Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Många som gillar att svara på frågor man inte ställt, no pun intended ;)
Min fråga var: Kan man ompröva i förväg?
Den är endast teoretisk.
Men vi kan låtsas som att jag haft en hyra på 2000:- som nu stiger till 4000:- eller har haft en lön som ökar med 8000:- även om det egentligen kvittar. Min poäng är att exemplen ovan är grund för omprövning och ändringar jag vet kommer ske sex månader fram i tiden.
Mycket möjligt, men jag svarade likväl då en av anledningarna till den långa handläggningstiden gällande just omprövningar är pga att alltför många skickar in omprövningar för ”småsaker” som inte är skäl nog för omprövningar…

Om Du istället hade angett en större bonus alt större arv, så hade jag nog inte svarat mer än att självklart så kan man skicka in en ansökan i förväg…

Fast nu har just tiden för omprövningar förlängts och tiden för eventuellt inledande minskat…
Som jag skrev, så är just omprövningarna det som kanske borde prioriteras… iallafall de som anger att dom ”vill” få betala mindre…
För som jag oxå skrev, så gäller fastställt skuldsaneringsbeslut tills nytt beslut sker och 4 månader är då oerhört lång tid om man t.ex blivit sjukskriven alternativt arbetslös…
Fast de tre första månaderna anses skulle klaras med buffert och betalningsfria månader så det är from månad fyra ny betalningsplan ska upprättas. Det blir såklart tufft vid en ny skuldsanering el om man har en 0 plan, då lär man gå rejält minus

Kan man ompröva i förväg? Alltså om jag vet att jag tex kommer få tex en hyreshöjning, eller lönehöjning etc i juni, kan jag då begära omprövning i tex februari? Ev ny betalplan borde väl kunna ändras framåt i tiden.
Jag gjorde en omprövning i början av november för högre lön from december dvs from januaris betalplan. Det har jag ännu inte fått svar på.

Mycket möjligt, men jag svarade likväl då en av anledningarna till den långa handläggningstiden gällande just omprövningar är pga att alltför många skickar in omprövningar för ”småsaker” som inte är skäl nog för omprövningar…

Om Du istället hade angett en större bonus alt större arv, så hade jag nog inte svarat mer än att självklart så kan man skicka in en ansökan i förväg…
Ja man kan ersätta mitt exempel med vad man vill, att det var grund för omprövning var en förutsättning.
Minskning på över 500:- eller en ökning runt gränsen är en småsak för vissa, men likväl giltigt för omprövning. Vad vi tycker om det är inte så relevant, det är KFM och deras info och beslut vi har att förhålla oss till. Däremot har vi ju ett val hur vi förvaltar saneringen, och är man tveksam tror jag de flesta väljer omprövning för att man är rädd om den och inte för att man tycker det är kul.

Har fått svar nu på min fråga iaf.

Senast ändrad:
Jag gjorde en omprövning i början av november för högre lön from december dvs from januaris betalplan. Det har jag ännu inte fått svar på.
Det förstår jag att du inte har fått. Man kanske även taktiskt väntar så länge man kan med omprövning för just högre lön eller har jag fel…?

Ja man kan ersätta mitt exempel med vad man vill, att det var grund för omprövning var en förutsättning.
Inkomstminskning på över 500:- är en småsak för vissa, men likväl giltigt för omprövning. Vad vi tycker om det är inte så relevant, det är KFM och deras info vi har att förhålla oss till.

Har fått svar nu på min fråga iaf.
Så klart & glöm inte att buffertpengen oxå skall dras av… dvs det är en minskning om ytterligare 500kr efter buffertpengen är avdragen…

Fast de tre första månaderna anses skulle klaras med buffert och betalningsfria månader så det är from månad fyra ny betalningsplan ska upprättas. Det blir såklart tufft vid en ny skuldsanering el om man har en 0 plan, då lär man gå rejält minus
Korrekt ! :)

Så klart & glöm inte att buffertpengen oxå skall dras av… dvs det är en minskning om ytterligare 500kr efter buffertpengen är avdragen…
Hur menar du nu? Om jag har en buffert på säg 1000:- och får en inkomstminskning på 600:- så skulle det inte vara skäl för omprövning?

Jag känner att jag hellre ligger steget före så jag omprövade i god tid
Man ska alltid ligga steget före. Jaha, jag tänkte snarare att det inte var i så god tid, snarare exakt där handläggningstiden överlappar förändringen, beroende på när man fått kännedom om ökningen såklart.

Hur menar du nu? Om jag har en buffert på säg 1000:- och får en inkomstminskning på 600:- så skulle det inte vara skäl för omprövning?
Om jag har läst det rätt, så svar nej.
läs första sidan i detta dokument. KF:s egna ställningstagande. Där står detta i klartext…

Om jag har läst det rätt, så svar nej.

läs första sidan i detta dokument. KF:s egna ställningstagande. Där står detta i klartext…

Ja där stod det verkligen i klartext :)
Vilken luring, i mitt beslut har jag samma hänvisning men inte texten ”efter avdrag för buffert”.
Meeen så fick jag ny betalplan för en ändring på +1000:- också så helt chockad borde jag inte bli.

Ja där stod det verkligen i klartext :)
Vilken luring, i mitt beslut har jag samma hänvisning men inte texten ”efter avdrag för buffert”.
Meeen så fick jag ny betalplan för en ändring på +1000:- också så helt chockad borde jag inte bli.
Va, fick du ändring för 1000 kr mer ?
När i processen var detta ?

Buffertpengen ska väl inte räknas in om man får minskad inkomst ?
Den är stadigvarande oavsett

Va, fick du ändring för 1000 kr mer ?
När i processen var detta ?
Mellan inledande och beslut. Jag meddelade min handläggare som således ändrade betalplanen från 0:- i samband med beslut.
Säkert annorlunda och av större vikt inför inledande med petigheten.

Mellan inledande och beslut. Jag meddelade min handläggare som således ändrade betalplanen från 0:- i samband med beslut.
Säkert annorlunda och av större vikt inför inledande med petigheten.
Då förstår jag om det var innan beslut.
Handläggaren har även borgenärernas intresse i sitt ansvar.

Buffertpengen ska väl inte räknas in om man får minskad inkomst ?
Den är stadigvarande oavsett
Står att läsa i deras ställningstagande vilket jag länkade till lite längre upp:

” Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert.”

Står att läsa i deras ställningstagande vilket jag länkade till lite längre upp:

” Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert.”
Jag antar att det menas att man ska behålla sin buffert oförändrad men kan ha fel.

Nä, så kan det väl inte läsas… ?!
Bufferten sätts från början för att vara hjälp vid oförutsedda utgifter så jag har svårt att tro att den ska täcka minskad inkomst under längre tid än tre månader.

Jag skall inom en snar framtid skicka en ansökan om Skuldsanering och läst på diverse sidor på nätet att ett "färskt" lån/kredit/avbetalning ofta kan ge avslag.
Någon kunnig här som vet hur nytt ett lån/kredit får vara? Mitt nyaste lån är idag 3 månader gammalt.

MVH

Jag skall inom en snar framtid skicka en ansökan om Skuldsanering och läst på diverse sidor på nätet att ett "färskt" lån/kredit/avbetalning ofta kan ge avslag.
Någon kunnig här som vet hur nytt ett lån/kredit får vara? Mitt nyaste lån är idag 3 månader gammalt.

MVH
Det beror nog mycket på vad lånet har gått till och varför. Jag hade ett lån som var två månader ungt när jag ansökte om sanering (som sedan blev godkänt), medan andra tex fått avslag för lån tagna för 12 månader sedan eller mer.

Fast nu har just tiden för omprövningar förlängts och tiden för eventuellt inledande minskat…
Som jag skrev, så är just omprövningarna det som kanske borde prioriteras… iallafall de som anger att dom ”vill” få betala mindre…
För som jag oxå skrev, så gäller fastställt skuldsaneringsbeslut tills nytt beslut sker och 4 månader är då oerhört lång tid om man t.ex blivit sjukskriven alternativt arbetslös…

Utifrån likabehandlingsprincipen ska isåfall alla omprövning prioriteras.
Det skulle innebära fördröjning av beslut med invändningar tex.

Har man nollplan är det väl strunt samma hur mycket kostnader skenar. Man kommer ju aldrig få ut pengar från skuldsaneringen

Nu är ansökan inskickad. Digitalt den här gången. Väldigt mycket i ansökningspapperna som är annorlunda än sist jag ansökte.. Bland annat kunde man inte skriva med egna ord hur skulderna kommit och vad man gjort för att försöka bli av med dom..

Nu är ansökan inskickad. Digitalt den här gången. Väldigt mycket i ansökningspapperna som är annorlunda än sist jag ansökte.. Bland annat kunde man inte skriva med egna ord hur skulderna kommit och vad man gjort för att försöka bli av med dom..
När du fått bekräftelse på din ansökan och ett diarienummer så kan du komplettera med de sakerna via mejl.
Lycka till!

Hej alla glada kämpar, nytt år och nya rön gällande skuldsanering samt utmätning, vi med skuldsanering ( med barn) ska få ett annat belopp from januari, utmätning från juni, nu u drar jag om man får ett nytt beslut på begalplan? Eller visste KF detta innan när man fick betalplan per år?

Hej alla glada kämpar, nytt år och nya rön gällande skuldsanering samt utmätning, vi med skuldsanering ( med barn) ska få ett annat belopp from januari, utmätning från juni, nu u drar jag om man får ett nytt beslut på begalplan? Eller visste KF detta innan när man fick betalplan per år?
Tror endast att detta justeras OM man av någon annan anledning skickar in om omprövning- inte annars.

Tror endast att detta justeras OM man av någon annan anledning skickar in om omprövning- inte annars.
Jaha så snopet kan man tycka, har överklagat beslutet om omprövning pga fel belopp i utslaget så nu ligger fallet hos domstolen sedan nov, då kanske jag får beslutet med nya rönen då, tack för svar

Jaha så snopet kan man tycka, har överklagat beslutet om omprövning pga fel belopp i utslaget så nu ligger fallet hos domstolen sedan nov, då kanske jag får beslutet med nya rönen då, tack för svar
Det är dock bara vad jag tror.. För jag tänker att förbehållsbeloppet brukar oxå justeras varje år, men endast vid en omprövning, så har det justerats för mig…

Nja. Det har ändrats för utmätning med. Såg ngt om ytterligare en ändring I juni eller juni också dock

Nja. Det har ändrats för utmätning med. Såg ngt om ytterligare en ändring I juni eller juni också dock
Man kan ju tycka att de ska göra ett automatiskt byte i betalplanen men gissar det tar massa tid? I vilket fall så är det nog en lättnad för många med utmätning

Man kan ju tycka att de ska göra ett automatiskt byte i betalplanen men gissar det tar massa tid? I vilket fall så är det nog en lättnad för många med utmätning

Det här är ju något som sker varje år, inget nytt. Nytt möjligen att det ändras även i juni. Minns inte om det är KPI eller prisbasbeloppet det där följer, det räknas om för att följa priset på livsmedel el och vad det nu är

Det här är ju något som sker varje år, inget nytt. Nytt möjligen att det ändras även i juni. Minns inte om det är KPI eller prisbasbeloppet det där följer, det räknas om för att följa priset på livsmedel el och vad det nu är
Nej, det handlar om en lagändring. Framgår på KF: sida (pressmeddelanden) :

Lagändring i juni påverkar ärende om skuldsanering redan nu​

Från och med juni nästa år får barnfamiljer med löneutmätning mer kvar i plånboken. Orsaken är en lagändring. Men redan nu påverkar ändringen ärenden om skuldsanering.

Nej, det handlar om en lagändring. Framgår på KF: sida (pressmeddelanden) :

Lagändring i juni påverkar ärende om skuldsanering redan nu​

Från och med juni nästa år får barnfamiljer med löneutmätning mer kvar i plånboken. Orsaken är en lagändring. Men redan nu påverkar ändringen ärenden om skuldsanering.
Kan man skicka in om omprövning med detta som grund? Har man ett eller flera barn över 15 år så är ju ändringen +1400 per barn per månad. Ganska mycket i långa loppet om man har ett nytt beslut.

Kan man skicka in om omprövning med detta som grund? Har man ett eller flera barn över 15 år så är ju ändringen +1400 per barn per månad. Ganska mycket i långa loppet om man har ett nytt beslut.
Om jag själv hade varit berörd av detta, så hade jag absolut kontaktat KF och förhört mig om det… :)

Står ju att de nya beloppen tillämpas redan nu så det är nog redan klart för dom som söker nu.

Står ju att de nya beloppen tillämpas redan nu så det är nog redan klart för dom som söker nu.
Jag väntar på slutgiltigt beslut på min ansökan, där ligger de gamla siffrorna till grund. Detta innebär ju att en ny uträkning behöver upprättas, skickas ut för godkännande igen och ytterligare väntetid innan man får ett slutgiltigt beslut. Söker man nu, efter januari, så är det säkert med. Inte för oss som sökt men ej fått beslut.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp