Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet du om skulder man ej angivit då också ingår tex en privat skuld man inte angett.
Alla skulder. Dock så antar jag att problemet som uppstår med en privat skuld är att man från KF´s sida inte har någon att kontakta samt att privatpersoner sannolikt inte tittar i POIT för att se om en person blivit beviljad eller fått inledande skuldsanering.

Alla skulder. Dock så antar jag att problemet som uppstår med en privat skuld är att man från KF´s sida inte har någon att kontakta samt att privatpersoner sannolikt inte tittar i POIT för att se om en person blivit beviljad eller fått inledande skuldsanering.

Om man har visat en skärmbild från post och inrikes tidningen till borgenären i fråga samt sagt att personen måste kontakta krf om hen vill ingå. Hen har då beslut själv att hen inte vill ingå med sin fodran på ca 75.000kr och kommer med en mängd mindre hot.

Kommer informera om denna skuld till handläggaren iaf men undrar hypotetiskt sätt vad som sker om man inte informerar handläggaren om enbart en skuld som är såhär.

Om man har visat en skärmbild från post och inrikes tidningen till borgenären i fråga samt sagt att personen måste kontakta krf om hen vill ingå. Hen har då beslut själv att hen inte vill ingå med sin fodran på ca 75.000kr och kommer med en mängd mindre hot.

Kommer informera om denna skuld till handläggaren iaf men undrar hypotetiskt sätt vad som sker om man inte informerar handläggaren om enbart en skuld som är såhär.
Personen ifråga får betala hela skulden själv. Vill hen inte se till att få del av kakan får hen skylla sig själv.

Menar du att privstskulden till privatpersonen är 75000kr? Vet personen att du ansökt om skuldsanering? Jag hade varit helt ärlig mot handläggaren, du kommer inte ha råd att betala den ändå utöver skuldsaneringen. Se till att skulden ingår i saneringen. Om personen hotar dig, så anmäl till polisen.

Menar du att privstskulden till privatpersonen är 75000kr? Vet personen att du ansökt om skuldsanering? Jag hade varit helt ärlig mot handläggaren, du kommer inte ha råd att betala den ändå utöver skuldsaneringen. Se till att skulden ingår i saneringen. Om personen hotar dig, så anmäl till polisen.

Ja det stämmer, 75.000kr.
Person vet om att jag ansökt om sanering, vi har haft regelbunden kontakt. Har sagt till personen att lämna in fodran och även visat skärmbild på post och inrikes sidan med mina uppgifter. Personen hotar med att kontakta folk i min närhet etc etc. Har betett sig så hela tiden trots att jag varit tydlig med att ingen annan kommer att betala min skuld i mitt ställe. Personen beter sig omoget.

Finns konversation på både mejl och sociala medier chatt och sms. Finns skuldebrev och jag kan uppvisa återbetalningar som ägt rum när jag kunnat.

Personen vill inte stå med i saneringen och jag har sagt att det nog är bäst om hen står med men hen vägrar.

Vad händer med denna skuld om man inte tar med den i ansökan. Kan hen kräva dessa pengar vid ett senare tillfälle?

Jag har tydligt skrivit att jag inte får ha avb planer vid sidan om min sanering etc. Hen vill ändå inte ingå. : /

• Gilla
Reaktioner: Mgg
Ja det stämmer, 75.000kr.
Person vet om att jag ansökt om sanering, vi har haft regelbunden kontakt. Har sagt till personen att lämna in fodran och även visat skärmbild på post och inrikes sidan med mina uppgifter. Personen hotar med att kontakta folk i min närhet etc etc. Har betett sig så hela tiden trots att jag varit tydlig med att ingen annan kommer att betala min skuld i mitt ställe. Personen beter sig omoget.

Finns konversation på både mejl och sociala medier chatt och sms. Finns skuldebrev och jag kan uppvisa återbetalningar som ägt rum när jag kunnat.

Personen vill inte stå med i saneringen och jag har sagt att det nog är bäst om hen står med men hen vägrar.

Vad händer med denna skuld om man inte tar med den i ansökan. Kan hen kräva dessa pengar vid ett senare tillfälle?

Jag har tydligt skrivit att jag inte får ha avb planer vid sidan om min sanering etc. Hen vill ändå inte ingå. : /

Ok nu när hen vet om din ekonomiska situation så är det ju onödigt att hen hotar dig med massa saker. Se till att den skulden ingår i din sanering. Hen kommer ju få tillbaka sina pengar från kfm, men det tar ju tid att få tillbaka hela beloppet. 1 gång om året betalar Kfm tillbaka pengar till dina fordringsägare. Hur mycket varje fordringsägare får per gång kan jag inte svara på. Förklara detta för hen. Du har ju inte så mycket valmöjligheter.

Ok nu när hen vet om din ekonomiska situation så är det ju onödigt att hen hotar dig med massa saker. Se till att den skulden ingår i din sanering. Hen kommer ju få tillbaka sina pengar från kfm, men det tar ju tid att få tillbaka hela beloppet. 1 gång om året betalar Kfm tillbaka pengar till dina fordringsägare. Hur mycket varje fordringsägare får per gång kan jag inte svara på. Förklara detta för hen. Du har ju inte så mycket valmöjligheter.

Jag har förklarat detta till hen flera flera gånger men hen vill bestämt ändå inte ingå och jag har sagtvatt hot leder ingenstans då ingen kommer betala oavsett vad. Men hen vill liksom inte förstå. Jag har mycket låg inkomst och höga skulder vilket gör att mest troligen kommer personen inte få åter så mkt. Och det suger givetvis. Sen kommer nog denna person göra allt för att motsätta sig saneringen när jag väl inkluderar denna skuld. : /

(Tack för svar, kommer ta med denna men ville mest veta om det gick att undvika men att det ändå räknas in i saneringen även om man inte tar med den pga att den uppkommit innan sanerings beslut. Detta är den enda skulden som ej är medtagen)

• Gilla
Reaktioner: Mgg
Jag har förklarat detta till hen flera flera gånger men hen vill bestämt ändå inte ingå och jag har sagtvatt hot leder ingenstans då ingen kommer betala oavsett vad. Men hen vill liksom inte förstå. Jag har mycket låg inkomst och höga skulder vilket gör att mest troligen kommer personen inte få åter så mkt. Och det suger givetvis. Sen kommer nog denna person göra allt för att motsätta sig saneringen när jag väl inkluderar denna skuld. : /

(Tack för svar, kommer ta med denna men ville mest veta om det gick att undvika men att det ändå räknas in i saneringen även om man inte tar med den pga att den uppkommit innan sanerings beslut. Detta är den enda skulden som ej är medtagen)

Du gör helt rätt att ta med skulden i saneringen. Hoppas det kommer ordna upp sig för dej och att hen kommer acceptera läget. Lycka till.

Tänk på att personen kommer inte få hela skulden betald genom dom sanering. Antingen får hen betala resterande själv eller kommer ni överens om att du betalar resterande efter skuldsaneringen är slut.

Tänk på att personen kommer inte få hela skulden betald genom dom sanering. Antingen får hen betala resterande själv eller kommer ni överens om att du betalar resterande efter skuldsaneringen är slut.

Fast det blir ju i princip omöjligt tänker jag. Även om man skulle vilja så har man ju ansökt om sanering för att man är i ett rejält ekonomisk obestånd. Börjar man sen lova hit å dit efter saneringen att man ska börja betala igen tror jag att det kan bli problem. Hade det varit fråga om lite mindre skulder hade det nog gått men dessa är så stora
: /. Men förstår vad du menar. Man kan ju försöka att ge igen endel.

Vet du om skulder man ej angivit då också ingår tex en privat skuld man inte angett. Eller kan personen då lämna in skulden efter saneringen och yrka på att få betalning : /

Varför ska du inte ange den? Man ska ange alla skulder.

Om man jobbar extra, utöver sin heltidstjänst och tjänar 2-3tusen mer i månaden, måste man betala in dessa till skuldsanerigen?

Kronofogden vill att jag ska återköpa pensionsförsäkring, är det någon här inne som har fått det godkänt av Skatteverket

Kronofogden vill att jag ska återköpa pensionsförsäkring, är det någon här inne som har fått det godkänt av Skatteverket
Jag fick inte återköpa min varken av försäkringsbolaget el skatteverket men det var för att den var låst enligt avtal.

Nu har jag hjärnsläpp. Men hur fungerar det om man får papper om att en skuld som ska ingå i skuldsaneringen är inskickad till ktonofogden/betalningsföreläggande?

Går det att maila kronofogden och tala om att skulden ska ingå i saneringen så det inte går vidare till onödig anmärkning och nytt saldo? Eller måste man ringa eller skicka brev?

Blev totalt genomstressad när jag såg att jag hade ett brev om det på min myndighetspost för en liten stund sedan då det är röd dag i morgon med:(

Nu har jag hjärnsläpp. Men hur fungerar det om man får papper om att en skuld som ska ingå i skuldsaneringen är inskickad till ktonofogden/betalningsföreläggande?

Går det att maila kronofogden och tala om att skulden ska ingå i saneringen så det inte går vidare till onödig anmärkning och nytt saldo? Eller måste man ringa eller skicka brev?

Blev totalt genomstressad när jag såg att jag hade ett brev om det på min myndighetspost för en liten stund sedan då det är röd dag i morgon med:(
Ring och prata med dom på fredag. Så länge det inte är en ny skuld löser det sig.

Tyvärr så fick jag en anmärkning flera månader efter inledande då ert bolag rapporterade in missbrukad kredit

Tyvärr så fick jag en anmärkning flera månader efter inledande då ert bolag rapporterade in missbrukad kredit

Vad trist. För så länge man invänder i tid så ska det inte gå vidare förutsatt att det ingår i saneringen. Råkat ut för det här en gång tidigare då Daypay försökte med en skuld som ingick någon månad efter att jag blev beviljad skuldsaneringen, och det gick inte vidare då.

Fick dock hjärnsläpp ikväll om det räknas som att man invänder om man mailar eller om det räknas som det endast per telefon eller brev. Ska oavsett ringa på fredag då jag behöver få reda på när de tar bort själva saldot för det som blev inskickat (synns på mina sidor på kronofogdens hemsida men ej på exempelvis creditsafe).

Lite extra stressande när det blir såhär när man sköter saneringen som man ska och inte dragit på sig något nytt. Speciellt nu när min prövotid för lägenheten jag bor i tar slut i juni/juli. Får nämligen bara ta över lägenheten om jag inte fått nya betalningsanmärkningar eller har skuldsaldo hos kronofogden. Där av kvällens hjärnsläpp.

Jag skrev om detta i förra veckan tror. Har ett inledande och fick en skuld från Norge skickat till svenskt inkasso, en skuld som jag glömde att uppge i min ansökan. Den är på cirka 70.000 kr med räntor och avgifter. Min handläggare sa att jag skulle låta den vara och att den skulle gå till kfm och sedan skulle en jurist ta beslut. Handläggaren sa också att man har många olika skulder och ibland glömmer man att ange detta och sedan kommer fordringsägare efter inledande med inkasso och brev till kfm och 99% av gångerna så faller betalningsansvaret bort från mig eller så glider skulden in bland de andra skulderna i ansökan.

Ni som fått kortare betalplan än 5 år...!
Fick ni veta det i samband med inledande eller vid beslut?

Jag skrev om detta i förra veckan tror. Har ett inledande och fick en skuld från Norge skickat till svenskt inkasso, en skuld som jag glömde att uppge i min ansökan. Den är på cirka 70.000 kr med räntor och avgifter. Min handläggare sa att jag skulle låta den vara och att den skulle gå till kfm och sedan skulle en jurist ta beslut. Handläggaren sa också att man har många olika skulder och ibland glömmer man att ange detta och sedan kommer fordringsägare efter inledande med inkasso och brev till kfm och 99% av gångerna så faller betalningsansvaret bort från mig eller så glider skulden in bland de andra skulderna i ansökan.

Jag har redan pågående skuldsanering och skulden ska ingå där enligt planen. Kommer ringa dem oavsett på fredag då jag inte vill chansa på att det går vidare och blir en anmärkning pga uteblivet svar. Fick lite hjärnsläpp igår då jag blev osäker på om det fungerade lika bra att maila som att ringa eller skicka brev då det är röd dag idag :)

Fick veta antal år på betalningsplanen när
förslaget kom.
Tack för svar! Men förslag... vid inledande eller beslut? :)
Har ju även jag ett sorts preliminärt förslag med inledande men där står inget om tid förutom generell info kring en skuldsanering med paragrafhänvisning.

Inte det vid inledande, utan det som beslutet grundas på.

Ni som fått kortare betalplan än 5 år...!
Fick ni veta det i samband med inledande eller vid beslut?

Fick beskedet när beslutet och betalplanen (efter inledande) kom. Fick betalplan på fyra år pga barn. Mina betalningar upphör i juli nästa år, snart bara ett år kvar! Två år kvar på hela skuldsaneringen.

Fick beskedet när beslutet och betalplanen (efter inledande) kom. Fick betalplan på fyra år pga barn. Mina betalningar upphör i juli nästa år, snart bara ett år kvar! Två år kvar på hela skuldsaneringen.
Fick du beslutet samtidigt som betalplanen? Sambon har fått förslag till betalplan 3 år pga barn och alla borgenärer har delgivits betalplanen men inte fått något definitivt beslut ännu.

Fick du beslutet samtidigt som betalplanen? Sambon har fått förslag till betalplan 3 år pga barn och alla borgenärer har delgivits betalplanen men inte fått något definitivt beslut ännu.

Vad händer efter att borgeenärerna mottagit betalplanen? Får man slutgiltiga beskedet efter och om dom godkänner det? Vad händer om dom inte godkänner det?

Vad händer efter att borgeenärerna mottagit betalplanen? Får man slutgiltiga beskedet efter och om dom godkänner det? Vad händer om dom inte godkänner det?
Om en eller flera borgenärer motsätter sig att du skall få skuldsanering så får man hem ett brev med vilken borgenär och varför denna/dessa motsatt sig (så skedde för mig iaf för ca fyra år sedan, antar att det går till på samma sätt ff).
Därefter gick mitt ärende vidare till jurister i skuldsaneringsteamet som efter fortsatt utredning fattade beslut till min fördel.
Jag valde att bemöta det borgenären hade skrivit men det fanns inget krav på det.

Senast ändrad:
Om en eller flera borgenärer motsätter sig att du skall få skuldsanering så får man hem ett brev med vilken borgenär och varför denna/dessa motsatt sig (så skedde för mig iaf för ca fyra år sedan, antar att det går till på samma sätt ff).
Därefter går ärendet vidare till jurister i skuldsaneringsteamet som efter fortsatt utredning fattar beslut.
Jag valde att bemöta det borgenären hade skrivit men det fanns inget krav på det.
Jag tror en del har fått mail nu på senare tiden om någon motsatt sig. Kfm kan väl besluta om sanering ändå utan att det går vidare till jurist?

Jag tror en del har fått mail nu på senare tiden om någon motsatt sig. Kfm kan väl besluta om sanering ändå utan att det går vidare till jurist?
Det kan dom säkert, jag vet bara hur det gick till i mitt fall :).
Jag ändrade lite i mitt inlägg så det framgår att det var i mitt enskilda ärende som det gick till på det sätt jag beskrev.

Hm, först kom inledandet med uppgifter på vad vi skulle betala då, sedan ett beslut om beviljande och då en ny betalplan. I detta beslut fick vi besked om fyra år pga barn. Inga invändningar mot beslutet. Så minns jag det iallafall... Det var trots allt tre år sen.

Fick inledande i slutet på april, har nu fått utslag på en skuld daterad 10 maj. Man får fortfarande utslag trots inledande alltså...?

Fick inledande i slutet på april, har nu fått utslag på en skuld daterad 10 maj. Man får fortfarande utslag trots inledande alltså...?
Det skall du inte få såvitt jag förstår. Kanske en miss i skarven innan du fick inledande?
Jag antar att du har, eller ska, kontakta KF om att ett fel begåtts?

Det skall du inte få såvitt jag förstår. Kanske en miss i skarven innan du fick inledande?
Jag antar att du har, eller ska, kontakta KF om att ett fel begåtts?
Skulden hade delgivits enligt datum tio dagar före inledandebeslut stod det på utslaget, så kanske har blivit något glapp då. Får ringa och dubbelkolla.

Jag ringde idag då jag fått liknande problem men har redan pågående skuldsanering. Den som jag pratade med sa att man ska invända och förklara att man har pågående skuldsanering så rättas det till förutsatt att man hör av sig i tid och att det var ok att maila invändandet med uppgifterna om skulden och varför man invänder. Vet dock inte hur det fubgerar vid inledande så ring så snart som möjligt.

Fick även rådet att kontakta inkassobolaget och förklara läget då skulden ska omfattas av skuldsaneringen och att de då kanske kan dra tillbaka fortare då det just nu lyser skuldsaldo på mina sidor på kronofogdens hemsida.
Annars kan det om jag har otur dröja några veckor till de uppdaterar/tar bort saldot.

Jag tog mod till mig och ringde upp Intrum då det var de som skickat in. Vi förstod direkt vad som blivit fel. På något sätt har de fått papper om att jag sökt skuldsanering i år men avslag i april och jag där med inte har sanering längre? Vilket verkligen inte stämmer.

Troligen så är det avslaget på min egenbegärda omprövning som de tolkat som avslag på hela skuldsaneringen. Den fick jag avslag på i mars då man ansåg att jag troligen inte kommer öka mitt betalningsutrymme tillräckligt i höst (sjukskriven till i höst och ska börja våga jobba som timmis då och ville ligga steget före med omprövning).

Så intrums kundtjänst ska återkomma i nästa vecka för att kolla med kronofogden angående uppgifterna då något uppenbarligen blivit fel 😕

Den här frågan har väl varit uppe förr men hittar inte, säg att man vunnit typ 12tusen på keno, hur ska skusan få veta det om man låter pengarna ligga kvar på svenskaspel tills skusan är klar ?

Nu har man väl inte den turen men om man fick det ?

Den här frågan har väl varit uppe förr men hittar inte, säg att man vunnit typ 12tusen på keno, hur ska skusan få veta det om man låter pengarna ligga kvar på svenskaspel tills skusan är klar ?

Nu har man väl inte den turen men om man fick det ?

vad jag förstått så ”bryr sig inte” kfm att kolla dina konton när du fått skuldsanering som dom gör när du går på löneutmätning.

Är de du är skyldiga pengar som kan då och då kolla upp din ekonomi och kan då begära omprövning om ekonomin skulle blivit bättre.

men en engångsvinst på 12 loppor tror jag inte direkt gör någon skillnad i skuldsaneringsplanen.

Men vinner du 10.000 i 5 år så kan det vara läge att höra av sig till Kfm för att slippa problem :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp