• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Fast det är väl dock inte så konstigt att man vill göra allt i sin makt för att inte äventyra sin skuldsanering när man väl fått en chans till ett normalt liv framöver.
Och att man då begär omprövning vid en relativ hög löneökning känns inte helt åt helvete, man kanske kommer få flera rejäla löneökningar under dessa år som skuldsaneringen pågår, och då tycker jag det känns rätt skönt att ha det ”svart på vitt” att man vill göra rätt för sig.
Allt för att det inte kan skita sig. Jag hade en lång väg från inledande till beslutad, som jag mådde då av alla frågetecken är inget jag vill uppleva igen .
Det här med 4000:- verkar inte stämma helt alltid heller, jag fick betala mer vid 1200:- ökning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Det här med 4000:- verkar inte stämma helt alltid heller, jag fick betala mer vid 1200:- ökning.
Låter ytterst märkligt då detta är KF:s egna ställningstagande gällande just när omprövning är befogad…
Själv skickade jag in omprövning bara för några månader sedan då jag ligger på gränsen med att ha ca 4000kr i mer i månadsinkomst än det jag ska ha enligt beslut. Fick likväl avslag och får behålla dessa extra pengar varje månad.

 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
258
Poäng
437
Man kan ju tycka att behandling av omprövning kunde hanteras annorlunda än en "nyansökan".
Grunduppgifterna finns där, beslutet likaså.
Att göra en kalkyl på ökningens (eller minskningens för den delen) inverkan på betalförmågan borde inte vara lika tidskrävande som en "full ansökan"?
Bara vad jag som lekman tycker...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Man kan ju tycka att behandling av omprövning kunde hanteras annorlunda än en "nyansökan".
Grunduppgifterna finns där, beslutet likaså.
Att göra en kalkyl på ökningens (eller minskningens för den delen) inverkan på betalförmågan borde inte vara lika tidskrävande som en "full ansökan"?
Bara vad jag som lekman tycker...
Fast om en ny betalplan ska upprättas och förmedlas till borgenärerna så tar det lika lång tid som vid den första betalplanen.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
258
Poäng
437
Fast om en ny betalplan ska upprättas och förmedlas till borgenärerna så tar det lika lång tid som vid den första betalplanen.
Även där borde man kunna använda sig av snävare tidsramar: Alla grund-uppgifter är redan behandlade.
Återigen: en lekmans åsikt och tankar!
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Låter ytterst märkligt då detta är KF:s egna ställningstagande gällande just när omprövning är befogad…
Själv skickade jag in omprövning bara för några månader sedan då jag ligger på gränsen med att ha ca 4000kr i mer i månadsinkomst än det jag ska ha enligt beslut. Fick likväl avslag och får behålla dessa extra pengar varje månad.

Skönt :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Fast om en ny betalplan ska upprättas och förmedlas till borgenärerna så tar det lika lång tid som vid den första betalplanen.
Och även om inte ny betalplan upprättas, så skickas ansökan från gäldenär ut till borgenärerna för deras ställningstagande (tyckande). Som i mitt fall skedde bägge gångerna jag har ansökt, men där ingen förändring slutligen ägde rum…
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Bryr mig inte ett dugg om mina borgenärer i saneringen, de har med i sina räntekalkyler att en viss procent skrivs av. De får i mitt fall rent ut sagt skylla sig själva som krävde mig på pengar då de hade missat att uppge sin fordran till konkursboet inom tidsfristen, trots att jag t.o.m. påminde dem och tydligt uppgav att det finns noll att hämta hos mig.
Skattekommentaren var mer utifrån att jag är medveten om att jag får skattemedel såsom bostadsbidrag och studiebidrag och att jag medvetet tar till vara på fördelarna ur ett egoistiskt perspektiv, kanske omoraliskt för många.
Tänker du inte på dig själv redan i förväg så kommer du hamna ensam utan pengar eller andra ekonomiska resurser. När man är utan pengar kommer varken moral eller välgörande hjälpa till. Det handlar om att vara smart i en ekonomisk kris som du upptagit och således håller jag med dig till 100%.
jag tänker göra likadant för min framtids skull, gå ner i tjänsten och plugga på deltid.
Det är egentligen meningen med skuldsanering att man får en ny chans för att strida för en hållbar ekonomi efter saneringen och det får man enklast med en rätt utbildning som främjar vägen för ett jobb som är bra betalt och som man vill jobba med resten av livet.
Annars om man bara fortsätter med sitt pissbetalt jobb som man har just nu och fortsätter få ekonomiskt problem vilket för de mesta ledde till denna skuldfälla i grund och botten, så kommer vi fortsätta behöva ekonomiskt stöd i form av olika sorts lån i framtiden med.
så ta vara på chansen som ni fått och gör det bästa av det för att rätta upp saker och ting och försäkra framtiden så att man inte hamnar snett igen.
 
Senast ändrad:

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Sen i min situation så vet jag inte vad som är bäst att göra.
Jag har återkrav på 45000kr från CSN som jag delbetalar månadsvis och utöver det 160,000 kr som vanligt studielån som jag tog för att gå klart en vuxenutbildning.
Jag är rädd för att inte kunna vara behörig till studiemedel om jag nu släpper in bägge två.
Är det möjligt att släppa in vanligt csn lån? Återkrav vet jag att man får göra det men själva csn lån då?
och om jag nu släpper in dessa två, vad är sannolikheten att csn kommer någonsin bevilja mig mera csn lån när jag börjar plugga och behöver studiemedel.
någon som vet? Tack på förhand.
vad hade ni gjort i min sits.
Obs! Jag har jobbat ihjäl mig i drygt 7 år nu i strejk och 50% över mitt heltids jobb för att överleva räntor på skulderna men kroppen har börjat ge sig och inte längre klarar mer än heltid.
skuldsanering kommer att vara en livsräddning för mig.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Sen i min situation så vet jag inte vad som är bäst att göra.
Jag har återkrav på 45000kr från CSN som jag delbetalar månadsvis och utöver det 160,000 kr som vanligt studielån som jag tog för att gå klart en vuxenutbildning.
Jag är rädd för att inte kunna vara behörig till studiemedel om jag nu släpper in bägge två.
Är det möjligt att släppa in vanligt csn lån? Återkrav vet jag att man får göra det men själva csn lån då?
och om jag nu släpper in dessa två, vad är sannolikheten att csn kommer någonsin bevilja mig mera csn lån när jag börjar plugga och behöver studiemedel.
någon som vet? Tack på förhand.
vad hade ni gjort i min sits.
Obs! Jag har jobbat ihjäl mig i drygt 7 år nu i strejk och 50% över mitt heltids jobb för att överleva räntor på skulderna men kroppen har börjat ge sig och inte längre klarar mer än heltid.
skuldsanering kommer att vara en livsräddning för mig.
Undertiden du har en skuld från CSN får du inget nytt studiestöd/lån. (Osäker om de endast är lån eller bägge)
Om du får skuldsannering så har du ingen skuld kvar efter sannerligen så då får du ta CSN lån igen
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp