- Meddelanden
- 228
- Mottagna reaktioner
- 74
- Poäng
- 216
Ja har inledande sen 30/6 och har gjort min första betalning 31/7Har du inledande ?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Ja har inledande sen 30/6 och har gjort min första betalning 31/7Har du inledande ?
Det ska mycket till för att det inte ska gå vägen.Ja har inledande sen 30/6 och har gjort min första betalning 31/7
De tre första månaderna anses du klara enligt den betalningsplan du har med hjälp av bufferten och betalningsfri månad. Därefter ska man ompröva. Någon förlängning av den orsaken kan det inte bli.Nu kommer det en sån där "kalle-anka-fråga" igen som jag snöat in mig på.
Om man blir sjukskriven, tex minst 6 månader säger vi. Förstår att det görs en omprövning. Men kan det vara så illa att man kan bli av med sin skuldsanering bara för man blir sjukskriven? Eller förlängs bara skuldsaneringen?
Jag ställde en fråga till dig förra veckan.Det är individuellt beroende på skuldernas storlek och ens egen inkomst. Det enda man vet säkert är att man får behålla förbehållsbeloppet som är ungefär som existensminimum plus eventuell buffert samt hyra och eventuella kostnader för att ta sig till och från arbete.
Har du fått ”förslag på skuldsanering” ännu?Ja har inledande sen 30/6 och har gjort min första betalning 31/7

Jag ställde en fråga till dig förra veckan.
Vilka cashbacksidor använder du och hur fungerar det ?

Varför nojjig?? Du om någon kan ju enkelt förklara hur du lyckats spara en del pengar…OM någon borgenär skulle kräva omprövning, vill säga…
För, som sagt, man har ju rätten att spara pengar även under en pågående skuldsanering. Inte minst från sina betalfria månader samt buffert och andra eventuella pengar man kan undvara…
DU är ju verkligen en person som verkligen har rehabiliterats genom denna skuldsanering.
Precis detta som är önskvärt - var stolt & stå med huvudet högt !![]()
Tack snälla!Oj sorry, missade det. Jag använder refunder och cashbackshopping. Man blir medlem och när man ska handla något söker man upp butiken på deras sida eller app och beställer via nätet, man får olika procent beroende på butik och hur mycket man handlar tillbaka av den summan man lägger ut på sitt köp.
Cashbackshopping brukar också ha en hel del prova- på erbjudanden. Jag bytte elbolag och fick 800kr direkt samt nedsatt avgift i ett år. Hur värt som helst!![]()
Nej, min handläggare är på semester och åter på måndagHar du fått ”förslag på skuldsanering” ännu?
Har bara fått att jag skulle betala första betalningen 31/7 vilket jag har gjort, inget har gått ut till mina borgenärer änNej, min handläggare är på semester och åter på måndag
Procentuellt kan nog ingen ge men jag skulle säga att risken är väldigt liten. Det enda jag kan se som skulle sätta käppar i hjulen för dig nu är om någon hittar tillgångar du inte redovisat (tex en bil värd mycket pengar, aktieutdelning osv) eller om någon tycker att du har för "färska" lån eller krediter tagna.Ingen som kan svara på hur stor chans det är att det INTE skulle gå vägen när man kommit så långt som inledande + förslag? Väntan och oron gör mig knäpp..
Bredband2Någon som vet vart man kan skaffa bredband nu när man har sanering?
Beställde där, men är det helt säkert att man får bredband? Blev så paff när Telia dök upp på min adress.Bredband2
Är det fiber? En vän till mig beställde från bredband2 som har en inledande skuldsanering. Fick ett sms typ 2 timmar senare att tjänsten var igång och han hade internetBeställde där, men är det helt säkert att man får bredband? Blev så paff när Telia dök upp på min adress.
Ja fiber! Ja men toppen då får vi se om jag får eller ej.Är det fiber? En vän till mig beställde från bredband2 som har en inledande skuldsanering. Fick ett sms typ 2 timmar senare att tjänsten var igång och han hade internet
Tack för tipset!Uppdatera gärnaJa fiber! Ja men toppen då får vi se om jag får eller ej.Tack för tipset!
Fick mail nu om beställningsbekräftelse så borde vara gröntUppdatera gärna![]()
Ska ha inkoppling till 1 sep.De tre första månaderna anses du klara enligt den betalningsplan du har med hjälp av bufferten och betalningsfri månad. Därefter ska man ompröva. Någon förlängning av den orsaken kan det inte bli.
Fick mail nu om beställningsbekräftelse så borde vara gröntSka ha inkoppling till 1 sep.

Tack så mycket för svaret du!! Ja ärlig till 100% har jag varit, bil har jag inte, inte aktier heller, och mina krediter/lån är flera år gamla.. hade även löneutmätning i mellan 1-2 år före jag sökte skidan, så då ska det ju inte vara några problem men man går ju ändå på helspänn tills man får ett svar….Procentuellt kan nog ingen ge men jag skulle säga att risken är väldigt liten. Det enda jag kan se som skulle sätta käppar i hjulen för dig nu är om någon hittar tillgångar du inte redovisat (tex en bil värd mycket pengar, aktieutdelning osv) eller om någon tycker att du har för "färska" lån eller krediter tagna.
Har du varit ärlig i ansökan och i all kontakt med kfm ser jag ingen anledning till att du skulle få avslag även om någon borgenär väljer att överklaga - däremot kan det dra ut på tiden.
Fortsätt betala din inledande summa tills du hör något annat från kfm.
Ja då känns det oerhört långt bort att du nu skulle få avslag. Du kan säkerligen sitta lugnt i båten och bara vänta ut tidenTack så mycket för svaret du!! Ja ärlig till 100% har jag varit, bil har jag inte, inte aktier heller, och mina krediter/lån är flera år gamla.. hade även löneutmätning i mellan 1-2 år före jag sökte skidan, så då ska det ju inte vara några problem men man går ju ändå på helspänn tills man får ett svar….
Lycka till med din skuldsanering! 
Tack så hemskt mycket!! Jag håller verkligen tummarna och ber!! Det hade varit såååå skönt….Ja då känns det oerhört långt bort att du nu skulle få avslag. Du kan säkerligen sitta lugnt i båten och bara vänta ut tidenLycka till med din skuldsanering!
![]()

Jag har läst här på forumet 1-1,5 år + att man ska ha sökt och fått behandling för sitt spelmissbruk men de som själva har haft spelmissbruk får gärna rätta mig om jag har fel.Hej!
Sitter nu hos kronofogden och accepterat min situation
Tanken är att söka skuldsanering pga dröjsmålsräntan på min skuld på 1,5 mille är 22%.
Allt är pga spelmissbruk men har en fråga, jag har inte bråttom med ansökan till sanering men undrar vad som vore lämplig tid att vara spelfri innan man ansöker?
Okej låter ju bra, har inte bråttom som sagt för egen del, aldrig varit slösaktig eller shoppat kläder,elektronik bilar eller något överhuvudtaget.Jag har läst här på forumet 1-1,5 år + att man ska ha sökt och fått behandling för sitt spelmissbruk men de som själva har haft spelmissbruk får gärna rätta mig om jag har fel.
Hur länge har du varit spelfri och har du gått i behandling ?Okej låter ju bra, har inte bråttom som sagt för egen del, aldrig varit slösaktig eller shoppat kläder,elektronik bilar eller något överhuvudtaget.
Enbart speldjävulen, lite synd med tanke på att man lever automatiskt snålt annars.
Hoppas dock få skuldsanering nästa år för barnens skull.
Det är det enda som tynger mig
Jag har varit spelfri i 5 månader nu kanske, nej inte gått eller pratat med någon överhuvudtaget faktisktHur länge har du varit spelfri och har du gått i behandling ?
3 månader och hoppas verkligen att ska inte komma i situation att spela igen .Jag har varit spelfri i 5 månader nu kanske, nej inte gått eller pratat med någon överhuvudtaget faktiskt
Håll i bara och ge inte efter.3 månader och hoppas verkligen att ska inte komma i situation att spela igen .
Visst tänker ja oj kanske kan vinna igen eller förlöra .
Men ja tänker på spel då får ja värsta ångest men har mer pengar nu när spelar inte kan även spara
Ja exakt samma sak var för migHåll i bara och ge inte efter.
Det enda jag hade i huvudet i 8 år är spel
Stannade hemma och struntade i vänner och tillställningar för att spela.
Slutade jag tidigare någon dag var det spel direkt.
Semester spel nä usch vad tragiskt

Du får brev om detta.Hur får man reda på om någon motsätter sig att man ska få skuldsanering?
Får man brev hem om det? Ringer handläggaren? Eller kan man ringa under de 3 veckorna och fråga? Eller får man helt enkelt vänta att få det svaret när dessa 3 veckor passerat?
Trevlig helg på er alla!![]()
Du får brev om detta.
Jag hade en borgenär som motsatte sig och jag fick en kopia på den invändning de hade så jag kunde se orsaken. Din första fråga vet jag tyvärr inte svaret på.Tack för snabbt svar!
Om det skulle vara så att det är flera som inte vill att man ska få, får man då brev hem från varje borgenär som motsätter sig? Står det då i brevet deras förklaring till varför man inte ska få igenom en sanering?
Jag hade en borgenär som motsatte sig och jag fick en kopia på den invändning de hade så jag kunde se orsaken. Din första fråga vet jag tyvärr inte svaret på.