Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du ska betala varje månad i 5 år (utom de 2 betalfria varje år då)
Det är inte en pott som ska fyllas, utan det är betalningar som ska ske varje vid varje tillfälle, meningen är som del i en ekonomisk rehabilitering att man ska lära sig att betala räkningar vid rätt tidpunkt.

Får du ihop allt och kan betala in direkt är ju jättebra, då kan du begära om prövning så får du en stor engångsbetalning och får fortsätta med månadsvisa betalningar sedan efter igen.

säg att jag kommer få ett arv innan tiden är slut och begär omprövning och skulden blir betald till 100% med dem pengarna, blir det då 0:- att betala resten av saneringen?

förstår det som att saneringen inte avslutas om man själv begär omprövning.

arvet räcker inte om saneringen avslutas och de ackumulerade räntorna läggs på också…

Nä det kan jag hålla med om, hade inte jag haft bostadsbidrag som krånglat till det hade beslutet känts lättare.
Och det blir ju lite paradoxalt, hade riktlinjerna varit mer exakt och tydliga hade ju folk sluppit ringa och ta tid från andra ärenden.
Inte ens skuldsaneringslagen känns jättetydlig och finns ju flera exempel här på att den kan tolkas olika.

Såååå med det sagt ringde jag en tredje gång till en handläggare och fick ett tredje svar (OCH Försäkringskassan, jag är en vilde jag vet), och ber med det på förhand om ursäkt till den som får beslut på måndag istället för igår, det var nog mitt samtal som var orsak till att det kom en dag för sent… ;)
Haha älskar din teasning :faceheart:
Lycka till, skriv gärna vid svar hur utfallet blev. Sjukt märkligt att få så många olika svar till höger och vänster...

Håller med Dig fullständigt i Ditt resonemang.
Jag anser precis som Du att många är ”onödigt oroliga”.
Jag har all respekt för att man inte vill äventyra sin skuldsanering, sitt livs chans att få börja om, men som sagt, en hel del är som sagt, onödigt oroliga !

Sedan KF uppdaterade sin hemsida, så har även ytterligare förtydliganden gjorts inom inte minst skäl för omprövning. Man bör gå in där och läsa på… :)
Ska in och kolla vid tillfälle, tack för heads up! ^^:face3hearts:

säg att jag kommer få ett arv innan tiden är slut och begär omprövning och skulden blir betald till 100% med dem pengarna, blir det då 0:- att betala resten av saneringen?

förstår det som att saneringen inte avslutas om man själv begär omprövning.

arvet räcker inte om saneringen avslutas och de ackumulerade räntorna läggs på också…
Så bör det bli.

Haha särskilt orolig är jag inte, för egen del handlar det mest om strategi och att ligga steget före… och att med lite flyt få behålla ev överskott.

Ska det räknas på något slags schablonbelopp av resekostnad vid skuldsanering? Eller ska det vara det faktiska beloppet?

tackar!

ja jag fick ju avslag på min sanering, men har överklagat. Men hur blir det nu, kommer utmätning påbörjas direkt igen?
Eller avvaktas det

Nån som vet bästa banken att vara med i om man har skuldsanering förutom Hand*lsbanken och Sw*dbank?

Skandi* banken nekade direkt.

Nån som vet bästa banken att vara med i om man har skuldsanering förutom Hand*lsbanken och Sw*dbank?

Skandi* banken nekade direkt.
Bästa vet jag inte men jag har haft Nordea såväl före som under min skuldsanering och det har fungerat utmärkt.

Jag öppnade konto i Länsförsäkringar när jag började släppa mina lån till kronofogden.
Detta enbart för att jag när min sanering är klar ska kunna ha möjlighet att få bolån utan att några historiska transaktioner till kronofogden ska synas.
Betalar in till min sanering via Swedbank där min lön kommer in.

Jag öppnade konto i Länsförsäkringar när jag började släppa mina lån till kronofogden.
Detta enbart för att jag när min sanering är klar ska kunna ha möjlighet att få bolån utan att några historiska transaktioner till kronofogden ska synas.
Betalar in till min sanering via Swedbank där min lön kommer in.
Får/kan bankanställda gå igenom transaktioner på ens bankkonto?

När jag omprövade klickade jag runt lite, nyfiken som jag är. Såg bla för att ompröva ökade utgifter fanns en rullista för vad de ökade kostnaderna var, och där fanns ”leasing av bil/bil köpt på kredit” med. Har någon härinne omprövat ökad kostnad pga något av det?

Om du inte har fått inledande skuldsanering så rullar nog löneutmätningen på som vanligt.
Har du fått inledande så rullar den på.
Jag fick alltså inledande i somras som jag betalat in på varje månad, sen fick jag löneökning med 900kr brutto/månad, efter jag och alla godkänt betalplanen fick jag avslag pga min löneökning. Avslaget kom förra veckan.

Jag fick alltså inledande i somras som jag betalat in på varje månad, sen fick jag löneökning med 900kr brutto/månad, efter jag och alla godkänt betalplanen fick jag avslag pga min löneökning. Avslaget kom förra veckan.
Avslag pga 900 kr mer i månaden ?
Var det inte du som väntat så länge på svar och sökt igen ?

Om jag inte minns fel så ska du fortsätta betala under överklagan och blir det sen avslag så går dom pengarna till skulder som ligger hos kfm alt till dig om ditt skuldsaldo är tomt hos kfm.

Om jag inte minns fel så ska du fortsätta betala under överklagan och blir det sen avslag så går dom pengarna till skulder som ligger hos kfm alt till dig om ditt skuldsaldo är tomt hos kfm.
Så skuldsanering gäller eller vad man ska säga under själva överklagan? Alltså att jag har en betalningsfri månad nu och utmätning inte påbörjas under överklagandet? Har nämligen planerat in tandläkarbesök, och det kommer kosta skjortan så det är fyllning, lagning mm

Så skuldsanering gäller eller vad man ska säga under själva överklagan? Alltså att jag har en betalningsfri månad nu och utmätning inte påbörjas under överklagandet? Har nämligen planerat in tandläkarbesök, och det kommer kosta skjortan så det är fyllning, lagning mm
@Lasseman visst är det så ?

Helt ärligt, vad är motivationen till det ?
Att du inte längre blev insolvent ?
Precis, att jag ska kunna betala av allt själv.
Men mina resekostnader med kollektivtrafik till och från arbete är nästan 500 kr mer an vad handläggaren räknat på. Vilket betyder att det hamnar ungefär på ”plus minus noll”

Precis, att jag ska kunna betala av allt själv.
Men mina resekostnader med kollektivtrafik till och från arbete är nästan 500 kr mer an vad handläggaren räknat på. Vilket betyder att det hamnar ungefär på ”plus minus noll”
Det låter sjukt konstigt att en inledande skuldsanering faller på den summan. Då måste det vara fel från början att de inledde över huvudtaget.

Det låter sjukt konstigt att en inledande skuldsanering faller på den summan. Då måste det vara fel från början att de inledde över huvudtaget.
Nu vet jag inget om Kalle8888s ekonomi så det är inte riktat mot honom.

Men jag har sett nyhetsinslag på tv där dom pratat med personer som fått skuldsanering och vid ett tillfälle var det en kvinna som var under 30 och som sade att hennes skulder låg på under 100’000 innan skuldsaneringen, och eftersom hon var färdig nu så hade hon fått saneringen när hon var typ 23-25..

vid ett sådant tillfälle kan jag tänka mig att en inkomstskillnad på 500:- per månad kan vara avgörande, för jag kan inte riktigt förstå hur man kan vara så ung och inte kunna betala 100’000 inom 10-15 år..

Jag vill väl egentligen bara säga att en del personer tydligen hamnar preeeecis på gränsen när handläggaren knappat in alla siffror i systemet.

Nu vet jag inget om Kalle8888s ekonomi så det är inte riktat mot honom.

Men jag har sett nyhetsinslag på tv där dom pratat med personer som fått skuldsanering och vid ett tillfälle var det en kvinna som var under 30 och som sade att hennes skulder låg på under 100’000 innan skuldsaneringen, och eftersom hon var färdig nu så hade hon fått saneringen när hon var typ 23-25..

vid ett sådant tillfälle kan jag tänka mig att en inkomstskillnad på 500:- per månad kan vara avgörande, för jag kan inte riktigt förstå hur man kan vara så ung och inte kunna betala 100’000 inom 10-15 år..

Jag vill väl egentligen bara säga att en del personer tydligen hamnar preeeecis på gränsen när handläggaren knappat in alla siffror i systemet.
Mina skulder är närmare 1 miljon än 100 000 iaf om man säger så. Sen har jag ingen VD lön heller direkt

Hej jag har en fråga, jag har precis inlett skuldsanering och min löneutmätning har pausats eller avbutits. Det är fortfarande inte helt 100 att jag får den för jag var tvungen att vänta 6-7 veckor på det svaret. Frågan lyder…har jag betalningsfri månad nu? Decemberlönen orörd?

Hej jag har en fråga, jag har precis inlett skuldsanering och min löneutmätning har pausats eller avbutits. Det är fortfarande inte helt 100 att jag får den för jag var tvungen att vänta 6-7 veckor på det svaret. Frågan lyder…har jag betalningsfri månad nu? Decemberlönen orörd?
Om du har beslutad, inledande skuldsanering så är december betalningsfri.

Om du precis fått besked om inledande så räkna inte med att du har slutgiltigt beslut om 6-7 veckor, det tar mycket längre tid.

Hur lång tid har borgenärerna på sig att svara på delgivning samt yttra sig om betalplanen efter att den har skickats ut?

Bara ett tillägg för ser många som skriver gällande omrövningar.
Min fråga till dem var att min bil gått sönder och om jag jobbar extra för att få till pengar till en ny bil om möjligt och isofall om omprövning skall ske. fick detta svaret

Hej

Jag har nu fått svar från juristen. Och du har ingen skyldighet att skicka in en omprövning i situationen som du beskriver. Det måste vara en väsentlig förbättring(4000-5000 kronor per månad) och förändringen måste vara bestående.

Hoppas detta var svar på dina frågor. Annars får du gärna återkomma till mig.

Bara ett tillägg för ser många som skriver gällande omrövningar.
Min fråga till dem var att min bil gått sönder och om jag jobbar extra för att få till pengar till en ny bil om möjligt och isofall om omprövning skall ske. fick detta svaret

Hej

Jag har nu fått svar från juristen. Och du har ingen skyldighet att skicka in en omprövning i situationen som du beskriver. Det måste vara en väsentlig förbättring(4000-5000 kronor per månad) och förändringen måste vara bestående.

Hoppas detta var svar på dina frågor. Annars får du gärna återkomma till mig.
Superbra att äntligen ha fått det beskedet skriftligt, min första handläggare ringde alltid upp mig och berättade sådant muntligt när jag frågade saker via Mail.. jag vet inte om det var för att hon tyckte det var enklare eller om hon inte ville att det skulle finnas nedskrivet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp