Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för svar, funderar med på att söka på nätet, är förmodligen lång väntetid till kommunens skuld rådgivare!.. Men tänkte på skulderna jag ska redovisa,dom finns ju redan hos kronofogden??och dom som inte är inskickade än, skriver jag i dom i ansökan på nätet med ?? ..så dålig på att veta hur det fungerar när man ska ansöka?
Du skriver in alla skulder, även de som inte finns hos KFM, om du får inledande så går KFM ut med information i POIT https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do och då är det upp till alla långivare som du har skulder hos att lämna in dessa till KFM.

Såg min lön igår genom jobbet och utmätning är stoppat! Såååå skönt! Kan nu äntligen unna mig ett bra par gympadojor! Har haft mina i över 4år och är så slitna och stötdämpningen mm är borta. Äntligen kunna gå (går till jobbet, mkt gående på jobbet osv), utan att få djävulskt ont!

Folk tänker väl "äh,vaddå det kostar väl inte så mkt". Jo för mig gjorde det det, då jag har två barn i förskoleålder så jag har prioriterat dom till 200%, så dom inte blir retade med gamla,slitna,urvuxna kläder, det ska vara alla möjliga skalkläder som förskolorna kräver och gärna extra uppsättning osv. Inte haft råd då jag försörjer man och barn till 99%.

Jag är väl dum men växte upp med ensam mamma och vi är/var 4 barn. Knapert hemma, ibland fanns inget att käka förutom ris och linser. Vi fick aldrig presenter eller julklappar. Fick vi det ngt år så köpte mamma det ftån "Bazar" och kostade 10kr. Vi sa aldrig något för hon hade det tufft ändå, utan vi log och tackade. Sen såg man kompisar och kusiner hur bra dom hade det.. Hur fina sakeroch kläder dom fick och man själv fick ALLTID begagnade kläder, lite slitna osv av kusinerna. Jag vet inte hur många ggr jag grät till sömns som barn för att jag visste att vi var fattiga, jag vågade aldrig säga nåt till mamma. Inte ens när jag blev mobbad i lekis upp till slutet av högstadiet. Jag var "fattigbarn" sa dom.
Gör ont i hjärtat än idag när jag tänker på det och ser på mina barn hur bra dom har det.

Kommer ihåg hur min mamma alltid sa att hon inte var hungrig när det väl blev ngn festlig måltid. Har fattat att hon visst var hungrig men att det skulle räcka till oss först..

Sorry för hela novellen men ibland är det skönt att få allt i skrift..

Förstår vad du menar det me skorna och allt annat Folk uppskattar inte det lilla. Det har alltid varit så konstigt samhälle alla ska ha alltid det nyaste och har man inte det så är man fattig i deras syn. Ska med söka skuldsanering snart trots att alla skulder inte hamnat hos kfm än. Hoppas det går igenom

Förstår vad du menar det me skorna och allt annat Folk uppskattar inte det lilla. Det har alltid varit så konstigt samhälle alla ska ha alltid det nyaste och har man inte det så är man fattig i deras syn. Ska med söka skuldsanering snart trots att alla skulder inte hamnat hos kfm än. Hoppas det går igenom

Sök! Du kan inte få mer än ett nej som du sen kan överklaga. Jag hoppas det går igenom för dig! För mig kändes det som befriande fast jag bara fått inledande.

Ja, det med nytt.. När jag tidigare ibland jobbat röven av mig med extra och trippla pass för att få ut lite extra efter utmätningen, så har jag flera ggr köpt ngt billigt klädesplagg (inte köpt nya kläder på några år), så har jag fått såååå dåligt samvete att jag skämts lite att "här går jag och lyxar mig och tänk om barnen behöver något", så det har slutat med att jag gått tillbaka med plagget..

Såg min lön igår genom jobbet och utmätning är stoppat! Såååå skönt! Kan nu äntligen unna mig ett bra par gympadojor! Har haft mina i över 4år och är så slitna och stötdämpningen mm är borta. Äntligen kunna gå (går till jobbet, mkt gående på jobbet osv), utan att få djävulskt ont!

Folk tänker väl "äh,vaddå det kostar väl inte så mkt". Jo för mig gjorde det det, då jag har två barn i förskoleålder så jag har prioriterat dom till 200%, så dom inte blir retade med gamla,slitna,urvuxna kläder, det ska vara alla möjliga skalkläder som förskolorna kräver och gärna extra uppsättning osv. Inte haft råd då jag försörjer man och barn till 99%.

Jag är väl dum men växte upp med ensam mamma och vi är/var 4 barn. Knapert hemma, ibland fanns inget att käka förutom ris och linser. Vi fick aldrig presenter eller julklappar. Fick vi det ngt år så köpte mamma det ftån "Bazar" och kostade 10kr. Vi sa aldrig något för hon hade det tufft ändå, utan vi log och tackade. Sen såg man kompisar och kusiner hur bra dom hade det.. Hur fina sakeroch kläder dom fick och man själv fick ALLTID begagnade kläder, lite slitna osv av kusinerna. Jag vet inte hur många ggr jag grät till sömns som barn för att jag visste att vi var fattiga, jag vågade aldrig säga nåt till mamma. Inte ens när jag blev mobbad i lekis upp till slutet av högstadiet. Jag var "fattigbarn" sa dom.
Gör ont i hjärtat än idag när jag tänker på det och ser på mina barn hur bra dom har det.

Kommer ihåg hur min mamma alltid sa att hon inte var hungrig när det väl blev ngn festlig måltid. Har fattat att hon visst var hungrig men att det skulle räcka till oss först..

Sorry för hela novellen men ibland är det skönt att få allt i skrift..
Känner igen mycket av det du skriver, dock var jag aldrig mobbad. Min utmätning stoppades också i tid så jag får behålla min lön nu i april. Första betalningen för skuldsanering sker i maj.

Senast ändrad:
Jag har skulder hos inkasso bolag ännu, efter 1 1/2 år med utmätning, men vad händer om jag missar att skriva in någon gammal skuld? När jag ansöker om skuldsanering... Som då fortfarande ligger hos något inkassobolag?..tas den inte med i skuldsanering en då?

Hej alla,.. Jag vill bara veta om någon här har erfarenhet att man kan begär att få ut lön innan Den 15 May, jag har månads lön och varje 15. Men nu behöver pengar att kunna köpa biljet tilbaka till sverige, tror ni lönkontor kan godkänt om jag begär att ut min lön ? Snälla behöver råd om någon vet....

Hej alla,.. Jag vill bara veta om någon här har erfarenhet att man kan begär att få ut lön innan Den 15 May, jag har månads lön och varje 15. Men nu behöver pengar att kunna köpa biljet tilbaka till sverige, tror ni lönkontor kan godkänt om jag begär att ut min lön ? Snälla behöver råd om någon vet....

Jobbar du för ett Svenskt företag?
Vet inte alls om dom kan göra det, kanske fråga om ett förskott istället?

Jag har skulder hos inkasso bolag ännu, efter 1 1/2 år med utmätning, men vad händer om jag missar att skriva in någon gammal skuld? När jag ansöker om skuldsanering... Som då fortfarande ligger hos något inkassobolag?..tas den inte med i skuldsanering en då?
Det är faktiskt upp till långivaren att anmäla skulden till KFM, de bevakar POIT https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do. Långivarens skyldigheter att anmäla, om de vill ha betalt, har stärkts med den nya lagen som trädde ikraft 2016-11-01. Givetvis ska du försöka att få med alla skulder som du kan i ansökan.

Hej, tack för svar , ja jobbar på stort hotel i city, jag maila lönkontor idag och hoppas hon förstår och hjälpa mig. Vet inte vad ska jag göra, kan inte ta lån heller nu väntar besked om skukdsanering nästa månad May.:-(

Du skriver ner dom skulder du vet att du har, vilka bolag. Skulle du missa något så är det upp till dom att anmäla skuld om du blir beviljad inledande. Dom du angett blir kontaktade. Men försök få med så många du kan. Jag själv skrev total skuld hos inkasso bolaget men kunde inte redovisa exakt ursprungs bolaget då det bytt ägare mellan inkasso bolagen så det är upp till dom att visa sitt intresse. Summan finns med men inte var jag tagit lånet.

Jag har oxå inkasso bolag som bytt ägare.så har ingen koll riktigt!!. Men får jag betala dom skulderna utöver sen då???fall jag skulle bli beviljad skuldsanering

Måste man veta exakt vilket bolag och summan vad den är på till varje inkasso o så ? Allt har ju inte kommit till kronofogden än.? Ska man specificera allt när man söker på nätet? Är det svårt att görs själv ?

Jag tycker Bekymrad sammanfattade det hela rätt bra: Ta med allt man känner till, sedan är det upp till fodringsägarna att bevaka kunggörelserna som publiceras i POIT om de vill ha några pengar.

Jag har oxå inkasso bolag som bytt ägare.så har ingen koll riktigt!!. Men får jag betala dom skulderna utöver sen då???fall jag skulle bli beviljad skuldsanering
Nej vad jag förstått så är det upp till alla man är skyldig att anmäla din skuld som du missat. Däremot de skulder som uppstår efter inledande får du betala utöver. Alltså om du tar nya lån.

OK tack, då behöver jag inte vara så orolig om jag missar någon gammal skuld!

OK tack, då behöver jag inte vara så orolig om jag missar någon gammal skuld!

Även skulder som missas omfattas av skuldsaneringen, så dom har ändå inte rätt att kräva betalt efter du skuldsanerat klart. Jag ska inte säga 100 säkert, men jag har för mig det kallas prekludering.

Jag har inledande och har fått det första förslaget för en eventuell skuldsanering, dom jag är skyldig pengar ska nu skriva på delgivning och motsätta /godkänna den. Pratade med min handläggare om mina skattepengar hur jag skulle göra med dom, är en stor summa. Hon svarade att hon inte tänkt på dom men att jag inte kommer få behålla dom eftersomm summan är så hög, över 40000. Jag förstår att jag inte får behålla dom men var jag än har läst så har jag förstått att man får göra det vid en skuldsanering/inledande men tydligen inte. Pengarna har jag fått men kommer inte röra dom men tycker ändå det var lite märkligt. Vi ska höras i veckan hur jag ska betala in dom, blir ju fundersam hur dom ska fördelas och hur det påverkar betal planen i så fall? Vad är era erfarenheter? Vad tror ni? Jag har inga statliga skulder så som skatt,tv licens osv

Senast ändrad:
Jag var i samma situation förra sommaren då jag fick inledande och även skatteåterbäring. Fick då 33 tusen.
Fick ett samtal från kfm där de undrade hur mycket jag fick tillbaka.
Jag sa som det var men att jag behövde gå till tandläkaren, köpa nya glasögon och nya däck till bilen så det inte skulle dyka upp som överraskning vid skuldsanering. Gav lite kfm lite uppgifter vad jag trodde det skulle kosta.

Fick då sen från kfm att det vore bra om jag kunde betala 10 tusen extra på den första betalningen på skuldsaneringen vilket jag givetvis gick med på. Så 23 tusen fick jag behålla. O köpte faktist nya glasögon och gick till tandläkaren resten sparade jag för att ha lite extra när skuldsaneringen drog igång.

Så fick en ny betalplan där det var pålagt 10 000 extra på första månaden.

En högre försts betalning lär det bli

Hej kämpar!

Jag har pågående skuldsanering sedan Januari.
Min svärfar har tragiskt avlidit och min fru kommer att få ärva hans mindre gård.
Frågan är om det kan bli nått strul med min skuldsanering?

Gården är relativt högt taxerad. Frun är enda barnet och svärfar är inte gift.
Frun kommer ensam stå på gården sen då det är en familjegård.
Det ska inte finnas några lån alls på gården.

Är dock inte bestämt än om vi kommer att bosätta oss på gården eller om den ska säljas.

Tänkte skriva ja, men läste igen och såg att det var frun som ärver och inte du, då borde det inte ha någon betydelse. Du får kanske en annan boendekostnad, och den kanske du ska ta upp i en omprövning.

Tack igen lasseman!
Är bara fruns, söker omprövning gällande ändrad boendekostnad.

Tack

Hej!

Fick inledande i Maj, hörde av skusanteamet häromdan om förslag till avbetalningsplan som skulle skickas ut till borgenärerna, min handläggare så att det skulle ta ca en månad eller två innan betlaplaneb skulle börja gälla och jag skulle få beslutet o så, med andra ord betyder det att jag är beviljad från kfms sida, skulle ju endast kunna falla på.om någon borgenär motsätter sig osv.

Men såg att när man annonserar på POIT så uppmanas borgenärerna till att ange information om skulden som kan ha betydelse för skuldsaneringen typ och ingen har kommenterat nåt .. Kan man vara hyfsat säker på att det går hela vägen? Har ej undanhållit någon info .. vill inte ta ut segern i förskott :) men eftersom kfm bedömmer att jag uppfyller kraven och ingen ny info har tillkommit sen borgenärerna rapporterat in så undrar jag bara vad era erfaenheter av detta är...

Någon som vet vad som skulle hända om man skulle få en bil i present när man har skuldsanering och den kommer stå på mig som ägare?

Hur ofta kollar fodringsägarna ens ekonomi ? Tänkte om man skulle få julklapps pengar på kontot om man får behålla de?

Även om fodringsägarna säger nej kan kronofogden bevilja skuldsanering. För mig tog det lång tid då fodringsägarna sålde vidare min skuld till andra bolag men hade is i magen och tillslut ringde min handläggare på kronofogden med beskedet om att jag blivit beviljad skulsanering :)
Under väntan mejlade jag även min handläggare och frågade hur det gick och hon sa hela tiden var i processen de var.

Fordringsägare kan inte se något på dina konton

Okej tack. Hur är de med om man får en bil av sina föräldrar kan de utmätas då?

Lite uppdatering! Fick ju inledande skuldsanering i April och började betala i maj. I juni kom ett stort brev med sammanställning. I mitten/slutet av Juli ringde handläggaren och bekräftade att jag nu fått beviljad skuldsanering och ingen hade motsattit sig något. Så från augusti ska jag betala 200kr/mån än tidigare uträkning. Känns såååå jäkla skönt! Jag fick skuldsanering under 4 år. Jag har börjat räkna ner månaderna nu och kan se ljuset i tunneln, fast den är låååångt bort så släpper lite av ångesten nu..

Grattis till Skuldsaneringen även om 4 år känns lång tid nu så slipper du oroa dig hela tiden hur du ska kunna betala dina skulder. Den känslan som äter upp en slipper du nu och då känns nog det lättare att det tar 4 år .Återigen grattis.

Lite uppdatering! Fick ju inledande skuldsanering i April och började betala i maj. I juni kom ett stort brev med sammanställning. I mitten/slutet av Juli ringde handläggaren och bekräftade att jag nu fått beviljad skuldsanering och ingen hade motsattit sig något. Så från augusti ska jag betala 200kr/mån än tidigare uträkning. Känns såååå jäkla skönt! Jag fick skuldsanering under 4 år. Jag har börjat räkna ner månaderna nu och kan se ljuset i tunneln, fast den är låååångt bort så släpper lite av ångesten nu..
Grattis . En undran bara, missuppfattade jag ditt inlägg eller betalar du endast 200 i månaden? . Vet att det är uträknat vad man klarar av men ändå . Inget illa menat men förundras över hur fodrings ägarna bråkar men när en skuldsanering bär i kraft så nöjer dom sig med ingenting

Stort grattis!

Jag väntar med spänning på mitt beslut med, men det lär ju dröja tills oktober/november.

Hej hur stora var dina skulder om du fick på bara 4 år? Vilken dröm, grattis!

Jag håller själv på att söka skuldsanering nu men det är ju en djungel med att hitta vilka skulder som är var, många har kommit till KFM vilket underlättar men miljonerna smslån och krediter som ligger och skvalpar och olika inkassobolag som köper av varandra så man blir helt snurrig. Försöker betala av något varje månad nu för att visa att jag gör mitt bästa men ska jag skriva med dem på listan över skulder (de är ju bara planerade att betalas) eller ska jag hoppa över dem? Har ju en lång lista på de jag har betalat och vi försöker få loss lite pengar så jag kan betala av några till. Fortfarande bara en droppe i havet med alla mina skulder men vill inte missa chansen till skuldsaneringen pga att jag inte ens försökt. Ska betala bort ett kreditkort på 2 mån tänkte jag om de inte hinner komma igång med löneutmätningen innan dess. Har inte fått hem några papper än för det så jag tror att jag iaf hinner få den här månadslönen.

Grattis . En undran bara, missuppfattade jag ditt inlägg eller betalar du endast 200 i månaden? . Vet att det är uträknat vad man klarar av men ändå . Inget illa menat men förundras över hur fodrings ägarna bråkar men när en skuldsanering bär i kraft så nöjer dom sig med ingenting

Hej! Med löneutmätning betalade jag 7295kr/mån. Vid inledande sänktes det till 4612kr/mån och i augusti då saneringen börjar ska jag betala 4412kr/mån. Mina skulder uppgick till ca 1,2 miljoner.

Hej! Med löneutmätning betalade jag 7295kr/mån. Vid inledande sänktes det till 4612kr/mån och i augusti då saneringen börjar ska jag betala 4412kr/mån. Mina skulder uppgick till ca 1,2 miljoner.

Hur motiverade man den sänkningen?

Wo
wow vad skönt. För min del ökade dom med motivering att en skuld tillkommit på 6000 samt att jag fick tillbaka på skatten ca 40000 som jag ska betala som engångsbelopp nu i augusti. Så dom höjde med ca 300kr. Ska betala 10350 ca. Känns konstigt att använda mina skattepengar som motiv för en höjning när jag måste betala in varenda krona. Så för min del blir det kännbart men ändå bättre än innan så det får gå, om fem år är jag fri . Vågar inte klaga så dom kanske ändrar sig sedan. Min totala skuld är som din ganska så exakt. Jag får ut ca 20000 i månaden så dom tar hälften. Att det kan skilja så mycket?! I och för sig tjänar min man ganska bra men inte överdrivet.

Att jag har barn som varit drabbade av skuldsättningen sen födseln och kommer isf fortsätta vara det långt upp i tonåren. En utsatt situation för dessa och dom blir lidande (ungefär så, kan inte texten utantill).

Samt att maken är långtidssjukskriven och har för låg ersättning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp