- Meddelanden
- 213
- Mottagna reaktioner
- 216
- Poäng
- 397
Släpptallt jag fick svar på min fråga genom att läsa klart trådenMenar du med tillskott att man får behålla juni och dec lönen under skuldsaneringen?

Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Släpptallt jag fick svar på min fråga genom att läsa klart trådenMenar du med tillskott att man får behålla juni och dec lönen under skuldsaneringen?

Nej, i uträkningen för vad jag skall betala per månad skusan så har man tagit med en post som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men som är typ för små oförutsedda utgifter. Det handlar om några hundralappar/månadMenar du med tillskott att man får behålla juni och dec lönen under skuldsaneringen?
BuffertNej, i uträkningen för vad jag skall betala per månad skusan så har man tagit med en post som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men som är typ för små oförutsedda utgifter. Det handlar om några hundralappar/månad

https://lagen.nu/2016:675Ursäkta att jag är lite tjatig, men vill bara att min inledande skuldsanering inte ska skita sig.
Då det kommit lite olika svar på hur man ska göra med skulder som uppkommit EFTER min ansökan men INNAN jag fått inledande skuldsanering. Kan jag meddela dom till min handläggare utan att jag kan ”åka dit” på det för att jag fortsatt skuldsatt mig. Eller kan jag komplettera med dom lugn och ro så dom också kommer med?
Varför skuldsätter man sig mer när man insätt att man har såpass mycket skulder så man söker skuldsanering?.....Ursäkta att jag är lite tjatig, men vill bara att min inledande skuldsanering inte ska skita sig.
Då det kommit lite olika svar på hur man ska göra med skulder som uppkommit EFTER min ansökan men INNAN jag fått inledande skuldsanering. Kan jag meddela dom till min handläggare utan att jag kan ”åka dit” på det för att jag fortsatt skuldsatt mig. Eller kan jag komplettera med dom lugn och ro så dom också kommer med?
Ja då borde du istället fråga varför man skuldsätter sig för första gången!Vs
Varför skuldsätter man sig mer när man insätt att man har såpass mycket skulder så man söker skuldsanering?.....
Du behöver inte komplettera med dom nya skulderna, dom kommer med ändå. Dock kommer handläggaren se att dom är nya, vilket i sin tur ställer till det. Lägger inte handläggaren någon vikt i det så lär säkert bolaget i sig invända mot en sanering , antar att de känner sig lurade...
Har inte fått någon betalningsplan än tror jag? Och dom lär knappast vara med då jag inte angett dom och jag fick inledande för drygt en vecka sedanDu borde väl se om dom är med i betalplanen? Och isf tänk på att inte betala nåt på dom då du gynnar en viss fordringsägare...
Ok. Så är det säkert. Har själv skuldsanering. Och jag vågade aldrig chansa med nya lån efter att jag skickade in min ansökan.Kanske för att man inte ”tänker klart” då man lever med självmordstankar varje dag pga sin skuldsättning, och får man då ”chansen” att handla nåt fast man inte har pengar kanske man tar den, för det är den lyckan man kan få.
I den lunta jag fick i samband med inledande fanns det med en betalplan där det framgick hur mycket resp långivare skulle få betalt.Har inte fått någon betalningsplan än tror jag? Och dom lär knappast vara med då jag inte angett dom och jag fick inledande för drygt en vecka sedan
Kanske för att man inte ”tänker klart” då man lever med självmordstankar varje dag pga sin skuldsättning, och får man då ”chansen” att handla nåt fast man inte har pengar kanske man tar den, för det är den lyckan man kan få.
Däremot kan man ju undra varför man ens får handla på avbetalning fast man har skulder och anmärkningar hos kronofogden.Ok. Så är det säkert. Har själv skuldsanering. Och jag vågade aldrig chansa med nya lån efter att jag skickade in min ansökan.
Självklart skulle man aldrig skuldsätta sig från första början! Men pga olika omständigheter så blev allt som det blev.
Hm ok, nu vet jag bara att dom har kontakta alla som jag har skulder till.I den lunta jag fick i samband med inledande fanns det med en betalplan där det framgick hur mycket resp långivare skulle få betalt.
Jag antar att ditt ärende har legat ute på POIT i samband med att du fick beslut om inledande?Hm ok, nu vet jag bara att dom har kontakta alla som jag har skulder till.
Japp det har de.Jag antar att ditt ärende har legat ute på POIT i samband med att du fick beslut om inledande?
Läste nu att långivarna har en månad på sig att inkomma med skulder samt invändningar mot beslutet.
Nä det borde ju inte gå egentligen..Däremot kan man ju undra varför man ens får handla på avbetalning fast man har skulder och anmärkningar hos kronofogden.
Då har ju de långivarna som inte fanns med i din ansökan kunnat läsa detta och komma med invändningar och/eller skuld till KF.Japp det har de.
För en som inte riktigt vet hur POit fungerar, aldrig hört talas om de innan. Något som banker, långivare, inkssobolag osv kollar upp per automatik om någon av deras kunder finns med?Då har ju de långivarna som inte fanns med i din ansökan kunnat läsa detta och komma med invändningar och/eller skuld till KF.
Ja, jag tror att de flesta kollar POIT av de du räknar upp. Det omfattar ju även konkurser mm så sidan är ju intressant inom den ekonomiska sfären antar jag.För en som inte riktigt vet hur POit fungerar, aldrig hört talas om de innan. Något som banker, långivare, inkssobolag osv kollar upp per automatik om någon av deras kunder finns med?
Ibland behöver man höra dom hårda orden! Det är ju en del av förutsättningarna för att få skuldsanering, att ändra sina vanor. Inte att du nått upp till dina kreditgränser, det tolkar jag som att hade det funnits utrymme hade du handlat vidare....Jodå, jag har nog nått upp till mina kreditgränser hos dom flesta så.
Men tack för dom värmande orden lagom till helgen.
”Annars lär de nog va ganska kört för dig framöver”
Jo jag vet.
Mitt svar var väl lite ironiskt, men då man mådde som allra värst hade man ju garanterat handlat mer på kredit om de gick. Självklart kommer jag inte försöka handla mer på kredit nu efter jag fått inledande.
Men just därför också jag försöker få reda på om jag ska redovisa dessa skulder
Allt fram till inledandet ingår i skuldsaneringen, allt efter ingår inte.
Drar du på dig nya skulder som du skippar att betala kan du få löneutmätning och det tas då ingen hänsyn till att du ha en betalplan i en skuldsanering så chansen är hyfsad att du inte kan följa planen och skuldsaneringen upphävs.
Det verkar oroväckande att du fortsätter skuldsättningen och det kan mycket väl resultera i att din skuldsanering upphävs eller avslås. Är det samma inkassobolag skulle jag räkna med att dom kommer protestera.
Fiore84 kan du inte skita i att betala dom skulderna? om dom inte rapporterat in till kfm är det deras fel.
A fan,
Så det är att betala och se glad ut?
Ja varför fortsätter man o drar på sig skulder när man fått en unik möjlighet att börja från scratch? Själv mer eller mindre skuldsatt och bråttats med lån o grejjer sedan 2001. Jag skulle vara oerhört tacksam att börja från scratch o bara behöva betala hyra, el, busskort, mobil och fackföreningsavgift som vanligt hyggligt folk.Allt fram till inledandet ingår i skuldsaneringen, allt efter ingår inte.
Drar du på dig nya skulder som du skippar att betala kan du få löneutmätning och det tas då ingen hänsyn till att du ha en betalplan i en skuldsanering så chansen är hyfsad att du inte kan följa planen och skuldsaneringen upphävs.
Det verkar oroväckande att du fortsätter skuldsättningen och det kan mycket väl resultera i att din skuldsanering upphävs eller avslås. Är det samma inkassobolag skulle jag räkna med att dom kommer protestera.
Har överklagat ett avslag på skuldsanering till tinget.
Om jag skulle lyckas få till ett samlingslån på de värsta lånen för att klara situationen tillfälligt:
Skulle det ses som negativt hos rätten eller kommer de ta det som att jag gör allt jag kan för min ekonomi och kanske gå på min linje?
Vad tror ni eller vet?
Ok men sammtidigt så kan jag då också påvisa att skulderna inte ökat då jag även betalat bort lån med samma summa.Lika chans att dom tycker du försöker fixa som att dom tycker att beteendet med skuldsättning inte upphört
Om jag nu lyckas få ett samlingslån för en del lån, till vem ska jag meddela detta, tingsrätten eller skuldsaneringen? Jag har fått ett diarienummer på ärendet.Lika chans att dom tycker du försöker fixa som att dom tycker att beteendet med skuldsättning inte upphört
Om jag nu lyckas få ett samlingslån för en del lån, till vem ska jag meddela detta, tingsrätten eller skuldsaneringen? Jag har fått ett diarienummer på ärendet.
Ett av argumenten till min skuldsanering som gick igenom var att jag försökt lösa lån med ett samlingslån som gjordes precis innan min ansökan. Dock var det min man som tog det lånet för att lösa mina skulder. Men dom såg det ändå som något positivt. Men tror som lasseman skriver att det kan vara både och. Jag hade ju gjort annat också för att försöka lösa min situation men då skulderna var för stora fungerade det inte ändå.Har överklagat ett avslag på skuldsanering till tinget.
Om jag skulle lyckas få till ett samlingslån på de värsta lånen för att klara situationen tillfälligt:
Skulle det ses som negativt hos rätten eller kommer de ta det som att jag gör allt jag kan för min ekonomi och kanske gå på min linje?
Vad tror ni eller vet?