Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så var skuldsaneringen avslutad den 5/7! 5 år av ont i magen, men innan dess 30 år fylld av skulder, nu är skiten slut.
Var lite konstigt därför mitt beslut sträckte sig till den 5/7, men sista betalningen skall göras i slutet av denna månad, skitsamma, jag tänker inte gräva i varför det är så. Alla vet om att ss är slut när man gör sista betalningen, men jag hade beslutet till den 5/7, jag slänger iallafall in dom sista räkningarna den 23:e, då ska jag och frugan öppna en flaska Bond-champagne på stranden och bränna upp varenda ett papper av skuldsaneringen.
Känslan att vara fri från denna plåga få mig nästan att gråta, skuldlivet tär otroligt mycket på en själv och på ens äktenskap och det är också jätteviktigt att man tar denna andra chans som man fått. Nu sitter jag här och tänker "jag har chansen att ta ett mobilabonemang" men nej, har jag klarat mig utan innan så kan jag gott fortsätta att ladda, funkar hur bra som helst.
Jag aktar mig mig för ff, det jag kommer göra är att kunna binda avtal på bredband/TV, detta för att komma ner i månadskostnad och det är rätt smart?
Eftersom jag var lite osäker så körde jag en Creditsafe, jag fick 44(vet inte om det räknas som normalt eller bra), där stod också INGEN SKULDSANERING, men det stod typ har HAFT ss, men ändring 5/7, vet någon när/om HAFT försvinner, menar att det kanske är nackdel för mig om tex banker lusläser detta OM jag skulle söka lån någon gång i framtiden, men det är OM?
Hade önskat att jag hade fått bättre score från Creditsafe, men med take på hur det var innan så får man vara glad. Är det någon som vet om det är ett ok score?
Ville inte köra på UC/Bisnode för då får jag betala, vill inte ha ff och dessutom är jag för snål för det nu(en bieffekt av ss-livet)?
Kan nån svara på ifall UC/Bisnode kommer ligga på samma nivå som Credit Safe gör ifall jag skulle göra en kreditkoll där? Vad skiljer tex. hade jag fått bättre score om min inkomst varit högre med tanke på att hon blir klar med sin ss om två veckor och hon tjänar mer än jag.
På CS så framgår inte hur många ff man har, jag vet om mig att jag inte har några dom senaste 13 månaderna, inte frugan heller, så hon är nog nyfiken på sitt score när det är över.
Jag har kvar mitt lån hos CSN sen innan, ingick inte i ss, men det framgick inte hos CS, tror att det framgår hos UC?
Kan inte svara på Dina frågor, men ett innerligt GRATTIS till att Din skuldsanering nu äntligen är över… Bra jobbat ! :)

Jag blir dock alltid lika fascinerad över hur olika vi ser på detta med skuldsanering.
Själv har jag haft skuldsanering sedan mars 2019 och ser de enbart som en ”gudagåva”… ;)
Jag jämför enkom med hur ja hade det innan jag fick skuldsanering beviljad då ja satt med skyhöga skulder, ångest, sömnproblem etc och som sedan slutligen genererade löneutmätning…
Visst… jag betalar nu en osynlig skyhög ”avi” månatligen till KF på min skuldsanering, men mår hundra gånger bättre än innan jag fick skuldsanering och kan se ljuset i tunneln - GULD VÄRT !!

Hej, fliker in med en fråga här.
Har googlat mkt och kontaktat skuldrådgivare i min kommun men står i kö där.
Hur mycket påverkas min sambo av en ev. Skuldsanering? Hur mycket av hennes inkomst påverkas?
Vid en beräkning får jag fram ett förbehållsbelopp på 11300, är det den total jag får behålla och sedan har min sambo sin inkomst på dryga 15-16000 kvar? Tacksam för svar:)

Hur mycket påverkas min sambo av en ev. Skuldsanering? Hur mycket av hennes inkomst påverkas?
Vid en beräkning får jag fram ett förbehållsbelopp på 11300, är det den total jag får behålla och sedan har min sambo sin inkomst på dryga 15-16000 kvar? Tacksam för svar:)
Har du räknat med hennes inkomst vid beräkningen så stämmer det :)

Kan inte svara på Dina frågor, men ett innerligt GRATTIS till att Din skuldsanering nu äntligen är över… Bra jobbat ! :)

Jag blir dock alltid lika fascinerad över hur olika vi ser på detta med skuldsanering.
Själv har jag haft skuldsanering sedan mars 2019 och ser de enbart som en ”gudagåva”… ;)
Jag jämför enkom med hur ja hade det innan jag fick skuldsanering beviljad då ja satt med skyhöga skulder, ångest, sömnproblem etc och som sedan slutligen genererade löneutmätning…
Visst… jag betalar nu en osynlig skyhög ”avi” månatligen till KF på min skuldsanering, men mår hundra gånger bättre än innan jag fick skuldsanering och kan se ljuset i tunneln - GULD VÄRT !!

Det är väl bara ett bevis på hur olika vi upplever ss? Jag känner också positivt med ss, men det har varit jobbigt, "det ska jag inte sticka under stol med"!
Nu vet jag inte hur din familjesituation ser ut, men har man barn så kan det också påverka hur man upplever det, ständigt dåligt samvete att vara otillräcklig!
Jag, precis som många andra har haft ett liv i skulder ända sen man blev myndig och den känslan är inget man bara kan skaka av sig. Nu har jag haft ett par dagar sen jag blev fri, jag har hunnit att reflektera över mitt "nya" liv? Bara känslan att vara fri är underbart, men ingen halleluja har infunnit sig.
Känslan att kunna göra något som har varit omöjligt innan är bra, men det är inget jag har behov av, jag är fri och det räcker för mig!
Jag tror att ss har varit läkande för mig, jag kommer inte att gå på enkla nitar om man säger så?
Fick för fyra dagar sen ett samtal från bingolotto, dom hade ett erbjudande om jag prenumererade på lotter, hade detta varit innan så hade jag sagt, visst skicka lotter, men nu sa jag nä trots att säljaren försökte och det är jag ganska stolt över.
Tror vi alla är olika, men jag är glad att du känner på det viset.
En sista grej? Om man redan har haft det tungt och knapert i livet innan ss så tror jag att det är lättare att klara av ss än om du haft det bättre förspänt, lättare att klara av om du haft det tufft?
Sen har inte alltid jag och min fru stått på samma våglängd? Vi hade det gamla ss där vi varje månad fick lägga in varje betalning själva och det var jag som skötte det varje månad. Det var alltid jag som fick tjata på henne att hjälpa mig, jag var livrädd att något skulle bli fel. Min fru råkade ut för en utmattningsdepression som gjorde att hon inte riktigt fick ihop det där med ekonomin och det skapade ett stort kaos hos mig, lägg till att hon inte riktigt tänkte efter vad hon hade råd till, detta pga hennes problem. Ibland så blev det nått fel eftersom inkassobolagen ändrade hennes uppgifter och då var det ett helvete för mig att få rätsida på detta!
Jag har många gånger varit nära att gå in i väggen, men min morot och motivation har varit ett skuldfritt liv och det har varit det som gjort att jag orkat hela vägen.
Och till er alla som känner att jag orkar inte, ni orkar, har jag klarat det så klarar vem som helst det.
Får en massa reklam om låneerbjudande, jag har inte ansökt, men det är sånt i stort sett alla får? Jag skrattar, känner mig smickrad, nästan som att nån snygg Hollywood har bjudit ut en? Jag skulle kunna nappa, bara friheten att kunna göra det, men jag säger nej och det är väl ett bevis på att man blivit lite klokare?

Senast ändrad:
Det är väl bara ett bevis på hur olika vi upplever ss? Jag känner också positivt med ss, men det har varit jobbigt, "det ska jag inte sticka under stol med"!
Nu vet jag inte hur din familjesituation ser ut, men har man barn så kan det också påverka hur man upplever det, ständigt dåligt samvete att vara otillräcklig!
Jag, precis som många andra har haft ett liv i skulder ända sen man blev myndig och den känslan är inget man bara kan skaka av sig. Nu har jag haft ett par dagar sen jag blev fri, jag har hunnit att reflektera över mitt "nya" liv? Bara känslan att vara fri är underbart, men ingen halleluja har infunnit sig.
Känslan att kunna göra något som har varit omöjligt innan är bra, men det är inget jag har behov av, jag är fri och det räcker för mig!
Jag tror att ss har varit läkande för mig, jag kommer inte att gå på enkla nitar om man säger så?
Fick för fyra dagar sen ett samtal från bingolotto, dom hade ett erbjudande om jag prenumererade på lotter, hade detta varit innan så hade jag sagt, visst skicka lotter, men nu sa jag nä trots att säljaren försökte och det är jag ganska stolt över.
Tror vi alla är olika, men jag är glad att du känner på det viset.
En sista grej? Om man redan har haft det tungt och knapert i livet innan ss så tror jag att det är lättare att klara av ss än om du haft det bättre förspänt, lättare att klara av om du haft det tufft?
Sen har inte alltid jag och min fru stått på samma våglängd? Vi hade det gamla ss där vi varje månad fick lägga in varje betalning själva och det var jag som skötte det varje månad. Det var alltid jag som fick tjata på henne att hjälpa mig, jag var livrädd att något skulle bli fel. Min fru råkade ut för en utmattningsdepression som gjorde att hon inte riktigt fick ihop det där med ekonomin och det skapade ett stort kaos hos mig, lägg till att hon inte riktigt tänkte efter vad hon hade råd till, detta pga hennes problem. Ibland så blev det nått fel eftersom inkassobolagen ändrade hennes uppgifter och då var det ett helvete för mig att få rätsida på detta!
Jag har många gånger varit nära att gå in i väggen, men min morot och motivation har varit ett skuldfritt liv och det har varit det som gjort att jag orkat hela vägen.
Och till er alla som känner att jag orkar inte, ni orkar, har jag klarat det så klarar vem som helst det.
Får en massa reklam om låneerbjudande, jag har inte ansökt, men det är sånt i stort sett alla får? Jag skrattar, känner mig smickrad, nästan som att nån snygg Hollywood har bjudit ut en? Jag skulle kunna nappa, bara friheten att kunna göra det, men jag säger nej och det är väl ett bevis på att man blivit lite klokare?
Självklart är det skillnad! Jag hade ”turen” att min dotter blev myndig och klar med sin gymnasieutbildning och flyttade hemifrån i den vevan då jag tvingades ”släppa mina skulder”, så jag var ensam i detta, vilket säkert underlättade oerhört.
Sen förstår jag att det är en oerhörd skillnad att ha den gamla skuldsaneringen kontra den nya som jag har.
Jag betalar ett stort belopp månadsvis på min skuldsanering och att då ha två betalfria månader per år gör ju att man ”får” lite mer extra pengar, som man kan lägga undan och fördela ut på övriga månader, vilket självklart kan sätta lite guldkant på tillvaron och underlätta.
Just Er alla med den gamla skuldsaneringen applåderar jag, för jag förstår att den är extra tuff !
Nu är den över för Dig/Er ! Njut av ”friheten” och känn Dig stolt över att Du likväl har fixat det ! :)

Hennes inkomst påverkas inte alls. Hon kommer nog i praktiken att gå ta ett större grepp om era gemensamma kostnader

Självklart är det skillnad! Jag hade ”turen” att min dotter blev myndig och klar med sin gymnasieutbildning och flyttade hemifrån i den vevan då jag tvingades ”släppa mina skulder”, så jag var ensam i detta, vilket säkert underlättade oerhört.
Sen förstår jag att det är en oerhörd skillnad att ha den gamla skuldsaneringen kontra den nya som jag har.
Jag betalar ett stort belopp månadsvis på min skuldsanering och att då ha två betalfria månader per år gör ju att man ”får” lite mer extra pengar, som man kan lägga undan och fördela ut på övriga månader, vilket självklart kan sätta lite guldkant på tillvaron och underlätta.
Just Er alla med den gamla skuldsaneringen applåderar jag, för jag förstår att den är extra tuff !
Nu är den över för Dig/Er ! Njut av ”friheten” och känn Dig stolt över att Du likväl har fixat det ! :)
Hur fungerade den ”gamla” jämfört med den som är nu?

Hennes inkomst påverkas inte alls. Hon kommer nog i praktiken att gå ta ett större grepp om era gemensamma kostnader
Beroende på deras inkomster… Har Dom samma inkomster, så fördelas det ju 50/50…
Som i mitt fall där min sambo efter jobb reseavdrag ligger med samma inkomst som mig. När KF då beräknade våra gemensamma kostnader, så blev det en fördelning om 50% lika…

Hur fungerade den ”gamla” jämfört med den som är nu?

Med den gamla skuldsaneringen, så har man inga betalfria månader!
Man betalar även själv in till alla borgenärer månadsvis, vilket självklart kan vara svårt om man har många olika borgenärer…
Kan tänka mig att detta är ångestframkallande att risken finns att man gör något fel gällande alla inbetalningar man själv skall hantera. Säkerligen har man fått listor av KF att följa med olika belopp, etc, men som sagt, risken att de kan bli fel vid alla olika betalningar är nog ytterst obehagligt… Inte minst då man vet att en borgenär då direkt kan gå in och söka upphävning alternativt förlängning av skuldsaneringen vid ett ”felsteg”.

Man betalar även själv in till alla borgenärer månadsvis, vilket självklart kan vara svårt om man har många olika borgenärer…
Kan tänka mig att detta är ångestframkallande att risken finns att man gör något fel gällande alla inbetalningar man själv skall hantera. Säkerligen har man fått listor av KF att följa med olika belopp, etc, men som sagt, risken att de kan bli fel vid alla olika betalningar är nog ytterst obehagligt… Inte minst då man vet att en borgenär då direkt kan gå in och söka upphävning alternativt förlängning av skuldsaneringen vid ett ”felsteg”.
Tack för svar.
Ok, nä vilken skillnad mot vad som gäller nu. Att bara behöva betala in en summa varje månad så och ha dessa två betalningsfria månader.

bara att slippa behöva se raden ”utmätning” på lönespecen är ju sjukt skönt. Ja det hade alltså inget med den gamla att göra, bara för skuldsanering generellt

Beroende på deras inkomster… Har Dom samma inkomster, så fördelas det ju 50/50…
Som i mitt fall där min sambo efter jobb reseavdrag ligger med samma inkomst som mig. När KF då beräknade våra gemensamma kostnader, så blev det en fördelning om 50% lika…

Jaha

Jag tror att sambon i praktiken kommer få ta större ansvar för de gemensamma kostnaderna i hushållet

Dessutom började tiden inte ticka vid inledande utan vid beslut. Och listorna över vem som skulle ha betalt stämde bara tills bolagen sålde skulderna vidare och man fick ett litet brev att nu skulle man betala till bolag x istället.

Jaha

Jag tror att sambon i praktiken kommer få ta större ansvar för de gemensamma kostnaderna i hushållet
Som sagt, beror ju på de enskilda individerna. Jag tex fick fortsätta ta allt ansvar för de gemensamma kostnaderna.

Tack för svar.
Ok, nä vilken skillnad mot vad som gäller nu. Att bara behöva betala in en summa varje månad så och ha dessa två betalningsfria månader.

bara att slippa behöva se raden ”utmätning” på lönespecen är ju sjukt skönt. Ja det hade alltså inget med den gamla att göra, bara för skuldsanering generellt

Den gamla skuldsaneringen hade ett större inslag av ekonomisk rehabilitering, att lära sig betala till rätt ställe med rätt belopp osv.

Jaha

Förstår inte hur Du resonerar nu? I vårt fall är det inte så iallafall…
Det står väl i relation till vad man tjänar?

Det är nog det han menar att sambon tjänar mer och i och med det så större ansvar/del att betala.

Om en i ett hushåll har löneutmätning eller skuldsanering och den andra har inkomst och inte skuldsanering eller löneutmätning så blir det nog ganska ofta att den som har lönen ograverad kommer stå för mer av det gemensamma. Proportioneringen får bara full effekt om bägge har skuldsanering eller löneutmätning

• Gilla
Reaktioner: Mea

Precis, men jag gjorde som så här dom sista 8 månaderna? Eftersom jag mer eller mindre såg till att min frus ss också blev betald så bokförda jag för 8 månader i sträck. Så när december kom så var betalningen redan bokförd osv. Detta kunde jag göra eftersom det var samma OCR varje månad utom en som ändrades varje månad, men då hade jag bara den att bevaka. Givetvis så checkade jag att det hade blivit dragits eftersom som du säger att det räcker med att man missar en så kan det vara kört! Det mer eller mindre skötte sig själva. Min frus ss var en annan femma, där ändrades OCR i stort sett varje månad så där kunde jag inte göra detsamma.

Den gamla skuldsaneringen hade ett större inslag av ekonomisk rehabilitering, att lära sig betala till rätt ställe med rätt belopp osv.
Vet inte om jag hade så stort behov av att lära mig just det. Problemet var ju att det var fler räkningar än vad pengarna räckte till.

Mina borgenärer verkar sälja skulder hej vilt nu under inledande, har fått flera brev med information att skuld bytt ägare samt att dom är medvetande om att jag har ett skuldsanerings ärende

God dag i värmen!

Denna månad ska jag börja betala in till Kfm då jag har inledande skuldsanering.
Men såg nu på min lönespec. att jag fick cirka 2000kr mer i lön pga semestertilägg. Är det något jag ska ta upp med min handläggare innan första inbetalning? Eller ska jag bara låta det vara.
Tänkte nu då det är första inbetalningen och just att det är inledande.

Vill inte få avslag pga att jag inte tog upp detta. Någon av er som varit i denna situation? :)

Ha det gött alla!

En lite fråga , jag har ansökt om skuldsanering för ca 3 veckor sedan , inget hört ännu, det är ju så klart för tidigt . I dag fick jag ett brev från intrum där de erbjuder en avbetalningsplan på mina skulder som ligger hos kronofogden , med fryst ränta. Har det något samband med min ansökan ? Jag är helt ny på detta så därför frågar jag :)

En lite fråga , jag har ansökt om skuldsanering för ca 3 veckor sedan , inget hört ännu, det är ju så klart för tidigt . I dag fick jag ett brev från intrum där de erbjuder en avbetalningsplan på mina skulder som ligger hos kronofogden , med fryst ränta. Har det något samband med min ansökan ? Jag är helt ny på detta så därför frågar jag :)
Utöka storleken på din brevlåda, det kommer att välla in brev med olika förslag fram tills beslut om inledande, men har du nu sökt sanering så gå inte med på någonting, utan stoppa undan pengarna i madrassen fram till beslut.

Nej det lär inte ha något sammanhang. Det finns inget automatiskt sätt att de vilka som sökt skuldsanering och jag har aldrig hört om något inkassobolag som vill ha högläsning hur dagens post

Utöka storleken på din brevlåda, det kommer att välla in brev med olika förslag fram tills beslut om inledande, men har du nu sökt sanering så gå inte med på någonting, utan stoppa undan pengarna i madrassen fram till beslut.
Fast vet Inkasso bolag och dylikt att man ansökt om skuldsanering? Innan det är något beslut tagit om den alltså. Och var det 3 veckor sedan ansökan skickades in dröjer det väl ca 2 månader till innan något beslut tas om inledande eller avslag

Fast vet Inkasso bolag och dylikt att man ansökt om skuldsanering? Innan det är något beslut tagit om den alltså. Och var det 3 veckor sedan ansökan skickades in dröjer det väl ca 2 månader till innan något beslut tas om inledande eller avslag
Se mitt svar

Jag har läst en del om er som fått samtalet från handläggare innan inledande. Det verkar bara ha dröjt ett par dagar innan ni sett att ni fått inledande. Är det ett dåligt tecken att jag inte sett min mans namn från samtalet i måndags och nu är det fredag? Kan jag vänta mig ett avslag per brev då, eller kan det ta tid?

Jag har läst en del om er som fått samtalet från handläggare innan inledande. Det verkar bara ha dröjt ett par dagar innan ni sett att ni fått inledande. Är det ett dåligt tecken att jag inte sett min mans namn från samtalet i måndags och nu är det fredag? Kan jag vänta mig ett avslag per brev då, eller kan det ta tid?
Hänger mycket på handläggaren.
Jag fick först världens tröttaste handläggare, vilket jag kände direkt då hon ringde. Hände inget på flera veckor, jag ringde och mailade, hon skulle ta hand om min ansökan sa hon. Men till sist fick jag höra att hon inte hade gjort det och istället gått på semester, så då fick jag en annan handläggare. Hon ringde upp samma dag, och samma dag tog hon även beslut om inledande. Hade inte jag kontaktat dom hade jag knappast fått svar än.

God dag i värmen!

Denna månad ska jag börja betala in till Kfm då jag har inledande skuldsanering.
Men såg nu på min lönespec. att jag fick cirka 2000kr mer i lön pga semestertilägg. Är det något jag ska ta upp med min handläggare innan första inbetalning? Eller ska jag bara låta det vara.
Tänkte nu då det är första inbetalningen och just att det är inledande.

Vill inte få avslag pga att jag inte tog upp detta. Någon av er som varit i denna situation? :)

Ha det gött alla!

Svarar på min egna fråga om fler är intresserade av vad som sker.

Då min handläggare var på semester så fick jag svar från en annan. Har dock inte fått 100% svar än vad som sker med semestertillägget. Men verkar inte vara allt för säkert att man får behålla den pengen.
Så får vänta till efter helgen med ett 100% svar.

Fortsättning följer... =)

Hur ska jag börja?? det känns att jag har förstörd mitt liv pag av spel. Jag var väldigt ambitiös person tänkte utdilbda mig och ha ett stabilt och intellektuellt liv men det började med spel. Det var ett tag jag var så bra på spel att jag vann mycket och tänkte ska inte jobba men som vanligt började låna och låna nu hamnar jag i jätte svårt situation i mitt liv att jag kan inte betala räkningar . En av faktura hos kronofogden redan och två till inkasso. Har totallt skuld på 700- 750k med krediter och blanco lån. Försökte samla kreditkots lån som jag betalar mest på har 4 st krediet kort på typ 130k.

Nu har jag bestämt mig att ansöka skuldsanering men min fråga är att kan jag plugga under tiden medans har jag skuld sanering.

Min andra frågan är att jag läste att förbehållsbellopp är ungefär 5000 kr man ska ha kvar, hur funkar det då? kan någon förklara det.

Jag ska vara tacksam att någon kan guida mig att vad ska jag göra ?

Normalt så får man inte skuldsanering under studietiden då man förväntas få en inkomst efter studietiden. Csn räknas inte som inkomst.

5000 i normalbelopp är det du ska ha till mat, hygien el mobil tv försäkringar med meda. Hyran räknas inte in.

Hur ska jag börja?? det känns att jag har förstörd mitt liv pag av spel. Jag var väldigt ambitiös person tänkte utdilbda mig och ha ett stabilt och intellektuellt liv men det började med spel. Det var ett tag jag var så bra på spel att jag vann mycket och tänkte ska inte jobba men som vanligt började låna och låna nu hamnar jag i jätte svårt situation i mitt liv att jag kan inte betala räkningar . En av faktura hos kronofogden redan och två till inkasso. Har totallt skuld på 700- 750k med krediter och blanco lån. Försökte samla kreditkots lån som jag betalar mest på har 4 st krediet kort på typ 130k.

Nu har jag bestämt mig att ansöka skuldsanering men min fråga är att kan jag plugga under tiden medans har jag skuld sanering.

Min andra frågan är att jag läste att förbehållsbellopp är ungefär 5000 kr man ska ha kvar, hur funkar det då? kan någon förklara det.

Jag ska vara tacksam att någon kan guida mig att vad ska jag göra ?
Får tyvärr säga välkommen till spelmissbrukets mörkaste och djupaste sida när man slår i botten. Bra att du vill ta tag i detta med en skuldsanering. Jag är i exakt samma sits. Spelskulder på blancolån och krediter på ca 800.000kr. Blev beviljad skuldsanering och jobbar heltid. Dem ca 5000kr man ska ”klara sig på” ser man till att få det att funka. Det är bara så. Det är svårt men det går. Man får även en liten buffert för oförutsädda utgifter och 2 ggr om året så får man behålla hela lönen. Att under dessa 5 år försöka göra något framtidsplanerat liv går inte för mig iaf. Jag jobbar heltid varken mer eller mindre. Funderar ej på att byta jobb eller börja plugga. Allt för att inte riskera skuldsaneringen. Det är bara ta tag i sina demoner och acceptera att nu är det slut på att ha spelat bort nästan en miljon av andras pengar och ta ansvar. Om 5 år får man börja om, iaf i mitt fall. Läxan väl lärd. Och Kronofogden är inte så farliga att ha att göra med. Tvärt om. Detta är ekonomisk rehabilitering. 5 år får man offra. Det är bara att lära sig att leva med 5000kr/mån. Det går faktiskt över förväntan. När jag hade löneutmätning (i 3 år före SS) fick jag så lite kvar att jag levde på 8kr per dag. 8kr! För KF tog det som inkasso hade hos dem (ca 14.000kr/mån på heltidsjobb) och jag betalade på kreditkort på det som inte gått till kf/inkasso i 3 år. Ett rent helvette. Betalade in 504.000kr på 3 år på min skuld på 800.000kr och ändå hade skulden under tre år ENDAST gått ner till 600.000kr så räntan vad det enda jag betalade på. Skuldsanering är min andra chans i livet. KF såg at räntan var ömöjligt hög att under ”utsatt tid/10-15 år” ej gått att betalat av. Räntan på dem flesta inkassoärenden låg på 44%! Och det viktigaste är givetvis att du slutar spela. Omedelbart. Jag fick visa KF mina spärrar från spel, datum och visat att jag gjort allt för att betala av mina lån jag bäst kunnat, samlat lån, bott billigt osv och varken spelat eller tagit nya lån det närmaste året. Lycka till. Du klarar det här. Och första steget är: GÅ till kommunens Skuld&Budget rådgivare. Det väger tungt i en SS-ansökan.

Snubblade över detta test på kronofogdens hemsida, "kronofogdens skuldsaneringstest".
Tänkte att jag delar med mig utav denna

Hej, jag funderar bara lite då jag kommer träffa skuld och budgetrådgivare nu snart för första gången för att prata om skuldsanering. Jag har cirka 500k skulder men har aldrig varit hos Inkasso eller KFM, har nu börjat inse att jag inte kommer klara att fortsätta betala mina räkningar längre pga låg eller ingen inkomst. Det jag vill höra hur långt tid tror ni det kommer ta från mitt möte tills ansökan om skuldsanering? När ska jag släppa allt till KFM, ska man vänta till inledande skuldsanering eller hur fungerar det? Tacksam för all feedback. MVH Jonte

Hej, jag funderar bara lite då jag kommer träffa skuld och budgetrådgivare nu snart för första gången för att prata om skuldsanering. Jag har cirka 500k skulder men har aldrig varit hos Inkasso eller KFM, har nu börjat inse att jag inte kommer klara att fortsätta betala mina räkningar längre pga låg eller ingen inkomst. Det jag vill höra hur långt tid tror ni det kommer ta från mitt möte tills ansökan om skuldsanering? När ska jag släppa allt till KFM, ska man vänta till inledande skuldsanering eller hur fungerar det? Tacksam för all feedback. MVH Jonte
Är du övertygad om att du ska söka skuldsanering så släpp allt nu och har du dessutom inga möjligheter att betala på skulderna så är det bättre att släppa. Du lär ändå hamna hos kronofogden låter det som.
Det som tittas på är om du gjort allt för att betala dina skulder tex, billigare hyra, sökt alla jobb du kan, förhandlat med lånebolagen om lägre/fryst ränta, betalningsfria månader osv.

500.000kr betalar du lätt av på 5 år med ca 8300kr/mån vilket ger dig betydligt mycket mer kvar på en heltidslön än om du ansöker om Skuldsanering. Speciellt att du inte ännu hamnat hos inkasso så kolla med dem ang att frysa räntan och göra upp en betalningsplan alt. ta en samlingslån. Åker du på Skuldsanering eller löneutmätning får du leva på existensminumum i 5 år (ca 4700kr/mån) så ta absolut inte lättvindigt på att söka skuldsanering om du inte är redo att grovt offra din ekonomiska sits i 5 år. Det är inte värt det. Lös det på egen hand. Din Skuld & Budgetrådgivare kan absolut hjälpa dig med det tekniska över hur du går tillväga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp