Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker inte att jag har hört det, jag fick det sagt av min handläggare hos kf. Så de behöver nog bättre koll på vad de säger ibland med, vare sig du vill det eller inte
Ja dom behöver kanske det.
Du får gärna peka på var i skuldsaneringslagen det står, jag hittade det inte nämligen.

Jag tycker inte att jag har hört det, jag fick det sagt av min handläggare hos kf. Så de behöver nog bättre koll på vad de säger ibland med, vare sig du vill det eller inte
Håller helt med. Man vet inte vad man ska tro ibland när man hör vissa svar…

Det står ju verkligen inte "skulderna försvinner" eller något nära det.

"

Verkan av en skuldsanering​

47 § Genom en skuldsanering befrias gäldenären från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av skuldsaneringen i den utsträckning som dessa sätts ned. Genom skuldsaneringen befrias gäldenären även från ansvar för betalningen av skulder som inte är kända i ärendet, om det inte är en sådan skuld som avses i 31 §.

Skuldsaneringen medför att rätten till ränta eller dröjsmålsavgift på en fordran som omfattas av skuldsaneringen faller bort för tiden efter den dag då inledandebeslutet meddelades.

Skuldsaneringen inverkar inte på den rätt en borgenär har mot en borgensman eller någon annan som förutom gäldenären svarar för skulden"

Kan tänka mig att man svarar att skulderna är borta sen, det har jag nog också gjort. Det går fortare och är enklare än att försöka få fram den mer korrekta informationen.

Du får gärna peka på var i skuldsaneringslagen det står, jag hittade det
Du får gärna peka på var i skuldsaneringslagen det står, jag hittade det inte nämligen.
Hoppas ändå inte att det är jag som ska kunna skuldsaneringslagen i grund och botten? Jag hoppas att det är den handläggaren på KF som jobbar med just skuldsanering och mitt ärende, som ger mig den informationen- att den ska vara rätt. Men det är många saker som sägs som inte stämmer till hundra tyvärr och man får märka det själv sen. Jag förstår att saker kan tolkas och uttryckas fel men i vissa sammanhang får det inte göra det och de bör veta vad de säger. Men vi alla har väl fel här inne och du rätt som vanligt

Hoppas ändå inte att det är jag som ska kunna skuldsaneringslagen i grund och botten? Jag hoppas att det är den handläggaren på KF som jobbar med just mitt ärende och ger mig den informationen. Men vi alla har väl fel här inne och du rätt som vanligt
Glöm inte att hitta i skuldsaneringslagen det du vill ha fram, jag hittar det inte.

Som jag också nämnt så skriver de allra flesta av skulderna ändå, eftersom dom ändå inte kan kräva betalt, och dom kan göra förlustavdrag etc, så i praktiken försvinner nog alla skulder, men det är bara en följd efter ett skuldsaneringsbeslut, men inte något som sker som direkt verkan av beslutet.
Men vem fan vill sitta och administrera skulder som man inte får ta betalt för år ut och år in.

Glöm inte att hitta i skuldsaneringslagen det du vill ha fram, jag hittar det inte.

Som jag också nämnt så skriver de allra flesta av skulderna ändå, eftersom dom ändå inte kan kräva betalt, och dom kan göra förlustavdrag etc, så i praktiken försvinner nog alla skulder, men det är bara en följd efter ett skuldsaneringsbeslut, men inte något som sker som direkt verkan av beslutet.
Men vem fan vill sitta och administrera skulder som man inte får ta betalt för år ut och år in.

Kan en privat person göra förlustavdrag på ett lån som ingår i skuldsaneringen?

Kan en privat person göra förlustavdrag på ett lån som ingår i skuldsaneringen?
Det antar jag, det är ju skatteverkets sak att avgöra, men det borde vara på samma sätt som att man har aktier i ett bolag som kursen går ner för, eller att bolaget går i KK

Jag hade ungefär som du, dock runt 900,000 i skulder. Jag hade nyare små lån än 6 månader, fast dessa var som dina enbart för att kunna betala gamla lån.
Jag sökte skuldsanering samma dag som jag bestämde mig att släppa allt, dvs inget var hos KF/inkasso innan.
Min ansökan gick iallafall igenom, och även om jag hade relativt nya lån så godkändes det eftersom de va gjorda för att betala gamla lån, men att jag sen gjorde ett tydligt stopp när det inte längre gick och släppte allt.
Tror mycket är hur lånen uppstod och inte när de togs. Jag 0 spelade utan åkte dit på överkonsumtion och sen hamnade i lånkarusellen som bara växte och växte

På din andra fråga så tror jag det är lika bra att släppa allt, det gjorde jag iallafall. Men ja, Oavsett så kommer du till KF även om det inte går igenom.
Även om löneutmätning och annan utmätning är tråkig, så släppte all stressen för mig när jag väl valde att släppa allt.
Jag blockerade dolda nummer och svarade inte på okända nummer, och blockerade dem 1 efter 1 när de började ringa. Tänk bara på att direkt svara på KF breven när de börja komma så du inte strular med det.
Får man fråga vad du har årsinkomst och hur länge du haft dina andra lån? Försöker få bra känsla inför min ansökan jag skickat in,. Men är orolig att jag och mannen tjänar för bra trots våra höga lån på 1.2 mil vardera

Fick information idag om att en av mina borgenärer har överklagat beslutet om skuldsaneringen och att beslutet nu ska handläggas av tingsrätten!! Känns så jävla surt att de ska dra på den saken!!
hur vanligt är det att en borgenär överklagar beslut om skuldsanering ?
Hur går det till nu? Är mina chanser kört för att få skuldsanering samt måste jag alltså närvara vid tingsrätt vid huvudförhandlingen eller avgör tingsrätten utan partens närvaro ?
så många frågor i huvudet just nu

Fick information idag om att en av mina borgenärer har överklagat beslutet om skuldsaneringen och att beslutet nu ska handläggas av tingsrätten!! Känns så jävla surt att de ska dra på den saken!!
hur vanligt är det att en borgenär överklagar beslut om skuldsanering ?
Hur går det till nu? Är mina chanser kört för att få skuldsanering samt måste jag alltså närvara vid tingsrätt vid huvudförhandlingen eller avgör tingsrätten utan partens närvaro ?
så många frågor i huvudet just nu
Det är inte kört de flesta skuldsaneringar går igenom.
Vad var motiveringen ?
Var det mellan beslut och laga kraft ?

Det är inte kört de flesta skuldsaneringar går igenom.
Vad var motiveringen ?
Var det mellan beslut och laga kraft ?
Ja precis, det var mellan beslut och laga kraft.
den som har överklagat är C Information AB,
Jag har inte fått mer information än så och ärligt talat vet inte vem C Information AB är heller, bland skulder som står i planen finns inte den borgenären med och jag kan inte erinra mig att ha haft skulder hos denna bolag.
läst lite på forum och det ligger tydligen någon bedragare bakom denna bolag som är startat 2019, ingen av mina skulder är nyare än 2018.
helt sjukt vad dessa personer får bedrag folk genom att utnyttja systemet

Jag har inte fått mer information än så och ärligt talat vet inte vem C Information AB är heller, bland skulder som står i planen finns inte den borgenären med och jag kan inte erinra mig att ha haft skulder hos denna bolag.
läst lite på forum och det ligger tydligen någon bedragare bakom denna bolag som är startat 2019, ingen av mina skulder är nyare än 2018.
Är det Adam S igen ?
Ibland säljs skulderna vidare så detta lån kan vara ett sådant.
Är det Adam så har han precis blivit dömd till fyra års fängelse.

Det är han.....

Bilagor

• Screenshot_20220613-115241.webp
    Screenshot_20220613-115241.webp
    122.2 KB · Visningar: 27
Hört med om bedragare och fifflare. Ska väl inställa sig ändå för fängelse. Ja kan bli rättegång och massa möten med advokator osv underlag och massor med frågor de kan ställa

Är det Adam S igen ?
Ibland säljs skulderna vidare så detta lån kan vara ett sådant.
Är det Adam så har han precis blivit dömd till fyra års fängelse.
Ringde precis min handläggare hos kronofogden och de sa att C information Ab har överklagat beslutet för att de anser att de har en skuld på mig som inte är med skuldsanerings planen och vill få med den.
Hon varnade dessutom mig för det bolaget och sa att jag skulle berätta för tingsrätten att jag känner inte till de och bestrida deras ansökan.
ja tydligen ägaren har precis blivit dömd för bedrägeri om man ska tro det som står på forumet. Fattar bara inte hur min skuld hamnat hos dessa bedragare

Ringde precis min handläggare hos kronofogden och de sa att C information Ab har överklagat beslutet för att de anser att de har en skuld på mig som inte är med skuldsanerings planen och vill få med den.
Hon varnade dessutom mig för det bolaget och sa att jag skulle berätta för tingsrätten att jag känner inte till de och bestrida deras ansökan.
ja tydligen ägaren har precis blivit dömd för bedrägeri om man ska tro det som står på forumet. Fattar bara inte hur min skuld hamnat hos dessa bedragare
Din skuld har inte hamnat hos honom utan han har hittat på denna skulden. Han kollar upp via POIT vem som får inledande och beviljad skuldsanering och gör såhär gång på gång.

Din skuld har inte hamnat hos honom utan han har hittat på denna skulden. Han kollar upp via POIT vem som får inledande och beviljad skuldsanering och gör såhär gång på gång.
Satte precis och läste hans dom.
precis som du säger så har han hittat på en massa skulder.
dessutom har han anställt sig själv och sin mormor i något av hans bolag med ett lön på 380 000 kr i månaden och sen har de sjukskrivit sig och försäkringskassan har stått för 250 000 kr av månadslönen. Killen har läst juridik och ekonomi med våra skattepengar och sen utnyttjat systemet och gett sig på de mest utsatta i samhället. Över skuldsatta. Borde fan få livstid.
jag kommer anlita en advokat om hans borgen mot mig då jag vet att han kommer att förlora och stå för mina kostnader. Äckliga varelsen!! Blir så jävla förbannad på sådana personer.

Satte precis och läste hans dom.
precis som du säger så har han hittat på en massa skulder.
dessutom har han anställt sig själv och sin mormor i något av hans bolag med ett lön på 380 000 kr i månaden och sen har de sjukskrivit sig och försäkringskassan har stått för 250 000 kr av månadslönen. Killen har läst juridik och ekonomi med våra skattepengar och sen utnyttjat systemet och gett sig på de mest utsatta i samhället. Över skuldsatta. Borde fan få livstid.
jag kommer anlita en advokat om hans borgen mot mig då jag vet att han kommer att förlora och stå för mina kostnader. Äckliga varelsen!! Blir så jävla förbannad på sådana personer.
Ja han vet precis hur man slår på dom som ligger. Det enda negativa är om du förlorar målet då hamnar skulden utanför skuldsaneringen och du får betala den sidan om din sanering.

Hur styrker han lånet? Måste väl finnas avtal och insättningar som bevis att det är fejk?

Ja han vet precis hur man slår på dom som ligger. Det enda negativa är om du förlorar målet då hamnar skulden utanför skuldsaneringen och du får betala den sidan om din sanering.
förstår inte varför jag skulle förlora målet.
killen är dömd för 16 fall av grov bedrägeri och försök till grov bedrägeri. Dömd till 4 års fängelse samt näringsförbud. Skulle inte bli förvånad om tingsrätten avslår hans ansökan på raka arm vilket de borde göra.

Hur styrker han lånet? Måste väl finnas avtal och insättningar som bevis att det är fejk?
Utifrån vad jag kunde läsa av domen så har han haft en hemsida med namnet www.snabbsmskredit.se där man skrivit under avtal som gjorde en skyldig bara man ansökte om lån, dvs de avslog alla låneansökningarna men folk blev ändå skyldiga enligt avtalsvillkoren de hade skrivit på. Låne ansökan har oftast varit på 1000 kr med 38 procent månatlig ränta .
sen har han hållit sig passiv och 4-5 år senare har kommit med sitt krav genom någon utländsk inkassobolag. Domen är på 57 sidor så jag orkade inte läsa så noga men du förstår

förstår inte varför jag skulle förlora målet.
killen är dömd för 16 fall av grov bedrägeri och försök till grov bedrägeri. Dömd till 4 års fängelse samt näringsförbud. Skulle inte bli förvånad om tingsrätten avslår hans ansökan på raka arm vilket de borde göra.
Han är en mycket smart kille som lyckats med det mesta.

Idag höll jag på sätta kaffet i halsgropen då det kom ett sms från KFM. Tänkte va nu då?? Har inte fått nått sms av dem under hela saneringen. Det var en påminnelse om att juni var betalsningsfri månad. Om det nu var så att man var klar med sin sanering så skulle man bortse fr sms:et...Phuuu!

Han är en mycket smart kille som lyckats med det mesta.
Du har rätt. Man vill nog inte ha hast påstådda fordran utanför skuldsaneringen. Men ändå sjukt att man ska behöva acceptera en påstått skuld som man inte är skyldig till bara för att vara på den säkra sidan. Vad är det för rättssystem vi lever i

Det är Adam S han har precis blivit dömd för bedrägeri då han hittat på skulder osv.

använd de som bevisning i Tr så är de nog lungt ska du se.
Hans trovärdighet sjunker så de sjunger om de iaf

Du har rätt. Man vill nog inte ha hast påstådda fordran utanför skuldsaneringen. Men ändå sjukt att man ska behöva acceptera en påstått skuld som man inte är skyldig till bara för att vara på den säkra sidan. Vad är det för rättssystem vi lever i
Jag hade överklagat. Bestridit skilden

Jag råkade ut för detsamma när jag fick inledande. Ett av mina borgenärsföretag lämnade in en falsk skuld samtidigt som de lämnade in en som jag hade. Påhittadt lånenummer, summa, datum ja allt var falskt men jag hade superkoll så jag låg på min handläggare som inte ville göra något åt det. Till slut så mejlade hon dom och inom fem minuter svarade de att de hade gjort fel!
Skulden blev bortplockad från min sanering.

Min lön har ökat med 3000 , då som jag har förstått det så behöver jag inte göra en omprövning på det. Eller måste man ändå?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp