• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Varför skulle sambons bil bli utmätt ( om du nu inte står på bilen) ?
19 § Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen, om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Detsamma gäller, när gäldenären varaktigt sammanbor med annan under äktenskapsliknande förhållanden.

Om gäldenären och annan än som avses i första stycket har lös egendom i sin gemensamma besittning, får egendomen eller andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären.

Första och andra styckena gäller ej i fråga om registerat skepp eller registrerat luftfartyg.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
806
Mottagna reaktioner
285
Poäng
457
4:19 är mer korrekt
19 § Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen, om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Detsamma gäller, när gäldenären varaktigt sammanbor med annan under äktenskapsliknande förhållanden.

Om gäldenären och annan än som avses i första stycket har lös egendom i sin gemensamma besittning, får egendomen eller andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären.

Första och andra styckena gäller ej i fråga om registerat skepp eller registrerat luftfartyg.
Jo det här vet jag men det står inget om ovan ska köra bilen alltså kan den ej utmätas om det finns alla papper på att inget ägande finns. Eller?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Ni som fått avslag för omprövning pga ökade inkomster med mer än 5000:-/mån, hur långt in i saneringen var ni?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Ni som fått avslag för omprövning pga ökade inkomster med mer än 5000:-/mån, hur långt in i saneringen var ni?

Jag kan bara tala för minskad inkomst.

Jag gjorde omprövning i november 2021 då min fru hoppade av högskolan och inte kom ut i arbete i januari 2022 som kfm räknat på. Vi fick ny betalningsplan i april 2022. Annars såg betalningensplanen ut enligt nedan

april 2021-januari 2022 10,838 kr/månaden
januari 2022-april 2026, 13,846 kr/månaden

Nu ser den ut:
april 2022-april 2026 10,838kr/månaden
 

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Jag kan bara tala för minskad inkomst.

Jag gjorde omprövning i november 2021 då min fru hoppade av högskolan och inte kom ut i arbete i januari 2022 som kfm räknat på. Vi fick ny betalningsplan i april 2022. Annars såg betalningensplanen ut enligt nedan

april 2021-januari 2022 10,838 kr/månaden
januari 2022-april 2026, 13,846 kr/månaden

Nu ser den ut:
april 2022-april 2026 10,838kr/månaden
Får jag bara fråga, skickade du in om omprövning i november och fick ny betalplan 5 månader senare? Eller skickade du in i januari när ni insåg att din fru inte skulle få jobb?

Kontaktades borgenärerna i ditt ärende eller fattade KFM beslut utan att informera dem innan? :)
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
4:19 är mer korrekt
Jag menar om bilen utmäts när bilen är i färd (tänk dig fordonskontroll av polis där samverkan pågår) utmäts den med stöd av 4:18 UB.
På hemadressen används alldeles riktigt 4:19 på stillastående fordon.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Frågan är om det räcker med ett köpebevis och att hon står på billån samt försäkring för att övertyga KF om att det är hennes egendom?
Blir föremål för prövning av tingsrätt om det skulle inträffa.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp