Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag jobbar ju halvtid nu med a-kassa 50%, dagarna kommer ta slut i september ungefär. Funderar på att ev skola om mig och ha tjänsten kvar, och ta csn istället för a-kassa. Behöver det omprövas tror ni, inkomsten kommer ju öka men är å andra inte sidan inkomst utan lån?
Csn räknas inte som inkomst alls.

Csn räknas inte som inkomst alls.
Nej jag vet det… men hur kan jag tänka (och agera) med min skuldsanering utifrån det?
Ska jag ompröva lägre, och uppge att a-kassedagarna är slut?
Det är ju ett val jag gör, att inte söka heltidsarbete istället och kan skuldsaneringen påverkas negativt pga det?
Totalt sett kommer jag ju ha mer in varje månad med lön och fullt csn (lån & bidrag). När utbildningen är klar är även min betalplan det.

Senast ändrad:
Jag har en fundering. Jag fick beviljad skuldsanering 1/11. På Kronofogdens sida står skuldsaldot på 0 kr men det ligger 4 st ärenden med beslut om utslag kvar under förelägganden. Alla är skulder som ingår i skuldsaneringen. Ska det se ut så? Trodde att allt ”försvann” eftersom de ingår i själva skuldsaneringen?

Jag håller med om att det bäddar lite för att svindla för den som vill.
Jag var en sådan som knegade före min skuldsättning/skuldsanering med företag som var på branten men ser i efterhand ”möjligheter” jag hade kunnat utnyttja för eget gynnande om jag insett att jag var chanslös lite tidigare, att skuldsanering skulle bli enda utvägen och hade i teorin kunnat planera för det. Jag känner inte heller någon moral, prestige eller lojalitet gentemot borgenärer för att försöka betala tillbaka efter hur utfallet blev i samband med mitt AB’s konkurs. Jag såg det ganska snabbt och valde den mest fördelaktiga strategin för egen del, att direkt släppa allt utan att kämpa ihjäl mig.
Jag kommer betala tillbaka 3%, varav en av borgenärerna kommer få tillbaka 19kr fördelat på 3 år.
Rötägg finns överallt. För mig är det likställt stöld. Bara för att man inte blir straffad betyder det inte att det inte är stöld.
Alla ansvara vi för egna samveten och jag skulle skämmas ihjäl om jag inte gjort allt för att klara mig själv. Men som sagt rötägg finns överallt. Garanterat att de inte lever ett hederligt liv överlag. Det är inget jag skulle vilja blicka tillbaka på, ingen stolthet i det.

Jag har en fundering. Jag fick beviljad skuldsanering 1/11. På Kronofogdens sida står skuldsaldot på 0 kr men det ligger 4 st ärenden med beslut om utslag kvar under förelägganden. Alla är skulder som ingår i skuldsaneringen. Ska det se ut så? Trodde att allt ”försvann” eftersom de ingår i själva skuldsaneringen?

Skulderna är ju fastställda i utslag. Det har inget med skuldsaneringen och ingenting försvinner pga beslut om skuldsanering. Skulderna finns kvar hela skuldsaneringstiden.

Skulderna är ju fastställda i utslag. Det har inget med skuldsaneringen och ingenting försvinner pga beslut om skuldsanering. Skulderna finns kvar hela skuldsaneringstiden.
Aha, så de står kvar där så länge Skuldsaneringen löper och försvinner sedan?

De syns ändå. Det viktigaste är att skuldsaldot är 0.
Mina syns fortfarande efter mer än tre år.

Mina är kvar efter 3 1/2 år.
Jag tror, men är långt från säker, att det gallras ett par gånger per år, eller en gång bara kanske och gallrar då det som är över 3 år gammalt.

Försvinner gör det dock inte, syns bara inte när man söker på personnummer.

Jag tror, men är långt från säker, att det gallras ett par gånger per år, eller en gång bara kanske och gallrar då det som är över 3 år gammalt.

Försvinner gör det dock inte, syns bara inte när man söker på personnummer.
Vill du utveckla det lite?
Vilka kan se det?

Så om jag tolkar detta rätt: Om skusan är avslutad 2025 syns utslagen till 2028?
Så fattar jag det - men jag vet inte.

@Kimsan72 - menar du att alla utslag försvinner också då skusan är avslutad? Att regeln om att nedräkning för försvinnande inte startar då allt anses betalat och klart?

Så fattar jag det - men jag vet inte.

@Kimsan72 - menar du att alla utslag försvinner också då skusan är avslutad? Att regeln om att nedräkning för försvinnande inte startar då allt anses betalat och klart?
När skuldsanering är avslutad så är man ”ren”.

Så efter avslutad skusan plockas även eventuella utslag bort, detta kan dock ta ganska lång tid (enligt vad @Lasseman skrev tidigare)?
Jag kan inte detaljerna men vet att man efter skuldsanering är klar och ren. Teoretiskt kan jag ta nya lån 28/4 efter att jag gjort min sista betalning 27/4.
Nu kommer jag definitivt inte ta nya lån men teoretiskt är det möjligt.

Jag tror att man blandar samman skuldsanering med ”Skuld att betala”. Det är olika system och regler att ha skuldsanering och skuld till KF som man kan betala, bli utmätt för etc.

Jag tror att man blandar samman skuldsanering med ”Skuld att betala”. Det är olika system och regler att ha skuldsanering och skuld till KF som man kan betala, bli utmätt för etc.
Om skulderna som avses under "Skuld att betala" är äldre borde väl dessa ingå i skusan och därmed vara "nollade" när skusan är klar?

Eftersom alla skulder som uppkommit innan datum för beviljande omfattas av skuldsaneringen så, ja, det det blir dom.
Tack, nu fattar till och med jag...
Synd bara att KFM inte markerar dessa på mina sidor med tex 'Ingår i skuldsanering' för att göra det tydligare om det fungerar så.

Tack, nu fattar till och med jag...
Synd bara att KFM inte markerar dessa på mina sidor med tex 'Ingår i skuldsanering' för att göra det tydligare om det fungerar så.
Man får klicka på varje skuld, då framgår det om skulden ingår i skuldsanering.

Konstigt men kan inte se något sådant på på någon av mina utslag trots att samtliga skulder är mer än 7 år gamla vid skusan beslut.

Senast ändrad:
Så efter avslutad skusan plockas även eventuella utslag bort, detta kan dock ta ganska lång tid (enligt vad @Lasseman skrev tidigare)?

Nej inga utslag plockas bort. Dom går att ta fram om 20 år.
Dom blir inte sökbar på personnummer

stämmer inte riktigt har 20+ utslag, står inte på ett enda att det ingår i skuldsaneringen när man klickar upp dem en och en.

Skusan var inte beslutad när utslagen kom och ingen har väl orkat gå in och lägga till det manuellt verkar det som. Är det något jag bör kontakta kronofogden om @Lasseman

antar att dem har koll på det ändå i någon databas, skuld står på 0

Nej inga utslag plockas bort. Dom går att ta fram om 20 år.
Dom blir inte sökbar på personnummer

så man kan alltså inte ringa in med ett personr och fråga om utslag från 90-talet på den personen, eller om personen haft skuldsanering långt tillbaka i tiden?

man ser ju lite då och då att media nystar upp riktigt gamla skulder på kändisar, antar att dem på något sätt får ut det hos fogden via personnr?

stämmer inte riktigt har 20+ utslag, står inte på ett enda att det ingår i skuldsaneringen när man klickar upp dem en och en.

Skusan var inte beslutad när utslagen kom och ingen har väl orkat gå in och lägga till det manuellt verkar det som. Är det något jag bör kontakta kronofogden om @Lasseman

Blandade nog ihop Skulder att betala och förelägganden/utslag vid närmare eftertanke.

så man kan alltså inte ringa in med ett personr och fråga om utslag från 90-talet på den personen, eller om personen haft skuldsanering långt tillbaka i tiden?

man ser ju lite då och då att media nystar upp riktigt gamla skulder på kändisar, antar att dem på något sätt får ut det hos fogden via personnr?
Jag skrev att dom inte blir sökbar på personnummer, det innebär att det alltså inte går att söka på personnummer och få fram.

Men har du utslagsnumret, i stil med 01-33332737-97 så kan du få fram det, fast det är från 97. Går att få fram så långt tillbaka kfm gjort utslag, början av 90talet, innan dess var det tingsrätterna och dom kan nog gräva fram om det behövs också.

Skuldsaneringsbeslut är nog sökbar på något vis så långt bak skuldsaneringslag funnits, det är väl också nånting på 90talet.

Ingen aning, vill man sitta i telefonkö för att någon eventuellt ska ändra något som saknar betydelse så får man göra det. Inte reflekterat över om det finns någon sån ruta att kryssa i på målen.

Jag skrev att dom inte blir sökbar på personnummer, det innebär att det alltså inte går att söka på personnummer och få fram.

Men har du utslagsnumret, i stil med 01-33332737-97 så kan du få fram det, fast det är från 97. Går att få fram så långt tillbaka kfm gjort utslag, början av 90talet, innan dess var det tingsrätterna och dom kan nog gräva fram om det behövs också.

Skuldsaneringsbeslut är nog sökbar på något vis så långt bak skuldsaneringslag funnits, det är väl också nånting på 90talet.

Jag antar att journalisterna som hittade utslag på t.ex Annika Strandhäll inte hade utslagsnr, utan fick fram det på något annat sätt.

Jag antar att journalisterna som hittade utslag på t.ex Annika Strandhäll inte hade utslagsnr, utan fick fram det på något annat sätt.
Hon hade väl inte några utslag som jag förstod det. Hur dom hittade äldre ärenden än de som dyker upp på personnummer vet jag inte. Kanske sökbart på microfishe eller vad det heter, aldrig använt.

Både ja och nej. Har ett barn med funktionshinder, så heltidsarbete är svårt i några år till. Och frågan gällde studier.

Jo jag såg att frågan gällde studier, jag tänkte mest på att om man kan jobba men väljer att inte göra det så bör det ses som att man inte gör allt man kan och i så fall ses som negativt när man har en skuldsanering.

Jo jag såg att frågan gällde studier, jag tänkte mest på att om man kan jobba men väljer att inte göra det så bör det ses som att man inte gör allt man kan och i så fall ses som negativt när man har en skuldsanering.
Det förstår jag, men alternativet för mig är att isf arbeta 75%, leva under förbehållet och ändå begära omprövning till 0:-. Då tänker jag att det kanske är bättre (för mig) att fortsätta jobba halvtid och skola om mig om det ändå blir samma utfall för borgenärerna och att jag slipper leva ännu fattigare.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp