• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsatt och går back

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Börja med krediterna. De brukar ha högst ränta. En del av dina krediter är på ganska låga summor, men kostar väldigt mycket per månad. Ta QLiro som exempel. Om du fokuserar på den först så sparar du 2000 i månaden. När den är avslutad, så lägger du de 2000 du spara på på alla där du betalar 500 eller så. T.ex. Ellos och Avarda. Ta en i taget, och avsluta var och en så fort som möjligt. Ta det du sparar på att avsluta en och lägg på nästa. När de i sin tur är klara, så tar du det du sparar där och lägger på Klarna. Och så vidare. När du har avslutat krediterna, så börjar du på högräntelånen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

brittansson

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
21 April 2022
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Börja med krediterna. De brukar ha högst ränta. En del av dina krediter är på ganska låga summor, men kostar väldigt mycket per månad. Ta QLiro som exempel. Om du fokuserar på den först så sparar du 2000 i månaden. När den är avslutad, så lägger du de 2000 du spara på på alla där du betalar 500 eller så. T.ex. Ellos och Avarda. Ta en i taget, och avsluta var och en så fort som möjligt. Ta det du sparar på att avsluta en och lägg på nästa. När de i sin tur är klara, så tar du det du sparar där och lägger på Klarna. Och så vidare. När du har avslutat krediterna, så börjar du på högräntelånen.
Tack!
Känns som jag har noll koll på hur mkt som försvinner i bara räntor på alla krediter.
Denna månaden släckte jag iallafall en mindre på svea. Vilket kändes oerhört befriande.
 

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Grymt jobbat med att ha listat! Det är ok att ha offerkofta, bara man väljer att slänga den bakom sig när man deppat tillräckligt länge och är redo att lösa biffen ;-)

Hade faktiskt tid nu att lägga in siffrorna i ett excel. Kan du öppna filen jag bifogar nedan? Det är viktigt att du har en fil som du sparar ner, underhåller och uppdaterar själv varje månad. Det gör oerhört mycket för ditt psyke att ha koll på dina krediter och att du SER med dina ögon att dem minskar varje månad. Det kommer få dig att må bättre och känna att du är i kontroll, vilket kommer ha en positiv effekt på ditt liv som man inte ska underskatta.

Din excel (spara ner på din dator och använd den): https://docs.google.com/spreadsheet...ouid=112622954752156142159&rtpof=true&sd=true

Tro inte att det blir lätt nu bara för att du ser det i excel-arket utan nu börjar jobbet! För att ha möjlighet att kunna betala av prio 1-krediterna, måste du:

1) Ringa samtliga fodringsägare. Säg som det är, kort och gott: din ekonomi har ballat ur och du har nu tagit dig i kragen för att komma ikapp. Be om fryst ränta, sänkt ränta eller bäst av allt, en eller två betalningsfria månader. Alla du ringer in till kommer lyssna och vilja hjälpa dig, de sitter med såna här ärenden hela dagen. Första samtalet kommer vara jobbigt men vill du verkligen lösa detta så ring alla och fråga vad som gör att göra. Med lite tur säger 4, 5 eller 6 fodringsägare att du får fryst ränta ELLER betalningsfri månad. Detta kommer frigöra pengar för dig att släcka krediterna.

2) Målet med ovan punkt är att tack vare att du får fri månad/fryst ränta, får du mer pengar över att släcka prio 1-krediterna. Dvs du minskar din månadskostnad och det blir lättare för varje kredit du släcker, och din UC blir bättre löpande.

3) OBS!!! TA INGA MER LÅN. Lån för att betala andra lån kommer inte hjälpa dig det närmsta året. Varken med creditsafe eller bisnode. Det kommer göra att du aldrig löser detta på riktigt. Målet är att nå 1-2 FF så du kan ansöka om ett samlingslån på Lendo om 12 mån, då kommer du kunna komma ner i månadskostnad rejält och du kommer må bättre. Tills dess vill du släcka så många krediter som möjligt.

Se alltid till att du har 5000 kronor över varje månad eller något som du kan äta mat för och leva som en vanlig människa. Spara 1000 spänn i månaden så du bygger upp en liten buffert. Lev snålt. Sälj saker. Jobba extra om du kan. Om du inte har råd med mat eller liknande, strunta då i att betala någon kredit en månad så beloppet på den fakturan över till nästa månad, innan det skickas till inkasso.

Om 12 månader är målet att du ska ha kvar Nordax + ett samlingslån på Lendo på ca 350-400k (beroende på hur väl du släcker krediter de närmsta 12 mån). Dvs din månadskostnad kommer vara ca 6-8000 kr om 12 mån, vilket kommer innebära att du då kommer ha 13000 kr över varje månad att betala av på samlingslånen med.

Vore kul om du uppdaterade tråden genom din resa!
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Jag vill bara understryka det ovanstående säger.

1. Genvägar är skenvägar. Ta inga flera krediter eller lån just nu. De kommer bara att försätta dig djupare i klistret.
2. Det här kommer att bli jobbigt. Förbered dig på det. Du kommer att frestas att ta genvägar, men kom bara ihåg punkt 1.
3. Det här kommer att funka. Du kommer att känna dig väldigt mycket bättre om ett år.
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
300
Poäng
447
Sorry, var inte meningen att framstå som offer. Det är ju jag som har satt mig i sitsen. Dyrköpt läxa.

Precis som du skriver behöver jag en ordentlig plan och tar tacksamt emot hjälp!

Jag är så rädd för inkasso. Verkligen. Men ska göra ett dokument. Just nu har jag en budget i min telefon i anteckningar bara. Återkommer!
Tusen tack!
Alla har rätt att ha offerkofta ibland. Bara man tar av den regelbundet o hänger undan den då o då. Heja dig!! Ett råd: sluta m att låna o kämpa på.
 

brittansson

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
21 April 2022
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Grymt jobbat med att ha listat! Det är ok att ha offerkofta, bara man väljer att slänga den bakom sig när man deppat tillräckligt länge och är redo att lösa biffen ;-)

Hade faktiskt tid nu att lägga in siffrorna i ett excel. Kan du öppna filen jag bifogar nedan? Det är viktigt att du har en fil som du sparar ner, underhåller och uppdaterar själv varje månad. Det gör oerhört mycket för ditt psyke att ha koll på dina krediter och att du SER med dina ögon att dem minskar varje månad. Det kommer få dig att må bättre och känna att du är i kontroll, vilket kommer ha en positiv effekt på ditt liv som man inte ska underskatta.

Din excel (spara ner på din dator och använd den): https://docs.google.com/spreadsheet...ouid=112622954752156142159&rtpof=true&sd=true

Tro inte att det blir lätt nu bara för att du ser det i excel-arket utan nu börjar jobbet! För att ha möjlighet att kunna betala av prio 1-krediterna, måste du:

1) Ringa samtliga fodringsägare. Säg som det är, kort och gott: din ekonomi har ballat ur och du har nu tagit dig i kragen för att komma ikapp. Be om fryst ränta, sänkt ränta eller bäst av allt, en eller två betalningsfria månader. Alla du ringer in till kommer lyssna och vilja hjälpa dig, de sitter med såna här ärenden hela dagen. Första samtalet kommer vara jobbigt men vill du verkligen lösa detta så ring alla och fråga vad som gör att göra. Med lite tur säger 4, 5 eller 6 fodringsägare att du får fryst ränta ELLER betalningsfri månad. Detta kommer frigöra pengar för dig att släcka krediterna.

2) Målet med ovan punkt är att tack vare att du får fri månad/fryst ränta, får du mer pengar över att släcka prio 1-krediterna. Dvs du minskar din månadskostnad och det blir lättare för varje kredit du släcker, och din UC blir bättre löpande.

3) OBS!!! TA INGA MER LÅN. Lån för att betala andra lån kommer inte hjälpa dig det närmsta året. Varken med creditsafe eller bisnode. Det kommer göra att du aldrig löser detta på riktigt. Målet är att nå 1-2 FF så du kan ansöka om ett samlingslån på Lendo om 12 mån, då kommer du kunna komma ner i månadskostnad rejält och du kommer må bättre. Tills dess vill du släcka så många krediter som möjligt.

Se alltid till att du har 5000 kronor över varje månad eller något som du kan äta mat för och leva som en vanlig människa. Spara 1000 spänn i månaden så du bygger upp en liten buffert. Lev snålt. Sälj saker. Jobba extra om du kan. Om du inte har råd med mat eller liknande, strunta då i att betala någon kredit en månad så beloppet på den fakturan över till nästa månad, innan det skickas till inkasso.

Om 12 månader är målet att du ska ha kvar Nordax + ett samlingslån på Lendo på ca 350-400k (beroende på hur väl du släcker krediter de närmsta 12 mån). Dvs din månadskostnad kommer vara ca 6-8000 kr om 12 mån, vilket kommer innebära att du då kommer ha 13000 kr över varje månad att betala av på samlingslånen med.

Vore kul om du uppdaterade tråden genom din resa!
Men wow tusen tusen tack! Vad fint av dig att ta dig tiden att göra ett dokument. Tack! Ska spara ner det på min jobbdator, har ingen hemma. Men kunde kolla i mobilen :)

1) Okej då börjar jag direkt på måndag att ringa runt. Förhoppningsvis förstår de jag menar allvar då jag hela tiden skött mina betalningar. Enda undantaget var klarna där jag försökt men möttes inte av något mer än hoppa över betalning och betala dubbelt nästa. Men det räddade mig just då.

2) Jag skäms att säga detta men jag trodde de små krediterna var de minst farliga. Men nu när jag ser det som idag så har min insikt blivit en annan. Dock har jag alltid tänkt, ju färre desto bättre.

3) Längtar efter den dagen jag kan få ett samlingslån och faktiskt kunna ha lite pengar kvar. 12 tuffa månader framåt! Om något hamnar hos inkasso, kommer det försämra min UC om jag ansöker om lån nästa år? Försvinner det när skulden är avbetald?

Självklart kommer jag fortsätta uppdatera. Jag vågar inte gissa hur många år det kmr ta att bli skuldfri, eller ja såpass skuldfri att jag är nere på 150k ca. Det skulle kännas hanterbart. Fram tills dess enbart fokus på att amortera.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Skulle klippt jotex, den minsta du hade först. Skön känsla med en betalning mindre att göra.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Jag rensade upp i min styrbok, och lade upp det på google docs. Kanske hjälper den dig. Den är lite mera detaljerad än den som redan lagts upp, och kanske den är för komplicerad, men jag tyckte att i mitt fall räckte inte en ren budget.


Klicka länken och ladda ner filen.

I den här boken finns tre blad.

Budget - där du listar alla dina intäkter och kostnader
Skulder - där du listar alla dina kreditorer och vad du betalar till dem varje månad
Likviditet - där du ser (och kan korrigera) hur din ekonomi fungerar över tid. Jag tycker att det här bladet är det viktigaste.

När du fyller i budgeten och skulderna så kommer likviditetsbladet att uppdateras automatiskt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp