Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänkte bara återkoppla på en tidigare grej som någon var nyfiken på hur resultatet blev;
Blev beviljad omvårdnadsbidrag retroaktivt och fick en klumpsumma på 11 000:-.
Svårt att veta vad som anses som en ”större summa/engångsbelopp” så jag ringde och frågade kundtjänst om detta belopp ansågs som grund för omprövning där 2 av 3 svarade jakande. Omprövade därför i början på december och igår kom beskedet på minmyndighet.se, beslut om avskrivning av ärendet utan fortsatt handläggning.
Omprövning har handläggningstid på 4 månader, avskrivning är väl inget beslut?

Omprövning har handläggningstid på 4 månader, avskrivning är väl inget beslut?
Jo, ett beslut på att saken inte ska handläggas av någon anledning.

Beslut kan vara i stort
Beviljande/bifall
Avslag

Avskrivning, tex vid återkallade ansökningar.
Avvisning när det man skickat in är så oklart att det inte går att reda ur vad man ville. Avvisning kan också vara vid fler situationer, att tex fel person överklagar eller ansöker åt någon.

Jag har jobbat extra i jul och kommer få en peng på runt 6-7tusen extra på lönen som kommer nu. Har dock varit sjuk 3 dagar så blir ju ett sjukavdrag på denna lön också..
Nu är ju mina extrapengar mer än vad som är okej att dra in utan att göra en omprövning. Är det något att bry sig om eller ska man vara duktig och skicka in en omprövning?

Jag har jobbat extra i jul och kommer få en peng på runt 6-7tusen extra på lönen som kommer nu. Har dock varit sjuk 3 dagar så blir ju ett sjukavdrag på denna lön också..
Nu är ju mina extrapengar mer än vad som är okej att dra in utan att göra en omprövning. Är det något att bry sig om eller ska man vara duktig och skicka in en omprövning?
Men detta är väl en engångsföreteelse?
I så fall behöver det inte omprövas. Det är varaktig inkomstökning om 4-5000/månad som skall omprövas.
Din utbetalning kan väl jämföras med skatteåterbäring tex och den får man ju behålla.
Jag skulle inte ha skickat in om omprövning iaf.

nej det är det inte. Det ska vara en stadig inkomstökning på runt 4000 netto inte enstaka månader…

nej det är det inte. Det ska vara en stadig inkomstökning på runt 4000 netto inte enstaka månader…
Så om man har sanering och skulle vilja jobba extra någon månad så är det ok? Visste inte det. Finns det någon övre gräns för den summan?

Så om man har sanering och skulle vilja jobba extra någon månad så är det ok? Visste inte det. Finns det någon övre gräns för den summan?
Det går som aldrig säga exakta summor

drt ska vara en fast ökning och inte en tillfällig ökning. Återkommande regelbundet övertid kan dock i vissa fall räknas som en fast ökning.

Jo, ett beslut på att saken inte ska handläggas av någon anledning.

Beslut kan vara i stort
Beviljande/bifall
Avslag

Avskrivning, tex vid återkallade ansökningar.
Avvisning när det man skickat in är så oklart att det inte går att reda ur vad man ville. Avvisning kan också vara vid fler situationer, att tex fel person överklagar eller ansöker åt någon.
Vanligt skäl till att något avvisas är att fristen löpt ut.

Testar igen då jag ej fick svar:

säg att man har skuldsanering och att man efter ett år begär omprövning pga ökande inkomster, men får avslag för att ökningen är för liten. när man nästa gång gör en ny omprövning, utgår KFM då från det belopp man uppgett den senaste, avslagna, omprövningen eller från beloppet i ansökan?

säg att man har skuldsanering och att man efter ett år begär omprövning pga ökande inkomster, men får avslag för att ökningen är för liten. när man nästa gång gör en ny omprövning, utgår KFM då från det belopp man uppgett den senaste, avslagna, omprövningen eller från beloppet i ansökan?

Legitim fråga och hoppas någon vet svaret utifrån egen erfarenhet…
Är själv i liknande situation… Jag ansökte själv om omprövning i mars, inte pga ökad inkomst utan pga lägre boendekostnad. Det konstaterades att jag minskade mina kostnader med 3300kr/mån. Avslag på ansökan för att beloppet var för lågt för omprövning av beslut. Jag har alltså fått behålla dessa pengar. Mycket trevligt.
Men nu har jag igen begärt ny omprövning och denna gång pga ökad inkomst.
Undrar därmed samma sak…halkar man tillbaks på att helt leva på existensminimum eller hur räknar Skusan?!
Man har ju liksom vant sig vid dessa extra pengarna i plånboken nu… :(

Hej, jag är inte säker men troligtvis utgår deras beräkningar från det belopp man senast uppgav vid omprövning.
Jag ansökte om omprövning varje år under hela saneringen och inkomsterna på slutet var betydligt högre än i början, trots detta fick jag avslag varenda gång.
Fick ovärderlig hjälp från KFM under hela perioden och kan bara rekommendera att du kontaktar de för mera klarhet.
Lycka till!

Hej, jag är inte säker men troligtvis utgår deras beräkningar från det belopp man senast uppgav vid omprövning.
Jag ansökte om omprövning varje år under hela saneringen och inkomsterna på slutet var betydligt högre än i början, trots detta fick jag avslag varenda gång.
Fick ovärderlig hjälp från KFM under hela perioden och kan bara rekommendera att du kontaktar de för mera klarhet.
Lycka till!
Hur mycket ökade Din inkomst totalt med ?!

Mer än 4-5000 i ökat betalningsutrymme från start? @Varitmedförr
Ja.
Blev förvånad sista året då jag återigen fick avslag på omprövningen. Fick förklaringen att inkomsterna kan öka väsentligt under 5 år.
Stor lättnad när man var klar med allt!
Kan tillägga att jag bytte arbetsgivare andra året och fick ut en klumpsumma semesterersättning. Där fick jag förklarar mig för handläggaren men det gick bra och slapp ändring i betalplan.

Senast ändrad:
Ja.
Blev förvånad sista året då jag återigen fick avslag på omprövningen. Fick förklaringen att inkomsterna kan öka väsentligt under 5 år.
Stor lättnad när man var klar med allt!
Kan tillägga att jag bytte arbetsgivare andra året och fick ut en klumpsumma semesterersättning. Där fick jag förklarar mig för handläggaren men det gick bra och slapp ändring i betalplan.
Ja det var samma för sambon när han bytte jobb. Dubbla löner och semesterdagar i klumpsumma men eftersom det inte översteg 4-5000 i ökat betalningsutrymme efter skatt så slapp han ändring i sin plan. Nu har han omprövat igen för ytterligare ökning samma inkomstår, men försämring resterande tid av betalplanen. Förhoppningsvis blir svaret att den extra inkomsten 2021 kan kvitta kommande underskott.

Har hört från bekant att man kan skriva att man har barnen hos dig på heltid trots att de inte bor hos mig på heltid. Hen sa att det inte är något som kontrolleras, hur är det med en sådan sak?

Hej! Har ca 1,3 miljoner i skulder pga spelberoende, har ej spelar på otroligt länge nu men satt mig i en riktigt dålig sits med krediter och lån med otrolig hög månadskostnad totalt. Tror ni jag kan få en sanering? Har 40.000 i lön innan skatt så får väl ut ca 30 efter, antar att jag då skulle betala ca 20.000 i månaden 30-5000-5000 i hyra. Ifall jag betalar 20.000 i månaden är det då i regel 5 års sanering som gäller? Får även ut ca 3000 skattefritt i reseersättning från jobbet, får man behålla det eller ingår det i utmätningen? Mvh

Har hört från bekant att man kan skriva att man har barnen hos dig på heltid trots att de inte bor hos mig på heltid. Hen sa att det inte är något som kontrolleras, hur är det med en sådan sak?
Vad jag vet kontrollerar de status hos tex försäkringskassan angående en sån sak.

Dumt att ljuga om kanske ifall det kollas så blir det nog avslag ganska snabbt när det kommer fram

Om man har kommit dithän att man blivit beviljad skuldsanering så är min uppfattning att man inte skall använda sig av oriktiga uppgifter då det är en chans man fått att starta om.
Det är inte värt att riskera tänker jag.

I samband med att man söker görs automatiska kontroller vad jag förstått, hos bla Försäkringskassan och Skatteverket, där barnet är skrivet tex, om man får bostadsbidrag, något händer barnet så man behöver använda olycksfallsförsäkring osv. Upptäcks nog rätt snabbt och hamnar nog under kategorin bidragsfusk åt ena eller andra hållet.

Precis så känner jag. Men är det samma unde utmätningen?
Det borde vara samma. Jag har inga barn så det har aldrig varit aktuellt för mig att kolla upp frågan.
Dock tänker jag att vid en koll med FK t ex så ser det konstigt ut om båda föräldrarna haft VAB antar jag.

I samband med att man söker görs automatiska kontroller vad jag förstått, hos bla Försäkringskassan och Skatteverket, där barnet är skrivet tex, om man får bostadsbidrag, något händer barnet så man behöver använda olycksfallsförsäkring osv. Upptäcks nog rätt snabbt och hamnar nog under kategorin bidragsfusk åt ena eller andra hållet.
Ja. Det vill man inte vara med om. Nej, raka rör kör jag på.

Någon som överklagat ej beviljad skuldsanering? Och hur var gången efter det?
Kan man skicka in en ny ansökan under tiden överklagan är inne och jag väntar?
har snart gått ett år sen ansökan gjordes.

Så kan man göra. Skulle det komma fram så är det en ganska bra grund att upphäva skuldsaneringen, och vad jag förstår i skuldsaneringslagen är det något som skulle kunna prövas efter skuldsaneringen tar slut också.

Så kan man göra. Skulle det komma fram så är det en ganska bra grund att upphäva skuldsaneringen, och vad jag förstår i skuldsaneringslagen är det något som skulle kunna prövas efter skuldsaneringen tar slut också.
Prövas efter att skuldsaneringen är slut vad innebär det ?

Prövas efter att skuldsaneringen är slut vad innebär det ?

Att omprövningsbegäran kan göras efter skuldsaneringen är slut. Det står inte något om när det ska ske.
Det står bara tidsatt att en omprövning på grund av att betalningsförmånga/utrymme eller liknande ska göras senast innan skuldsaneringen upphör. Motsatsvis innebär det att omprövning på övriga punkter kan ske även senare då.

Att omprövningsbegäran kan göras efter skuldsaneringen är slut. Det står inte något om när det ska ske.
Det står bara tidsatt att en omprövning på grund av att betalningsförmånga/utrymme eller liknande ska göras senast innan skuldsaneringen upphör. Motsatsvis innebär det att omprövning på övriga punkter kan ske även senare då.
Så med andra ord så är det inte över efter fem år ?

Jag kommer inte att göra så. Vill inte sabba min andra chans.

Så med andra ord så är det inte över efter fem år ?
Inte som jag läser det, vet inte om det hänt heller, men skulle det kunna fastställas att man lämnat felaktiga uppgifter för att få skuldsanering så känns det ganska välförtjänt om det ställer till det senare.

Inte som jag läser det, vet inte om det hänt heller, men skulle det kunna fastställas att man lämnat felaktiga uppgifter för att få skuldsanering så känns det ganska välförtjänt om det ställer till det senare.
Hur ska det genomföras, att man får tillbaka alla skulder igen ?

Hur ska det genomföras, att man får tillbaka alla skulder igen ?

Det brukar vara följden av att en skuldsanering upphävs, så det lär nog vara så i det läget också.

Någon här som fått tre år skuldsanering? Har ni barn? Hur gamla? Hur stor var skulden ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp