenbart berott på ekonomisk konkurs) Kan det ses som ett giltigt skäl?

PS tack för svar
Ekonomisk konkurs? Va?

Ja man får svara vad man vill. Att någon bara inte betalat, om det nu är vad "ekonomisk konkurs"betyder brukar inte ändra utgången i ärendet.

Att ha gett bort egendomar så dom räddas från utmätning brukar vara ett ganska säkert kort om man vill få avslag på skuldsanering under lång tid

Att ha gett bort egendomar så dom räddas från utmätning brukar vara ett ganska säkert kort om man vill få avslag på skuldsanering under lång tid

Tack snälla för svar, nja tänkte mest på vad folk faktiskt kan säga. Har inte uppgett fel uppgifter angående lån etc men är lite orolig att 2 personer som är privat skulder vill motsätta sig att jag får sanering.

Tex om man inte sagt till personen att man har dålig ekonomi innan man lånat, kan det ses som en anledning?

Senast ändrad:
Och också om du har tagit ett lån och angett felaktiga uppgifter om din ekonomi. Eller tagit ett med uppsåt att inte betala tillbaka.
Hur lång tid blir människor straffade om de angett felaktiga siffror då? Kan väl inte vara för resten av livet? Känns ju rätt extremt. Många är ju rätt desperata tänker jag innan allt rämnar, och kan tänka mig att det finns rätt många som snyggat till siffror lite för att överleva månaden.
Hur bevisas uppsåt att ej betala?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp