Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lasseman blir så förbryllad av dina svar.

Ponera att en random person, låt oss kalla henne Lena, har ett bra betalt jobb men även en herrans massa gamla skulder. Lena bestämmer sig en dag för att släppa allt. Låt säga att det tar 6 månader innan allt hamnar hos kfm. Lena plockar ut alla pengar i kontanter som borde ha gått till räkningar under dessa 6 månader. Hon ser dessutom till att medvetet få sparken under tiden. Hon har också sedan en tid tillbaka ansökt om skuldsanering. Allt landar nu hos kfm och hon blir beviljad sanering men ingenting kan dras för hon har ingen inkomst. Så Lena lever gott på undansparade pengar, kanske jobbar lite svart också och betalar nada till kfm.
Eller? Vad är det jag missar? Är det så enkelt?

Ponera att en random person, låt oss kalla henne Lena, har ett bra betalt jobb men även en herrans massa gamla skulder. Lena bestämmer sig en dag för att släppa allt. Låt säga att det tar 6 månader innan allt hamnar hos kfm. Lena plockar ut alla pengar i kontanter som borde ha gått till räkningar under dessa 6 månader. Hon ser dessutom till att medvetet få sparken under tiden. Hon har också sedan en tid tillbaka ansökt om skuldsanering. Allt landar nu hos kfm och hon blir beviljad sanering men ingenting kan dras för hon har ingen inkomst. Så Lena lever gott på undansparade pengar, kanske jobbar lite svart också och betalar nada till kfm.

Usch och fy...tror Du verkligen det finns folk som vill utnyttja/manipulera systemet på detta sättet?
Ja, ingenting borde förvåna mig förvisso, men det lät så illa bara...

Så kan det säkert bli, om det finns någon vettig förklaring till varför Lena aldrig kommer få ett jobb igen också.

Usch och fy...tror Du verkligen det finns folk som vill utnyttja/manipulera systemet på detta sättet?
Ja, ingenting borde förvåna mig förvisso, men det lät så illa bara...

Det finns definitivt folk som gör sitt allra yttersta för att behöva betala så lite som möjligt på sina skulder. Det kan dock bita tillbaka senare när man får avslag på skuldsaneringsansökan då man inte gjort det man borde för att ha minskat de skulder man har så mycket som möjligt.

Det finns definitivt folk som gör sitt allra yttersta för att behöva betala så lite som möjligt på sina skulder. Det kan dock bita tillbaka senare när man får avslag på skuldsaneringsansökan då man inte gjort det man borde för att ha minskat de skulder man har så mycket som möjligt.

Det låter ju bra om det inte hade varit för en sådan person som mig själv som hamnade i lånespiralen på senare år för att klara av ”tidigare tagna lån”.
Jag önskar inget hellre än att få göra rätt för mig och noterar att just en skuldsanering skulle hjälpa mig med detta...då jag uppenbarligen inte ”reder det själv”...
Så vad Du säger är att om man inte kan visa att man själv har gjort sitt yttersta för att minska sina skulder, så är en ansökan om skuldsanering ingen mening att upprätta?!

Det låter ju bra om det inte hade varit för en sådan person som mig själv som hamnade i lånespiralen på senare år för att klara av ”tidigare tagna lån”.
Jag önskar inget hellre än att få göra rätt för mig och noterar att just en skuldsanering skulle hjälpa mig med detta...då jag uppenbarligen inte ”reder det själv”...
Så vad Du säger är att om man inte kan visa att man själv har gjort sitt yttersta för att minska sina skulder, så är en ansökan om skuldsanering ingen mening att upprätta?!

Nej, då hade jag skrivit att "om man inte gjort sitt yttersta så är det ingen idé att ansöka om skuldsanering"
Det jag skrev var "Det finns definitivt folk som gör sitt allra yttersta för att behöva betala så lite som möjligt på sina skulder. Det kan dock bita tillbaka senare när man får avslag på skuldsaneringsansökan då man inte gjort det man borde för att ha minskat de skulder man har så mycket som möjligt."

Nej, då hade jag skrivit att "om man inte gjort sitt yttersta så är det ingen idé att ansöka om skuldsanering"
Det jag skrev var "Det finns definitivt folk som gör sitt allra yttersta för att behöva betala så lite som möjligt på sina skulder. Det kan dock bita tillbaka senare när man får avslag på skuldsaneringsansökan då man inte gjort det man borde för att ha minskat de skulder man har så mycket som möjligt."

Ok... I hear yaaa... :) jag som brukar vara så bra på att läsa innantill... beklagar !

I min ansökan till skuldsanering tog jag upp alla åtgärder jag gjort för att reda ut det själv och även för att kunna förändra min situation, t ex kontaktat långivare, spärrat mig hos långivare och annat som visade att jag gjort vad som förväntats men inte lyckats med. Dessutom skrev jag om de beteendeförändringar jag gjort sedan jag släppte till KF för att ytterligare påvisa att jag gjort vad som kan förväntas av någon i min/vår situation.

Tex jag som spelberoende måste påvisa spelfrihet och även att jag sökt hjälp för mitt destruktiva beteende...Jag har ju ganska nya skulder oxå så jag väntar mej kanske ingen skuldsanering i första taget och det har jag full förståelse för....men tror du Lasseman att jag tex har löneutmätning kanske i två år eller nått sånt...tror du jag skulle kunna få skuldsanering sen?....jag vet inte vad jag skulle kunna göra annars för att bevisa att jag gjort allt i min makt...Jag kan då absolut inte leva” gott” på nå ihopsparade slantar...Jag har tyvärr aldrig lärt mej/ kunnat spara nå pengar förresten..:(

Saker som kan vara indikation på att man inte riktigt lagt ner hela sin själ i att bli skuldfri kan tex vara att byta jobb precis jämt och när man får frågan vägrar berätta var jobbet är just nu, och om det väl blir löneutmätning gå ner i arbetstid och flytta till ett dyrare boende endast för att inte det ska finnas något utrymme för löneutmätning.

Saker som kan vara indikation på att man inte riktigt lagt ner hela sin själ i att bli skuldfri kan tex vara att byta jobb precis jämt och när man får frågan vägrar berätta var jobbet är just nu, och om det väl blir löneutmätning gå ner i arbetstid och flytta till ett dyrare boende endast för att inte det ska finnas något utrymme för löneutmätning.

YAY!!! Jag har ju sett vart det ”barkar” hän, så har precis lyckats få igenom ett lägenhetsbyte där jag sänker min månadshyra med nästan 3600kr/år! Flyttar nästa helg :)
...och bytt jobb har jag heller inte gjort på många år även då jag bytt arbetsgivare ett par ggr, men det är ju bara för att ”mina” fastigheter har sålts ett par ggr och då har jag följt med till nya fastighetsägaren...

I min ansökan till skuldsanering tog jag upp alla åtgärder jag gjort för att reda ut det själv och även för att kunna förändra min situation, t ex kontaktat långivare, spärrat mig hos långivare och annat som visade att jag gjort vad som förväntats men inte lyckats med. Dessutom skrev jag om de beteendeförändringar jag gjort sedan jag släppte till KF för att ytterligare påvisa att jag gjort vad som kan förväntas av någon i min/vår situation.

Tack för Dina alltid så vänliga och välvilliga/hjälpsamma svar till oss andra som just nu står på den sviktande grenen :)

Att jag frågade var för att jag ibland läser diverse inlägg på Flashback också, och där tycks det finnas en gedigen skara folk som vill lura systemet på alla tänkbara vis... tack för förklaringen Lasse, det lät ju alldeles för enkelt annars..

Min man stod med i poit dagen efter samtalet

Ni som fårt samtal från kfm, hur länge har det tagit tills inledande eller avslag?
Fick inledande samma dag som de ringde för att dubbelkolla att mina uppgifter fortfarande stämde (lön, hyra mm)

Dagen efter. Beror nog på hur glasklart det är att inleda eller inte.

Andra dagen efter samtalet o stod fortfarande inte med i poit.

Sa inte handläggaren nåt?

När det väl var klart att vi skulle få inledande så ringde handläggaren o sa det o typ dan efter kunde vi läsa det POIT. Men före det hade vi flera samtal o även mejl i o m att vi höll på att sälja huset.
Allra första samtalet var för att han ville kontrollera om de uppgifter vi lämnat vid ansökan stämde.
Som sagt...Vad sa handläggaren till dej Gogs, då hen ringde?? Vad gällde samtalet?

Andra dagen efter samtalet o stod fortfarande inte med i poit.
Från det hen sa jag fått inledande tog det två dagar tills det stod på poit. Så har det varit för andra jag pratat med. Så alltså: dag 1 samtal, dag två samtal att de inleder, dag 4 kunde läsa i poit.

När det väl var klart att vi skulle få inledande så ringde handläggaren o sa det o typ dan efter kunde vi läsa det POIT. Men före det hade vi flera samtal o även mejl i o m att vi höll på att sälja huset.
Allra första samtalet var för att han ville kontrollera om de uppgifter vi lämnat vid ansökan stämde.
Som sagt...Vad sa handläggaren till dej Gogs, då hen ringde?? Vad gällde samtalet?
Samtalet var just om allt stämde i ansökan så det kommer kanske mer samtal.

"
  • Öppning för kortare betalningstid än fem år. Om det finns ”beaktansvärda skäl” kan betalningstiden kortas. Att barn inte ska behöva leva med överskuldsatta föräldrar under hela sin uppväxttid nämns som ett exempel på beaktansvärt skäl. "

Hejsan ni som kanske har fått beviljat sanering på liknande villkor ,
    Ni med Sjukersättning/förtidspension 100%.

Bör de inte va skäligt att man får en sanerings tid på 3år då. Iomed att sin inkomst kommer va samma tills man fyller 65. Så varför dra ut på det . speciellt om man lever på existens minimum och kan betala 0kr i månaden under sanerings tiden.
Någon med Sjukersättning som har fått sanering å hur lång tid fick ni det på ?

Samt . . om man har en hyra på 6000kr Möblerad 2a . . räknas det som skäligt ?

Senast ändrad:
Maken har sjukersättning sen många år tbax, hette ju förtidspension då. Han har skuldsanering sen 2017 och fick den på 5 år. Så saneringen är klar när han är 67 år.

Maken har sjukersättning sen många år tbax, hette ju förtidspension då. Han har skuldsanering sen 2017 och fick den på 5 år. Så saneringen är klar när han är 67 år.

Ska vist va nyare regler nu efter 2017. . hoppas dom har hänsyn å lägger en på 3års sanering.

Ska vist va nyare regler nu efter 2017. . hoppas dom har hänsyn å lägger en på 3års sanering.
Vi fick vår sanering beviljad enligt de nya reglerna som började gälla från november 2016.

Inga nya regler efter 2017 utan det är de från november 2016 som gäller.

Om vi med barn inte får under 5 år varför skulle då någon med sjukersättning få 3 år förstår jag inte. Var glad om du får sanering överhuvudtaget istället och en chans att komma rätt med skulderna.

oKey. . tänkte de va lite lättare å få ner saneringen på 3år när man inte har några chanser på högre inkomst innan pensions ålder. . men så verkar inte fallet då.... 5år som gäller så vidare man inte har nån helt magiskt bra förklaring för att man ska få den på mindre.

Ska försöka fatta mig kort, är lite rådvill och ledsen och orolig. Bor i ett hus med två barn och sambo, har ansökt om skuldsanering för ca 5 veckor sedan pga fast i skuldfällan sedan några år. Min sambo har haft ett spelberoende och vi har försökt undvika KF genom skitlån och genom att låna mer på vårt hus.
Jag har läst om skuldsanering nu och förstått att många innan dess fått sälja sina bostadsrätter/villor för att gäldenärer krävt detta. Vi har ännu inte hamnat i löneutmätningsfasen men det är bara en tidsfråga när det händer, och då kommer de väl försöka sälja huset. I värderingen som görs, vad kollar man på då? Huspriserna i området är låga, husen säljs för kanske 1,6-1,8 milleoch vi har lån upp till ca 1,7 på huset. Gissar att det skulle kunna säljas för max 1,8 av en skicklig mäklare... är sjukt nervös för det. Vi har ca 2 miljoner i skulder om vi räknar in allt (utöver bostadslånet). Eftersom skuldsaneringen tar sådan tid undrar jag vad vi ska göra för att skjuta på en ev husförsäljning, eller blir den en konsekvens av skuldsaneringen? Har ni några råd, något hoppfullt?
Jag vill inte behöva bryta upp, byta skola etc, hitta ett boende med betalningsanmärkningar...

Ska försöka fatta mig kort, är lite rådvill och ledsen och orolig. Bor i ett hus med två barn och sambo, har ansökt om skuldsanering för ca 5 veckor sedan pga fast i skuldfällan sedan några år. Min sambo har haft ett spelberoende och vi har försökt undvika KF genom skitlån och genom att låna mer på vårt hus.
Jag har läst om skuldsanering nu och förstått att många innan dess fått sälja sina bostadsrätter/villor för att gäldenärer krävt detta. Vi har ännu inte hamnat i löneutmätningsfasen men det är bara en tidsfråga när det händer, och då kommer de väl försöka sälja huset. I värderingen som görs, vad kollar man på då? Huspriserna i området är låga, husen säljs för kanske 1,6-1,8 milleoch vi har lån upp till ca 1,7 på huset. Gissar att det skulle kunna säljas för max 1,8 av en skicklig mäklare... är sjukt nervös för det. Vi har ca 2 miljoner i skulder om vi räknar in allt (utöver bostadslånet). Eftersom skuldsaneringen tar sådan tid undrar jag vad vi ska göra för att skjuta på en ev husförsäljning, eller blir den en konsekvens av skuldsaneringen? Har ni några råd, något hoppfullt?
Jag vill inte behöva bryta upp, byta skola etc, hitta ett boende med betalningsanmärkningar...

För att borgenärer krävt det möjligen, det är ni som är gäldenärerna och ni verkar ju inte kräva att det ska säljas :)

Det låter ju som överskottet inte är jättestort men jag kan inte säga med säkerhet att man inte kommer kräva att egendomen ska säljas.

Ok, tack för svar! Blandade ihop begreppen lite ;) Spelar det någon roll hur pass stora skulderna är vid en utmätning då husförsäljning blir en realitet? Tänker om vi ska försöka betala av de stora lånen ändå? Tar man överhuvudtaget hänsyn till att man har två barn, bostadssituationen vid betalningsanmärkningar etc?

Hej har ansökt om skuldsanering i slutet på januari tror jag. Undrar nu har ett lån på typ 14000 som jag betalar lite på trots att jag släppt alla andra skulder. Kommer detta lån att följa med i saneringen om den går igenom ? När ska jag isåfall sluta betala på detta lån ?

Alla skulder som är uppkomna innan datum för inledande omfattas av skuldsaneringen.

Några frågor till: detta med att nya skulder kan ligga i fatet för en skuldsanering, hur resonerar KF kring detta? Vi har några lån som är ett år gamla, men dessa togs för att betala av gamla lån.
KF vill väl se att man gjort allt i sin makt för att bryta beteendet, men hur gör de detta? Att man inte tagit nya lån under skuldsaneringsväntetiden fattar jag ju, men kollar man köpvanor etc?
Min sambo har ju haft ett spelberoende och ska prata med kommunens stödteam kring detta. Hur länge tycker KF att man ska varit fri från sitt spelmissbruk?

Några frågor till: detta med att nya skulder kan ligga i fatet för en skuldsanering, hur resonerar KF kring detta? Vi har några lån som är ett år gamla, men dessa togs för att betala av gamla lån.
KF vill väl se att man gjort allt i sin makt för att bryta beteendet, men hur gör de detta? Att man inte tagit nya lån under skuldsaneringsväntetiden fattar jag ju, men kollar man köpvanor etc?
Min sambo har ju haft ett spelberoende och ska prata med kommunens stödteam kring detta. Hur länge tycker KF att man ska varit fri från sitt spelmissbruk?

Det låter som en fråga du inte kan få annat svar på än "det beror på"

I min ansökan skrev jag bl a om mitt förändrade beteende t ex att jag storhandlar och lagar mat hemma istf att köpa ute. Skrev att jag spärrat mig på ca 30-35 olika låneföretag. Vidare såg dom att jag inte ”krånglat” med delgivningskvitton, kontakter med KF. Jag skrev att jag sökt kontakt med långivare för att få till olika uppgörelser. Detta visade en del av det jag hade gjort innan jag släppte t KF och sedermera sökte skuldsanering.
Jag hade några relativt nya skulder, drygt ett år gamla bland alla övriga.

Senast ändrad:
I min ansökan skrev jag bl a om mitt förändrade beteeende t ex att jag storhandlar och lagar mat hemma istf att köpa ute. Skrev att jag spärrat mig på ca 30-35 olika låneföretag. Vidare såg dom att jag inte ”krånglat” med delgivningskvitton, kontakter med KF. Jag skrev att jag sökt kontakt med långivare för att få till olika uppgörelser. Detta visade en del av det jag hade gjort innan jag släppte t KF och sedermera sökte skuldsanering.
Jag hade några relativt nya skulder, drygt ett år gamla bland alla övriga.

Ok, tack! Jag förstår att det inte finns några raka svar på mina frågor, men skönt att höra om dina erfarenheter. Vi skrev lite liknande i ansökan, jag skulle kanske skrivit ännu mer om detta, men samtidigt spelar det kanske inte så stor roll. Antar att det är en samlad bild som KF försöker få fram när de undersöker ens ekonomi och den liksom talar för sig själv. Den här väntetiden är så plågsam! Vi lär inte få besked förrän i juli-aug (ansökte i jan).

Ok, tack! Jag förstår att det inte finns några raka svar på mina frågor, men skönt att höra om dina erfarenheter. Vi skrev lite liknande i ansökan, jag skulle kanske skrivit ännu mer om detta, men samtidigt spelar det kanske inte så stor roll. Antar att det är en samlad bild som KF försöker få fram när de undersöker ens ekonomi och den liksom talar för sig själv. Den här väntetiden är så plågsam! Vi lär inte få besked förrän i juli-aug (ansökte i jan).
Mitt besked tog ca tre månader men om man läser här i forumet är det väldigt olika tider man fått invänta besked.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp