- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Tycker det är så idiotiskt. Om inte annat för miljön.Kommer nåt då och då...inte galet mycket direkt. Kastas omgående.
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Håller med.Tycker det är så idiotiskt. Om inte annat för miljön
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Till att börja med så finns det absolut inga garantier för att bli beviljad. Det finns inget antal gånger man måste söka. Allt handlar om ifall man uppfyller de kriterier som ställs för att bli beviljad.Hur många gånger ska man söka skuldsanering tills man blir beviljat???
Det är ju ingen rättighet att få skuldsanering.
Läs i den stora tråden om skuldsanering.
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Ett tips till de som är med i fack och a-kassa.
Jag kanske är sen på bollen här, men jag har inte varit med i varken facket eller a-kassa så har inte brytt mig om att kolla info angående detta.
Men vi hade besök av kommunal i veckan och då frågade dom varför jag inte var med och jag som det var att minsta lilla peng ut är mycket för mig och jag tycker att det tyvärr är dyrt att vara med i facket.
Men då visade det sig att om man har skuldsanering så får man absolut lägsta summan att betala.
Så istället för runt 5-600kr så betalar man (jag) endast 250kr för både fackavgift och a-kassa.
Så kan vara värt att kolla upp om ni inte visste om detta redan!
Men har fortfarande inte bestämt mig om jag ska kliva på eller inte. A-kassan kanske kan vara en idé, men facket känns kanske onödigt? Nå tips där?
Jag kanske är sen på bollen här, men jag har inte varit med i varken facket eller a-kassa så har inte brytt mig om att kolla info angående detta.
Men vi hade besök av kommunal i veckan och då frågade dom varför jag inte var med och jag som det var att minsta lilla peng ut är mycket för mig och jag tycker att det tyvärr är dyrt att vara med i facket.
Men då visade det sig att om man har skuldsanering så får man absolut lägsta summan att betala.
Så istället för runt 5-600kr så betalar man (jag) endast 250kr för både fackavgift och a-kassa.
Men har fortfarande inte bestämt mig om jag ska kliva på eller inte. A-kassan kanske kan vara en idé, men facket känns kanske onödigt? Nå tips där?

- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Jag har varit med i facket och a-kassan sen jag fyllde 18. Förra veckan gick jag ur.Ett tips till de som är med i fack och a-kassa.
Men har fortfarande inte bestämt mig om jag ska kliva på eller inte. A-kassan kanske kan vara en idé, men facket känns kanske onödigt? Nå tips där?![]()
På dessa 13 år har jag behövt nyttja a-kassan ett par månader när jag valde att byta yrke och sökte nya jobb. Detta var 5 år sedan.
All annan tid har jag bara stått och matat in pengar till en organisation som, oftast, inte ens lyfter ett finger när folk hamnar i kläm.
Nej tack, dessa ~400 kr kan jag göra annat för, framförallt när jag nu lever i skusan och många månader måste vända på varenda krona.
Utöver det har jag valt att kolla igenom olika abonnemang och dylikt, i slutändan (när allt onödigt är uppsagt) kommer jag ha ca 1000-1500 kr mer att röra mig med i månaden. Det ser jag fram emot.
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Jag har varit med i facket och a-kassan sen jag fyllde 18. Förra veckan gick jag ur.
På dessa 13 år har jag behövt nyttja a-kassan ett par månader när jag valde att byta yrke och sökte nya jobb. Detta var 5 år sedan.
All annan tid har jag bara stått och matat in pengar till en organisation som, oftast, inte ens lyfter ett finger när folk hamnar i kläm.
Nej tack, dessa ~400 kr kan jag göra annat för, framförallt när jag nu lever i skusan och många månader måste vända på varenda krona.
Utöver det har jag valt att kolla igenom olika abonnemang och dylikt, i slutändan (när allt onödigt är uppsagt) kommer jag ha ca 1000-1500 kr mer att röra mig med i månaden. Det ser jag fram emot.
Ah, okej. Tack för din berättelse.
Lutar nog åt att inte gå med i varken facket eller a-kassan. Jobbar inom restaurang och för det mesta så skriks det efter kockar.
Så skulle man bli utan jobb så har man nytt inom några dagar om man ligger på.
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Ja exakt, och i mitt nuvarande yrke är det samma. Jag blev headhuntad för 1,5 månad sen, på tisdag nästnästa vecka börjar jag min nya tjänst. Anställningsavtalet var i stort redo att undertecknas första gången jag hade ett videomöte med min nya chef 😛Ah, okej. Tack för din berättelse.
Lutar nog åt att inte gå med i varken facket eller a-kassan. Jobbar inom restaurang och för det mesta så skriks det efter kockar.
Så skulle man bli utan jobb så har man nytt inom några dagar om man ligger på.
Så jag resonerar som så att har man ett attraktivt yrke där det i regel inte är svårt att få jobb behöver man inte vara med i facket eller a-kassan.
En del lär inte tycka om mitt resonemang då jag ofta bjuds på mothugg när det gäller det här, men det är så jag resonerar.
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Ja exakt, och i mitt nuvarande yrke är det samma. Jag blev headhuntad för 1,5 månad sen, på tisdag nästnästa vecka börjar jag min nya tjänst. Anställningsavtalet var i stort redo att undertecknas första gången jag hade ett videomöte med min nya chef 😛
Så jag resonerar som så att har man ett attraktivt yrke där det i regel inte är svårt att få jobb behöver man inte vara med i facket eller a-kassan.
En del lär inte tycka om mitt resonemang då jag ofta bjuds på mothugg när det gäller det här, men det är så jag resonerar.
Vad kul! Grattis till nya jobbet!
Hoppas du kommer trivas bra där! Precis, alltid motthugg speciellt med a-kassan. Men är mest från dom som är 55+ som säger åt mig att man ska gå med.
Sen bor man i Stockholm också, så jobb finns. Kan förstå om man bor i någon liten stad där folk verkligen slåss om jobben. Där kan A-kassa vara en god idé säkert.
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 103
- Poäng
- 267
Jag har varit med i facket och a-kassan sen jag fyllde 18. Förra veckan gick jag ur.
Facket är onödigt. Aldrig varit med i facket sen jag började jobba för 14 år sen
Vill dom dessutom bli av med en person kan man kringgå sist in först ut
Möjligtvis att det kan vara för utebliven lön men se till att ha vettiga arbetsgivare
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Tackar!Vad kul! Grattis till nya jobbet!Hoppas du kommer trivas bra där!
Precis, alltid motthugg speciellt med a-kassan. Men är mest från dom som är 55+ som säger åt mig att man ska gå med.
Sen bor man i Stockholm också, så jobb finns. Kan förstå om man bor i någon liten stad där folk verkligen slåss om jobben. Där kan A-kassa vara en god idé säkert.

Ja precis. Imo är facket verkningslösa, dom är inte samma som dom var för typ 30 år sen. Idag är hela idén urholkad, framförallt då många fackförbund väljer färg inom politiken.
Men det är en diskussion för en annan tråd än den här 😛

- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Man behöver ju inte vara med i facket för att vara med i a-kassanJag har varit med i facket och a-kassan sen jag fyllde 18. Förra veckan gick jag ur.
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Nä det vet jag, men varför stå och betala för något man ändå aldrig kommer nyttja?Man behöver ju inte vara med i facket för att vara med i a-kassan
Tycker a-kassan inom branscher där det finns gott om arbeten påminner om sossarnas bidragspolitik där man, ju hårdare man kämpat för att nå en hög lön, ska straffas så de lata som inte orkar gå till jobbet kan sitta hemma och fiska bidrag utan att egentligen lyfta ett finger för det välfärdssamhälle vi lever i.
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
En fråga angående A-kassan. Det är bara om man blir arbetslös?
Vad händer om man skulle tex bli sjukskriven en längre tid?
Då är det försäkringskassan man ska kontakta? A-kassan har ingenting med sjukskrivning att göra?
Har aldrig varit arbetslös eller sjukskriven en längre tid. Så har aldrig orkat sätta mig in i detta. Så därför måste jag fråga.
(och nej, låter som jag planerar att bli sjukskriven, men det gör jag inte...)

Då är det försäkringskassan man ska kontakta? A-kassan har ingenting med sjukskrivning att göra?
Har aldrig varit arbetslös eller sjukskriven en längre tid. Så har aldrig orkat sätta mig in i detta. Så därför måste jag fråga.
(och nej, låter som jag planerar att bli sjukskriven, men det gör jag inte...)

- Meddelanden
- 168
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 112
Hur funkar det med skuldsanering på lån där medlåntagaren har en mycket stabil inkomst och rent krasst skulle kunna betala av lånet utan problem? Saneras min del och hennes kvarstår? Eller kan hon bli återbetalningsskyldig av hela lånet? Skulle hon kunna betala av sin del nu och jag ha kvar min?Jag mottar en del hot från personen, så jag vill göra hela processen så smärtfri som möjligt, månadskostnaden av lånet är omöjlig för mig att betala.
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
A-kassan är om du blir arbetslös. Om du däremot säger upp dig själv blir du avstängd 45 dagar. Du får alltså ingen ersättning första 45 dagarna.En fråga angående A-kassan. Det är bara om man blir arbetslös?
(och nej, låter som jag planerar att bli sjukskriven, men det gör jag inte...)![]()
![]()
Detta gäller även om du vantrivts på arbetet, eller tex. Blivit mobbad på arbetsplatsen.
Jag tycker det är sjukt att man ska betala runt 150-200 kr i månaden för att sen bli avstängd om man inte mår bra på sin arbetsplats...
Försäkringskassan är som du skriver vid sjukskrivning, föräldraledighet osv
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Om jag inte missminner så betalar du en del av lånet via din eventuella skuldsanering, resterande får medlåntagaren betala.Hur funkar det med skuldsanering på lån där medlåntagaren har en mycket stabil inkomst och rent krasst skulle kunna betala av lånet utan problem? Saneras min del och hennes kvarstår? Eller kan hon bli återbetalningsskyldig av hela lånet? Skulle hon kunna betala av sin del nu och jag ha kvar min?Jag mottar en del hot från personen, så jag vill göra hela processen så smärtfri som möjligt, månadskostnaden av lånet är omöjlig för mig att betala.
- Meddelanden
- 778
- Mottagna reaktioner
- 401
- Poäng
- 537
Medlåntagaren får betala hela summan oftast, beror på hur lånet är avtalat. Vanligast är att man är solidariskt betalningsskyldiga, dvs kan inte den ena betala så måste den andra betala.Hur funkar det med skuldsanering på lån där medlåntagaren har en mycket stabil inkomst och rent krasst skulle kunna betala av lånet utan problem? Saneras min del och hennes kvarstår? Eller kan hon bli återbetalningsskyldig av hela lånet? Skulle hon kunna betala av sin del nu och jag ha kvar min?Jag mottar en del hot från personen, så jag vill göra hela processen så smärtfri som möjligt, månadskostnaden av lånet är omöjlig för mig att betala.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Allt du inte betalar får medlåntagaren betalaHur funkar det med skuldsanering på lån där medlåntagaren har en mycket stabil inkomst och rent krasst skulle kunna betala av lånet utan problem? Saneras min del och hennes kvarstår? Eller kan hon bli återbetalningsskyldig av hela lånet? Skulle hon kunna betala av sin del nu och jag ha kvar min?Jag mottar en del hot från personen, så jag vill göra hela processen så smärtfri som möjligt, månadskostnaden av lånet är omöjlig för mig att betala.
- Meddelanden
- 168
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 112
Så då behöver jag inte ta med de lånet i skuldsaneringen?Allt du inte betalar får medlåntagaren betala
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Jo… du ska ju betala en viss %Så då behöver jag inte ta med de lånet i skuldsaneringen?
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Alla dina skulder ska tas med.Så då behöver jag inte ta med de lånet i skuldsaneringen?
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 103
- Poäng
- 267
Någon som ansökt i i augusti månad och fått svar om inledande eller avslag ännu ?![]()
Sökte i augusti, fick inledande förra veckan
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Stort grattisSökte i augusti, fick inledande förra veckan
vet du om du sökte i början eller slutet på augusti ?- Blev medlem
- 14 november 2019
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 103
- Poäng
- 267
Stort grattisvet du om du sökte i början eller slutet på augusti ?
Tackar men tror på avslag senare
Mitten på augusti
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Nu ska du inte vara negativTackar men tror på avslag senare
Mitten på augusti
håller tummarna för dig
så tog typ 2,5 månad för dig då ? 
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 103
- Poäng
- 267
Nu ska du inte vara negativhåller tummarna för dig
så tog typ 2,5 månad för dig då ?
![]()
Nja inte direkt negativ utan realistisk i denna situation

Ja stämde rätt bra med 2,5månad
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Jag förstår dig på ett sätt , man vill inte hoppas på för mycket för då blir man bra besviken !Nja inte direkt negativ utan realistisk i denna situation

- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Trist att få i ledande sista veckan i månaden. Löneutmätning redan fördelad och klar och man ska börja betala direkt. Får man inledande den 1 en månad slipper man löneutmätning och ska betala först månaden därpå.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Får man behålla pengarna om dom inte är fördelade ? Alltså arbetsgivaren betalt in men dom är inte utbetaldaTrist att få i ledande sista veckan i månaden. Löneutmätning redan fördelad och klar och man ska börja betala direkt. Får man inledande den 1 en månad slipper man löneutmätning och ska betala först månaden därpå.
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 103
- Poäng
- 267
Trist att få i ledande sista veckan i månaden. Löneutmätning redan fördelad och klar och man ska börja betala direkt. Får man inledande den 1 en månad slipper man löneutmätning och ska betala först månaden därpå.
Japp jag gör min första betalning i november och dom drog precis lönen har i veckan

- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Vilket datum fick du inledande ? Var det precis efter lönen kommit in den 25 ?Japp jag gör min första betalning i november och dom drog precis lönen har i veckan![]()
- Meddelanden
- 778
- Mottagna reaktioner
- 401
- Poäng
- 537
Varför tror du på avslag senare?Nja inte direkt negativ utan realistisk i denna situation
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Ja, det stämmer. Jag fick inledande den 22:a mars 2019. Arbetsgivaren hade då redan dragit min löneutmätning, men någon vecka därefter fick jag hela beloppet i retur från KF…Får man behålla pengarna om dom inte är fördelade ? Alltså arbetsgivaren betalt in men dom är inte utbetalda

- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Det är ju verkligen inte fel ! Får hoppas på positivt besked runt den 20 dåJa, det stämmer. Jag fick inledande den 22:a mars 2019. Arbetsgivaren hade då redan dragit min löneutmätning, men någon vecka därefter fick jag hela beloppet i retur från KF…![]()

- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Det där varierar. Det är verkställighetshinder.med inledande och har man otur med flink arbetsgivare så kan dom redovisa till kfm långt innan lönen..Ja, det stämmer. Jag fick inledande den 22:a mars 2019. Arbetsgivaren hade då redan dragit min löneutmätning, men någon vecka därefter fick jag hela beloppet i retur från KF…![]()
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Min arbetsgivare brukar göra klart lönen runt den 22 varje månad ! Men vissa gör säkert klart den 5 redan !Det där varierar. Det är verkställighetshinder.med inledande och har man otur med flink arbetsgivare så kan dom redovisa till kfm långt innan lönen..
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Det spelar mindre roll, det relevanta är när pengarna redovisas till kfm och om kfm hinner fatta fördelningsbeslutet.Min arbetsgivare brukar göra klart lönen runt den 22 varje månad ! Men vissa gör säkert klart den 5 redan !
En del skickar in pengarna till kfm 10 dagar innan lön. De flesta precis vid lön och en del gör det inte överhuvudtaget
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 103
- Poäng
- 267
Vilket datum fick du inledande ? Var det precis efter lönen kommit in den 25 ?
Precis precis efter lönen trillat in
Varför tror du på avslag senare?
Relativt nya lån, utnyttjat krediter stor del utav detta året osv
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.