• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsatt och går back

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
76
Poäng
207
Men wow tusen tusen tack! Vad fint av dig att ta dig tiden att göra ett dokument. Tack! Ska spara ner det på min jobbdator, har ingen hemma. Men kunde kolla i mobilen :)

1) Okej då börjar jag direkt på måndag att ringa runt. Förhoppningsvis förstår de jag menar allvar då jag hela tiden skött mina betalningar. Enda undantaget var klarna där jag försökt men möttes inte av något mer än hoppa över betalning och betala dubbelt nästa. Men det räddade mig just då.

2) Jag skäms att säga detta men jag trodde de små krediterna var de minst farliga. Men nu när jag ser det som idag så har min insikt blivit en annan. Dock har jag alltid tänkt, ju färre desto bättre.

3) Längtar efter den dagen jag kan få ett samlingslån och faktiskt kunna ha lite pengar kvar. 12 tuffa månader framåt! Om något hamnar hos inkasso, kommer det försämra min UC om jag ansöker om lån nästa år? Försvinner det när skulden är avbetald?

Självklart kommer jag fortsätta uppdatera. Jag vågar inte gissa hur många år det kmr ta att bli skuldfri, eller ja såpass skuldfri att jag är nere på 150k ca. Det skulle kännas hanterbart. Fram tills dess enbart fokus på att amortera.
Stort lycka till, du verkar vara redo att göra en förändring!

12 månader går riktigt fort, sedan när man väl är igång och släcker kredit efter kredit, ser hur UC:n bara blir bättre och bättre, så är det som ett spel. det ÄR kul att släcka krediter och bränna upp gamla fönsterkuvert.

glöm inte att skaffa eller underhålla en billig hobby att fördriva tiden med. varesig det är schack på nätet eller löpning. är så lätt att sitta hemma och deppa om man är torr i pluskan. livet kan vara riktigt trevligt som pank också. du behöver ju bara vara det ett år till, andra lever på existensminimum hela livet

du börjar ju på botten nu också— med andra ord blir det bara bättre härifrån om du kör på!

helt klart döda jotex först ??

• Nystartslån
  • Lån utan UC

brittansson

Viktig medlem
Poäng: 167
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Jag rensade upp i min styrbok, och lade upp det på google docs. Kanske hjälper den dig. Den är lite mera detaljerad än den som redan lagts upp, och kanske den är för komplicerad, men jag tyckte att i mitt fall räckte inte en ren budget.

Klicka länken och ladda ner filen.

I den här boken finns tre blad.

Budget - där du listar alla dina intäkter och kostnader
Skulder - där du listar alla dina kreditorer och vad du betalar till dem varje månad
Likviditet - där du ser (och kan korrigera) hur din ekonomi fungerar över tid. Jag tycker att det här bladet är det viktigaste.

När du fyller i budgeten och skulderna så kommer likviditetsbladet att uppdateras automatiskt.
Tusen tack!
Har laddat ner den till min telefon och ska kolla närmre på jobbet och fylla i :)

brittansson

Viktig medlem
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Stort lycka till, du verkar vara redo att göra en förändring!

12 månader går riktigt fort, sedan när man väl är igång och släcker kredit efter kredit, ser hur UC:n bara blir bättre och bättre, så är det som ett spel. det ÄR kul att släcka krediter och bränna upp gamla fönsterkuvert.

glöm inte att skaffa eller underhålla en billig hobby att fördriva tiden med. varesig det är schack på nätet eller löpning. är så lätt att sitta hemma och deppa om man är torr i pluskan. livet kan vara riktigt trevligt som pank också. du behöver ju bara vara det ett år till, andra lever på existensminimum hela livet

du börjar ju på botten nu också— med andra ord blir det bara bättre härifrån om du kör på!

helt klart döda jotex först ??

Ja men tänker jag kanske skulle behålla gymkortet. För att få motion och tankar på annat emellanåt.

Precis som du skriver så går 12 månader riktigt fort. Ser verkligen fram emot att få se skulderna minska.

Men med mina förutsättningar och utgångsläge, hur lång tid skulle det kunna ta att bli skuldfri?

Jag har 4 veckors semester, tog ut en vecka i samband med flytt i våras och tar en vecka i sommar. Min chef sa att vi säkert kunde lösa så jag får de andra två veckorna i pengar. Det skulle göra sjukt mycket!!

Jotex ska brännas först :)

brittansson

Viktig medlem
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Jag satt och funderade. Kanske skulle man sälja sin säng? Jag har en 180-säng idag. Andrahandsvärdet är inte högt, men man kanske kan få något. Det är ändå en ”dyr” säng. Och även sälja sängbord. Tänkte jag kanske kan hitta en 90-säng på en loppis billigt.
Har enbart en soffa, som ja köpt begagnad inget soffbord men en tv & tvbänk. Samt ett köksbord och två omaka stolar.
Soffa skulle jag också kunna vara utan. Får nog inte mer än 500kr för den. Men köksbord är rätt skönt att ha så man kan sitta och äta.
Vad tror ni?

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
302
Poäng
447
Ja men tänker jag kanske skulle behålla gymkortet. För att få motion och tankar på annat emellanåt.

Precis som du skriver så går 12 månader riktigt fort. Ser verkligen fram emot att få se skulderna minska.

Men med mina förutsättningar och utgångsläge, hur lång tid skulle det kunna ta att bli skuldfri?

Jag har 4 veckors semester, tog ut en vecka i samband med flytt i våras och tar en vecka i sommar. Min chef sa att vi säkert kunde lösa så jag får de andra två veckorna i pengar. Det skulle göra sjukt mycket!!

Jotex ska brännas först :)
Kolla m ditt jobb om ni har sk Friskvårdsbidrag? Köp gymkort där ni har avtal isf. Gratis blir d ju då!

brittansson

Viktig medlem
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Kolla m ditt jobb om ni har sk Friskvårdsbidrag? Köp gymkort där ni har avtal isf. Gratis blir d ju då!
Ja men då var man tvungen köpa årskort :-( men får spara alla kvitton från autogiro och lämna in när det gått ett år. De vill inte betala ut månadsvis.

brittansson

Viktig medlem
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Uppdatering:

Imorgon försvinner sängen, min fd sa i samband med min flytt att han kan ta sängen för att skriva av skulden till honom. Så imorgon tar han den, jag ska avvakta lite med köp av luftmadrass tills jag får nåt sålt. Tills dess sover jag på soffan. Får precis plats i den så den duger gott åt mig. :)

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
76
Poäng
207
Uppdatering:

Imorgon försvinner sängen, min fd sa i samband med min flytt att han kan ta sängen för att skriva av skulden till honom. Så imorgon tar han den, jag ska avvakta lite med köp av luftmadrass tills jag får nåt sålt. Tills dess sover jag på soffan. Får precis plats i den så den duger gott åt mig. :)

Din motivation är inspirerande, men jag tänker att du jagar lycka, sinnesro och glädje i första hand — inte pengar och skuldfrihet i huvudsak. Pengar och att döda krediter är snarare verktyget för att nå målet (sinnesro och lycka).

Det är såklart ditt egna beslut men en säng, sängbord, soffa, två omaka stolar etc. ingår och hör verkligen till det minimala när det kommer till sitt existensberättigande. Inte ens kronofogden skulle vid utmätning komma och ta något av det.

Var inte så hård mot dig själv, det kommer bli väldigt tuffa 12 månader om du tvingas sitta i en lägenhet med fyra väggar och inte mer än så. Det är ju viktigt att du har en OK levnadsstandard och kan vara glad längs vägen eftersom du liksom alla oss andra här är ofta på en lång resa. Jag tycker man ska se det som ett kul uppdrag att döda krediter och att jobba mot skuldfrihet, inte bara massa pina och lidande. :-D

När du är helt skuldfri igen är svårt att gissa, det avgörs hur mycket du är villig att betala av på de större samlingslånen om 12 månader. Avbetalningstiden där kanske är mellan 6-10 år för dig då. Amorterar du det dubbla än vad som kommer på fakturorna (vilket du bör kunna göra om du har kvar samma lön som idag) halveras ju den tiden till 3-5 år. Så att vara skuldfri inom 3-5 år är fullt möjligt. Men det är inte försäljning av livsnödvändiga prylar (säng, sängbord, matbord etc) som kommer göra att du når det målet, utan att du varje månad prioriterar och betalar rätt krediter (samt inte tar nya)

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
302
Poäng
447
Din motivation är inspirerande, men jag tänker att du jagar lycka, sinnesro och glädje i första hand — inte pengar och skuldfrihet i huvudsak. Pengar och att döda krediter är snarare verktyget för att nå målet (sinnesro och lycka).

Det är såklart ditt egna beslut men en säng, sängbord, soffa, två omaka stolar etc. ingår och hör verkligen till det minimala när det kommer till sitt existensberättigande. Inte ens kronofogden skulle vid utmätning komma och ta något av det.

Var inte så hård mot dig själv, det kommer bli väldigt tuffa 12 månader om du tvingas sitta i en lägenhet med fyra väggar och inte mer än så. Det är ju viktigt att du har en OK levnadsstandard och kan vara glad längs vägen eftersom du liksom alla oss andra här är ofta på en lång resa. Jag tycker man ska se det som ett kul uppdrag att döda krediter och att jobba mot skuldfrihet, inte bara massa pina och lidande. :-D

När du är helt skuldfri igen är svårt att gissa, det avgörs hur mycket du är villig att betala av på de större samlingslånen om 12 månader. Avbetalningstiden där kanske är mellan 6-10 år för dig då. Amorterar du det dubbla än vad som kommer på fakturorna (vilket du bör kunna göra om du har kvar samma lön som idag) halveras ju den tiden till 3-5 år. Så att vara skuldfri inom 3-5 år är fullt möjligt. Men det är inte försäljning av livsnödvändiga prylar (säng, sängbord, matbord etc) som kommer göra att du når det målet, utan att du varje månad prioriterar och betalar rätt krediter (samt inte tar nya)
Tydligen kan man få nedsatt utmätningsbelopp om man behöver köpa möbler för normalt bruk så sälj inte av för mkt. Du kommer ändå att behöva ha ett funktionsdugligt hem. O löneutmätningen kommer ändå göra sitt under tid - vips är du skuldfri!

brittansson

Viktig medlem
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167

Tack, du har helt rätt. Jag måste få en dräglig tillvaro under tiden. Tålamod är väl min bästa vän just nu.

Denna månaden har jag lyckats sälja saker som jag inte behöver, massa porslin, en ac och lite smått. Så jag kunde gå runt och betala allt. Det kändes skönt! :)

Vet ni? Jag har fått ett extrajobb! Är så GLAD. Nu ska jag köra på varannan helg lör & sön. Förhoppningsvis så klarar jag mig undan kfm.
Samt sänkt min hemförsäkring med mer än hälften, så den istället är 140kr/mån ist för 255kr (många bäckar små). Handlat mat till nedsatt pris och satt rakt in i frysen. Idag ska jag fortsätta ringa fordringsägare :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp