Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur lång tid tog det för er från att förslag om betalplan skickats ut tills ni fick beslut om skuldsanering eller ej?
Går som på nålar och kollar poit varje dag nu när det gått en månad ungefär och inte hört något.

Hur lång tid tog det för er från att förslag om betalplan skickats ut tills ni fick beslut om skuldsanering eller ej?
Går som på nålar och kollar poit varje dag nu när det gått en månad ungefär och inte hört något.
Sambon fick sin betalplan i december och fick beslutet i juni. Tror dock majoriteten får snabbare beslut.

Vad brukar det ta ? 2 mån ?

Då får du nog inget samtal innan beslut om du inte behöver förklara något en borgenär "hittat" då det var rätt exakt sådana slags frågor jag fick via telefon.
Ja jag hoppas att det går smidigt utan krångel från borgenärer för det är sådana stora summor nu när allt legat hos kronofogden i 1,5 år att jag skulle ha löneutmätning resten av livet. Räntorna är helt sinnessjuka.

Ja jag hoppas att det går smidigt utan krångel från borgenärer för det är sådana stora summor nu när allt legat hos kronofogden i 1,5 år att jag skulle ha löneutmätning resten av livet. Räntorna är helt sinnessjuka.
Jag håller tummar och tår för dig :folded:

Ingen aning faktisk. Jag hade snöat in mig på att dom hade 3 veckor på sig att komma in med svar och sedan fick man slutgilltigt beslut. Men är väl säkert då minst 2 månader. Jäkla seg väntan.
Ja förstår dig verkligen , en kompis till mig blev så besviken för säkert en månad sen nu efter inledande blev det avslag ! Helt knäckt blev han och det förstår jag verkligen ! Man hoppas ju så mycket

Ja förstår dig verkligen , en kompis till mig blev så besviken för säkert en månad sen nu efter inledande blev det avslag ! Helt knäckt blev han och det förstår jag verkligen ! Man hoppas ju så mycket

Fyfasiken. Förstår det. Får man fråga varför han fick avslag?
Läst att det inte är allt för vanligt att få avslag efter inledande. Så kan tänka mig käftsmällen man känner när man får det beslutet.. :/

Mer rädd att dom ger avslag för det :) att det blir mindre för företagen :)

Det är inte en fråga som väger så tungt alls. Det är mer en beräkning bara, men den ska ju vara korrekt.

Vi ska skicka in ansökan om skuldsanering, som det är i dagsläget så kommer vi inte aldrig någonsin kunna betala av tack vare att räntan tickar på..
trots inbetalning på ca 10000kr med löneutmätning varje månad så ökar skulderna med några tusen varje månad…

tycker det känns så jobbigt med samtalet med handläggaren.. kan jag be min man ha det istället för mig, för jag fixar inte det… jag kan intyga på heder och samvete genom skriftligt..
känns så jobbigt att det ska sätta stopp
Någon som INTE haft ett samtal?

Du förväntas nog kunna ha samtalet själv, vet inte om motsatsen kan innebära avslag på grund av bristande samarbete

Jag fick meddelande att min löneutmätning upphör på grund av inledd skuldsanering. Håller alla tummar jag har att det går vägen nu.

Hur stor är risken att man senare får avslag för att man inte fört en dialog med alla sina 8000 (överdrift men typ) borgenärer?
Jag har inte bara struntat i det utan har mina skäl.
Osannolikt, provade själv och har väl typ samma antal borgenärer typ.

Du behöver få typ alla gå med på fryst ränta och nedsatte betalningar kanske ett år för att kunna beta av någon. Men är ju helt omöjligt så gav upp efter ett gång samtal, faller en till utmätning så är du körd :)
varför fick han avslag?

Fyfasiken. Förstår det. Får man fråga varför han fick avslag?
Läst att det inte är allt för vanligt att få avslag efter inledande. Så kan tänka mig käftsmällen man känner när man får det beslutet.. :/
Ja han kände sig rätt säker på att det skulle gå igenom , som jag förstod det så var det skattepengarna , han ringde när dom kom och då sa dom att han skulle få behålla hälften ! Så han spenderade hälften och sparade resten . Sen tyckte dom han tjänat för mycket under sommaren ..han fick jobba över en massa eftersom många var sjuka på jobbet ! Jo han blev väldigt besviken ! Men han har ansökt igen !

Ingen aning faktisk. Jag hade snöat in mig på att dom hade 3 veckor på sig att komma in med svar och sedan fick man slutgilltigt beslut. Men är väl säkert då minst 2 månader. Jäkla seg väntan.
Är snart 3 månader för mig från inledande, men varit semester. 2st som segar och inte godkänt förslaget.

Är snart 3 månader för mig från inledande, men varit semester. 2st som segar och inte godkänt förslaget.
Så dåligt. Kan ju tycka att om de struntar i att svara på förslaget så har de fått sin chans, det borde gå per automatik när tiden gått ut..

Så dåligt. Kan ju tycka att om de struntar i att svara på förslaget så har de fått sin chans, det borde gå per automatik när tiden gått ut..
Aboslut ! Och så är det ju med föreläggande att man har dom 10 dagarna och skuld att betala ! Borde gå på automatik som du säger

Ja han kände sig rätt säker på att det skulle gå igenom , som jag förstod det så var det skattepengarna , han ringde när dom kom och då sa dom att han skulle få behålla hälften ! Så han spenderade hälften och sparade resten . Sen tyckte dom han tjänat för mycket under sommaren ..han fick jobba över en massa eftersom många var sjuka på jobbet ! Jo han blev väldigt besviken ! Men han har ansökt igen !
Låter som skum anledning till avslag? Det borde väl bara blivit en höjd betalplan för att justera de ökade inkomsterna?

skickas en påminnelse till dom, enligt min handläggare behöver dom återkoppla att dom tagit emot det och då göra eventuella invändningar också såklart vid den tidpunkten.

Men tiden räknas ju av är dock segt att invänta beslutet så man vet ett att nu är det på riktigt och man har ett klart mål.

Jävligt surt! Speciellt när dom själva sa att han kunde behålla hälften.
Hade också problemet med att jag jobbade röda dagar/helger, så hade lite högre inkomst vissa månader. Dom ifrågasatte såklart detta, men jag sa att det var extrapass bara och att det inte var så varje månad. Så det var lugnt.

Han kan inte överklaga?

Fått betalförslag nu.

ungefär 1.750.000 är min skuld på. mycket högre än vad som visas hos kronofogden men antar att det tickat ränta.

Helt omöjligt att betala då räntan är 20-30% på många av lånen.

Visst kan de avslå ansökan men borde ju vara bättre att företagen får 30% tillbaka än 0.

Blir det avslag skiter jag nog i Sverige eller går ner och jobbar vitt på halvtid och svart på halvtid.

Lite Spännande att vänta på beslut.
Är inte nervös då jag inte kan påverka något eller styr över beslutet men utan sanering finns ingenting för mig kvar.

Jävligt surt! Speciellt när dom själva sa att han kunde behålla hälften.
Hade också problemet med att jag jobbade röda dagar/helger, så hade lite högre inkomst vissa månader. Dom ifrågasatte såklart detta, men jag sa att det var extrapass bara och att det inte var så varje månad. Så det var lugnt.

Han kan inte överklaga?
Jag tycker nästan han skulle överklagat , men han valde att söka igen ! Ja samma här , jag jobbade hela påsken tex 5 storhelg dagar som gav 10 000 kr ! Man kan ju inte ta ledigt bara för att man ska mista pengarna väl ? :)

Jag tycker nästan han skulle överklagat , men han valde att söka igen ! Ja samma här , jag jobbade hela påsken tex 5 storhelg dagar som gav 10 000 kr ! Man kan ju inte ta ledigt bara för att man ska mista pengarna väl ? :)

Okej. Hoppas det går vägen denna gång för han!
Precis. Kommer säkert bli några dagar där runt jul/nyår som det kommer behövas folk på mitt jobb som kan jobba extra. Hoppas att man fått igenom saneringen då. Så man kan hugga något extrapass.
Men är det fortfarande under inledande så vetefan om man vågar hoppa på extrapass. Minsta lilla utanför boxen känns som det kan ställa till problem.

Vi ska skicka in ansökan om skuldsanering, som det är i dagsläget så kommer vi inte aldrig någonsin kunna betala av tack vare att räntan tickar på..
trots inbetalning på ca 10000kr med löneutmätning varje månad så ökar skulderna med några tusen varje månad…

tycker det känns så jobbigt med samtalet med handläggaren.. kan jag be min man ha det istället för mig, för jag fixar inte det… jag kan intyga på heder och samvete genom skriftligt..
känns så jobbigt att det ska sätta stopp
Någon som INTE haft ett samtal?

Du förväntas nog kunna ha samtalet själv, vet inte om motsatsen kan innebära avslag på grund av bristande samsrbete

Eh, söker igen samma dag som han får avslag?

Oklart hur det blev dubbla svar där nyss..

Du förväntas nog kunna ha samtalet själv, vet inte om motsatsen kan innebära avslag på grund av bristande samsrbete

Eh, söker igen samma dag som han får avslag?
Dom tyckte han skulle lämna in en ny ansökan med högre lön så skulle det se betydligt bättre ut så han gjorde som dom sa :)

Okej. Hoppas det går vägen denna gång för han!
Precis. Kommer säkert bli några dagar där runt jul/nyår som det kommer behövas folk på mitt jobb som kan jobba extra. Hoppas att man fått igenom saneringen då. Så man kan hugga något extrapass.
Men är det fortfarande under inledande så vetefan om man vågar hoppa på extrapass. Minsta lilla utanför boxen känns som det kan ställa till problem.
Eller om man ringer in och säger nu denna månaden så blir det mer ? För då gör man ju verkligen rätt för sig ....

Grattis!!! Får man fråga hur allt har gått för dig? När fick du inledande, betalplan, invändningar?
Fick inledande 18 maj, fick ut betalplanen någon vecka senare. Sen kom förslaget ut för 5 veckor sedan idag, som jag sedan godkände. Ingen har motsatt sig hittils.

Halloj! Jag ska separera från min man och har faktiskt, tro det eller ej, lyckats få en lägenhet trots skuldsaneringen. Wohooo
Men , ett annat problem blir nu att jag kan ju säkert inte teckna varken elavtal eller internet och TV osv i denna nya lägenheten. Så min fråga är ; vilka elleverantörer godkänner skuldsanering/betalningsanmärkning UTAN deposition och vilka bredbandsleverantörer gör det? Någon som vet?
Mobilt bredband är inte ett alternativ, måste ha ett i väggen, eftersom barnen spelar tunga spel online :-/

@Lasseman, detta hör inte till skuldsanering, men jag lånar dig pga du är här och du vet. Vad händer rent konkret om en person går under jordens yta och försvinner från sin lägenhet och slutar betala hyra? Att den blir uppsagd och krono kommer och byter lås vet jag. Men vad händer med grejerna inne i lägenheten, vart tar de vägen, hur får man ut dem sen om man kommer upp till ytan på jorden igen och vad kan allt kosta i slutändan förutom de obetalda hyrorna och avgifter osv?
Frågar åt en kompis, på riktigt :-D :-D :-D

Halloj! Jag ska separera från min man och har faktiskt, tro det eller ej, lyckats få en lägenhet trots skuldsaneringen. Wohooo
Men , ett annat problem blir nu att jag kan ju säkert inte teckna varken elavtal eller internet och TV osv i denna nya lägenheten. Så min fråga är ; vilka elleverantörer godkänner skuldsanering/betalningsanmärkning UTAN deposition och vilka bredbandsleverantörer gör det? Någon som vet?
Mobilt bredband är inte ett alternativ, måste ha ett i väggen, eftersom barnen spelar tunga spel online :-/
Mig veterligen så brukar det inte vara problem att teckna elavtal och bredband om man har en fast inkomst trots skuldsanering. Min mor hade inte det problemet när hon hade sanering för några år sen och jag har inte stött på patrull när jag bytte för någon månad sen (sanering sen november i fjol).
Jag har dock en stabil inkomst och har haft sen jag var 17.

Banhof har ingen bindningstid och tar inte kreditupplysning för sina bredband så det var inga problem för mig. Köp en Apple-tv och streama kanaler.

@Lasseman, detta hör inte till skuldsanering, men jag lånar dig pga du är här och du vet. Vad händer rent konkret om en person går under jordens yta och försvinner från sin lägenhet och slutar betala hyra? Att den blir uppsagd och krono kommer och byter lås vet jag. Men vad händer med grejerna inne i lägenheten, vart tar de vägen, hur får man ut dem sen om man kommer upp till ytan på jorden igen och vad kan allt kosta i slutändan förutom de obetalda hyrorna och avgifter osv?
Frågar åt en kompis, på riktigt :-D :-D :-D

Jag tar mig friheten att svara på detta då jag arbetar som Bostads/Fastighetsförvaltare & har haft oturen att vara med om just detta ett par ggr nu…
Det är vi som säger upp lägenheten pga obetalda hyror & begär KF:s hjälp med att verkställa avhysningen. När detta blir ett faktum, så är det vi som tvingas förvara allt i hemmet i sex månader och därefter kan det lämnas på tippen (om inte hg gör sig tillkänna och kräver det tillbaks).
Kostnaden för att omhänderta bohaget belastar vi ”hyresgästen” och ställer som en fordran mot hen tillsammans med avflyttningsstäd samt eventuell återställning av skador på lägenhet. Förmodligen även ett låsbyte, som heller inte är gratis.

Hej! Finns säkert något svar om detta i denna tråd! Om man jobbar extra någon månad och kanske får två , tre tusen extra. Kommer kf ta dom pengarna , för jag antar att man måste meddela att man fått högre lön eller extra en månad? Eller är det bättre att passa på att jobba när man får sin betalningsfria månad?

Hej! Finns säkert något svar om detta i denna tråd! Om man jobbar extra någon månad och kanske får två , tre tusen extra. Kommer kf ta dom pengarna , för jag antar att man måste meddela att man fått högre lön eller extra en månad? Eller är det bättre att passa på att jobba när man får sin betalningsfria månad?
Slå ut på ett år. Är det mindre än 4-5000 per månad bör det inte vara några bekymmer.

Mobilt bredband är inte ett alternativ, måste ha ett i väggen, eftersom barnen spelar tunga spel

Banhof har ingen bindningstid och tar inte kreditupplysning för sina bredband så det var inga problem för mig. Köp en Apple-tv och streama kanaler.
Faktiskt intressant , vi betalar 859 idag för bredband och TV med Telenor ! Tv har jag sagt upp för kollar inte på dom kanalerna ändå ! Och 459 betalar vi för bredbandet ! Såg banhof är halva priset ! Har det funkat för dig o så ?

Fast det står när du ska godkänna att dom tar upplysning ?

Bilagor

• Screenshot_2021-09-10-14-47-51-023_cn.wps.moffice_eng.xiaomi.lite.webp
    Screenshot_2021-09-10-14-47-51-023_cn.wps.moffice_eng.xiaomi.lite.webp
    509.3 KB · Visningar: 6
Faktiskt intressant , vi betalar 859 idag för bredband och TV med Telenor ! Tv har jag sagt upp för kollar inte på dom kanalerna ändå ! Och 459 betalar vi för bredbandet ! Såg banhof är halva priset ! Har det funkat för dig o så ?
Det fungerar jättebra, 269 kr i månaden, 129 kr de tre första månaderna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp