- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Okej och vad betyder det i praktiken att de finns kvar. Vad kan dom ställa till med ?
Det händer att det ansöks om verkställighet på dom trots allt.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Okej och vad betyder det i praktiken att de finns kvar. Vad kan dom ställa till med ?
Bara det att det kan hända tyder på att genom en markering i systememet (om dom nu skall vara synliga) att dessa är "avslutade genom skuldsanering" skulle skapa lite mer sinnesro...Det händer att det ansöks om verkställighet på dom trots allt.
Håller med!Bara det att det kan hända tyder på att genom en markering i systememet (om dom nu skall vara synliga) att dessa är "avslutade genom skuldsanering" skulle skapa lite mer sinnesro...
Och att denna markering är tydligt synlig även utåt.
Okej, det kan ju inte leda till något väl ?Det händer att det ansöks om verkställighet på dom trots allt.
Du behöver inte göra något. Jag släppte allt mitt till kfm och betalade bara på mitt CSN under tiden. Någon mindre kredit betalade jag av.Så jag skickade in min ansökan i måndags. Det känns stort men rätt. Dragit på detta i flera år nu.
Frågan är vad gör jag nu?
Kan jag kontakta de ställen jag har lån vid, berätta om att jag ansökt skuldsanering och fråga om jag kan få lägre belopp att betala så länge, alternativt räntefritt?
Hur har ni gjort?
Mina lån/krediter har alltså inte gått till KF.
Det är nog i sin ordning.Såg nu att i POIT står både namn, adress och fullständigt person nr. Hur slår det sig mot GDPR?
Oj, varför gör man så?Du behöver inte göra något. Jag släppte allt mitt till kfm och betalade bara på mitt CSN under tiden. Någon mindre kredit betalade jag av.
Okej, det kan ju inte leda till något väl ?
Skulden ingår i min skuldsanering.
Det ska ju kungöras vem det handlar om, då kan man ju inte gärna bara kungöra att det är "Lars i Kalmar"..Såg nu att i POIT står både namn, adress och fullständigt person nr. Hur slår det sig mot GDPR?
Mm, men dom är ju inte avslutade genom skuldsanering, dom är avslutade genom utslag, sedan händer inget mer i det målet.Bara det att det kan hända tyder på att genom en markering i systememet (om dom nu skall vara synliga) att dessa är "avslutade genom skuldsanering" skulle skapa lite mer sinnesro...
Och att denna markering är tydligt synlig även utåt.
För mig slutade det ganska snart efter jag fick inledande, kanske tog en vecka men inte mycket mer.Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på: när man får inledande skuldsanering, slutar låneföretagen omedelbart att skicka ut brev, påminnelser osv då eller kan man vänta sig att fortsätta få kravbrev?
Tror att de som gör så är redan påväg mot utmätning, kan man inte betala och inte får ner utgifterna så finns det ingen utväg och förr eller senare kommer allt hamna hos kf om man har dessa problem.Oj, varför gör man så?
Blir det inte risk för löneutmätning eller annat då?
Har läst att en del gör så, men inte förstått varför. Är det för att få ihop en buffert eller vad är orsaken?
Vad händer dessutom om man inte får igenom en skuldsanering?
Men va sjukt! Det var ju riktigt ohederligt gjort kan jag tycka. Hur löste du det?För mig slutade det ganska snart efter jag fick inledande, kanske tog en vecka men inte mycket mer.
Där emot hade jag ett företag som gjorde en fuling med att lägga till autogiro och drog pengar från skulden till dem även efter inledande.
Men om dom ingår i skusan kan dom inte väl krävas igen enligt lag/regelverk?Mm, men dom är ju inte avslutade genom skuldsanering, dom är avslutade genom utslag, sedan händer inget mer i det målet.
Får du inledande får du inte betala på några skulder. Får du sen avslag på sin skuldsanering så kanske som redan är hos kfm och då blir det ju löneutmätning.Oj, varför gör man så?
Blir det inte risk för löneutmätning eller annat då?
Har läst att en del gör så, men inte förstått varför. Är det för att få ihop en buffert eller vad är orsaken?
Vad händer dessutom om man inte får igenom en skuldsanering?
Det ska vara skäligt för att få skuldsanering som sagt inte säkert man kan få det. Har du tagit lån för npn annan blir det avslag har läst folk som fått det förut. Och om du fört över pengar till andra konton du inte står på blir misstänkt och skäl till avslag. Utan dom problemen borde du få eftersom du blir ensamstående och 3 barn.En annan fråga. Ser att många får avslag på sin skuldsanering.
Jag har nu skickat in min. Jag är sambo, men min sambo ska flytta snart. Därav blir jag ensamstående.
Kommer då vara själv, med en inkomst på ca 30 000 efter skatt i månaden.
Har 3 barn.
Skulder på drygt 900 000.
tror ni att jag kan få skuldsanering?
Skulderna beror på ett tidigare ex. Som lurat mig åh de grövsta. Jag har även tagit dumma krediter. Vilket jag ångrar.
Har enbart tagit samlingslån för att få ner kostnaderna senaste 2 åren. Försökt städa min UC.
Även jobbat häcken av mig och arbetat mer än 100% men orkar inte mer.
Ja är väl inget konstigt , är ju massor med folk som lånar massor med pengar och inte gör rätt för sig och betalar tillbaka, så många ansökningar kan jag tänka mig .Det kan det absolut
Det här med att just kronofogdens sektion i kalmar avslår mer ansökningar kan väl inte stämma? Man ska väl följa samma regelverk och bedömningar vart än i landet ett beslut ska tas?Ja det går naturligtvis bra att avslå igen, annars skulle ju tingsrätten beslutat om skuldsanering direkt.
Du kan inte välja var ett ärende ska handläggas, möjligen önska att det inte ska handläggas i Kalmar, men vad jag förstått så tar ändå andra sektioner över återförvisade ärenden.
Det här med att just kronofogdens sektion i kalmar avslår mer ansökningar kan väl inte stämma? Man ska väl följa samma regelverk och bedömningar vart än i landet ett beslut ska tas?
Ne du, fanns inte så mycket att göra än att ta bort autogirot igen. Som tur va rörde det sig inte om mer än 400-500 så orkade inte hålla på att kludda med det mer än att säga till min skuldsaneringshandläggare och få det noterat vad de gjorde så, ifall någon skulle då säga att jag gynnade någon mer än annan.Men va sjukt! Det var ju riktigt ohederligt gjort kan jag tycka. Hur löste du det?
Min blev med köpt av domIdag gick jag ett brev från PRA group som tagit över min skuld från Bank Norwegian.
Texten gör mig lite bekymrad då min skuld inte ligger hos kfm utan ingår i min sanering.
Din fodran ligger för närvarande hos Kronofogden för utmätning.
Ärendet kommer att ligga kvar och vi kommer att informera Kronofogden om ägarbytet.
var även den bank norwgian 
Jag med. Mailade dem och förklarade att skulden ingår i min skuldsanering. Även kollat mina sidor på Kronofogdens hemsida och inget nytt där heller. Skickar de in något antar jag att det bara är att invända och hänvisa till att den ingår i saneringen. Råkat ut för det två gånger och invänt i tid så det inte blir ny anmärkning. Även om de inte kan driva in pga ingår i saneringen vill jag absolut inte ha nya anmärkningar då det snart är bara 1 år kvar och förra året när ett bolag skickade in höll det på att trassla till mitt lägenhetskontrakt då min prövotid för övergångslägenheten var klar. Men löste sig tack och lov!Idag gick jag ett brev från PRA group som tagit över min skuld från Bank Norwegian.
Texten gör mig lite bekymrad då min skuld inte ligger hos kfm utan ingår i min sanering.
Din fodran ligger för närvarande hos Kronofogden för utmätning.
Ärendet kommer att ligga kvar och vi kommer att informera Kronofogden om ägarbytet.
Så du menar att du under din sanering varit nära att få nya anmärkningar ?Jag med. Mailade dem och förklarade att skulden ingår i min skuldsanering. Även kollat mina sidor på Kronofogdens hemsida och inget nytt där heller. Skickar de in något antar jag att det bara är att invända och hänvisa till att den ingår i saneringen. Råkat ut för det två gånger och invänt i tid så det inte blir ny anmärkning. Även om de inte kan driva in pga ingår i saneringen vill jag absolut inte ha nya anmärkningar då det snart är bara 1 år kvar och förra året när ett bolag skickade in höll det på att trassla till mitt lägenhetskontrakt då min prövotid för övergångslägenheten var klar. Men löste sig tack och lov!
Usch, så jobbigt allt detta.Ja då några som tog över en del av skulderna skickade in. Men det löste sig som sagt efter samtal + invändning så de drog tillbaka. Gäller att vara uppmärksam. Och på tal om uppmärksam så fick jag även en skuldsammanställning igår från Sergel som var utformad som att det såg ut som ett nytt krav med inbetalningsuppgifter och allt. Först när man läste vidare en bit ned i brevet där det stod att om man har sanering eller utmätning kan man bortse från brevet
Men herre gud - ja!Usch, så jobbigt allt detta.
Fruktansvärt. Brevet jag fick idag oroar lite.Men herre gud - ja!
Nu fick jag en knut i magen.
En skusan ska ju innebär att man gör upp med sina historiska skulder och genom det ska kunna känna sig trygg i att när den är över så kan man andas in nytt syre i lungorna. Inte sitta och vara nervös över att det kan poppa upp överraskningar som riskera att stjälpa allt.
Om 2 dagar har det gått 3 veckor sen jag fick beslut. Har inte hört något så hoppas den vinner laga kraft nu...Inom tre veckor kommer jag få beslut sa min handläggare och ingen har sagt något än! Hoppas på att de är positivt
Nya anmärkningar är ju inte något kronofogden ger.Så du menar att du under din sanering varit nära att få nya anmärkningar ?
Återkoppla gärna när du fått svar, jag försökte ringa dom innan men de hade stängt.
En sån invändning brukar i princip alltid gå igenom. Är nog nästan de enda invändningar som får gehör.Jag med. Mailade dem och förklarade att skulden ingår i min skuldsanering. Även kollat mina sidor på Kronofogdens hemsida och inget nytt där heller. Skickar de in något antar jag att det bara är att invända och hänvisa till att den ingår i saneringen. Råkat ut för det två gånger och invänt i tid så det inte blir ny anmärkning. Även om de inte kan driva in pga ingår i saneringen vill jag absolut inte ha nya anmärkningar då det snart är bara 1 år kvar och förra året när ett bolag skickade in höll det på att trassla till mitt lägenhetskontrakt då min prövotid för övergångslägenheten var klar. Men löste sig tack och lov!
Inkasso är jävla fula.En sån invändning brukar i princip alltid gå igenom. Är nog nästan de enda invändningar som får gehör.
Inkasso är jävla fula.
Skickar in betalda skulder för indrivning på löpande band.
Gäldenären har betalat till A, sen söker B om indrivning på samma skuld.Betalda skulder vet jag inte om jag sett, men skuldsanerade skulder dyker upp då och då