Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ansökt om skuldsanering i september. Men i maj fick jag ett avgångsvederlag på 54000.
Det har gått till privata skulder tex tandläkare m.m .Har haft utmätning i snart 8 år. Hur ställer sig handläggarna sig till detta. Hur långt tillbaks kollar de kontoutdrag.
Har inte fått ngt meddelande från dem mer än att de mottagit anmälan.

Vet inte hur man lägger upp ny fråga här. Hoppas jag får använda din tråd.
Hej, min sambo har fått beviljad skuldsanering, efter att ha varit löneutmätt i 2 år. Nu är det så att jag som arbetslös har lyckats låna på mig 50 000 kr i olika varianter av sms-lån,(spelberoende) jag har ingen som helst möjlighet att betala tillbaka detta. Hans skuldsanering är baserad på just oss och våra två barn, på hans inkomst och att jag är arbetslös och sjukskriven.

Vad händer egentligen nu om jag låter mina skulder gå till KFM ? När jag börjar jobba en vacker dag så kommer ju hans skuldsanering att omprövas, då kommer han att få betala mer på grund att jag också då ska stå för en del av våra gemensamma kostnader, men vad händer då om jag själv har en skuldsaldo på KFM, som då kanske har växt från 50 till 70 tusen?
Hur lägger man upp ny tråd i detta forum. Tacksam för hjälp

Någon som överklagat ett beslut till tingsrätten gällande avslag ? :) Fick avslag för dom tyckte senaste lånet var för nytt och det är 2 år sedan ! Sen att den totala summan var för stor på så kort tid ! Men det är ju 9 år emellan :) om någon överklagat hur lång tid innan tingsrätten fattat ett beslut ?
Kollar dom upp sånt redan innan inledande?
För jag har lån som är 1 år och fick inledande
Ännu ett bevis på att det är ett lotteri vem som får skuldsanering beroende på vem man får som handläggare! Jag fick avslag för att jag inte jobbade heltid medans andra har fått som varit helt arbetslösa.

Ännu ett bevis på att det är ett lotteri vem som får skuldsanering beroende på vem man får som handläggare! Jag fick avslag för att jag inte jobbade heltid medans andra har fått som varit helt arbetslösa.
Kan verkligen hålla med dig om det ! Sökte du igen ? Det kommer jag göra !

• Gilla
Reaktioner: p79
Kan verkligen hålla med dig om det ! Sökte du igen ? Det kommer jag göra !
Hade testat 3 ggr och tyckt jag gjort allt för att visa att jag ville jobba heltid.
Hade ett fast jobb på 70% och sökte aktivt andra jobb och var inskriven på arbetsförmedlingen, men ändå tyckte dom inte det var tillräckligt så då struntade jag i att söka igen. Tog tjänstledigt och började studera istället. Klar som undersköterska maj -21 så då lär jag ha jobb...fast kommer ju inte få ett fast jobb direkt men kommer ju kunna jobba i princip heltid ändå då det behövs folk inom det jämt. Så tänker troligen söka igen när jag jobbat ett tag efter studierna. Samtidigt har jag lyckats förhandla med några inkassobolag så dom har återkallat från kfm genom att jag erbjudit en liten summa varje månad.
Så från att ha haft nästan 950000 i skuld hos kfm är jag nu nere i 550000. Från 20 skulder till 9 skulder kvar hos kfm. Vissa har gått med på att skriva av en del av skulden när dom ser att jag följt uppgörelsen om några månader. Så kanske jag på nåt vis kan lyckas ändå :) Jobbar extra nu och allt det betalar jag in på skulderna.
Vissa har ju tagit tillbaka eftersom dom märkt att det inte kommer in några pengar då csn inte kan utmätas.

Lycka till och hoppas det går vägen med din överklagan!

Senast ändrad:

Ja det är konstigt.
Men det kommer ta stopp längre fram för mig

Någon som överklagat ett beslut till tingsrätten gällande avslag ? :) Fick avslag för dom tyckte senaste lånet var för nytt och det är 2 år sedan ! Sen att den totala summan var för stor på så kort tid ! Men det är ju 9 år emellan :) om någon överklagat hur lång tid innan tingsrätten fattat ett beslut ?

Det beror väldigt mycket på vilken tingsrätt hur lång tid det tar, beror på balansen totalt, och dessa ärenden är inte prioriterade.

Och lika mycket lotteri är det i tinget sedan

• Gilla
Reaktioner: p79
Kort om mig
28år, har 1.3 mille hos kronokalle, jobbar 100%

har vid 3 tillfällen sökt Skuldsanering, fått avslag pga CSN (återbetalningsskyldig 124k hela den skulden är hos kronokalle)

Första 2 handläggarna gav mig avslag för att csn menar på att jag bidragsfuskat (jag fick ett missbrukåterfall & åkte aldrig iväg till plugget sen va pengarna slut & då ville jag göra en återbetalningsplan men det gick dom inte med på)

3e handläggaren sa ”har du ingenting i brottsregistret så ser jag inga problem” & jag har inget i brottsregistret men då ändrade hon sig & sa att skulden va för nära i tid (snart 3 år sen)

Jag har flera gånger försökt förhandla med CSN men dom säger bara nej

så vad kan jag göra egentligen?
Jag har idag ansökt på nytt men vet ju vad svaret kommer bli.. & jag känner att jag tappar livsgnistan mer & mer, jag är liksom trött på att pissa i motvind & bara stå på ruta 1 resten av mitt liv

Om csn fortsätter yttra sig likadant så lär det fortsätta i samma linje ett tag, du kan nog vänta till du fyllt 30 åtminstone innan det borde vara någon större poäng att söka igen.

Har ansökt om skuldsanering i september. Men i maj fick jag ett avgångsvederlag på 54000.
Det har gått till privata skulder tex tandläkare m.m .Har haft utmätning i snart 8 år. Hur ställer sig handläggarna sig till detta. Hur långt tillbaks kollar de kontoutdrag.
Har inte fått ngt meddelande från dem mer än att de mottagit anmälan.

Dom kollar inga kontoutdrag om du inte ger dom dessa.

Är långivare generellt emot en skuldsanering?
Vill dom hellre se en på löneutmätning i oändlighet?

De flesta har nytta av skuldsaneringen och håller sig från allt för vidlyftiga krediter framöver.

En del kommer det inte hjälpa om dom så fick skuldsanering 5 gånger om.
Man häpnas lite av att man efter avslutad skuldsanering köpt hus, utan kontantinsats, så ett blancolån för att få till det, ytterligare blanco för kök och badrumrenovering och till kontantinsats för bil och annat som köps på avbetalning. Ytterligare en bil på privatleasing, en stor kåpsläpvagn och en stor husvagn på avbetalning.

Allt pekar åt ett håll där.

De flesta har nytta av skuldsaneringen och håller sig från allt för vidlyftiga krediter framöver.

Man häpnas lite av att man efter avslutad skuldsanering köpt hus, utan kontantinsats, så ett blancolån för att få till det, ytterligare blanco för kök och badrumrenovering och till kontantinsats för bil och annat som köps på avbetalning. Ytterligare en bil på privatleasing, en stor kåpsläpvagn och en stor husvagn på avbetalning.

Det är så man ska kunna lägga ut på sin instagram och facebook hur lycklig man är med sitt perfekta liv.

Det är så man ska kunna lägga ut på sin instagram och facebook hur lycklig man är med sitt perfekta liv.
Kanske. Sådana har jag inte stött på jättemånga av som jag kommer på faktiskt. Men det är nog rätt många som kanske egentligen inte borde ta sig råd att bygga nya hus egentligen

Okej gött det

Du har sett folk med avslutad sanering som köpt på sig massor igen alltså.
På kort tid också?
Inte massor men har sett det ett antal gånger och att det går lika dåligt att betala som Innan skuldsaneringen.

En del hinner få utmätning under skuldsaneringen, en del tar det ett par månader för innan första föreläggandet kommer, en del lite längre

Fast att köpa hus efter avslutad skuldsanering är väl ändå inte så häpnadsväckande? Det är ju en investering som man inte kunnat göra innan. Kontantinsatsen är så hög procent att väldigt få kan köpa hus utan att belåna, speciellt efter en sanering där man oftast inte kan spara.
Klarar vi hela saneringen så kommer vi absolut att köpa ett hus efter. Det har varit våran stora dröm hela livet men inte funnits på kartan pga alla skulder. Men det är också enda lånet vi kommer att ta. Jag betalar hellre 13000 till mitt egna bostadslån än till en hyresvärd.

Fast att köpa hus efter avslutad skuldsanering är väl ändå inte så häpnadsväckande? Det är ju en investering som man inte kunnat göra innan. Kontantinsatsen är så hög procent att väldigt få kan köpa hus utan att belåna, speciellt efter en sanering där man oftast inte kan spara.
Klarar vi hela saneringen så kommer vi absolut att köpa ett hus efter. Det har varit våran stora dröm hela livet men inte funnits på kartan pga alla skulder. Men det är också enda lånet vi kommer att ta. Jag betalar hellre 13000 till mitt egna bostadslån än till en hyresvärd.

Så kan det vara, synd att man är så gammal känns det som bara

Sen ska man vara helt ärlig , har man 2 inkomster och inte lever överflödigt liv eller festar bort pengar i ung ålder kan alla köpa hus för ett par miljoner med sparade pengar i konrantinsats

Allt handlar om vad man prioriterar

Men jag ska inte sägs något. Har väl under nästan tio år spelat bort 3 miljoner totalt

Om man knappt lyckats betala sig genom skuldsaneringen och har väldigt nära 0 kronor så känns det en smula häpnadsväckande att man gör det några veckor efter skuldsaneringen avslutats.

Sen ska man vara helt ärlig , har man 2 inkomster och inte lever överflödigt liv eller festar bort pengar i ung ålder kan alla köpa hus för ett par miljoner med sparade pengar i konrantinsats

Allt handlar om vad man prioriterar

Men jag ska inte sägs något. Har väl under nästan tio år spelat bort 3 miljoner totalt
Visst kan det vara det så, men har man varit belånad till max hela sitt liv sen 18 års ålder så går allt extra till att betala lån. Har man hamnat i skuldfällan tidigt så är det svårt att ta sig ut om man inte helt plötsligt får en hög lön. Då kan man inte spara, och man blir inte beviljad bolån med höga skulder.

Om man knappt lyckats betala sig genom skuldsaneringen och har väldigt nära 0 kronor så känns det en smula häpnadsväckande att man gör det några veckor efter skuldsaneringen avslutats.
Ett huslån är enligt mig fullt försvarbart även efter en skuldsanering. Det är fritt att tycka annat.

Ett huslån är enligt mig fullt försvarbart även efter en skuldsanering. Det är fritt att tycka annat.
Tack. Nu var det ju inte ett huslån bara, utan också ett ganska saftigt blancolån då det inte fanns någon kontantinsats..

Tack. Nu var det ju inte ett huslån bara, utan också ett ganska saftigt blancolån då det inte fanns någon kontantinsats..
Alla ser vi på saken olika. För min del skulle jag vara helt okej med att låna till en kontantinsats trots tidigare skuldsanering. För mig är ett hus en investering, med eller utan belånad kontantinsats.

Beklagar @johan.

Alla ser vi på saken olika. För min del skulle jag vara helt okej med att låna till en kontantinsats trots tidigare skuldsanering. För mig är ett hus en investering, med eller utan belånad kontantinsats.

Om den här trenden håller för evigt
Prisökningen har ju varit extrem sista tio åren

Ja vi gör väl det. Jag ser inte en exekutiv försäljning av ett hus man haft några månader som en investering, men det får man tycka om man vill.

Det var lånet till kontantinsats han tyckte var "fel".

Ja vi gör väl det. Jag ser inte en exekutiv försäljning av ett hus man haft några månader som en investering, men det får man tycka om man vill.
Nej skuldsätter man sig så pass att man inte kan betala är det självklart ingen investering. Men det var inte det jag syftade till. Jag menade mer att det inte är onormalt att låna gör att köpa hus efter en skuldsanering. Man kan ju inte vara märkt av det för livet och vara fråntagen alla möjligheter som andra har bara för att man genomgått skuldsanering. Det förutsätter såklart att man inte belånat mer än man klarar av att betala, och då är en exekutiv försäljning inte med i bilden.

Nej skuldsätter man sig så pass att man inte kan betala är det självklart ingen investering. Men det var inte det jag syftade till. Jag menade mer att det inte är onormalt att låna gör att köpa hus efter en skuldsanering. Man kan ju inte vara märkt av det för livet och vara fråntagen alla möjligheter som andra har bara för att man genomgått skuldsanering. Det förutsätter såklart att man inte belånat mer än man klarar av att betala, och då är en exekutiv försäljning inte med i bilden.
Det var ju det dom gjorde

Jisses, jag hade mycket färskare skulder.
Hur vet hon att du köpt tex mobiltelefoner ?
Hon frågade vad jag gjort för skulderna , sa jag köpt saker på kredit mobil och kläder och sånt ! Sen att jag fått ett helt annat tänk nu ! Och inte tagit nya lån eller krediter ! Men men får se vad tingsrätten säger :) blir det avslag där med kommer jag söka med skuldrådgivaren :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp