Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vad tror ni?

Om man kommer så långt som till att skuldsaneringsteamet skickat ut förslag om beslut, eller vad det kallas. Då har jag i alla fall fått för mig att de på skidan anser att man ska ha skuldsanering?

I det läget kan fordringsägare opponera sig och det dras vidare, men då läser jag som oftast att jurister i regel går på handläggarens linje. Har jag rätt eller fel?

Har diskuterat detta med ett par människor och vi kom fram till att har "granskningen" gått igenom så långt som till ett förslag som ska skickas ut så är det "klart" från skusans håll?
Det kan absolut bli avslag i ett senare skede efter inledande. Min egen helt okvalificerade gissning är dock att majoriteten av de som fått inledande oxå får saneringen beviljad i slutändan.

vad tror ni?

Om man kommer så långt som till att skuldsaneringsteamet skickat ut förslag om beslut, eller vad det kallas. Då har jag i alla fall fått för mig att de på skidan anser att man ska ha skuldsanering?

I det läget kan fordringsägare opponera sig och det dras vidare, men då läser jag som oftast att jurister i regel går på handläggarens linje. Har jag rätt eller fel?

Har diskuterat detta med ett par människor och vi kom fram till att har "granskningen" gått igenom så långt som till ett förslag som ska skickas ut så är det "klart" från skusans håll?
En fordringsägare motsatte sig min skuldsanering under ”inledande” som det heter. Jag fick igenom min skuldsanering men fick uppfattningen att det inte är helt ovanligt att den kan stoppas.

Okej.

Att få avslag efter inledande är väl i sig inte så jätteovanligt kanske.
Men när det ändå går så långt till att ett förslag upprätthålls känns det ändå som ännu större chans än bara vid första inledandebeslutet. Då har handläggaren fördjupat sig i ansökan och allt det där och kan ha valt att avslå redan.
Självklart kan det bli avslag senare, inget är säkert förrän det finns ett beslut förstås.

Inledande har ju ändrats iom den nya skuldsaneringen. Nu börjar man betala direkt i samband med inledande och man betalar till KF varje månad. Min utmätning slutade och månaden efter började jag betala på skusan.
Tidigare upphörde ev utmätning i samband med inledande och man inväntade beslutet och började betala först då.

Senast ändrad:
Inledande har ju ändrats iom den nya skuldsaneringen. Nu börjar man betala direkt i samband med inledande och man betalar till KF varje månad. Min utmätning slutade och månaden efter började jag betala på skusan.
Tidigare upphörde ev utmätning i samband med inledande och man inväntade beslutet och började betala först då.

Den ändringen kom till som jag förstått det för att en del personer satte i system att få inledande skuldsanering för att stoppa löneutmätning och lagom när betslningsplanen skickades ut så återkallade man ansökan om skuldsanering och fick avskrivningsbeslut. Det tar ofta någon månad innan någon löneutmätning kommer igång igen och under den tiden ansökte man om sanering på nytt, och efter ett par månaders löneutmätning blev det inledande igen och så rullade man på.
Personer som helt enkelt ville slippa betala på skulderna och få behålla pengar så långt som möjligt .

Den ändringen kom till som jag förstått det för att en del personer satte i system att få inledande skuldsanering för att stoppa löneutmätning och lagom när betslningsplanen skickades ut så återkallade man ansökan om skuldsanering och fick avskrivningsbeslut. Det tar ofta någon månad innan någon löneutmätning kommer igång igen och under den tiden ansökte man om sanering på nytt, och efter ett par månaders löneutmätning blev det inledande igen och så rullade man på.
Personer som helt enkelt ville slippa betala på skulderna och få behålla pengar så långt som möjligt .
Shit vad folk är uppfinningsrika!! För oss som menar allvar med ansökan är det ju dock bara positivt med det nya, man blir fri fortare :)

Ok. Med nya systemet ser ju KF att man betalar, inte minst eftersom man betalar t KF nu. Man visar ju att man kan sköta sina betalningar tänker jag.

Shit vad folk är uppfinningsrika!! För oss som menar allvar med ansökan är det ju dock bara positivt med det nya, man blir fri fortare :)
Jag har på fem år vilket väl var samma på gamla systemet?
Det bästa, förutom att jag kan se ett ljus i tunneln, är att jag går behålla lönen i juni och december.

Vad tycker du själv?
Menar inte att vara dryg med frågan utan nyfiken på hur du resonerar.

Jag vet inte, frågan är om KFM ens hade trott på om hon berättade att hon tagit lån på flera hundratusen för att betala sin pojkväns spelskulder till maffia. Det låter som en amerikansk gangsterfilm ifrån 80-talet.
Jag själv hade inte köpt det...
Jag vet inte faktiskt, har ingen aning.

Är det inte bättre att ha skuldsanering än löneutmätning?
Dessutom kan man väl bara få skuldsanering 1 gång?

Är det inte bättre att ha skuldsanering än löneutmätning?
Dessutom kan man väl bara få skuldsanering 1 gång?

Beloppsmässigt ja, oftast i alla fall.
Det är enklare i nya skuldsaneringslagen att få skuldsanering mer än en gång. Det gick förut också men var i praktiken snudd på omöjligt.
Men så länge det bara inletts och sedan aldrig bevijlats, så har man ju inte haft skuldsanering någon gång alls, så då kunde man ju få inledande gång på gång. på kanske 15 månader hann man med 2 varv och sluppit löneutmätning typ 6-8 månader av dom 15

Med nya skuldsaneringslagen kan man få flera (två?) gånger. Min gissning är dock att andra gången skall man ha jävligt starka skäl.

Tror lagtexten säger "särskilda skäl", gamla lagen sa "synnerliga skäl" vilket innebär att det gått från "snudd på omöjligt" till "ganska svårt"

Bara så jag förstått det - Ansöker man om skuldsanering så "pausas" löneutmätningen automatiskt?

Känns som att det ändå finns lite utrymme för förhalning även där.

Januari - Betalningsanmärkning.
Februari - Skulden fastställs.
Mars - Utmätningsproceduren
April - Man ska fylla i papper e.t.c. om lön/utmätning/arbetsgivare
Maj - Man väntar en månad.
Juni - Man ansöker om skuldsanering.
Juli och framåt väntande på beslut?

Bara så jag förstått det - Ansöker man om skuldsanering så "pausas" löneutmätningen automatiskt?

Nej. Om man blir beviljad inledande skuldsanering avslutas utmätningen och direkt startar du betala skuldsaneringen istället. Denna betalar man själv som vilken räkning som helst innan den sista varje månad.

Enlgit gamla lagen var det så ja, enligt nya så börjar du betala direkt vid inledandet.
Jag tror jag skrev att folk gjorde så och det är lite av anledningen till att förfarandet ändrats, så man inte ska kunna sätta det i system på det där viset :)

OK då är jag med,
Men det jag inte förstår är tiden, man får väl inte beslut om skuldsanering direkt?
Om jag först har eller ska ha löneutmätning, säg att datumet är 1 juni och jag ansöker om skuldsanering då, vad är det jag ska börja betala direkt på när jag inte har fått beslut huruvida jag får skuldsanering ens?

OK då är jag med,
Men det jag inte förstår är tiden, man får väl inte beslut om skuldsanering direkt?
Om jag först har eller ska ha löneutmätning, säg att datumet är 1 juni och jag ansöker om skuldsanering då, vad är det jag ska börja betala direkt på när jag inte har fått beslut huruvida jag får skuldsanering ens?
Du ska börja betala enligt den beräkning som görs, just så det inte ska vara ett tapp på 3-4 månader under resterande utredning. Pengarna fördelas sedan på skulderna om du får skuldsanering

1 ansökan om skuldsanering
2 beslut att inleda skuldsanering
3 beslut om skuldsanering

Tidigare började man betala vid 3, nu börjar man betala vid 2. ett inledande är också ett beslut.

OK då är jag med,
Du kommer att ha löneutmätning fram till ett beslut om inledande då utmätningen avbryts och du betalar skuldsanering istället.
Jag hade utmätning, fick beslut om inledande i april, utmätningen avbröts och betalade/började skuldsanering i maj.

Senast ändrad:
Jag har på fem år vilket väl var samma på gamla systemet?
Det bästa, förutom att jag kan se ett ljus i tunneln, är att jag går behålla lönen i juni och december.

Jag menar att med nya systemet så börjar man betala enligt plan direkt vid inledande. Vilket gör att när man väl får beslut så har man redan betalat X antal månader på sin sanering. Så var det ju inte förut, då började de 5 åren av avbetalningar först vid beslut.
Är oxå glad över att få två normala månader/år :)

Jag menar att med nya systemet så börjar man betala enligt plan direkt vid inledande. Vilket gör att när man väl får beslut så har man redan betalat X antal månader på sin sanering. Så var det ju inte förut, då började de 5 åren av avbetalningar först vid beslut.
Är oxå glad över att få två normala månader/år :)
Ah, då förstår jag :)

Jag funderar på en sak.... tycker kfm att man uppfyller kriterierna för att kunna få skuldsanering om de har skickat ut betalplan till mig och de jag har lån hos?
Känns som att de inte skulle skicka ut förslag på betalplan om de inte tycker man ska få det? Förstår ni hur jag menar?

Jag funderar på en sak.... tycker kfm att man uppfyller kriterierna för att kunna få skuldsanering om de har skickat ut betalplan till mig och de jag har lån hos?
Känns som att de inte skulle skicka ut förslag på betalplan om de inte tycker man ska få det? Förstår ni hur jag menar?
Har du fått inledande så ja, då anser kfm att du uppfyllt kriterierna...

Har skickat in om skuldsanering idag, men är ganska så säker på att jag ”missat” ganska många skulder = / Vad händer med dom som man ”missar”?

Har skickat in om skuldsanering idag, men är ganska så säker på att jag ”missat” ganska många skulder = / Vad händer med dom som man ”missar”?
Det är ingen fara! Nu är det mkt upp till dem du har skulder hos att anmäla det till skusan om/när du får inledande och ditt namn står i POIT. De som inte anmäler sin skuld kan inte heller sen komma och kräva betalt av dej när du får saneringen beviljad. Dom har missat sin chans s a s.

Jo det stämmer så jag borde få besked senast slutet av april för då har det gått 6 månader sen jag ansökte.
Nu är har det snart gått 6månader men inte hört något mer sen 1a samtalet. Har mailat handläggaren om allt rörande min ekonomi.
Aningen nervös när det har gått så länge, borde man sikta in sig på ett avslag när man inte hört något?

Nu är har det snart gått 6månader men inte hört något mer sen 1a samtalet. Har mailat handläggaren om allt rörande min ekonomi.
Aningen nervös när det har gått så länge, borde man sikta in sig på ett avslag när man inte hört något?
Vad gällde första samtalet? Har du fått inledande eller är det det du väntar på?

Försöker läsa på så mycket som möjligt vad det gäller skuldsanering. En sak jag inte hittar fakta om är när en omprövning ska göras om det inte gäller en själv utan sambo/make/maka.

Har några olika scenarion:

1. Hen får ett stort arv
2. Hen får större bonus på lönen
3. Hen är egen företagare och får/tar utdelning
4. Hen får löneförhöjning

Ska detta anmälas? I alla dessa fall ( kanske inte 4) ska hen drabbas av att inte få detta för att hen lever med en person som har ekonomiska problem?

Har de rätt att kolla upp sambo/make/maka genom åren och görs det?

Många har inte gemensam ekonomi, är det en skyldighet för den som inte har skuldsanering att informera den andre om vad hen har för pengar/inkomst? Vad händer då om denne inte berättar utan det kommer någon på och kräver omprövning?

Vad gällde första samtalet? Har du fått inledande eller är det det du väntar på?
Jo det är inledande jag väntar på.
1a samtalet var om mina uppgifter stämmer, sen sa han att han skulle räkna på detta och återkomma men inte hört något mer så därför är man lite nervös..

Försöker läsa på så mycket som möjligt vad det gäller skuldsanering. En sak jag inte hittar fakta om är när en omprövning ska göras om det inte gäller en själv utan sambo/make/maka.

Har några olika scenarion:

1. Hen får ett stort arv
2. Hen får större bonus på lönen
3. Hen är egen företagare och får/tar utdelning
4. Hen får löneförhöjning

Ska detta anmälas? I alla dessa fall ( kanske inte 4) ska hen drabbas av att inte få detta för att hen lever med en person som har ekonomiska problem?

Har de rätt att kolla upp sambo/make/maka genom åren och görs det?

Många har inte gemensam ekonomi, är det en skyldighet för den som inte har skuldsanering att informera den andre om vad hen har för pengar/inkomst? Vad händer då om denne inte berättar utan det kommer någon på och kräver omprövning?
Jag är ganska övertygad om man är sammanboende/gifta så räknas ekonomin som gemensam. @Lasseman

Ja det vet jag, men nu menar jag främst i det fall om det uppstår en engångssumma av någon anledning. Ska den man lever med inte få ta emot något och behålla det pga att den lever med en person med skulder?
Att inkomst som lön och gemensamma utgifter räknas är väl förståeligt, men kan det verkligen vara så att de vill ta oväntade summor och fördela ut det på en annan persons skulder?

Jo det är inledande jag väntar på.
1a samtalet var om mina uppgifter stämmer, sen sa han att han skulle räkna på detta och återkomma men inte hört något mer så därför är man lite nervös..
Ring och fråga:) brukar inte ta mer än en dag eller två tills de återkommer för de flesta..

Jag är ganska övertygad om man är sammanboende/gifta så räknas ekonomin som gemensam. @Lasseman

Absolut.

Rätt att kolla. Spontant är taxeringsuppgifter offentliga så Intrum kan ringa skatteverket och fråga om sambons inkomst, är den flera hundra tusen över det som betalplanen är beräknad på så kommer dom nog begära omprövning

Oj, hoppas du får ett besked när du ringer. Väntetiden ska enligt KF ligga på ca 19 veckor just nu innan de börjar titta på din ansökan, men verkar konstigt att det dröjt så (och inte så hoppfullt att läsa för mig som väntar på den första kontakten).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp