• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuldsatt och går back

brittansson

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
21 April 2022
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Hej,
Jag har suttit här inne och läst en hel del. Mest för att kunna känna lite framtidshopp och glädjas åt alla som lyckas ta sig ur skuldfällan.

Pga 6år av dåligt mående, felmedicinering och flyttkarusell så sitter jag idag (ensamstående, ej barn) 31 år gammal med skulder på ca 730k.
Det är fördelat på lån:
Swedbank 76k
Entercard 142k
Nordax 240k
Qliro 26k
Ferratum 44k
Krediter:
Svea 53k
Klarna 50k
Qliro 28k
Kreditkort 30k
Avarda 11k
Resurs 8k
Jotx & ellos 15k totalt

Varje månad går jag back. Har sålt allt av värde. Köper inte längre (sen januari) någonting mer än mat och busskort.

Hur fan tar man sig ur detta? Jag mår så fruktansvärt dåligt och det enda jag jagar varje dag är pengar, försöker hitta saker att sälja. Sökt extrajobb på helger utöver mitt heltids men omöjligt. De vill inte ha någon som är 31.

Har sinnessjukt många förfrågningar på UC. 22st. Försökte med nstart & svea (skuldfinansiering) men de krävde medlåntagare. Det har jag ingen. Lön netto ca 32k.

Någon som kan ge mig lite råd? Jag vill bara få bli skuldfri. Detta plågar mig varenda jävla dag.

- Brittansson
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Skattejämka?
Nyttja betalningsfria månader?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Har du gjort en kalkyl? vad har du kvar när allt är betalt? (alla utgifter förutom mat).
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
617
Mottagna reaktioner
711
Poäng
647
Hej, jag är i en liknande situation. Jag var sjukskriven i många år, och blev utförsäkrad från allt. Det kom till en punkt när jag slutade öppna posten eller svara i telefon om jag inte visste precis vem som ringde. Och knappt ens då. Orkade inte med vänner som ville undersöka hur man mådde. Det slutade med att sitter på 450+k i skulder.

Men det går att komma ur det, om man jobbar lite smart. Du måste bara ta kontrollen och vara metodisk, och sen hålla dig till planen – även när du helst av allt vill skita i det. Och de stunderna kommer att komma. I mitt fall så gjorde jag en tabell över alla mina skulder, sen ringde jag var och en av de jag var skyldiga pengar och ordnade ett avtal med dem. När det var gjort hade jag som mål att släcka en skuld. När det var gjort, markerade jag den med blått och satte som mål att släcka en annan skuld. Metodiskt betade jag av varje skuld. Numera har jag släckt ganska många av de jag började med. Och det har betytt mycket för mina månadskostnader.

Det är viktigt att ta kontrollen. Små framgångar kommer att göra mycket för hur du mår. Sluta se på helheten, och arbeta med de små målen. Och låna helst inte mera pengar för att fixa en akut kris. Låna bara pengar om du absolut kan förbättra din situation över längre tid. Själv har jag försökt få ett lån för att sänka mina månadskostnader över det nästa året. Det gick inget vidare - har haft för risig ekonomi.
 

Bilagor

  • Namnlös.png
    Namnlös.png
    26.4 KB · Visningar: 133

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Du har en mycket bra nettolön. Det här kommer du lätt kunna fixa. Att du skriver här och ber om hjälp är ett tecken på det.

Till att börja med får jag tyvärr säga att det är dags att ta av dig din tunga offerkofta ("jag får inga jobb", "har varit felmedicinerad", "detta plågar mig varje dag"). Istället är det dags att börja tänka "nu jävlar ska jag lösa det här, hur ska jag prioritera, vad ska betalas först, vad ska betalas sen" och sätta upp en ordentlig plan.

Finns många här som gärna hjälper till med det, inkl jag.

Kan du börja med att lista alla utgifter (samt om du har bolån/hyr) inkl. krediter du har, där ränta och månadsbelopp framgår? Samt hur många FF samt taxerad inkomst förra året du har? Och dela den här? Inget hos fogden eller inkasso ännu?

Du behöver alltså ett excel-ark, använd Google Spreadsheets om du inte har det (jag föredrar Google Spreadsheets). Syftet är att prioritera vilka krediter som måste betalas först för att få ner månadskostnaden, en och en. Vissa krediter kan behöva släppas till inkasso under tiden de värsta krediterna släcks.
 

brittansson

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
21 April 2022
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Hej, jag är i en liknande situation. Jag var sjukskriven i många år, och blev utförsäkrad från allt. Det kom till en punkt när jag slutade öppna posten eller svara i telefon om jag inte visste precis vem som ringde. Och knappt ens då. Orkade inte med vänner som ville undersöka hur man mådde. Det slutade med att sitter på 450+k i skulder.

Men det går att komma ur det, om man jobbar lite smart. Du måste bara ta kontrollen och vara metodisk, och sen hålla dig till planen – även när du helst av allt vill skita i det. Och de stunderna kommer att komma. I mitt fall så gjorde jag en tabell över alla mina skulder, sen ringde jag var och en av de jag var skyldiga pengar och ordnade ett avtal med dem. När det var gjort hade jag som mål att släcka en skuld. När det var gjort, markerade jag den med blått och satte som mål att släcka en annan skuld. Metodiskt betade jag av varje skuld. Numera har jag släckt ganska många av de jag började med. Och det har betytt mycket för mina månadskostnader.

Det är viktigt att ta kontrollen. Små framgångar kommer att göra mycket för hur du mår. Sluta se på helheten, och arbeta med de små målen. Och låna helst inte mera pengar för att fixa en akut kris. Låna bara pengar om du absolut kan förbättra din situation över längre tid. Själv har jag försökt få ett lån för att sänka mina månadskostnader över det nästa året. Det gick inget vidare - har haft för risig ekonomi.
Tack snälla för ditt svar! Jag ska ta kontrollen!! Jag ska lösa detta!!
 

brittansson

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
21 April 2022
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Du har en mycket bra nettolön. Det här kommer du lätt kunna fixa. Att du skriver här och ber om hjälp är ett tecken på det.

Till att börja med får jag tyvärr säga att det är dags att ta av dig din tunga offerkofta ("jag får inga jobb", "har varit felmedicinerad", "detta plågar mig varje dag"). Istället är det dags att börja tänka "nu jävlar ska jag lösa det här, hur ska jag prioritera, vad ska betalas först, vad ska betalas sen" och sätta upp en ordentlig plan.

Finns många här som gärna hjälper till med det, inkl jag.

Kan du börja med att lista alla utgifter (samt om du har bolån/hyr) inkl. krediter du har, där ränta och månadsbelopp framgår? Samt hur många FF samt taxerad inkomst förra året du har? Och dela den här? Inget hos fogden eller inkasso ännu?

Du behöver alltså ett excel-ark, använd Google Spreadsheets om du inte har det (jag föredrar Google Spreadsheets). Syftet är att prioritera vilka krediter som måste betalas först för att få ner månadskostnaden, en och en. Vissa krediter kan behöva släppas till inkasso under tiden de värsta krediterna släcks.
Sorry, var inte meningen att framstå som offer. Det är ju jag som har satt mig i sitsen. Dyrköpt läxa.

Precis som du skriver behöver jag en ordentlig plan och tar tacksamt emot hjälp!

Jag är så rädd för inkasso. Verkligen. Men ska göra ett dokument. Just nu har jag en budget i min telefon i anteckningar bara. Återkommer!
Tusen tack!
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Har du provat ta ett lån hos Jula för att lösa lite? Dom tar bisnode.
 

brittansson

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
21 April 2022
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Du har en mycket bra nettolön. Det här kommer du lätt kunna fixa. Att du skriver här och ber om hjälp är ett tecken på det.

Till att börja med får jag tyvärr säga att det är dags att ta av dig din tunga offerkofta ("jag får inga jobb", "har varit felmedicinerad", "detta plågar mig varje dag"). Istället är det dags att börja tänka "nu jävlar ska jag lösa det här, hur ska jag prioritera, vad ska betalas först, vad ska betalas sen" och sätta upp en ordentlig plan.

Finns många här som gärna hjälper till med det, inkl jag.

Kan du börja med att lista alla utgifter (samt om du har bolån/hyr) inkl. krediter du har, där ränta och månadsbelopp framgår? Samt hur många FF samt taxerad inkomst förra året du har? Och dela den här? Inget hos fogden eller inkasso ännu?

Du behöver alltså ett excel-ark, använd Google Spreadsheets om du inte har det (jag föredrar Google Spreadsheets). Syftet är att prioritera vilka krediter som måste betalas först för att få ner månadskostnaden, en och en. Vissa krediter kan behöva släppas till inkasso under tiden de värsta krediterna släcks.
Fick inte riktigt till google kalkylark men gör mitt bästa att skriva här.
Inget hos kfm eller inkasso.
22st förfrågningar hos UC.

Inkomst: 31 500kr

Utgifter:

Hyra 7282kr
El (snitt) 400kr
Hemförsäkring 255kr
Husdjur 300kr
Telefonabonnemang 325kr
Akassa 140kr
Bank 39kr
Busskort 690kr
Gymkort 171kr (till oktober)

Lån:
Mervärde (entercard) - 3113kr/mån
Total skuld: 142 648kr - ränta 5,30%
Swedbank 1 - 1122kr/mån
Total skuld: 41 670kr - ränta 8,2%
Swedbank 2 - 927kr/mån
Total skuld: 32 997kr - ränta 9%
Nordax - 3700kr/mån
Total skuld: 244 274kr - ränta nominell 15,90%
Qliro - 1440kr/mån
Total skuld: 25 560kr - ränta 13,95%

Krediter:
Svea ekonomi - 1590kr/ mån
Total skuld: 52 963kr - ränta 19,95%
Klarna delbetalning - 3000kr/mån
Total skuld: 52 963kr - ränta 19,95%
Qliro - 2011kr-mån
Total skuld: 28 600kr - ränta 19.90%
Kreditkort - 1000kr/mån
Total skuld: 30 000kr - ränta 14%
Resurs - 500kr/mån
Total skuld: 8000kr - räntefri (adm avgift 29kr)
Jotex - 500kr/mån
Total skuld: 3000kr - ränta 29,4%
Ellos - 500kr/mån
Total skuld: 11 200kr - ränta 29,4%
Avarda - 500kr/mån
Total skuld: 11 700kr - ränta 19,90%
Ferratum - 1700kr/mån
Total skuld: 44 000kr - ränta 30%

tror jag fått med allt nu. Vilken ände ska jag börja i? Hur ska jag prioritera?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp